Autor |
Zpráva |
rakos
|
Napsal: čtv 07.02.2019 13:45 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.1.2008 Příspěvky: 1354 Bydliště: Praha
|
Zdravim, mám trochu problém s regulací DC motoru, větší, řádově MIG 700 a podobné, třeba z ovládání stahování oken v autě a pod. Jde mi o to, že při regulaci PWM to sice krásně funguje, ale jen při trvale připojené k zátěži na motoru. Jakmile se motor zbaví zátěže, vyletí otáčky na maximum a po zatížení se zase vrátí někam, kde byly nastaveny. Chci takto pohánět malý dřevosoustruh. Pokud beru třísku, tak je to ok, ale jakmile odendám nástroj, tak otáčky vyletí moc vysoko. Mám obavu, že to takto regulovat asi nepujde. Otáčky lítají nahoru-dolu dle zatížení. Zkoušel jsem i klasický ss zdroj, prostě regulační trafo - grec - a výstup. Funguje to podobně špatně a mám dojem, že je to tím, že na výstupu tohoto zdroje je baterie velkých kapacit. Zdroj muže dávat až 25 A. Tak mě napadá, že bez těch kondenzátorů by tento zdroj mohl pracovat tak, jak si představuju. Jinak by asi bylo řešní použít nějaký menší klasický motor kolem 350W na 230 V s kotvou nakrátko, kde jsou definované otáčky jak při zátěži, tak naprázdno. Dík za radu ps - se stříďákem jsem to zatím nezkoušel...
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
igorb
|
Napsal: čtv 07.02.2019 14:27 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
To je predsa zakonite, ked ten motor odlahcis, klesne odber a na tych kondenzatoroch ti napetie vylezie na spicku toho PWM signalu a motor sa proste roztoci.
Na to co hovoris by bolo treba spetnu vezbu (vyhadzat kondenzatory a pocas vypnuteho PWM zmerat napetie na motore ktore zodpoveda BMF a tym usudit ake su otacky a prislusne zmenit % PWM) alebo ovela jednoduchsie, dat tam BLDC s HELI reglerom a mas po starostiach :- ))
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: čtv 07.02.2019 15:23 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Kdysi jsem měl na malém soustruhu kartáčový motor 230V/450W a k němu tyristorový regulátor se spětnou vazbou a regulace fungovala celkem uspokojivě. Samozřejmě při hodně malých otáčkách ztrácel krouticí moment. V dnešní době by možná byl výhodnější asynchronní motor s frekvenčním měničem. Nevidím důvod, proč pro domácí stroj, používat nějaký stejnosměrný 12V motor, krmený z rozměrného trafa s usměrňovačem.
|
|
Nahoru |
|
|
rakos
|
Napsal: čtv 07.02.2019 15:35 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.1.2008 Příspěvky: 1354 Bydliště: Praha
|
...dík.. asi je to asi opravdu složitější u DC motoru. Tak jsem u toho druhého zdroje (tegul.trafo napájí primár trafa 220/24V-500W) - grec - výstup) odpojil ten kondenzátor 50 mF - a ono se to chová pořád stejně, což teda moc nechápu. Nastavím třeba 8 V (neřeším, co vlastně přesně ukazuje V-metr) a připojím ohmickou zátěž a klidně teče 20 A do odporu, napětí klesne nepatrně, asi o půl V. Pak připojim MIG 700 BB 7,2V, ten se roztočí, napětí stoupne asi o dva V (?) a proud kolem 2A naprázdno. Pak motor brzdim - bez zásahu do regulace a ten se skoro zastaví, napětí spadne na 2 V a proud klidně přes 20 A. Tak tomu fakt nerozumim. Tak to zatim poháním starou Narexkou - a neni problém Jinak ten "malý" DC motor jsem použil proto, že nehodlám soustružit nějaké klády ale spíš balzové špice na rakety, možná někdy i nějakou lípu, ale celkem malé průměry.. Ještě k tomu asynchr. motoru - já nepotřebuji fr. měnič, mě stačí dané otáčky , bud 1400 nebo 2800
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: čtv 07.02.2019 15:45 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10799 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Tak tam dej "střídák" a heli regulátor. To funguje dobřo. Drží otáčky jen je mění proud dle zatížení.
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: čtv 07.02.2019 16:26 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
To chování DC motoru je naprosto přirozené a nemůžeš to srovnávat s pevnou odporovou zátěží, protože skutečný odpor motoru se mění podle otáček i zatížení ve velkém rozsahu. Pokud nepotřebuješ regulaci otáček, což se ale u soutruhu určitě hodí, použij ten asychronní i bez frekvenčního měniče. Jinak použij co ti radí TomasC, ale nevím jestli zrovna pro soustruh je nějaký malý "stříďák" s regulátorem vhodný. Přece jen u soustruhu je ten rozsah zatížení hodně velký a hrozí třeba i zakousnutí a podobně, a taky asi budeš muset řešit chlazení jak motoru, tak regulátoru.
|
|
Nahoru |
|
|
rakos
|
Napsal: čtv 07.02.2019 17:34 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.1.2008 Příspěvky: 1354 Bydliště: Praha
|
Příloha:
Dřevosoustruh 006.JPG [ 99.22 KiB | Zobrazeno 2978 krát ]
Příloha:
Dřevosoustruh 017.JPG [ 105.12 KiB | Zobrazeno 2978 krát ]
Příloha:
Dřevosoustruh 021.JPG [ 110.39 KiB | Zobrazeno 2978 krát ]
Příloha:
Dřevosoustruh 009.JPG [ 102.47 KiB | Zobrazeno 2978 krát ]
... přátelé děkuji za odpovědi. Stříďáky nějaké mám, tak zkusím s tím reglem na heli (dokoupím) polaborovat. Jinak na větší hrubší obráběná zatím nechám tu Narexku, ale chci ještě něco malého na drobnější hlavice, nebo doleštění, nebo na nějaké malé dřevěné řemeničky a pod. zprovoznit i ten malý strojek. Přikládám pár fotek a děkuji . Jinak ten velký motor Power 1000 od Robbe - ten je zajímavý. Točí si svých 3000 otáček (podle návodu) takřka nehledě na zatížení. Údajně může točit lodním šroubem 100 mm napřímo, při odběru cca 2-3 A, tak ten možná také zkusím osadit... Zkoušel jsem ho podobně jako ty Migy - a choval se uplně jinak, otáčky nepadaly, proud téměř stálý 2-3 A rakos
|
|
Nahoru |
|
|
sky59
|
Napsal: čtv 07.02.2019 18:42 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
Myslim, ze problem bude niekde uplne inde
Ak sa bavime o motore z okien, najskor to bude s cudzim budenim seriovy motor, taketo su trakcne motory = pri nulovych otackach maju max moment, pri zvysovani ot moment klesa, bez zataze /len odpory lozisiek atd/ otacky vyletia na maximum az po energeticku rovnovahu, kde uz nie je dalsi moment na zvysovanis otacok, viac pri prestudovani nahradnej schemy trakcneho motora
Pozri, zisti si, ci to nie je seriovy motor, ci ma vinutie aj na statore, ak ano, aai bez snimaca otacok to nikdy nezafunguje k spokojnosti
Ak ano, je este sanca urobit z toho dc motor sice s cudzim budenim ale nie seriovg, prehodis dva alebo 4 droty vo vnutri potom bude aj sanca nastavovat otacky menenim budenia a pri malych ot by si mal vysoky moment co asi by nebolo na skodu
|
|
Nahoru |
|
|
sky59
|
Napsal: čtv 07.02.2019 20:54 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
rakos píše: sky59 - já ti rozumim, vím, co je seriový motor, (bez zátěže hrozí až mechanické poškození vysokými otáčkami) pokud si to dobře pamatuju. Tyhle motory jsou všechny s permanentními magnety. Si si isty alebo si o tom iba presvedceny? Pretoze tak ako popisujes spravanie to nevyzera na permanentny magnet
|
|
Nahoru |
|
|
sky59
|
Napsal: pát 08.02.2019 13:33 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
Este jedna otazka po funuse: neotvaral niekto ten motor predtym ako si ho dostal?
Mohol by byt problem, ze ak sa vytiahol von rotor mohol permanentny magnet stratit svoju 'silu'
Volakedy daaaaavno ked sme pouzivali dc motory s diskovou kotvou po otvoreni sa museli magnety namagnetovat pripravkom s 1000A tyristorom co vybil kondenzatory asi 50x50x50 cm /kapacitu uz nepametam/ do vinutia namotaneho okolo permanentnych magnetov, zopar zavitov hrubeho drotu
Uz na ZDS nam fyzikar ukazoval spravne uskladnenie podkovoveho magnetu, visiaceho a dole 'drziaceho' zavazie
|
|
Nahoru |
|
|
rakos
|
Napsal: pát 08.02.2019 15:38 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.1.2008 Příspěvky: 1354 Bydliště: Praha
|
... ne ne, to opravdu neotvíral, ty jsem koupil kdysi dávno v Německu a snad nebyly ani montovány. Nejsou rozebírací, a když, tak jen jednou, pak se už ty packy co to drží dohromady ulomí...
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: pát 08.02.2019 18:05 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
robbe Power serie, vskutku impozantní motory (nejen 4474). Včetně PRO Navy Serie (tam je ale vodní chlazení) Podrobněji zde http://www.mvsv.nl/mvsvsub/wp-content/uploads/2013/12/Electromotoren.pdf- Stejnosměrný motor s permanentními magnety je obdobou motoru cize buzeného. Mechanická charakteristika stejnosměrného motoru s permanentními magnety má podstatně větší sklon než motor cize buzený. Otáčky se zátěžným momentem výrazně klesají.¨ - Řešením je tedy něco jako (zpětná vazba) snímání otáček (ne nutně tachodynamem), stačí brushed motor s propojenou osou ve funkci generátoru (dynama). Vyfiltrované a upravené napětí, zkusit přivést na PIN č. 5 IC 555, Control Voltage - ve zdroji PWM signálu řídícího rychlost otáčení řízeného motoru. ==edit02 Motor 4474, Current when loaded efficiently: 2.5 A, Revolutions at nom.voltage and max.efficiency: 2200 RPM, at 12 V výrazně menši otáčky a odběr oproti ostatním z řady: 4472, 4471, 4013/4106, 4470 a 4367
|
|
Nahoru |
|
|
rakos
|
Napsal: pát 08.02.2019 19:07 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.1.2008 Příspěvky: 1354 Bydliště: Praha
|
... díky za tabulku a možnosti řešení. Dál s tím nebudu laborovat, protože pokud jsem sledoval proudové a napětové poměry na motorech, vždy byly stále zatížené bud vrtulí nebo lodním šroubem. Teď jsem poprvé narazil na tento problém při odpojení zatížení za chodu. Použiji ten 4474, ten bude vyhovovat a na větší dřevosoustruh tu malou vrtačku Narex.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Google Adsense [Bot] a 23 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|