Autor |
Zpráva |
Jirkadka
|
Napsal: čtv 21.03.2019 13:46 |
|
Nováček serveru
|
|
|
Registrován: 15.11.2009 Příspěvky: 49 Bydliště: Dobruška
|
Zdravím na webu. Prosím o radu ohledně ovládání většího větroně. Chystám se do soupravy napípat svého prvního větroně 3,2m se čtyřmi servy v křídle.(ostatní jsou bez klapek) Jak to tady tak pročítám, někdo plyn ponechává na křížovém ovladači a letové režimy má na 3polohovém přepínači a někdo přiřadí plyn na ten přepínač (0-50-100%) a pákou ovládá klapky nebo nebo nějaký přistávací mix. Ptám se tedy jak to máte Vy a jestli si zvyknu na to že na plynu nemám plyn Díky za rady ohledně nastavení RC soupravy Aurora X9 a větroně Absolution Pro od VH Model. Jirka.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Jiri
|
Napsal: čtv 21.03.2019 14:04 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.2.2006 Příspěvky: 1206 Bydliště: Praha, Sobín Obrázky: 3
|
Já mám sice jen dvouservové křídlo, ale používám křidélka ve funkci brzd pro sestupy nebo přistání, a jak motor tak brzdy ovládám plynovou pákou. Na ovládání motoru přes vypínač nebo otočný poťák jsem si nezvykl. Řeším to přes letové režimy, v podstatě bych si vystačil s dvěma. Pro start (a obecně motor) ovládám plynovou pákou čistě motor. Pro režim přistání v dolních 50% pohybu páky ovládám brzdy (butterfly, kdyby tam byly i klapky), páka dole = 100/ brzd, páka v neutrálu 0% brzd, nad 50% už to na křidélka nemá vliv a ovládá to motor, abych si mohl přitočit, kdybych byl krátký. Přepínání režimů má nastavené zpoždění 0,5s, aby to nebylo skokové. Kdybych tam měl čtyřservové křídlo, na režim start bych měl klapky fixně v nějaké vhodné poloze, doplnil bych prostřední režim termika, kde bych plynovou pákou ovládal jen klapky, ale v mnohem menším rozsahu než při brždění (jemné zakřivení křídla pro termiku a narovnání pro rychlost) a pro režim přistání bych ke křidélkům nahoru vyklápěl i klapky dolů, kasický mix pro brždění. Ve všech režimech by stále platilo, že plyn k sobě - minimální rychlost a naopak. Nastavení tedy minimálně 3 letové režimy, pro motor má každý režim jinou křivku. Start - lieární křivka -100 až 100, pro termiku trvale -100, pro přistání v rozmezí výchylky -100 až 0 hodnota -100, od 0 do 100 pak lineární 0 až 80 (pro přitočení nikdy nepoužívám plný kotel).
_________________ Símův axiom: Každý signál se zlepší, připojíme - li anténu
|
|
Nahoru |
|
|
mirek100
|
Napsal: čtv 21.03.2019 14:13 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 24.1.2011 Příspěvky: 498 Bydliště: Žamberk
|
Já mám motor na přepínači režimů. Je to třípolohový přepínač, dole režim Start, uprostřed Let a nahoře Přistání. Motor je v režimu Start na 100% výkonu, nemám žádnou další regulaci, jen 0% nebo 100%. F5Jéčka to mají určitě jinak, ale já používám motor jen na cestu nahoru a tam chci být rychle. Motor je ještě blokovaný dalším přepínačem, aby nedošlo k jeho zapnutí při náhodném drcnutí do přepínače režimů letu před startem. Při startu mám zablokovaný motor přepínačem, přepnu přepínač režimů do polohy Start, potom odblokuji druhým přepínačem, motor se spustí a hodím model do vzduchu. Když jsem nahoře, přepínačem režimů přepnu z režimu Start do režimu Let. Motor se vypne a plachtím. Na blokovací přepínač během letu už nesahám. Po přistání přepnu blokovací přepínač a jdu pro model. Plynovou pákou ovládám jen vztlakové klapky při přistání společně s křidélky (butterfly) - klapky jdou dolů a křidélka nahoru. Jiné využití pro plynový knipl u větroně nemám.
|
|
Nahoru |
|
|
kope
|
Napsal: čtv 21.03.2019 14:55 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.4.2011 Příspěvky: 3157 Bydliště: Praha Letňany
|
Myslím, že nedostaneš jednoznačnou odpověď, každý tábor si bude hájit své . Já mám u větroňů plyn i mechanizaci křídla na kniplu a mám nastavené letové režimy, které přepínám trojpolohovým přepínačem: start - knipl ovládá plyn termika - knipl ovládá plyn a pomocí otočného ovladače zakřivuji odtokovku přistání - knipl ovládá mechanizaci křídla, motor je nefunkční. Je to proto, že jsem se s tímhle nastavením učil lítat a nechce se mi to měnit. Ale spousta kolegů na soutěžích má plyn jen na přepínači.
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
|
|
Nahoru |
|
|
PetrD
|
Napsal: čtv 21.03.2019 15:30 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 1.3.2012 Příspěvky: 943 Bydliště: Dobrá Voda u Hořic, ČR
|
kope píše: ...Ale spousta kolegů na soutěžích má plyn jen na přepínači. To může tak jen zdálky vypadat... knipl mají v nějaké vhodné poloze plynu pro start a motor zapnou vypínačem, který slouží jen k zapnutí/vypnutí (třeba mixem -100%), za letu se normálně ovládá plyn kniplem, dokud se zase nevypne vypínačem, případně přepnutím režimu. Jinak za mě souhlas s tím, co popsal Jiri pro čtyřservové křídlo. Ještě poznámka - pokud vím, tak Aurora má přednastavenou funkci zámek plynu, ale to funguje tak, že zamkne na výstupu aktuální hodnotu nastavení plynu, klidně i plný plyn, takže čistě jako vypínač motoru se použít nedá. Pokud je to jinak tak mě opravte.
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: čtv 21.03.2019 16:03 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10767 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Mám to stejně. Podle letového režimu má knipl přiřazenu funkci.
Ještě bych upozornil na to , že je to i o směrech ovládání. Snažím se mít princip pohyb ovladače "OD sebe" = "vyšší rychlost modelu". Tedy odjištění motoru od sebe, páku plynu od sebe = víc plynu, páku klapek od sebe = zasunout.
|
|
Nahoru |
|
|
kope
|
Napsal: čtv 21.03.2019 16:10 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.4.2011 Příspěvky: 3157 Bydliště: Praha Letňany
|
TomasC píše: ... Snažím se mít princip pohyb ovladače "OD sebe" = "vyšší rychlost modelu". Tedy odjištění motoru od sebe, páku plynu od sebe = víc plynu, páku klapek od sebe = zasunout. Tak to mám taky, ale i na to se názory různí . Setkal jsem se i s přístupem páka plynu od sebe = VÍC plynu, páka klapek od sebe = VÍC klapek, tj. zpomalení
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
|
|
Nahoru |
|
|
LV
|
Napsal: čtv 21.03.2019 17:57 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.1.2007 Příspěvky: 9185 Bydliště: Trenčianska Turná Obrázky: 0
|
A preco riesis plyn v sekcii vetrone?
_________________ Nie som zlý.... iba rýpem www.elektromodely.sk
|
|
Nahoru |
|
|
Jirkadka
|
Napsal: čtv 21.03.2019 18:33 |
|
Nováček serveru
|
|
|
Registrován: 15.11.2009 Příspěvky: 49 Bydliště: Dobruška
|
Hezky rýpeš Omlouvám se. Mělo to být v sekci elektrovětroně Moje chyba. Jinak děkuji za obsáhlé rady a zkušenosti. Nejpřirozenější mi přijde nastavení co popisuje v první odpovědi Jiří. Jinak asi každý na co je zvyklý. Jelikož já jsem ještě tímto stylem ovládání nedotčen, tak se rozhoduji jaký styl zvolit. Dík a hezký večer
|
|
Nahoru |
|
|
Hanny
|
Napsal: čtv 21.03.2019 20:02 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 2.6.2014 Příspěvky: 98 Bydliště: Zábřeh
|
Začínal jsem s motorem na páce plynu, ale postupně jsem přešel na motor na 3 polohový přepínač a na páce plynu BF, případně brzdy. Na to jsem přešel když jsem začal vlekat vetrone bez motoru
_________________ Proxima II, Beta major 3m, Shark 6m, VSO-10 4m, Velox krill 80ccm, ocelot, minicorado .. Frsky Horus
|
|
Nahoru |
|
|
miglosch
|
Napsal: čtv 21.03.2019 20:43 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 22.5.2006 Příspěvky: 471
|
kope píše: Tak to mám taky, ale i na to se názory různí . Setkal jsem se i s přístupem páka plynu od sebe = VÍC plynu, páka klapek od sebe = VÍC klapek, tj. zpomalení Ano takto to lítám třeba i já, že mám klasicky v plném rozsahu plyn od sebe a ve fázi přistání plně vytažené klapky také od sebe. Tedy k sobě mám vždy polohu 0 jak pro motor, tak i pro klapky a vím že je to výchozí pozice ve které nic nezkazím a nehrabu si do žádné funkce v žádné letové fázi Řeší to i tu situaci, že pokud bych byl náhodou v krizi s plně vysunutými brzdami, tedy s kniplem od sebe, tak stačí cvaknout přepínačem pro změnu letové fáze, knipl se mi z brzd změní v motor a tedy v ten moment se mi plně vysunuté klapky zavřou a rozjede se motor. Když se to dobře odladí zpožděními, tak dojde k plynulému rozjezdu letadla z plně zabrzděného do plně omotorovaného bez jakéhokoliv propadu modelu a bezjakéhokoliv kvrdlání s kniplem plynu K přepínání těchto dvou letových fází používám přepínač který je nad kniplem plynu. Přepínač je nastaven tak, že k sobě je režim přistání (brzdy) a od sebe režim motoru (plyn). Tedy když mám plně vysunuté brzdy (knipl od sebe) a byla by krize, tak mám prsty blízko tohoto přepínače a pro sepnutí motoru stačí do něj jen cvrnkout od sebe a už to jede (pokud je přepínač 3 polohový, tak ho mám nastaven na "brzdy-plyn-plyn", aby v případě krize i změna jen o jednu pozici spustila motor)
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: čtv 21.03.2019 21:48 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12768 Bydliště: praha 5
|
miglosch píše: Řeší to i tu situaci, že pokud bych byl náhodou v krizi s plně vysunutými brzdami, tedy s kniplem od sebe, tak stačí cvaknout přepínačem pro změnu letové fáze, knipl se mi z brzd změní v motor a tedy v ten moment se mi plně vysunuté klapky zavřou a rozjede se motor.) a právě proto je výhodnější---klapky při přistání když se zdá, že jsem krátký zavírám od sebe--přidávám plyn---mám plý plyn--zavřené klapky, stejně je to málo, přepínám letový režim a protože mám páku od sebe----velice pohodlně dosáhnu vepředu na přepínač letového režimu a navíc mám i rovnou plný plyn---a třeba naprogramované plynulé naběhnutí motoru. Já neměl na výběr, graupner 19 má tento režim pevně nastavený, dnes už vím proč, ono to má opravdu logiku. on je ze začátku trochu problém , že z jednodušších letadel je asi každý zvyklý přistávat s páčkou u sebe, já se to odučoval tak, že jsem v bezmotorovém letu--termika, plachtění řídil s pákou vepředu, jooo, chvilku mi to zvyknout si trvalo.
|
|
Nahoru |
|
|
miglosch
|
Napsal: čtv 21.03.2019 22:11 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 22.5.2006 Příspěvky: 471
|
Pepine jenže já používám klapky tak, abych si nikdy nemusel přimotorovávat na přistání, tedy já nepotřebuji takovou kombinaci kterou popisuješ a tedy pro každého to výhodnější jak píšeš být nemusí Mnou popisované krizové přepnutí mám nastavené na každém motorizovaném větroni "pro sichr", nicméně jsem to použil za 10 let snad jen jednou, kdy mi model chtěla připlácnout k zemi nějaká silná turbulence či poryv větru a cvaknutí přepínače to vyřešilo. Tedy pokud člověk používá klapky tak jak má, tak žádné takové kombinace jak píšeš potřeba nejsou. Třeba piloti velkých větroňů možnosti přimotorování nemají, musí dát přistání na první pokus a tak se snažím lítat i já
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: čtv 21.03.2019 22:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12768 Bydliště: praha 5
|
miglosch píše: Třeba piloti velkých větroňů také takové možnosti nemají a musí to dát na první pokus a tak se snažím lítat i já v pohodě,vždy jsem si říkal, že piloti dopraváku, kteří opakují přistání umějí oproti modelářum prdlajs řídit.
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: čtv 21.03.2019 22:30 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
kope píše: termika - knipl ovládá plyn a pomocí otočného ovladače zakřivuji odtokovku Jak tohle funguje? Já jsem měl snahu něco takového si nastavit, ale vadilo mi to, že na otočném ovladači není "cítit" středová poloha. Nebo se v tomto případě odtokovka zakřivuje jen dolů? Ptám se hypoteticky pro ovládání 1.5m elektrovětroně s dvojservovým křídlem, s křidélkem po celé délce odtokovky.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|