pepin
|
Napsal: ned 13.01.2019 5:19 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
|
Celeron píše: 3.85V článek no--- já si právně nejsem tak uplně jistej, jestli to jde se vubec orientovat nějakým určitým napětím na článku--mám ruzné typy lion článku, kapacitu vím, mohu změřit, ale pochybuji--třeba se pletu, že když všechny--ruzné -- sady vybiji na právě třeba 3,85V na článek, tak bude procentuální vybití na těch sadách stejné--třeba se opravdu pletu, ale si myslím, že bude záležet spíš na tom, kdy ty články pod určitým vybijecím napětím padnou právě na těch --třeba 3,85V na článek. pokud má být dlouhodobé uskladnovací napětí řekněme 60 procent reálné kapacity a já vím, že reálná kapacita určitého článku je třeba 1000ma tak mi přijde logické vybít po plném nabití na uskladnění 400ma, ale vubec neřešit kolik voltu má ten článek po vybití těch 400ma . Třeba se pletu, ale mám pocit, že tvrdý článek si bude držet vyšší napětí déle, než měkký článek, takže pokud bych vybil dva takové články na nějaké určité napětí--právě třeba 3,85 voltu, procentuálně budou vybité rozdílně----tvrdší článek víc, měkčí článek mín.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: ned 13.01.2019 7:02 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@pepin LiIon článek 1000 mAh = 100%, 600 mAh = 60% (? 3.85 V) 1) ona ta hodnota skladovací % kapacity zde není vůbec kritická, za mne 60 +/- 20% tedy 40 až 80% 2) spousta uživatelů skladuje a) 100% b) nebo nějak vybité/nabité (ne však zcela) u zcela vybitých hrozí pokles samovybíjením pod minimální hodnotu a z toho plynoucí znehodnocení menší zlo jsou plně nabité tam je (při běžné teplotě) zpočátku mírně větší samovybíjení 3) % kapacity a napětí LiIon jsou propojeny (pro daný článek) proud a teplotu nabíjecí charakteristikou-grafem - Když daná nabíječka neumí "skladovací napětí" (Shark 20), nabíjím 100% a režimem NiMH vybiji na U(80%) _(Pokud bych chtěl za každou cenu skladovat na 80% ) - Patřím k těm co skladují 100% Nikdy neví jak "skladování" (- přestávka mezi použitím) bude dlouhé. - Velmi orientačně pro novější LiIon (ne HighVoltage) nom. 3.70V (max 4.20V) a taky LiPol: Pokud je po odpojení zátěže U mezi 3.85 až 4.10 V lze bez dalšího (a obav) články přímo uložit TABULKA Změřením napětí článku po odpojení zátěže, lze zjistit přesně stupeň nabití článku: 3.45 vybitím článku pod tuto hranici hrozí nevratné poškození akumulátoru 3.60 úplně vybitý článek 3.70 doporučená hranice pro ukončení vybíjení (létání), v článku je ještě cca 20% energie 3.85 50% energie 4.05 napětí pro skladování 4.10 90% energie 4.17 100% energie 4.20 max napětí při nabíjení VZTAH NAPŠTÍ vs nabití PŘEVZAT Z (kolman.info) http://www.kolmanl.info/?show=SHOW_TXT&alias=AKU_LIPOL_UX
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: ned 13.01.2019 12:43 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@jyrry Jak jsem to prolétl řekl bych, že je to víc o tomto: "KDYŽ BYLO NABITO TAKTO1 + ULOŽENO TAKTO2" pak "DOSAŽITELNÁ KAPACITA" PŘI TOMTO3 VYBÍJENÍ by neměla být menší než TATO4 "GARANTOVANÁ" https://www.powerstream.com/p/LG-ICR18650HE2-REV0.pdfLiIon LG 18650HE2(4.3.1): nabíjení dle 4.1.1 - ULOŽENO 23 °C, 30 dnů 90%, pro standardní vybíjejí dle 4.1.2 - Celkem pozoruhodné je i doporučení FORMOVÁNÍ(zlepšení zhoršené kondice - daného sklad. 1 týd. při 60 °C) LiIon LG 18650HE2 zmíněné v 4.3.2 (test skladování při vysoké teplotě) = ULOŽENÍ 60 °C, 1 týden , první Discharge - kapacita neuvedena (negarantována?) obnovená kapacita 80 %, garantována po 3 cyklech Char.: 4.1.1 + Dis.: 4.1.2 V mém chápání "skladovací kapacita" jakési doporučení pro delší skladování za běžných podmínek: forma "šetrného zacházení" jež by mělo být prevencí proti příliš "RYCHLÉMU STÁRNUTÍ" - degeneraci LiIon článků
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: ned 13.01.2019 13:28 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.7.2011 Příspěvky: 6974 Bydliště: Písek, ČR
|
Pokud jsem koupil baterie (LiPol), tak jsem se vždy v dokumentaci přiložené k baterii dočetl, při jakém skladovacím napětí (nikoliv kapacitě) se má skladovat. Takže ideální asi je skladovat při tom napětí, které předepisuje výrobce. To, že se říká "skladovat napůl nabité" je dáno tím, že při těch řekněme 3,8 nebo 3,85 V je to přibližně polovina kapacity. (Pravda ale je, že zrovna u 18650 ale i u LiPol jsem leckde v dokumentaci zahlédnul i pojem "storage capacity" - a tam jsem viděl někde 50%, někde 40%.) Každopádně ale je důležitá SKLADOVACÍ TEPLOTA, možná důležitější než to skladovací napětí nebo skladovací kapacita. Zvyšující se skladovací teplota zrychluje trvalou ztrátu kapacity. Doporučuju přečíst tohle: https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteriespřípadně tohle, tam jsou nádherné tabulky - koho baterky zajímají, krásně si počte: https://batteryuniversity.com/index.php ... _batteries
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: ned 13.01.2019 19:29 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
jyrry píše: a) počkal bych na "novfra" co k tomu ví
Novfra to u LiIon vůbec, ale vůbec neřeší. Baterka LiIon, která nevydrží bez toho, abych ji ukládal k nečinnosti nějakým šamanským způsobem si nezaslouží moji pozornost
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: ned 13.01.2019 22:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
|
novfra píše: Novfra to u LiIon vůbec, ale vůbec neřeší. Baterka LiIon, která nevydrží bez toho, abych ji ukládal k nečinnosti nějakým šamanským způsobem si nezaslouží moji pozornost já osobně jsem nikdy moc v modelařině neřešil ani lipol baterie, abych je měl uskladněné na storage a když pak někdo třeba zavolal--Pepine, nejdeš lítat, tak to nešlo, bo jsem neměl baterie nabité. ty lion ale řeším kuli uskladnovacímu napětí kuli elektrokoloběžce--už mám těch sad poměrně hodně, abych třeba na víkendové akce nemusel nutně řešit v terénu dobijení, ale jen vyndal na druhý den zase další dobitou sadu --mám ale i sady, které v podstatě v sezoně využiji málo kdy a to si právě nejsem jistý, jestli dělám dobře, když je mám pořád nabito do plna--ona origo cyklo nabiječka 36V láduje ty články třeba na 4,23V Já to nechci zase nějak zásadně prožívat a ani neprožívám, jen mi ted v zimě --třeba do března --přišlo opravdu zbytečné nechat všechny sady nabité do plna a si myslím, že když je torochu vysosnu, nic pokazit nemohu--třeba si nijak nepomohu, ale si myslím, že nic nepodělám když třeba z plně nabité baterie 10Ah vysosnu třeba 2Ah a uskladním ji třeba na 3,9V--ale né na 4,2v jinak 36V sadu --10čl lion se mi nakonec po všemožných pokusech vybijení přez seriově zapojené žárovky které stejně topí jako blázen osvědčilo tu cyklo sadu vybijet přez rychlovarnou konvici, joo, je to primitivní řešení, ale funkční, rychlovarka si bere z 10 čl baterie asi 1,5A, houby topí, co protopí chladí voda, mám to zapojené přez obyč mechanickou minutku na 220V,--vypínání spínání samozřejmě v té minutce překopané--minutka jede sice na 220V, ale spínač v té minutce je překopaný na spínání té cyklobaterie, nikoli jako v oroginálu, že spíná opět 220V--- když vím kolik bere-ta moje -1,5A-- jen si odhadem plus mínus spočítám kolik hodin vybijení mám nastavit na tu kterou sadu---podle její kapacity--aby nemohla ta minutka najet po 24 hodinách do dalšího cyklu, jen jsem v té minutce propiloval před 24 hodinou zuby převodu, aby nem,ohla najet na další denní vybijecí cyklus--pro případ, že bych zapoměl, že vybijím. jinak doporučení prodejcu cyklobaterí je spíš--dobít vždy do plna--integrovaný BMS hlídač napětí má prý stále nějaký i když minimální odběr, takže nějaké vybití na určitou uskladnující hodnotu bude platit stejně jen a pouze po momentálním vybijecím cyklu--po odpojení vybijení bude stejně i když málo sosat BMS. Samozřejmě pak jsou právě i rady--- ZKUŠENÝCH PROVOZOVATELU A TESTOVAČU LION BATERIÍ--striktně nabijet i lion baterie pouze na uskladnovací napětí a pouze před jízdou dobít do plna a samozřejmě je i skladovat raději v chladu, než v teple--to asi uplně mimo mísu není.
Naposledy upravil pepin dne ned 13.01.2019 23:00, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: ned 13.01.2019 22:41 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.7.2011 Příspěvky: 6974 Bydliště: Písek, ČR
|
Pepine, rychlovarka jako zátěžový odpor super nápad, palec nahoru"""
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: ned 13.01.2019 23:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
|
Woita píše: Pepine, rychlovarka jako zátěžový odpor super nápad, palec nahoru""" 5čl přez 2seriově zapojené 12V halogenové žárovky v serii z auta ještě šel, měl jsem to také přez minutku,ale při 36V a 4 seriových žárovkách to už opravdu topilo hodně, jak byli ty 4 žárovky kousek od sebe, přez tu rychlovarku je to opravdu v pohodě , sice odběr jen 1,5A--na jednu rychlovarku, ale to nevadí, navíc si i myslím, že setrvalá zátěž pro lionky i když třeba sada 4P je odběr přez ty halogenové žárovky kdy to pak sosá cca 4A už docela záhul a napětí padá dolu spíš pouze z duvodu, že lion prostě setrvalé vyšší dlouhodobé vybijení nedávají. teplota vody v té rychlovarce je tak akorát,jako na příjemné umytí rukou pod teplejší vodou.
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: pon 14.01.2019 0:09 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Woita píše: Pepine, rychlovarka jako zátěžový odpor super nápad, palec nahoru""" Nojo, ta rychlovarka je dobrej nápad. Já jsem používal na vybíjení topnici do 2,5KW přímotopu. Malinko neskladný, je dlouhá asi metr.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: pon 14.01.2019 8:43 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: pon 14.01.2019 8:54 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20846 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Vzal jsem za pár korun zatím jen 20ks odpůrků z ebay, sestavím si je jak budu chtít, předpokládám i nucené chlazení. Doplněk k iCharge, které s tím umí vybíjet až 20A s logováním... Příloha:
20190114_075705.jpg [ 56.35 KiB | Zobrazeno 3385 krát ]
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 22 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|