Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4518 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
jednoduše - kouř vniká pálením oleje . Na videu pálí glycerin topnou spirálou . Ta je navinuta na knotu ze skelného vlákna a ponořeného do toho glycerinu. Jako knot se používá těsnění krbů. No a dým se tam žene větráčkem . Pro ty co jim nejde video
Což samozřejmě není pravda. Olej se musí odpařovat, ne pálit. Pálení oleje po jeho předchozím vznícení jsem absolvoval několikrát, když jsem přehnal teplotu topného tělíska/spirály, jednou i na éru, kdy se očoudilo překližkové motorové lože, tedy naštěstí jen očoudilo
jednoduše - kouř vniká pálením oleje . Na videu pálí glycerin topnou spirálou . Ta je navinuta na knotu ze skelného vlákna a ponořeného do toho glycerinu. Jako knot se používá těsnění krbů. No a dým se tam žene větráčkem . Pro ty co jim nejde video
EDF u MiGu 9 bude naprosto nepodstatně ovlivňovat např. chování proudnic na křídle a jen minimálně na výškovce.
To mi připadá jako mimořádně odvážné tvrzení - ale na to si musí každý přijít sám. Co se týče toho zviditelnění pomocí bavlnek na klacku na zemi, tak si to chce zkusit - (co bude "vidět") - někdy se prý realita dost značně odlišuje od toho, co prý funguje na ynternetu.
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky:9
MPml píše:
To mi připadá jako mimořádně odvážné tvrzení - ale na to si musí každý přijít sám. Co se týče toho zviditelnění pomocí bavlnek na klacku na zemi, tak si to chce zkusit - (co bude "vidět") - někdy se prý realita dost značně odlišuje od toho, co prý funguje na ynternetu.
Samozřejmě to pouze odhaduji a můžu se mýlit. Ale pokud by místo vstupu vzduchu byla umístěná vrtule, ovlivnění obtékání křídel a ocasních ploch by bylo mnohonásobně větší. Ale ze zkušenosti by to bylo kompenzováno nanejvýš lehkým vyosením motoru. A i nevyosený model by byl letuschopný. EDF, kromě toho, že má mnohem menší průměr a je blíže trupu, tak je u něj proud vzduchu usměrňován statorem. Trysky ústí až za křídly a navíc v ose trupu. Např. u dopravních letadel se zdá, že jim vyústění trysek pod křídlem nevadí. Ale nějaké ovlivnění ocasních ploch tam být může. Ale já doufám že bude malé, protože trysky jsou výrazně pod nimi. "Brutální" klonění (roll) bych tam kvůli ocasním plochám nepředpokládal.
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky:9
Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz Omlouvám se za barvu bavlnky, ale jinou jsem doma nenašel. Test jsem prováděl jen na zlomek plynu, aby se mi to v bytě nezneslo. Směr se proudu vzduchu se dá určit poměrně snadno a dá se detekovat ostrá hranice, kde vzduchu působí a kde ne. Od spodu se hranice detekuje snadněji. Porovnání síly jednotlivých trysek se dá i např. pomocí dlaní nebo i samotné tyčky. S určením stability proudu je to trochu složitější. Odpor vzduchu, který bavlnka má, jí udržuje velmi napnutou poblíž tyčky. Chce to mít jen rozumně dlouhou bavlnku.
Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz Tady od cca 38 minuty se otevřeně konstatují nedostatky tzv. "REDAN" koncepce, kde je motor umístěn pod trupem v přední části trupu a výtokové trysky jsou asi v půli trupu pod ocasem. Asi kolem 38:30 konstatují pak to, že výtokové plyny snižují tlak pod ocasními plochami, co má neblahý vliv na jejich funkci. Taky že to vyžaduje opláštění spodní části ocasu záruvzdornými materiály. Od 39. minuty se mluví o podobné konstrukci JAK-15, kde taktéž byla zvolena redantní konstrukční schéma. Vlastně je to kritika Jakovleva, který si zjednodušíl úlohu tím, že pod drak JAK-3 zavěsil trofejní německý proudový motor JUMO. Přitom ponechal dvoukolový podvozek s ostruhovým kolečkem, co mělo za následek ničení přistávacích dráh letišť. Jelikož Alexandr Jakovlev byl vysoce postavený miláček Stalina, tak mu to prošlo. V 40:40 se pak zmiňují o LA-150, který byl z těchto 3 proudových letadel nejméně povedený, ačkoli stejné koncepce, ale s nejhoršími letovými vlastnostmi. Ale i prototyp MIG-9 létal s německými motory, ale ten jich měl 2 vedle sebe. Ale hlavně 3-kolový podvozek s příďovým kolem, který byl mnohem šetrnější k povrchu letišť.
Každopádně tak u MIG-9 jako i u JAK-15 a LA-150, proud plynů ztěžoval řízení, to se konstatuje v čase 40:10, co je právě asi největší nedostatek "REDAN" schémy draku. Takže autor vlákna si nejspíš vybral předlohu modelu, která i v reální velikosti měla značné problémy s řízením. V závěru videa se pak zmiňují mnohé katastrofy, ke kterým docházelo za hranicí 900km/hod, kde se už začíná projevovat neblahý vliv okolozvukových rychlostí. A tyto problémy řeší jedině šípovité křídlo, co tehdy konstruktéři nevěděli, ale po sérii katastrof na to přišli. Nicméně modelu se to už pochopitelně netýká.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Takže asi tak. Od začátku jsem čekal najistej výsledek, ale když ono se mi tak líbí mít něco jinýho, než ostatní . Že to bude až tak moc ,,nelítatelný", že se s tím nepodaří nic udělat, jsem nečekal. Udělal jsem pár úprav. Pokud možno srovnal trysky do horizontu. Mírně je vyosil dolů. Posunul těžiště. Změřil tah. 1,1kg je dost. Delfín má jen o trochu víc. Nakonec jsem to poslal přeci jen do vzduchu. Letělo to o trochu líp, ale pořád nahoru. Chvíli jsem to držel, ale při snaze o trimování jsem polevil v ostražitosti a tak se opět vzepjal, překlopil a zapích do země. No a protože už to mělo slušnou rychlost a výšku tak 5m, destrukce čumáku už byla velká. Takže konec. Snad někdy... Tak nějak jsme se shodli, že bylo těžiště moc vzadu. Takže vůbec neodpovídá výpočtovýmu programu. Asi by to lítalo po několika rozbitých prototypech, ale na to už nemám dost volnýho času. Přišel čas na něco jinýho souběžně s jistotou spolehlivýho
_________________ Co napíšu je jen můj názor, který nikomu nevnucuju.
Jen doplním. Asi za hod. po vložení předchozího příspěvku jsem měl rozhovor po tel. (bylo to dlouhý), ale tam jsem se dozvěděl to, co napsal VTjr trochu obšírněji. Takže je mi jasný, že hlavní vliv má výtok pod křídlem. Tím je ovlivněná Vop. Tím se mi vysvětlilo to zvláštní chování. Na gumě letí dobře-na motor ne. Zkrátka, tahle koncepce by lítala, ale po mnoha pokusech a laborování s letovýma režimama bez motoru a s motorem.
_________________ Co napíšu je jen můj názor, který nikomu nevnucuju.
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4518 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
jenom bych podotnul, že to není jediná stíhačka s motory co foukaj pod výškovku . A taky se zeptám . Když startuješ z katapultu, nedáváš plnej plyn se startem ?
jenom bych podotnul, že to není jediná stíhačka s motory co foukaj pod výškovku . A taky se zeptám . Když startuješ z katapultu, nedáváš plnej plyn se startem ?
No právě. Tahle koncepce byl krok vedle. To píše i VTjr. A to jsem nevěděl. Startuju tak, že pomalu přidávám plyn, až se éro začne posouvat dopředu. Potom ho střelím a vzápětí dám plnej. A tady je ten průšvih. Delfín letí v poho., ale MiG jak je bez tahu motoru, letí dobře. Jak zabere motor, letový vlastnosti se prudce změní.
_________________ Co napíšu je jen můj názor, který nikomu nevnucuju.
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky:15
dudaj píše:
jenom bych podotnul, že to není jediná stíhačka s motory co foukaj pod výškovku...
Určitě, takových bylo víc. V počátcích proudového věku se to dalo pochopit, protože se zjednodušovala konstrukce tím, že se vzal drak stíhačky s pístovým motorem, kde s ten nahradil proudovým, ale aby vyšlo těžiště bez zásadních zmĕn trupu, tak jiná možnost ani nebyla než ho dát do přídĕ. Ale v další generaci se od této REDANT koncepce upustilo. Z pozdĕjších konstrukcí s podobnou koncepcí si vzpomenu na polský cvičný proudový letoun TS-11 Iskra. Jenže právĕ on nakonec prohrál v soutĕži, kterou uspořádal Varšavský pakt, kde dali nakonec přednost našemu L-29 Delfínu. Poláci si sice umanuli, že svůj vývoj nepochovají, a budou Iskru vyrábět aspoň pro sebe. Rozhodnĕ však asi ty naše Delfíny byly modernĕjší a lepší. A vyrobilo se jich nakonec řádovĕ vic kusů. Jejich nástupci L-39 Albatrosy pak byly v této kategorii bezkonkurenční.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky:15
Já jsem taky nikde netvrdil, že létali/létají špatně. Napsal jsem jen to, že zvolená koncepce se pokládá za přežitou (i když letové vlastnosti jsou do značné míry podmíňeny spoustou jiných a zcela individuálních faktorů), a taky to, že ve výběrovém řízení Varšavské smlouvy s Delfínem Iskra prohrála - to je prostě nesporný fakt. Taky si myslím, že na přehlídkách se vidí normální letové režimy/figury (osvědčené a natrénované), letouny se však mohou lišit chováním v různých mezních režimech, co je pro výcvik možná důležitĕjší. Pokud vím, tak Delfín byl problém dostat/udržet v ploché vývrtce, kterou on samovolnĕ vybíral - i tohle mohlo být pro roli cvičného letounu cenná vlastnost. Ne nadarmo dostal od pilotů i přezdívku "dĕtský kočarek". A taky požadavek sovětského letectví, aby byl letoun vybaven motorem s radiálním kompresorem, méně zranitelným na nekvalitních površích drah většiny tehdejších sovĕtských letišť. Z toho důvodu byl spolu s letounem urychlenĕ vyvinut i takový motor Motorlet M-701C, ačkoli tvůrci Delfína pochopitelnĕ považovali použití motoru s axiálním kompresorem za perspektivnĕjší a mĕli už takřka dokončen vývoj motoru M-710 s axiálním kompresorem.. Iskry používaly polský motor WSK-SO-3 s axiálním kompresorem a možná i to bylo nakonec hlavním důvodem proč se mimo Polsko přiliš nerozšířily, bylo jich vyrobeno jen 424ks a pouze Indie jich zakoupila celkem 74ks. Naproti tomu Delfínů bylo vyrobeno celkem 3665ks a byl vojensky nasazen asi ve 25 zemích světa i když většina samozřejmĕ v SSSR/Rusku (asi 2000ks) a pak zemích Varšavské smlouvy (vyjma Polska). Civilních uživatelů bylo/je ještě víc.
Jinak o vyvoji L-29 byl koncem 80. let natočen 7-dílný televizní seriál Letící delfín. Kde účinkuje řada tehdejších vyznamých herců (Chudík, Frej, Zindulka a j.), ale který se paradoxnĕ stal na 2 desetiletí "trezorovým", protože polistopadové vedení televize prý připadal příliš ideologický (co si ale já vůbec nemyslím, takový major Zeman je úplnĕ jiná váha a pořád se vysílá). Takže až TV Barrandov jej poprvé odvysílala teprve v roce 2013. Nejspíš však bĕžného diváka moc nezaujal (asi byla malá sledovanost), protože je točen stylem tehdejší doby a dnešní mládeži asi přijde málo akční (mne to ale vyhovuje), takže už nebyl moc reprízován. Pro nás modeláře a milovníky letecké techniky však určitĕ stojí za zhlédnutí. Dá se asi ztáhnout nĕkde na netu.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1795 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
Ja tomu nechci stale verit, ze ofukovani vyskovky. Ta je prece vysoko. Koncepce motoru,, ne v zadu,, mela sve vyhody co s stability tyka, hmotnosti byly v tezisti.Ja bych to jeste krapet dovazil abych eliminoval ono smerovani proudu vzduchu snad dolu nebo kdekoliv. A sledoval CI ELIMINOVAL trepotani vsech ridicich ploch po zapnuti pohonu hlavne ocasnich,to byl kamen urazu u mnoha letadel te doby. Ne nejake ofukovani vyskovky to zvetsovalo jeji ucinost. Proste bych ty kormidla zpevnil napr vlepenou kompositovou kulatinkou nebo jednoduse zkusebni sikmou vzperou pak dovazil na predek. To letet musi vzdyt to ma kridla.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 26 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru