Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: ned 03.02.2019 19:26 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
Dobrý den,

přemýšlím o nějakém větroni do „pomalejších“ podmínek.
Momentálně mám rozestavěný model s plošným zatížením cca 45-52g/dm2.
Asi to bude zbytečně rychlá střela a v době rozhodování to byla asi nej volba.

Hodně moc se mi líbí letový projev eXplorer F5J na tomto videu, i konstrukce se mi zdá festovní přitom jak to zalomí a pak vystoupá.


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz



Dále jsem objevil varianty:
eXplorer 3 F5J
eXplorer BF (Big Flaps) 4000mm

Jenže parametry větru mají uvedeny pouze pro model eXplorer 3 F3J 4000mm verze:
Light Standard Strong
<3m/s <8 m / s <15 m / s

Zajímalo by mne jestli je možné do daných modelů vkládat závaží a pro jaký rozsah rychlostí větru jsou použitelné.

Pře verze eXplorer 3 F3J 4000mm standartd jestli normálně zvládá těch 8m/sec+ se závažím víc nebo jestli je těch 8m/sec maximum i se závažím.

Osobně se mi moc líbil letoví projev eXplorer F5J a ta verze s hlubšími klapkami eXplorer BF (Big Flaps) 4000mm by mohla být ještě lepší. Dá se eXplorer BF (Big Flaps) 4000mm použít se závažím do silnějšího větru cca <8-10 m / s?

Máte někdo některým z těchto modelů zkušenosti?


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pon 04.02.2019 5:47 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 7424
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (25)
No..když tam naložíš 3kg tak těch 10m/s možná i dáš:-) :-)
Mně se vždycky ( a to bez urážky) líbí ty řeči jak nějaké éro v 10m/s lítá super...
F3B na svahu ano, to samé F3B na rovině stojí proti větru a poštolkuje. O nějakém dopředném letu (pokud to netlačíš kniplem dolů) se už nedá mluvit.
A teď si představ F5J se zatížením nula nic a čelním odporem 2x větším než mrštné 3m F3B.
V 10m/s uděláš tři zatáčky v termice a budeš o 300m jinde. Pak na cestu zpátky prosereš mnohem víc výšky než jsi získal.
.........................................................................................................................................................................

Vem to logicky..když 4m F5J má ustálený kluz okolo 20km/h a bude foukat 10m/s (36km/h) jak to dopředu asi poletí dobře????


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.02.2019 9:11 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
graup15 píše:
A teď si představ F5J se zatížením nula nic a čelním odporem 2x větším než mrštné 3m F3B.
V 10m/s uděláš tři zatáčky v termice a budeš o 300m jinde. Pak na cestu zpátky prosereš mnohem víc výšky než jsi získal.


No realita je ovšem taková, že nějaké fakt extrémní nakládání z hlediska letového času funguje jen velmi výjimečně. Bylo to krásně vidět loni na ME, kdy vítr u země atakoval limit 12m/s, 10m/s běžně (a tady se bavíme opravdu o měření, žádné JPP). Reálně ale bylo u velkého F5J stejně optimum maximálně někde kolem 2100g, spíš výjimečně 2300g, brutální nálož prostě nefungovala, protože to spíš rychleji padalo, než že by se něco získalo z lepší pronikavosti.

Jinak ale hlavně jak jsem psal už víckrát - létat ve větru (skutečných) 7m/s a více termiku je stejně ve valné většině situací utrpení s čímkoli, nakonec je to ironizované "poštolkování" velmi často nejefektivnější. Odcházet se stoupákem po větru se moc nedá, rychlý snos po větru je na plošném zatížení celkem nezávislý a při návratu víc záleží na tom, jak výrazný klesák následuje po stoupáku. Jsou výjimky, kdy se na daném místě dělají opravdu brutálně silné stoupáky a pak má smysl je využít a rychle skákat jinam, ale není to zas tak časté.

Ony ty teorie o "dynamice letu" jsou fajn pokud si třeba graup15 jde hrát s Vikingem rekreačně a prostě si užívá s tím, že kdykoli podle potřeby zapne motor, ale jakmile je potřeba naklouzat třeba ze 150m těch 10minut v jednom kuse bez zapnutí motoru, tak to začne vypadat poněkud jinak :-(

K Xplorerům - já je nelétám, ale vidím to kolem sebe pořád... Ta verze BF je do větru dost zbytečná a hlavně budou v turbulenci dostávat děsný záhul serva, je to míněno spíš do klidu či řekněme normálního větru, kdy se obří klapkou vytvoří docela hezky klenutý profil, přitom ale v neutrální poloze model pořád celkem svižně létá.
Obecně je Xploreru nutno uznat, že jsou na tom pevnostně dobře, i verze 1200g snese docela hodně, třeba Perfection je při podobné hmotnosti daleko křehčí, nicméně přeci jen všeho s mírou a naložit to o 900g na 2100g letovky by bylo jemně řečeno "odvážné". Chce to zkrátka dva modely - jeden 1200-1300g základ, doložitelný někam k 1500-1600g (spíš kvůli větší dynamice kroužení v termice než kvůli větru), druhý pak o nějakých 300-400g těžší, přičemž ta hmotnost je dána růstem pevnosti, silnějším pohonem či třeba robustnějšími servy a ve výsledku ho lze doložit bezpečně někam k 2100-2300g.

Mimochodem poznámka na okraj - neoficiální rekord v nejmenší vypínací výšce pro dosažení maxima je prozatím asi z loňského Holíče, šlo to z výšky 9 (slovy devět) metrů :-) A ač to bylo téměř v klidu, tak se letělo s modelem 1600g, ne s vyloženě ultralehkým...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.02.2019 11:56 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2009
Příspěvky: 98
Bydliště: Čtyřkoly
Citace:
tomashr píše: Mimochodem poznámka na okraj - neoficiální rekord v nejmenší vypínací výšce pro dosažení maxima je prozatím asi z loňského Holíče, šlo to z výšky 9 (slovy devět) metrů :-) A ač to bylo téměř v klidu, tak se letělo s modelem 1600g, ne s vyloženě ultralehkým...


Také přidám poznámku na okraj, tentokrát opačnou. Tentýž pilot jako v předchozím případě-těžší éro v malé výšce (R.M.), loni na podzim v Kecskéd (HU), měl na finále připraveny dvě éra, lehké a střední, těžké měl pro závadu mimo provoz. Na první finále vzal středního (1600g?), ovzduší se náhle nečekaně změnilo, nárazy tipuji k 8m/s, 5-6m/s mezi nimi. Někdo spadl předčasně, někdo se šel projít (R.M. také, ten však běžel, měl to daleko), a někdo se dovedl srazit s kolegou, proto se toto finálové kolo opakovalo. Všichni nakládali, nebo brali těžší éro. Hlavní hrdina musel vzít lehouše (asi 1200-1300g), neboť po přistání v dálce si toho středního lehce porouchal. Následně dal za sebou tři platné lety a vyhrál a s úsměvem nám sdělil s čím.

_________________
PRESTIGE 2PK UltraLight (1120-1260), Light (1430-1850), Windy (1540-2100), Demon F3F


Naposledy upravil mch dne pon 04.02.2019 14:39, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.02.2019 12:14 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
Tak Milane, ty určitě znáš to, čemu se ironicky říká "Perkovičovo pravidlo" - tedy že čím je větší vítr, tím potřebuješ lehčí letadlo :lol: :lol:
Ona je to samozřejmě nadsázka, vznik pořekadla má nějaké pozadí, které by bylo na delší výklad, jenže v podstatě v tom nemalý kus pravdy je. Jde o to, že pokud zas tak moc nefouká a přitom je termika, tak je paradoxně schopnost modelu víc se přesouvat a skákat ze stoupáku do stoupáku spíš důležitější, než když už opravdu hodně fouká. Pak už nastává to, o čem jsem psal výše, tedy že nějaké větší kroužení a odcházení s termikou začíná být zásadním problémem i s těžším letadlem a nakonec nejlépe funguje "poštolkování ve vlnkách", kde je ale menší opadání lehčího modelu výhodou...

Prosím neberte to nějak dogmaticky, samozřejmě záleží na konkrétních místních podmínkách atd., je ale zkrátka ověřeným faktem, že přímá úměrnost "větší vítr, těžší letadlo" neplatí a je to složitější...
Já například mám na letošní sezónu jako "bitevníka do větru" připraven model se základní hmotností cca 1450g, rozdíl proti lehouši je spíš ve zmíněném osazení a větší pevnosti, aby se dal celkem libovolně nakládat podle podmínek :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.02.2019 16:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 7424
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (25)
re Tomashr

Rozhodně jít se snažit o termiku v 10m/s je holé zoufalství.
Víš Tome možná by , ale neškodilo aby jsi dokázal někdy přepnout uvažování..na ......Nesoutěžím, model je určen pro rekreační létání.
To znamená, vystoupu si kolikrát chci, do jaké výšky chci a naprosto mi nesere nějaký pracovní čas.
Ono je hodně velký rozdíl mezi poletováním na mezi a jít soutěžit.

Ale faktem je,že zakladatel vlákna vůbec nenapsal na co to chce.
A mně to ,že je pixla 4m-1600g těžká lepší na rekreační létání za silnějšího větru nenakecáš. Už lítám moc dlouho a lítal jsem s kde čím. Jak s lehouškem F5J tak normální hmotností modelu ...tzn okolo 2600g a i velikou maketou 20kg těžkou.
Z projevu lehouše jsem už ve slabém větru zhnusenej...nemá to setrvačnost, neletí to.
V slaboučkém větru a bezvětří je to naopak.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.02.2019 18:18 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
Já tazatele pochopil spíš na zájem o soutěžní styl...

Jinak ale v podstatě jak říkáš - řešit chování v termice při 8 či dokonce 10m/s je dost zavádějící, tady bych dokonce řekl, že ani moc rozdíl mezi soutěžním a rekreačním pilotem není, na prd je to pro obě skupiny...
Rekreační pilot má tu výhodu, že bude víc využívat motor a blbnout si, ale moc termiky prostě nenatočí.
Soutěžní pilot se s tím zkrátka nějak popere (na tom zmíněném ME při 12m/s bylo mimochodem maxim pořád docela hodně), ale neznám asi nikoho, kdo by podobné počasí příliš miloval. Něco jiného je střední vítr 5-6m/s, tam už se najdou lidé, kteří mají soutěž v podobném počasí vyloženě rádi a zrovna tak se takhle dá létat i nesoutěžně, větší vítr ale už na rovině zkrátka moc velký půvab nemá.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.02.2019 18:24 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
Dobrý den,

rychlosti větru se u mě pohybují „klid“=nárazy 5m/sec, „větrněji“ 5m stabilně nárazy 7m/sec, „větrno“ 7m stabilně –nárazy 10m/sec. Měřeno odhadem dle projevů okolí. (Na nedalekém letišti jsem odhadoval 10m/sec naměřeno věží 11m/sec, tak ten odhad celkem sedí)

U země létám s akrobaty, většinou končím kolem 7m/sec, pak mi to již nebaví, ve výších výškách to u nás nemám ozkoušené.

Proto momentálně stavím „testovací“ těší model, na kterém si chci ověřit podmínky hlavně ve výších výškách a v nových lokalitách.

Určení dalšího modelu by mělo být:
1) maximální vychutnání termiky v bezvětří, teda asi co nejlehčí.
2) Model musí být dostatečně pevný a musí být do něj možné vložit závaží, aby zvládal poletování se ve větru do cca max. 7m/sec.
3) Z důvodu viditelnosti co největší
4) Z důvodu přepravy max. délka trupu cca 1650mm.

Proto mně zaujala ta kategorie s hlubší klapkou, domníval jsem se že bude model lépe nastavitelný do bezvětří i do větru.

Při takovéto investici bych byl rád kdyby jsem se s modelem mohl občas vyvenčit na nějaké soutěži, vyměnit zkušenosti, pokochat se ostatními stroji a zlepšit ostatním skoré obsazením posledních příček :lol:


Naposledy upravil honza.i dne pon 04.02.2019 18:59, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.02.2019 18:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 7424
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (25)
V tom případě poslouchej Tomáše. To je jeho parketa a né nadarmo je trener.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.02.2019 19:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 7424
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (25)
tomashr píše:
Já tazatele pochopil spíš na zájem o soutěžní styl...

Jinak ale v podstatě jak říkáš - řešit chování v termice při 8 či dokonce 10m/s je dost zavádějící, tady bych dokonce řekl, že ani moc rozdíl mezi soutěžním a rekreačním pilotem není, na prd je to pro obě skupiny...
Rekreační pilot má tu výhodu, že bude víc využívat motor a blbnout si, ale moc termiky prostě nenatočí.
Soutěžní pilot se s tím zkrátka nějak popere (na tom zmíněném ME při 12m/s bylo mimochodem maxim pořád docela hodně), ale neznám asi nikoho, kdo by podobné počasí příliš miloval. Něco jiného je střední vítr 5-6m/s, tam už se najdou lidé, kteří mají soutěž v podobném počasí vyloženě rádi a zrovna tak se takhle dá létat i nesoutěžně, větší vítr ale už na rovině zkrátka moc velký půvab nemá.


Pamatuji se jak kolega s námi létal se skoro 6 kg Volcanem. Tomu 8m/s naprosto nevadilo. Jistěže termika pro něj byla až od 300m výšky, ale ty přesuny po obloze skoro dvakrát rychleji než já s F3B to mělo něco do sebe.
Prostě to chce mít těch modelů víc. Jedno F5J to vše nemá šanci obsáhnout.
Dost se mi líbí ten nový Cruisefire. Na větrné počasí klidně naložit na 7kg. Vidět to bude perfektně do velkých výšek i dálek.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.02.2019 19:08 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
Ta verze BF (big flap) je spíš na soutěže - jde jednak o nějaká nepatrná procenta výkonu v extrémních podmínkách a pak o lepší brždění při přistání. Pro rekreační (nebo obecně "ne čistě soutěžní") létání bych do toho nešel, hodně rostou nároky na serva (každá vůle se projeví) atd., přidaná hodnota přitom není tak velká.
Naopak Xplorer jako takový rozmlouvat nebudu, je to dobré letadlo, celkem hodné a jak jsem psal, tak je docela pevný (což se hodí při rekreaci i na závodech).


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.02.2019 19:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 7424
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (25)
Občas je ta hmotnost...nezastavitelná :D


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Vím je to extrem, ale jak drží energii je prostě pokoukání...na vlastní oči v Alpách.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.02.2019 19:35 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
Nedávno jsem narazil náhodou na video, jak podobný model v nožovém letu cca 1m nad zemí přeletěl celé letiště, nikdy by mi nenapadlo, že to je možné.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.02.2019 20:23 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
Zastávám totožné názory.
1) Těžké letedlo letí, jen když fouká, když přestane, spadne jako cihla.
2) Při silném větru je otravné létat s čímkoli.


Naposledy upravil honza.i dne pon 04.02.2019 20:32, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.02.2019 20:23 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 5.11.2014
Příspěvky: 288
Bydliště: S.M.
honza.i píše:
Nedávno jsem narazil náhodou na video, jak podobný model v nožovém letu cca 1m nad zemí přeletěl celé letiště, nikdy by mi nenapadlo, že to je možné.

Holt u Stingraye je to normální :-)) je to model na úplně jiné polítání :-)

_________________
Avalon57


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 26 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz