pepin píše:
ještě to zkusím takto---když hodím ero na klapkách--zvýšený odpor vzduchu, ale vyšší vztlak, po odhozu--prvotním impulzu ero díky klapkám dolu zvýší vztlak--vyletí trochu nahoru--pak ale zafunguje ten vyšší odpor vzduchu--klapky dolu---pokud ted ten odpor nepřetáhne vrtule , ztrácí se vztlak a ero padá po křídle.
Jo, takto to dává smysl. Ovšem letadlo jde hodit rovně nebo mírně dolů, a klapky jde obvykle namixovat s výškovkou tak, aby výškovka kompenzovala zvýšený klopivý moment křídla s vytaženýma klapkama. Pokud to tak je, tak by letadlo na klapkách sice teoreticky mohlo po odhozu trochu stoupat, ale nemělo by se vzpínat, tj. nemělo by nijak zvlášť ztrácet rychlost dalším samovolným zvyšováním úhlu náběhu. A tam už to chytne motor a pobere.
OPR myslím píše, že s vytaženýma klapkama klidně doklouže až na zem s plnou řiditelností, zatímco bez klapek je to loterie. Takže bych myslel, že prostě odhazuje rychlostí velmi blízkou pádovce (bez klapek). To bych viděl jako docela jasnou ilustraci pro to, že pro jeho konfiguraci má význam startovat s mírně vytaženýma klapkama.
Samozřejmě pokud se letadlo chová tak jak píšeš ty, význam to nemá. Ale tvrdit že klapky při odhozu rozhodně ne - bez ohledu na konkrétní letadlo - to bych si netroufl.