Autor |
Zpráva |
Grugh
|
Napsal: úte 14.05.2019 12:42 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky: 9
|
zelkar píše: A jsme u toho. Ukazuje 1g směrem nahoru, protože na něj působí gravitace - proč by to jinak proboha ukazoval? Neboli ukazuje to, co by ukazoval ve stavu beztíže, kdyby letadlo stoupalo se zrychlením 1g. Čidla nedokážou rozlišit setrvačnou a gravitační sílu, protože je fyzikálně rozeznat nelze už z principu. Ukazuje 1g nahoru, protože je taková výslednice těch aerodynamických sil. To že je to 1g, je pouze tím, že někdo nebo něco si dalo práci s tím vyrovnat výslednici ostatních sil s gravitací, která ale působí 1g opačným směrem, tedy dolů. Ale kdyby letadlo mělo tyto síly neustále v rovnováze, tak ani neodstartuje ze země. S tou setrvačnou a gravitační sílou souhlasím. Čidlo nerozlišuje o jakou jde sílu. Rozlišuje jen síly, které působí pouze na "drak" letadla (aerodynamické apod.) a ty které působí i na volně uložené předměty uvnitř letadla (setrvačné, gravitační). Ty první je schopné měřit, ty druhé jsou pro ní neviditelné (nebo přesně naopak).
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
bitovod
|
Napsal: úte 14.05.2019 13:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.3.2010 Příspěvky: 1457 Bydliště: Praha 9, Horní Počernice
|
A nestálo by už za to všechny tyto komplikované reakce shrnout do jedné všeříkající, jednoduché odpovědi? Tedy: NE
_________________ Startuji čím dál častěji, ale počet přistání, po kterých se letadlo nedá odnést v jedné igelitce, se i nadále limitně blíží nule...
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: úte 14.05.2019 20:18 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
bitovod píše: NE Ale ano, keby to bolo na mne, pouzil by som by som pitotku z nejakeho cidla rychlosti, poslal rychlost do maleho procesora ktoremu pred letom nastavis tlak vzduchu a teplotu a kriticku rychlost pri znamych podmienkach (zmeranu v znamych podminkach v bezpecnej vyske) a ten si rychlost prepocita na zname podmienky a pipne ak je model v blizkosti danej rychlosti ... bude to fungovat pri pristavacom manevri v priamociarom lete. Presne rovnako sa to robi vo velkych lietadlach, tam sa ale este prida hmotnost ktora sa meni s nakladom, co u modelu nie je potrebne. Pokial to chce niekto mat enonuno aby to fungovalo aj v zakrute, prida este ten omielany akcelerometer v Z osi (kedze vieme ze ten akcelorometer meria priamo vztlak toho kridla, aj ked tomu niektore hlavy neveria) ktory povie pretazenie v danom manevri. Tie vztahy nie su zlozite, znaly clovek taku vec lahko urobi.
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: stř 15.05.2019 9:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.9.2008 Příspěvky: 3152 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
Vďaka chlapi: Igor, OrDa a ďalší. Asi najlepšie "rozuzlenie" tohto vlákna, aké som si mohol priať. Oplatilo sa vyčkať a nezapájať sa do zbytočných šarvátok. Som spokojný: - Pitotovu trubicu (a samozrejme tlakomer) máme vlastne v každom našom modeli. - Naša telemetria vie signalizovať priblíženie sa (zatiaľ nekorigovanej) kritickej rýchlosti: Příloha:
Kibic Uvodna obrazovka.jpg [ 102.07 KiB | Zobrazeno 1341 krát ]
aj "nadmerne" pritiahnutej výškovky: Příloha:
Kibic Parametre modelu.jpg [ 92.51 KiB | Zobrazeno 1341 krát ]
- Tlak a teplota sa dá nastaviť ručne, alebo sa to môže urobiť automaticky pomocou jedinej súčiastky (napr.): http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... 0%93-1cast- no a minipočítač BenQ to prepočíta na aktuálne podmienky (urobí onu spomínanú korekciu), tak ako to spomína Igor, a spustí prípadné upozornenie. Příloha:
TGY-i10+FrSky4k.jpg [ 163.17 KiB | Zobrazeno 1341 krát ]
- Možno k tomu pridáme aj ten omieľaný akcelerometer, aby to bolo eňoňuňo aj v zákrute, ale nám ide hlavne o štarty a pristátia a tie ako môžte vidieť na priložených krátkych videách, veľmi "zákrutové" nie sú: Môj 2,5-metrový Hercules - pristátie: https://www.youtube.com/watch?v=OYwh7zT_dqoMôj 2,5-metrový Hercules "ťažkotonážny" štart a pristátie: https://www.youtube.com/watch?v=W1Fo4Fk9Ht0iný model: Bratov dvojdúchadlový Me-262 Schwalbe: https://www.youtube.com/watch?v=p-sT64ytbEIV našich modeloch sa gyrá a akcelerometre asi unudia na smrť (hoci vo všetkých modeloch máme letové stabilizátory Ed_11). Model Schwalbe signalizáciu "nadmerne" pritiahnutej výškovky a kritickej rýchlosti má a v budúcnosti zrejme dostane aj signalizáciu nebezpečného "sklonu" - strmého stúpania, pretože vďaka svojej koncepcii je na to veľmi citlivý: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... ahol-palbe
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: stř 15.05.2019 9:55 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6021 Bydliště: Praha ČR
|
Dlužno dodat, že to, co teď napsal Igor jsem napsal už na první či nejhůře druhé stránce - tedy že signalizace pádovky je možná, ale nutně vyžaduje získat výsledek z více čidel a výsledek musí být "výpočet". Tedy ne že to nejde a dokonce to ani nemusí být extrémně složité, ale nejde to "jednoduše" pomocí jediné veličiny... Holt se pak ale diskuse "trochu" zvrhla
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: stř 15.05.2019 10:51 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
tomashr píše: Dlužno dodat, že to, co teď napsal Igor jsem napsal už na první či nejhůře druhé stránce Tak sorry, asi som to nevidel, lebo som prisiel az na 10 stranke, lebo cez vikend sme mali sutaz v Hradci. toto aj pre Miora... Co sa tyka nutnosti viacerych senzorv - v podstate staci ta pitotka ak si PREDTYM pripravis udaje - vypocet kritickej rychlosti je staticky, za letu sa ti uz na ploche teplota ani tlak nemenia. Takze by v podstate stacilo urobit pre dany model jednoduchu tabulky hustota vzduchu/kriticka rychlost ... pokial nie je metoda ako ziskat hustotu vzduchu tak potom 2d tabulka teplota x tlak vzduchu/kriticka rychlost alebo ak nie je ani tlakomer tak teplota x nadmorska vysk/kriticka rychlost. Robime to tak v uputancoch na nastavenie otacok motora pred letom, nie je to problem, mam na to androidi program a robim to pred kazdym letom. Nie je problem aby ten program rovno povedal kriticku rychlost ktoru si nastavis do alarmu pred letom. To znamena ze tie senzory nepotrebujem v modeli, ale mam ich na zemi (mozno v telefone?) alebo sa pozriem na nejaku meteorologicku stranku. A teda co sa tyka kombinacie tych enonuno senzorov - volakedy akcelerometre neboli, pretazenie sa pocitalo cez polomer zakruty (a teda odstredivu silu) vyplyvajuci z naklonu lietadla kroty dostanem z gyroskopu - tiez jedna z moznosti, vsetko zalezi od dostupnych senzorov.
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: stř 15.05.2019 11:05 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.9.2008 Příspěvky: 3152 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
Igor, veľká vďaka za cenné informácie.
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: stř 15.05.2019 11:23 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6021 Bydliště: Praha ČR
|
igorb píše: Tak sorry, asi som to nevidel, lebo som prisiel az na 10 stranke, lebo cez vikend sme mali sutaz v Hradci.
To nebylo postesknutí nad tebou, ale spíš nad tou diskusí jako celkem
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: stř 15.05.2019 11:43 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 16.9.2008 Příspěvky: 608
|
Ešte mi napadlo takéto, stále ešte jednoduché riešenie, ktoré by bralo do úvahy aj let v zákrutách. Myšlienka je taká, že vztlak je od uhlu nábehu závislý približne podľa takejto krivky: Příloha:
Vztlaková čiara.jpg [ 33.25 KiB | Zobrazeno 1272 krát ]
Ak sa chcem vyhnúť strate vztlaku, tak sa musím držať ďalej od toho "zahnutého konca". Takže ako na to? Ak mám možnosť, tak zmeriam vztlak. Ako som pochopil, tak to hravo zvládnem aj hlúpučkým akcelerometrom (bolo to tu viackrát spomínané), tým, že zmeriam preťaženie v ose Z. Pokusom zistím, že daný model za danej rýchlosti (a danej teplote a danom tlaku) začína mať problémy pri "nejakom" vztlaku (čiže pri nejakom preťažení). Vztlak je úmerný koeficientu vztlaku (to je tá krivka hore), hustote vzduchu, ploche krídla a druhej mocnine rýchlosti. Hustotu vzduchu sme už spomínali (teplota, tlak), plocha krídla je konštanta, takže mi stačí zmerať rýchlosť (to sme už tiež spomínali). A jednoduchým výpočtom určiť, na koľko percent som sa priblížil vztlaku (preťaženiu v ose Z), pri ktorom začína mať model problémy. Keď to začne byť "tesné" (určitý pomer preťaženia k odmocnine rýchlosti), spustiť alarm. A je jedno, či letím pomaly a rovno a len veľmi priťahujem, alebo robím looping, alebo robím ostrú zákrutu.
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: stř 15.05.2019 12:01 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
Opakujeme sa zo zaciatku vlakna, ale zhrnut to nezaskodi.
Ano, pokial vies rychlost (pitotka) a vztlak (akcelerometer da zrychlenie, vynasobis hmotnostou modelu) a hustotu vzduchu (teplomer a tlakomer, alebo teplomer a GPS vyska) vies vypocitat koeficient vztlaku ... potom AK POZNAS tamtu tvoju vztlakovu ciaru tvojho modelu (musis dopredu zmerat na realnom modeli) a kriticky uhol nabehu, porovnanim mas riesenie. Ovela jednoduchsie to vidim na: zmerat kriticku rychlost v znamych podmienkach a v neznamych prepocitat (je to linearna zavislost) podla hustoty vzduchu ktora sa pocas letu nemeni. Takze to komplikovanejsie riesenie len da vyhodu ze sa da pristat v zakrute.
Na to ti ale staci poznat uhol nabehu (par rieseni senzora tu padlo) a mozes porovnavat priamo pretoze ten kriticky uhol sa PRI PRISTAVACEJ rychlosti (pretoze ta ista rychlost da priblizne to iste RE - istota sa da dosiahnut urcitou zasobou bezpecnosti) uz nemeni. Tvoje riesenie vyssie tiez plati iba pri pristati, lebo pocas letu sa RE meni podla rychlosti a tym sa meni aj kriticky uhol nabehu (moze byt kludne viac ako 10% a kludne uverim aj 30% u extremnych pripadov profilov).
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: stř 15.05.2019 13:18 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 16.9.2008 Příspěvky: 608
|
Nemyslím, že musím poznať vztlakovú čiaru toho-ktorého modelu, ani počítať koeficient vztlaku, ani poznať hmotnosť modelu a vyrátať vztlak ako taký.
Celé je to založené na tom pokusnom lete, že ak zistím, že pri nejakej rýchlosti, začína mať model problémy (s trhaním prúdnic) a Z-os akcelerometra ukazuje napr. G = 2,65 (trebárs napätie analógového výstupu Uz = 4,00V), tak sa nachádzam na tej krivke (vztlaková čiara) "niekde". Zrejme už na začiatku toho pravého oblúku.
Druhá odmocnina rýchlosti mi tú krivku len "prispôsobuje" rýchlosti: akonáhle pomer Uz / (odmocnina pomeru rýchlosti momentálnej a "pokusnej") prestúpi 4,00V, tak viem, že kde sa na tej krivke nachádzam.
Samozrejme, že by bolo lepšie mať rezervu a tú hodnotu nastaviť trochu nižšie - ešte do lineárnej časti charakteristiky. Napr. G = 2,5 a Uz = 3,80V. To G ani nepotrebujem, stačí mi to napätie.
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: stř 15.05.2019 13:23 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
Az na to ze ta hodnota nie je zavisla na druhej mocnine rychlosti, to je co som pisal, zmenou rychlosti sa meni RE a tym hodnota kritickeho uhlu nabehu.
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: stř 15.05.2019 13:27 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 16.9.2008 Příspěvky: 608
|
OK. Na toho "starého Reynoldsa" stále zabudnem .
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: stř 15.05.2019 15:18 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10762 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Atto píše: OK. Na toho "starého Reynoldsa" stále zabudnem . Ještě bych si dovolil upozornit, že Igor píše o závislosti kritickeho uhlu nabehu na Re a nikoliv závislosti vztlaku na Re. Závislost koeficientu vztlaku na Re pro konkrétní úhel nastavení křídla by šlo zanedbat.
|
|
Nahoru |
|
|
StrycAlois
|
Napsal: stř 15.05.2019 15:19 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 10.6.2010 Příspěvky: 640
|
A existuje nějaká křivka závislosti, nebo alespoň nějaká silně zjednosušená aproximace závislosti kritického úhlu náběhu, anebo vztlaku, jak uvádí TomášC, přes Re, na rychlosti letu? Pro nějaký velice běžný profil a pro běžný rozsah rychlostí, např. 20 až 80km/h. Anebo alespoň nějaké orientační hodnoty, něco podobného, co dal OrDa pro teplotu: OrDa píše: ... Při Re pod 200 000 se vlastnosti profilu začínají měnit a pod 100 000 je většina profilů k nepoužití. A mezi -10°C a + 35°C se Re změní o 27%.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: janch, Seznam.cz [Bot] a 17 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|