Autor |
Zpráva |
TomasC
|
Napsal: čtv 10.01.2019 10:34 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10764 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
dudaj píše: Důvod zvětšení stoupání ke kořenu mi zřejmý není. ACHHHHHHH !!!! Je potřeba se zamyslet nad tím, jak fouká vzduch na profil vrtule v každém místě listu, když model letí vpřed a zároveň se vrtule otáčí společně s hřídelí elektromotoru. Je třeba myslet vektorově!!!! Jestli tento návod nebude stačit, tak se pokusím detailněji... Napište.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
dudaj
|
Napsal: čtv 10.01.2019 14:04 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
TomasC píše: ACHHHHHHH !!!!
Je potřeba se zamyslet nad tím, jak fouká vzduch na profil vrtule v každém místě listu, když model letí vpřed a zároveň se vrtule otáčí společně s hřídelí elektromotoru. Je třeba myslet vektorově!!!! Jestli tento návod nebude stačit, tak se pokusím detailněji... Napište. Tome , zkus to popsat víc. Víš že dělám dmychadla a k tomu patří i spousta testů. Dělal jsem i měření proudění vzduchu před dmychadlem v různých profilech. Všude proudil vzduch naprosto přesně kolmo až k rotoru po celém profilu listu. Volal jsem před chvilkou známému, co se výrobou vrtulí zabýval a dělali i měření v tunelu. Potvrdil mé pozorování a testy. Má stejnou zkušenost. Navíc mě vysvětlil, proč se dělají rychlostní rekordy pouze s jednolistou vrtulí a jak měření rychlostí pomocí GPS je značně nepřesné v celých řádech. Takže moje nejasnost u zvětšeného stoupání u kořene vrtule trvá. Navíc mi potvrdil, že u vrtulí zhruba od 75 % průměru se snižuje stoupání - výhoda je menší zátěž vrtule a tudíž větší výkon . Pro zvětšení stoupání u kořene taky nevidí důvod. Díky
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: čtv 10.01.2019 14:52 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10764 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Začnu zjednodušením na plachetnici, jako první krok je to nezbytné. Jak fouká vítr na plachtu při různých kurzech lodě a různých rychlostech lodě, když fouká ze severu: Nebudu to moc rozmazávat, ale z obrázku je jasné, že na lodi cítíš a NA PLACHTY FOUKÁ růžový, zdánlivý vítr. Tento zdánlivý vítr je pro různé rychlosti lodě a kurzy jiný, i když pořád fouká ze severu. Zde je nutné pochopit, proč se tak děje, představit si to a nejen to vzít na vědomí!!! https://www.lodninoviny.cz/co-je-to-zda ... odkud-vane
Přílohy: |
500500p577EDNmainapparent-wind.jpg [ 36.81 KiB | Zobrazeno 2980 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: pon 14.01.2019 13:41 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6022 Bydliště: Praha ČR
|
dudaj píše: Navíc mě vysvětlil, proč se dělají rychlostní rekordy pouze s jednolistou vrtulí a jak měření rychlostí pomocí GPS je značně nepřesné v celých řádech. Tohle bych prosil vysvětlit - vážně máš pocit, že se GPS liší "v řádech", tedy že při rychlosti 300km/h bude klidně ukazovat 30 nebo naopak 3000km/h???? A nereju a nenadsazuji, chyba v řádech by totiž znamenala právě tohle! Souhlasím s tím, že GPS měření rychlosti moc přesné není, třeba ten tvůj výpočet o stránku dříve, kdy zpochybňuješ 420km/h s tím, že ti vychází jen něco kolem 340km/h, mi přijde celkem reálný a podobné odchylce bych i věřil - ale to je chyba GPS měření v relaci malých desítek procent, ne řádů...
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: pon 14.01.2019 14:32 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10764 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Tak teď víme, že záleží na tom, jak na konkrétním místě fouká a že profil má mít nějaký ideální náběh. U obyčejného křídla je to snadné. Tam, pokud si to ještě zjednodušíme na "žádný vítr" máme jen dopřednou rychlost letu a jeden úhel náběhu pro celé křídlo. Ale VRTULE!!!!! Teď se přestanu zamotávat do teoretického povídání a pokusím se to popsat na konkrétním příkladu.. Tabulka popisuje, jak je ta s vrtulí rychlejšího letadla. Letadlo letí rychlostí 300km/h, tedy 83,33m/s. Přitom se vrtule točí 36.000otáček za minutu, tedy 600otáček za sekundu. Z toho vychází, že JEDEN závit vyřezaný ve vzduchu má 0,14metru (83,33/600). To máme jednu složku vektorového součtu ,dopřednou rychlost. Druhá složka je dána tím, že se vrtule otáčí a tak se každé místo vrtuli pohybuje po kruhové dráze. Délka každé dráhy záleží na poloměru. Dráhu pak vypočteme (2*Pi*R). U středu je dráha krátká, na konci vrtule o průměru 0,2m (200mm / 8palců) je obvod 0,63cm. A máme jak se profil pohybuje. Dopředu a po kružnici. Úhel vypočteme pomocí tg ( protilehlá / přilehlé ), v Excelu pozor, počítá v radiánech a je to potřeba převést =DEGREES(ARCTG($H$3/F11)) K úhlu dráhy konkrétního místa přičteme ještě onen ideální úhel náběhu. (v případě, že by se profil po obvodu listu měnil, tak se bude měnit i tento přičítaný úhel) A máme informaci, jaký je nebo alespoň by měl být úhel náběhu na každém místě vrtule a snad i proč... Pokud jsem něco napsal blbě, je to jistě moje chyba, nejsem dobrý učitel...
Přílohy: |
Bez názvu.png [ 204.67 KiB | Zobrazeno 2868 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: pon 14.01.2019 15:36 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
Tome ale my jsme nemluvili o úhlu náběhu, ale o zvětšujícím se stoupání ke středu vrtule. Kdybych nevěděl to, co tady popisuješ, těžko bych navrhoval a vyráběl dmychadla. Já se podivoval nad tím, že by se ke středu vrtule zvětšovalo stoupání. To nemá logiku ani když vezmu pro porovnání stoupání v bodě v 75 % průměru vrtule.
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: pon 14.01.2019 15:47 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
tomashr píše: l - ale to je chyba GPS měření v relaci malých desítek procent, ne řádů... Napsal jsem to, co mi zdělil po telefonu ten kluk. Já nikdy rychlost pomocí GPS neměřil. To byla jeho nějaká extrémní zkušenost. S tebou souhlasím, že běžné odchylky budou většinou v desítkách %, spíš míň. On mi to vysvětloval, proč ty odchylky vznikají, ale tak jako když se mi někdo poprvé představí a já si jeho jméno neuložím do hlavy, i v tomto případě jsem si zapamatoval velmi zjednodušeně jeho informaci .
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: pon 14.01.2019 16:12 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10764 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
dudaj píše: Kdybych nevěděl to, co tady popisuješ, těžko bych navrhoval a vyráběl dmychadla. Přiznávám, že mi to přišlo taky divné....
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: pon 14.01.2019 18:02 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
TomasC píše: Přiznávám, že mi to přišlo taky divné.... někdy chvilku trvá v těch diskuzích než si lidi porozuměj.
|
|
Nahoru |
|
|
Nacelnik
|
Napsal: ned 03.02.2019 19:21 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 19.12.2007 Příspěvky: 311 Bydliště: Jelivářov
|
dudaj píše: ......, že by se ke středu vrtule zvětšovalo stoupání. To nemá logiku ani když vezmu pro porovnání stoupání v bodě v 75 % průměru vrtule. není to kvůli účinnosti listu vrtule?
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: pon 04.02.2019 16:28 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
Hmm ... no, takze par poznamok:
- Neviem co je divneho na zvysovani stupania pri koreni, ked nie je divne znizovanie ku koncu lista - to je snad to iste nie? Dovod je jasny, nosny profil pouzity na vrtuli ma nenulovy uhol nuloveho vztlaku, takze je akoby "prednauhleny" :- )) kludne to moze byt az do 4 stupnov, ked upravim nabeh listov aby mi vychadzal uhol nuloveho vztlaku po celom rozpeti pri rovnakej rychlosti a otackach, vyjde mi vrtula so zmensujucim sa geometrickym stupanim. Tomas pisaj ze sklz moze byt kludne "iba" 3% ... neviem kde to zobral, ale na uputanych akrobatoch mame uhol nabehu listov vrtule v rovine -2 stupne ... takze nie je problem aby to cislo bolo nie "len" 3 ale kludne aj zaporne ... no a potom je ten priebeh stupania uz v inom svetle :- ))
- co je dobre na jedlolistej vrtuli? Je zname ze vrtule funguju len v urcitom rozsahu velkosti. Je to dane tym, ze vrtula nemoze byt vecsia ako zodpoveda rychlosti zvuku na konci listu (to je predpokladam znama vec ked sa to tu uz pisalo) - to je dovod preco sa na vykonnych motorch pouziva viac a viac listov a nie vecsia a vecsia vrtula. Rovnako je limit aj od spodu a to je RE cislo, ked je vrtula pod urcitym priemerom, tak uz sa neda dosiahnut dobre RE pri podzvukovej rychlosti. Priame riesenie je sirsi list, to ale znamena velky indukovany odpor na konci listu a tym mala ucinnost v rezime "rozbehu" ked vytvara velky tah. Takze cim mensia vrtula tym horsie funguje - a ak treba maly moment na motore (vysoke otacky) riesenie je jednolista vrtula.
- k tomu treba este jednu poznamku : ten limit rychlosti zvuku nie je taky drevorubacsky ze M1 pokial profil vyvodzuje vztlak, tak nutne je na nom zmena rychostu prudenie a to aj + aj - tak kludne aj pri M 0.8 mozu vzniknut casti kde sa rychlost uz dostava na M1 takze ono je lepsie pocitat s max s M0.8
- dizajn korena: Ano je to vec optimalizacie ucinnosti vrtule. Ale nie je to priamociare, ten list pod 0,5 R prakticky ziadny tah nerobi, je to tam skoro zbytocne a boli pokusy tu plochu uplne eliminovat (padlovite vrtule). No a ta "skorozbytocna" plocha listu moze mat prilis maly uhol a brzdit let modelu ,alebo prilis velky a brzdit otacanie motora, preto maju vrtule s malym stupanim ktore su urcene na vytvaranie velkeho tahu pri nizkej rychlosti koren skorej s malym stupanim, aby nebrzdil motor a dosahoval sa tak co najvyssi tah, alebo naopak vrtule pre rychly let maju velke stupanie aby nebrzdili model vo vyskokej rychlosti.
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: pon 04.02.2019 18:09 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
igorb píše: Hmm ... no, takze par poznamok:
- Neviem co je divneho na zvysovani stupania pri koreni, ked nie je divne znizovanie ku koncu lista - to je snad to iste nie?
Ne.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|