Autor |
Zpráva |
SHU
|
Napsal: ned 30.12.2018 12:43 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 30.4.2015 Příspěvky: 216 Bydliště: Třinec
|
slowake píše: Chlapi vďaka za informácie. Ešte jedna vec. Tá loď má na kormidle vôľu tak 5 mm na obidve strany. To bude asi zle i když nemám tucha jak a kde měříš těch 5mm, tak taková vůle na kormidle není dobře...
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
slowake
|
Napsal: ned 30.12.2018 14:21 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 141 Bydliště: Trenčianske Teplice
|
SHU píše: i když nemám tucha jak a kde měříš těch 5mm, tak taková vůle na kormidle není dobře...
Tú vôľu meriam na konci kormidla. Takže to sa musí spraviť. Mám ďalšiu otázku. Ako počítate pohon do lode. U lietadiel existuje viac programov, ktoré pohon spočítajú. Je také niečo aj u lodí? Našiel som niečo na megamotor.cz. Tam to vypočíta len potrebný príkon motora. To mi je ale vcelku nanič, lebo to nepovie nič o vrtuli. Niečo som našiel aj na offshoreelectrics.com Existujú aj iné weby, ale nič pre komplexný výpočet pohonu. Alebo sa mýlim? Všade ešte figuruje merítko, čo asi je relevantné len pre makety. Aj pri tom merítku aby človek hľadal rozmery skutočnej lode, lebo často chýbajú rozmery lode. Naozaj vyberáte pohon len podľa skúseností?
_________________ Graupner mx-20, pohony elektro, pohodové lietanie
|
|
Nahoru |
|
|
SHU
|
Napsal: ned 30.12.2018 20:07 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 30.4.2015 Příspěvky: 216 Bydliště: Třinec
|
Zkušenost... Když přepočteš potřebný výkon na takovou loď podle měřítka, zjistíš, že potřebuješ tak 3-5W... když započteš ztráty tak 30-40W stačí nad hlavu... Větší problém je, když použiješ nevhodnou kombinaci šroub-motor.. Třeba vysoké otáčky, nebo velký průměr, nebo velké stoupání... a většinu výkonu promrháš jen ve víření vody.
U lodí se pohybuješ v podstatně hustším prostředí než u lodí... použiješ nějaký pohon a pojedeš nějakou rychlostí... dáš silnější motor a trošku větší šroub... příkon bude násobný ale pojedeš jen o trošku rychleji... a velmi brzy narazíš na mez rychlosti, která je dána tvarem trupu a tu nepřekročíš... buď to bude nestabilní, nebo prostě neopustíš výtlačnou plavbu a max rychlost je dána délkou trupu... to Ti nikdo modelově jednoduše nespočítá.
Ty výpočty kam zadáš délku, šířku, ponor a nic o tvaru trupu jsou velmi orientační... Je to na dlouhé debatování, jaký motor, jaký šroub pro jaký trup...
|
|
Nahoru |
|
|
slowake
|
Napsal: ned 30.12.2018 22:12 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 141 Bydliště: Trenčianske Teplice
|
Toto všetko chápem. Dá sa ale napríklad, nezávisle od tvaru trupu, váhy atď, spočítať napr. ťah pohonu s určitou vrtuľou vo vode. To by mohol byť základ. A potom zohľadniť ten tvar trupu....
U lietadiel je napr. daná taká základná tabuľka: na jednej strane je tam druh modelu (napr. cvičný, akrobat, vetroň) a na druhej strane sú tam watty/1 kg váhy. Z toho sa dá slušne stanoviť potrebný príkon motora. Na výpočet vrtule sú potom programy.
Ale aj u lodí na megamotor.cz je základný výpočet príkonu. V mojom prípade je to pre rýchlosť 2 m/s príkon 112 W. Je to v prílohe
Přílohy: |
MEGAMOTOR_výpočet pohonu1.jpg [ 35.89 KiB | Zobrazeno 3057 krát ]
|
|
_________________ Graupner mx-20, pohony elektro, pohodové lietanie
|
|
Nahoru |
|
|
ufon13
|
Napsal: pon 31.12.2018 0:41 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.10.2011 Příspěvky: 1722 Bydliště: uhlířská lhota 74
|
osobně jsem nikdy nepočítal jen zkoušel, a odhadoval dle již fungujících modelů... po nějakých letech vidíš kde je problém pokud to nejede a vidíš co je za osazení. otáčky a průměr šroubu s různým stoupáním je alchymie na kterou je každý výpočet vcelku nanic neb neznámá ve vzorečku je odpor trupu vůči prostředí. Jde usuzovat dle tvaru trupu zda bude rychlý protože začne klouzat , nebo bude rychlý protože bude dobře navržený tvar příděa bude spolupracovats frekvencí vln které vyrobí , ale to je na mnoholeté studium. tvá plachetka prostě nepojede rychle pokud pojede na šroub s motorem, mnohem rychlejší bude tak jak byla navržená a to i v ne příliš silném větru. koukni na tu moji punčošku v jízdě: https://www.youtube.com/watch?v=TnFWd8JRBC8jede na dvoučlánek se šroubem45mm trojlistým napřímo s motorem 2830(střídák) a bere si méně než 5A(systém zapínám 5A pojistkou na přívodu. (závěr videa je okamžik kdy se na šroub namotala mikrotenová taška pod hladinou, ale i tak se po dalších 5 minutách dohrabala ke břehu na vlastní pohon ) V tvém případě bude výkon potřeba asi trošku vyšší protože nepředpokládám , že bys měl motor ve vodě jak to mám já a tudíž ztráty budou ve spojce(pokud nedáš pevnou ale použiješ jakoukoli pružnou) v ložiskách hřídele a hlavně v těsnění hřídele at už gumovými kroužky nebo jen vazelinou mezi futry pouzdra. to ubírá minimálně 20% výkonu pohonu. kolegové asi nebudou souhlasit , ale píšu jen co mám ověřeno z vlastních modelů. Jak muže jet stejným motorem poháněný experiment o délce 70cm na trojčlánek je na fotce Příloha:
p17qi2kva614ojr4h1jqvrddjv11.jpg [ 21.53 KiB | Zobrazeno 3042 krát ]
a toto bylo osazeno jako pohon, viz fotky Příloha:
p177artsbieil1fpa1ujfh3t1q0l1.jpg [ 23.68 KiB | Zobrazeno 3042 krát ]
Příloha:
p1070266.jpg [ 110.98 KiB | Zobrazeno 3042 krát ]
|
|
Nahoru |
|
|
SHU
|
Napsal: pon 31.12.2018 1:27 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 30.4.2015 Příspěvky: 216 Bydliště: Třinec
|
112W je těžce přehnané... Pro srovnání - na půdě mám EXku, 245cm délky, 30kg výtlak, 60m dávala za cca 20s a pohon byl 2x 65W motor ze stěračů.... a teď to porovnej s výsledkem toho počítadla.... to jen pro obrázek, jak se tomu dá věřit.
Prostě něco takového jako je Motocalc pro letadla, pro lodě není. Nebo alespoň o žádném, co by dával relevantní údaje nevím.
Pokud budeš prznit Serenity, budeš laborovat, nikdo ti tu nedá 100% radu. Pokud půjdeš do nějaké stavebnice, použij to, co doporučuje výrobce a neuděláš chybu.
|
|
Nahoru |
|
|
ufon13
|
Napsal: pon 31.12.2018 1:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.10.2011 Příspěvky: 1722 Bydliště: uhlířská lhota 74
|
také bych šel cestou stavebnice a dodatečného vytunění po zjištění , že lodičky budou to pravé. navrhovat vlastní lodě jsem si dovolil až po 12 letech modelaření ale stavebnici jsem postavil jen jednu . To ale byla doba kolem let 70.-80.
|
|
Nahoru |
|
|
slowake
|
Napsal: pon 31.12.2018 8:26 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 141 Bydliště: Trenčianske Teplice
|
|
Nahoru |
|
|
SHU
|
Napsal: pon 31.12.2018 12:50 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 30.4.2015 Příspěvky: 216 Bydliště: Třinec
|
|
Nahoru |
|
|
Milanhb3
|
Napsal: pon 31.12.2018 15:59 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 18.7.2012 Příspěvky: 73
|
Prodávají se - někde jsem viděl závěsné motory pro lodě nešlo by tam něco takového jednoduše vymyslet přišroubovat a zkusit to bez vrtání a lepení jen tak sundavací zastamdaci jak někdo vtipně řekl. Používají se i u opravdových plachetnic na vyjetí z přístavu na volné moře nebo z kotviště. Na pomalé ježdění ba to možná stačilo-záleží od toho očekáváš? Milan
|
|
Nahoru |
|
|
aero45s
|
Napsal: úte 01.01.2019 10:00 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 13.8.2011 Příspěvky: 33
|
Již od zveřejnění sleduji debatu o přestavbě Serenity. Souhlasím s názorem, že přestavba plachetnice na jachtu se nemusí podařit a zbavovat se možnosti plachtit mi připadá jako ne zrovna promyšlený čin. Napadá mne ještě jedno řešení a to, co používá Ufon a to je použití motoru přímo ve vodě a znamenalo by to v podstatě jen jeden otvor pro trubku, ke které by byl pod vodou motor se šroubem napřímo bez dlouhé hřídele. Zbývá jen určit, jak výkonný motor by byl zapotřebí a vtom by ti Ufon jistě poradil.
|
|
Nahoru |
|
|
ufon13
|
Napsal: úte 01.01.2019 11:35 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.10.2011 Příspěvky: 1722 Bydliště: uhlířská lhota 74
|
no netroufal jsem si to navrhnout, ale ona by ani trubka nebyla potřeba . Motor by se dal implantovat do kýlu a pokud by si chtěl kolega pohrát mohl by vytvořit jednoduchý hydrodynamický kryt na čelo motoru který by vystupoval z kýlu. funkce kormidla by byla zachována , kabely by se protáhly kýlem kde by se daly bezproblému zalít a utěsnit. Motor stačí 2830 klasická levná letecká oběžka, používám typ s 1000ot/V a obousměrný regulátor pro auta s napájením 2-3 článkem li-xx , na regulátoru vypínám ochranu a na servisní konektor aku umístuji akustický hlídač podvybití .Lodní šroub ten motor utáhne klidně i 55mm v průměru a proudově se s ním vejde do 10A i při rozběhu či namotané vegetaci. Je to velmi levné řešení a podle mě asi nejednodušší pro začátek. Komponenty nakupuji přímo v číně a obvykle se vejdu i s poštovným do 300,-kč za regulátor , 200,-kč za motor hlídátko podvybití občas bývá i za cenu poštovného tedy kolem 50,-kč ale i za plnou cenu se do 100kč vejdu. Námitky , že motor není na toto určen jsou již dlouho ověřeně vyvráceny, některé kusy pracují již 8 let , některé vydržely méně jde o ložiska která při provozu na pískovnách namontované na zakrmovacích lodičkách dostávají docela velké dávky brusiva při každém dojezdu na břeh, majitelé ale ocenují , že nové motory jsou levné a jednoduše vyměnitelné. Nechci tě přesvědčovat , pokud bys měl zájem poradím co a jak.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Seznam.cz [Bot] a 17 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|