Pádová rychlost - signalizace možnosti (blízkého) výskytu NEJEDNODUCHÁ VĚC k rychlosti letadla nutná řada dalších dat
O jevu jako takovém - Aeroklub Bratislava, Publikováno 16. 3. 2014, Aerodynamika - Doc. Ing. Radomír Orlita
https://www.youtube.com/watch?v=7v3ateBBS1QČIDLA VZTLAKU a porovnání snímaného údaje S NASTAVENOU KRITICKOU velikostí viz. odkaz od "prikrylm"
PŘETAŽENÍ - Náhlá ztráta vztlaku
Základní_pojmy:_Přetažení"- U skutečného letadla jsou poměrně obvyklé varovné příznaky přetažení. U dobře navrženého letadla
_dochází k postupnému odtrhávání proudění, takže pilot "cítí" že se blíží přetažení.
- Nechvalně známým je v tomto ohledu eliptické křídlo (Supermarine Spitfire), kde z principu dochází k
_odtržení proudnic najednou, bez varování, v celém rozpětí křídla. Toto se u modelů obvykle omezuje
_negativním zkroucením konců křídla nebo turbulátory.
- Na RC modelu se můžeme orientovat v podstatě jen podle polohy kniplu výškovky. Pokud je hodně "přitažená" je téměř jisté,
_že dojde k přetažení. Jemné nuance chování modelu na mezi přetažení rozeznají jen velmi zkušení piloti,
_nám ostatním zbývá se tomuto stavu snažit zdaleka vyhnout, zejména v malé výšce."
VELMI STRUČNĚ - klesající letadlo se pilot snaží zvednout, pro ztrátu vztlaku to nejde
- záchrana: potlačením získat rychlost, pak začít zvedat (při malé výšce žádná signalizace ani auto-korekce nepomůže)
- nebezpečí skrývají ostré zatáčky, řidší vzduch při vyšší teplotě, ... OBECNĚ létání "na hraně" v nedostatečných výškách
- problematika se stala HORKOU po nehodách letadel Boening 737 Max. Kdy úpravy pro nižší spotřebu vedly k větší
pravděpodobnosti ztráty vztlaku, v určitých režimech letu. Jako KONTRA OPATŘENÍ byla přidána čidla a SW úprava.
Co a jak asi nemá smysl v tomto vlákně rozebírat. Myslím, že na rcmania je k tomu určené vlákno.
Pro fázi START (ale i fáze letu) by musel mít palubní počítač info o potřebných proměnných z výchozího bodu
a jistého dále vzdáleného (blízkého cílového) bodu a některých proměnných kterých tam má být dosaženo,
pomocí SIMULACE by si ověřil (optimalizovaný) průběh změn ovládacích prvků pro dosažení stavených parametrů.
Průběhy by dal pilotovi na obrazovku jako doporučení a s nimi by současně zobrazoval postup zásahů pilota.
- Je to v podstatě úloha (bezpilotního) AUTONOMNÍHO PŘISTÁNÍ (LETU) za nulové viditelnosti.
Létání (naslepo) jen podle přístrojů (méně už přistávání) je jistým stupněm výcviku.
Zda něco-někde umí to bezpilotní, bez řízení operátora v momentálně ani netuším.
==edit02 upravena www adresa 2. odkazu
Přidáno - Stall (wiki)
https://en.wikipedia.org/wiki/Stall_(fluid_dynamics) - Přetažení