Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 202 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 06.05.2019 12:12 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1023
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
Resp. blížící se pádové rychlosti? Takové to jednoduché ano/ne, co by mohlo pípat/vibrovat/mluvit, kdyby se pádová rychlost blížila? Viz reálný přístroj např. https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... e_id=56624 strana 21 a dál...

Pitotka je prima, ale zbytečně složitá a drahá...

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | několik vrtulemi poháněných létajících strojů)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: pon 06.05.2019 12:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 8877
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
prikrylm píše:
Resp. blížící se pádové rychlosti? Takové to jednoduché ano/ne, co by mohlo pípat/vibrovat/mluvit, kdyby se pádová rychlost blížila? Viz reálný přístroj např. https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... e_id=56624 strana 21 a dál...

Pitotka je prima, ale zbytečně složitá a drahá...

Bez pitotky to nepojde.

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 06.05.2019 14:24 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 3935
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Pádová rychlost - signalizace možnosti (blízkého) výskytu NEJEDNODUCHÁ VĚC k rychlosti letadla nutná řada dalších dat
O jevu jako takovém - Aeroklub Bratislava, Publikováno 16. 3. 2014, Aerodynamika - Doc. Ing. Radomír Orlita
https://www.youtube.com/watch?v=7v3ateBBS1Q
ČIDLA VZTLAKU a porovnání snímaného údaje S NASTAVENOU KRITICKOU velikostí viz. odkaz od "prikrylm"
PŘETAŽENÍ - Náhlá ztráta vztlaku
Základní_pojmy:_Přetažení
"- U skutečného letadla jsou poměrně obvyklé varovné příznaky přetažení. U dobře navrženého letadla
_dochází k postupnému odtrhávání proudění, takže pilot "cítí" že se blíží přetažení.
- Nechvalně známým je v tomto ohledu eliptické křídlo (Supermarine Spitfire), kde z principu dochází k
_odtržení proudnic najednou, bez varování, v celém rozpětí křídla. Toto se u modelů obvykle omezuje
_negativním zkroucením konců křídla nebo turbulátory.
- Na RC modelu se můžeme orientovat v podstatě jen podle polohy kniplu výškovky. Pokud je hodně "přitažená" je téměř jisté,
_že dojde k přetažení. Jemné nuance chování modelu na mezi přetažení rozeznají jen velmi zkušení piloti,
_nám ostatním zbývá se tomuto stavu snažit zdaleka vyhnout, zejména v malé výšce."
VELMI STRUČNĚ - klesající letadlo se pilot snaží zvednout, pro ztrátu vztlaku to nejde
- záchrana: potlačením získat rychlost, pak začít zvedat (při malé výšce žádná signalizace ani auto-korekce nepomůže)
- nebezpečí skrývají ostré zatáčky, řidší vzduch při vyšší teplotě, ... OBECNĚ létání "na hraně" v nedostatečných výškách
- problematika se stala HORKOU po nehodách letadel Boening 737 Max. Kdy úpravy pro nižší spotřebu vedly k větší
pravděpodobnosti ztráty vztlaku, v určitých režimech letu. Jako KONTRA OPATŘENÍ byla přidána čidla a SW úprava.
Co a jak asi nemá smysl v tomto vlákně rozebírat. Myslím, že na rcmania je k tomu určené vlákno.
Pro fázi START (ale i fáze letu) by musel mít palubní počítač info o potřebných proměnných z výchozího bodu
a jistého dále vzdáleného (blízkého cílového) bodu a některých proměnných kterých tam má být dosaženo,
pomocí SIMULACE by si ověřil (optimalizovaný) průběh změn ovládacích prvků pro dosažení stavených parametrů.
Průběhy by dal pilotovi na obrazovku jako doporučení a s nimi by současně zobrazoval postup zásahů pilota.
- Je to v podstatě úloha (bezpilotního) AUTONOMNÍHO PŘISTÁNÍ (LETU) za nulové viditelnosti.
Létání (naslepo) jen podle přístrojů (méně už přistávání) je jistým stupněm výcviku.
Zda něco-někde umí to bezpilotní, bez řízení operátora v momentálně ani netuším.
==edit02 upravena www adresa 2. odkazu
Přidáno - Stall (wiki) https://en.wikipedia.org/wiki/Stall_(fluid_dynamics) - Přetažení


Naposledy upravil guchar dne úte 07.05.2019 5:46, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 06.05.2019 14:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 859
Bydliště: Teplice, Praha
S klapkou na náběžce by to i šlo, ale trochu mi uniká smysl. Promítám si různé situace při řízení modelu a nepřišel jsem na žádnou situaci, kdy by pro mě měla taková signalizace smysl. U těch velkých letadel to je záležitost toho, že nepozorný pilot pomalu ztrácí rychlost, když letí v režimu, kdy výkon motoru nestačí na udržení rychlosti v daném režimu letu a ta pomalu klesá. Já model neustále sleduji a vidím změny jeho rychlosti, vidím jeho chování, které se s klesající rychlostí mění. Není to tak, že desítky vteřin koukám místo na model na kamaráda vedle mě a mezitím letadlo zpomalí natolik, že spadne do vrtáku. Ve velkém letadle to tak je. Mohu letět minutu a koukat na spoluletce/letkyni nebo se kochat něčím na zemi, nemusím koukat dopředu jako v autě na silnici, nemusím koukat na palubní desku.

Kdy to u modelu vidět a pozorovat nemusím je let ve velké výšce nebo vzdálenosti a zhasne mi motor a já to neslyším. To je ale spíš na místě signalizace zhasnutí motoru, abych mohl neprodleně zahájit nouzák.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 06.05.2019 15:36 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 3935
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Při klapce na hraně, je nastavení dáno: umístěním klapky, velikostí klapky, váhou klapky, místem osy překlápění (vratnou pružinou)
Víc informací by šlo získat měřením tlaku pod a nad STAGNAČNÍM BODEM. Je otázkou zda už není lepší ÚHEL NÁBĚHU + další data.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 06.05.2019 19:04 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1023
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
Libor píše:
S klapkou na náběžce by to i šlo, ale trochu mi uniká smysl.

Tak jako hračka. Všechno tu je o hraní.. :) Nebo jako demo pro začínající piloty. Něco už by se našlo.

LV píše:
Bez pitotky to nepojde.

reálná letadla jej používají, takže to jde. :)

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | několik vrtulemi poháněných létajících strojů)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 06.05.2019 21:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1180
Bydliště: Vysočina
prikrylm píše:
...Tak jako hračka. Všechno tu je o hraní..
Já vidím problém v tom, že ta klapka reaguje jen při přetažení, takže ukáže někdy něco. Když ale poletíš s "pomalým" érem proti větru, snadno se po zatáčce o 180° dostaneš pod pádovou rychlost a klapka se ani nehne (si myslím). Potom vlastně záleží na tom, co od toho očekáváš, pokud jen indikaci přetažení, tak možná.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 4:14 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1242
Bydliště: Chocerady
Najdi si jak funguje stall warning. Je to jednoduchá indikace v malých letounech. Hezky je to popsaný i v tvém odkaze.
Ale osobně si myslím že odladění takového systému je více nebezpečné než létat bez něj.
Ještě existuje měření úhlu náběhu letadla. To by možná šlo převést snáze do modelové velikosti. Ale potřebovalo by to elektroniku.
Ps. Rychlost kdy dojde k pádu nejde měřit pitotkou. Pádová rChlost se mění. Je jiná v zatáčce. Stejně tak jako s klapkami atd. Bacha na to.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 6:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 859
Bydliště: Teplice, Praha
prikrylm píše:
Tak jako hračka.
Chápu :D


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 6:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 8877
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
Prikril, a cim chces zistit rychlost voci vzduchu?
Rychlost voci zemi ci gps satelitom je nepodstatna.

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 7:08 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 3935
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Taková cca 70 cm dlouhá vuvuzela sající vzduch do trupu, by taky nebyla marná. Pokud by ji podtlak "UDÝCHAL"

JETI - MSPEED 450 EX a MSPEED EX - Měřicí senzory EX
http://www.jetimodel.com/cs/katalog/Duplex-2-4-EX/Merici-senzory-EX/
"jsou senzory měřící rychlost v letecké praxi známou jako tzv. indikovanou vzdušnou rychlost (IAS),
což je rychlost modelu vůči rychlosti okolního vzduchu. Informace o této rychlosti je velice užitečná
při ovládání modelu. Jednoduše lze stanovit pádovou rychlost modelu a alarmem signalizovat její podkročení"
http://www.jetimodel.com/cs/katalog/Duplex-2-4-EX/Merici-senzory-EX/@produkt/MSPEED-EX/
http://shop.jetimodel.cz/advanced_search_result.php?keywords=MSPEED+EX


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 8:09 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 3935
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
https://www.boldmethod.com/images/pages/about-us/aleks-first-kiss.jpg
How do aircraft stall warning systems work?
https://aviation.stackexchange.com/questions/14727/how-do-aircraft-stall-warning-systems-work

https://www.sportys.com/media/catalog/product/cache/2/image/300x/602f0fa2c1f0d1ba5e241f914e856ff9/1/2/12675_3.jpg
https://www.sportys.com/pilotshop/catalog/product/view/id/3772/s/stall-horn-tester/category/686/


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 9:15 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1023
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
LV píše:
Prikryl, a cim chces zistit rychlost voci vzduchu?
Rychlost voci zemi ci gps satelitom je nepodstatna.

Praporek, šňůrka, korouhvička, případně pokud někdo chce investovat, tak tlakové čidlo.
Hezký názor byl "vario, a když vario hlásí -x m/s, tak už je to pod pádovou rychlostí" :)

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | několik vrtulemi poháněných létajících strojů)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 9:25 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.6.2010
Příspěvky: 589
Klucí to tady maj funkční a odskoušený:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... -a-varovat

Cituji:
... automatické spustenie hlásenia rýchlosti modelu, ak sa tento dostane do rozsahu kritických rýchlostí. Tu je výraz Letový asistenčný kibic naozaj na mieste, pretože je to podobné, ako keď tesne pri vás stojí nejaký „kecálek“, ktorý sleduje ako lietate a súčasne sleduje displej vašej telemetrie. A ak ste mu predtým povedali, aká je kritická (pádová) rýchlosť vášho modelu, nečudujte sa, ak vás (bez toho, aby ste ho o to požiadali) začne „láskavo“ upozorňovať, že rýchlosť vášho modelu je „proklatě nízka“, či blízko pádovej. Na druhú stranu, keď sa to tak vezme, jeho kibicovanie vám môže zachrániť model :wink: .

Jak to funguje v praxi je možno shlédnout na krátkých videích v tomdle článku:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... o-na-snehu


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.05.2019 9:46 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 31.10.2007
Příspěvky: 299
Bydliště: Č.B.
Jen tak mě napadlo, asi blbost, ale jestli by nešla použít nějaká "píšťalka", která by při určité rychlosti pískla. Možná by se mi víc líbilo, kdyby pískla třeba při 150 km/h :D . 3D tisk by to mohl zvládnout.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 202 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz