Autor |
Zpráva |
pkotatko
|
Napsal: pon 25.03.2019 7:48 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.1.2007 Příspěvky: 6689 Bydliště: Berounsko
|
U meho UH60 od Robana byla vrtulkova hridel take kriva. Navic udelana snad z lisovaneho blata. Sla tam s malou upravou hridelka z Loga 600. Hlava muze byt krive vrtana a neudelas s ni nic. Muze byt i kriva hridel. Hridel nesmi mit axialni vuli v loziskach. Je tam (alespon u prvni verze mechaniky co mam) radialne- axialni lozisko a to musi byt trochu predepnute. Jinak take muze chytat rezonance. Prvni bych ale sundal ocas a zkusil to bez nej. Aby se vyloucilo ze ti rezonance leze odtud a zbytek je v pohode.
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
OPR
|
Napsal: pon 25.03.2019 10:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.7.2010 Příspěvky: 5680 Bydliště: Kamenice - Praha východ Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
|
Ahoj. To klepání se co řešíte je ve frekenci otáček hlavního rotora. To se přeníší na ocasní nosník s uhlovou převodovkou a celé to umocnuje a zviditelňuje.
Pokud jsi nedělal žádnou povrchovou úpravu na listech, jako proužky samolepek, nástřik barvy a nebo dovažování, zkus sundat listy a pověsit je společně na jednom dříku třeba od šroubováku. Zjistíš zda mají oba dva srovnaná podélná těžistě a jestli jeden list nechodí více vpředu. Pokud je vše správně, musí mít na tom šroubováku jak budou pověšený, náběžné hrany na chlup zarovnané.
|
|
Nahoru |
|
|
haas
|
Napsal: pon 25.03.2019 11:45 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.5.2014 Příspěvky: 335 Obrázky: 9
|
Já tam žádné axiální ložisko nemám na vrtulce.Mezi ložisky je jen hafl podložek. Už jsem si nechal udělat novou hřídel.
Ano to házení jde hlavně od hlavy.Jak jsem psal tak vibrace od křivé cykliky jsem eliminoval na minimum co šlo.Ale co stou hlavou.
Nevím jak tu hlavu nasadit a dotahovat tak aby neházela.Jak to děláte?Je vidět, že dírka na brzdící talířek při otáčení háže. Pokud hlavu nasadím a přeměřuju posuvkou různé vzdálenosti tak vše mi vycházi symetrické, ale asi je hlava celá nakloněná na hřídeli.
|
|
Nahoru |
|
|
pkotatko
|
Napsal: pon 25.03.2019 18:45 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.1.2007 Příspěvky: 6689 Bydliště: Berounsko
|
Lozisko co jsem psal je na hrideli rotoru, ne vrtulky. Pokud je hlava vyvrtana sikmo, tak s tim asi nic neudelas. Potrebujes minimalne novy stred a modlit se ze tentokrat to bude v pohode.
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
|
|
Nahoru |
|
|
haas
|
Napsal: ned 07.04.2019 14:35 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.5.2014 Příspěvky: 335 Obrázky: 9
|
Ahoj, tak jsem včera dal novou hřídelku vrtulky(stála 850 Kč včetně nitridovaného povrchu)Upravil jsem konec( tam, kde nejsou listy jsem udělal osazení, aby v případě povolení červíku nemohla hřídel projet přes obě ložiska a vyletět i s listy někam) navíc vlivem tahu listů se osazení opírá o vnitřní kroužek ložiska takže i ten červík není tak namáhaný.
Taky vibrace v ose Z se mi zmenšily a celkově už spirit nehlásí zvýšené vibrace.
Nicméně to divné třepotání stále přetrvává a ve vyšších otáčkách se trošku uklidní, už jsem zkoušel podlepit podvozek gumou, ale moc to nepomohlo.
Při visu ve výšce očí se zdá jakoby listy opravdu neměly stejnou stopu.Což má asi za následek to klátění ze strany na stranu (jak už tu zaznělo).
Teď otázka.Pokud mám stejné úhly na obou listech a stopa listů není stejná, nebude vadit když po doladění stopy listů rozhodím úhel ?
Co vůbec způsobuje rozhodění stopy? Nikdy jsem to u svých helin nemusel řešit.
|
|
Nahoru |
|
|
pkotatko
|
Napsal: ned 07.04.2019 15:20 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.1.2007 Příspěvky: 6689 Bydliště: Berounsko
|
Kriva hridel, krivy kamen hlavy, ruzne tuhe listy. Listy co prisly ve stavebnici jsem nikdy na helinu nedal. Nemel jsem k nim duveru uz od pohledu. Kdysi jsem na akro devadesatce mel listy od Pelikana. Byly uzasne. V nulovem nabehu byla stopa perfektni. Ve visu 1cm rozdil. Zkus to. Mrkni na stopu v nule a ve visu. Pokud se meni, jsou to jednoznacne listy. Ale na druhou stranu, s Helitecy jsem zatim od nikoho neslysel takovy problem.
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
|
|
Nahoru |
|
|
OPR
|
Napsal: pon 08.04.2019 7:18 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.7.2010 Příspěvky: 5680 Bydliště: Kamenice - Praha východ Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
|
Pokud na zemi od oka doladíš stopu a ve visu se stopa viditelně rozjede, vyhoď je (nebo reklamace). Pokud stupu na zemi doladíš a ve visu se rozjede jen nepatrně vylaď stopu tak aby byla perfektní ve visu a listy normálně používej. Aby Ti seděla stopa je prvotní a zásadní nastavení mechaniky.
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: pon 08.04.2019 17:56 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
haas píše: . . .
Při visu ve výšce očí se zdá jakoby listy opravdu neměly stejnou stopu.Což má asi za následek to klátění ze strany na stranu (jak už tu zaznělo).
. . .
Nevím jak vypadá to "klátění ze strany na stranu", ale taky mě napadá, jako možnost co zkusit,- snížit zisk gyra na cyklice. Když je zisk příliš velký, heli má tendenci se rozkmitat ze strany na stranu, což u velký heli (s většími setrvačnostmi) může vypadat jako určitý klácení ze strany na stranu.
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
haas
|
Napsal: pon 08.04.2019 20:44 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.5.2014 Příspěvky: 335 Obrázky: 9
|
Zisk cykliky jsem nezkoušel. Dnes jsem nalepil modrý pásek a červený pásek na konec listů(konec listů je červený ale jinou barvu jsem nesehnal tak jen pro vyvážení jsem dal červenou)Okem modrý pásek není skoro vidět všechno je moc rychlé.Udělal jsem pár videí, ale často to nebylo v ose listu.Ale na jednom videu (bohužel blbá kvalita) je vidět že stopa listů se trochu liší. Jediné jak listy od sebe rozeznat (když modoru nálepku jsem neviděl) je unašeč cykliky.Ten list kde je i unašeč je podle mě o něco níž, a ve zpomaleném záběru je vidět že i helina se naklání na stranu kde je unašeč.Tedy opačný list je víš a má větší vztlak a naklání to na stranu unašeče. Zkuste se na to podívat nebo si to zpomalit v nějakém SW a říct mi jestli to je fakt ono.Zítra když bude čas zkusím prodloužit táhlo na nižším listu. Na videu je osa listů vidět nejlépe od 10 vteřiny. https://www.youtube.com/watch?v=J87isyp81LEhttps://www.youtube.com/watch?v=fOY5uu6 ... e=youtu.be
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: úte 09.04.2019 7:47 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
Koukal jsem na ty videa, ale moc jsem toho neviděl. Na tom zpomaleném to vypadá, že opravdu vždycky jeden list jde o něco níž a druhý o něco výš, ale těžko říct, jestli to tak opravdu je, jestli to není optický klam, třeba jako když se rotor na videu zdánlivě točí na druhou stranu nebo jako když jsou listy roztočeného rotoru snímané proti nebi ohnuté. Rozdílná stopa listů se pozná v okamžiku, kdy pomyslná rovina disku rotoru prochází okem pozorovatele a když v tom okamžiku je na jedné straně vidět jakoby byly 2 konce listu nad sebou. Pak je nutné u jednoho z nich změnit náběh změnou délky táhla mezi cyklikou a gripem. Nastavení gripů na nulu při nastavování na stole je důležité, ale často to nejde udělat u obou gripů přesně do nuly, pokud není na koncích táhel protiběžný závit. Taky se stává, že mechanika má nějaké, aspoň minimální, vůle v přenosu pohybu ze serva na grip, v tom případě se mi osvědčilo při nastavování nuly gripem mírně zakroutit ze strany na stranu v rámci té vůle a při nastavování tu vůli vzít v potaz. Zkus si najít nějakou bílou lepenku a nebo samolepku, proužek dej na jeden list a na druhém nech tu červenou a zkus s tím zaviset a sleduj, jestli uvidíš jakoby 2 konce listů nad sebou. Bílý proužek by měl být na červeným základu vidět líp než modrý. Nicméně při prvních startech svých heli jsem se s rozhozenou stopou setkal nejednou a nestalo se, že by to ve visu s heli nějak klátilo a nebo ji to rozkmitalo. P.
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
haas
|
Napsal: úte 09.04.2019 21:30 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.5.2014 Příspěvky: 335 Obrázky: 9
|
Dneska jsem zkoušel list pozvednout, ale vibrace se citelně zhoršily, tak jsem to naopak ještě o jednu otáčku přitáhl a bylo to stejné jako včera, možná nepatrně lepší těžko soudit. Zkusím to celé narvat do trupu a třeba se ty vibrace zlepší nebo se přesunou na jiné otáčky které nebudu používat . Jinak nevím.Jen mě štve že co sleduju videa na youtube tak všem se to pěkně v klidu vrtí a mě ne.Dám trup a uvidím.
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: úte 09.04.2019 22:12 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
Možná je opravdu křivě vyvrtaná ta hlava. Aby ti to nebylo líto, tak já jsem minulý léto zápasil s vibracemi po montáži mechaniky do Hughese (psal jsem to do vlákna), který byly opravdu na rozlámání heli a trvalo snad měsíc, než jsem to vyřešil. Škoda, že jsi tak daleko, podívat se na vlastní oči by bylo lepší. Ale nejsem si jistej, jestli narvat to do trupu s vibracema je řešení. Myslím, že se to spíš zhorší, ale třeba budeš mít štěstí a bude to lepší. Nemáš třeba možnost půjčit si od někoho jiný listy, třeba i jen na roztočení na zemi? P.
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
haas
|
Napsal: stř 10.04.2019 8:27 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.5.2014 Příspěvky: 335 Obrázky: 9
|
Tak můžu to zkusit s origo listy od robanu, ale musím je dovážit.Je tam rozdíl 0,3g mezi listy.
Tak hlavu jsem už zkoušel, že jsem dal tyčku nad jeden grip aby se lehce dotýkala a pak otočil na druhý grip a ten se dotýkal stejně možná je tam rozdíl 0.1mm to je přece málo.Symetrii v ose příčné hřídele jsem taky přeměřoval a to je taky do 0.2mm.
Nová hlava od varia stojí 200e.Nemám ale jistotu že to je hlavou.
Možná se s listy jen výrazně víc projeví vibrace od samotné mechaniky??
Zkusím dát origo listy co byly v krabici
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: stř 10.04.2019 9:22 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
Jeste me napada, ze kdy pri tom pritazeni jednoho listu (zkraceni tahla?) se to mozna malinko zlepsilo, tak ze byli dobry zkusit to menit dal tim samym smerem.
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
haas
|
Napsal: stř 10.04.2019 10:59 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.5.2014 Příspěvky: 335 Obrázky: 9
|
pravda to zkusím nejdřív.Včera jsem to už nedělal nebyl čas. Spíše bych řekl že to bylo téměř stejné ale zkusím.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Seznam.cz [Bot] a 23 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|