Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 113 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 19.06.2018 8:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
No ale Xeno není deska, má to docela znatelnou šípovitost. Čili umístění wingletů hodně za těžištěm dává smysl. Já mám ještě rezervu v uchycení té ocasní "ploutve" - není to moc pevné. Možná kdybych to zkusil zpevnit, tak by se to chovalo o kousek líp. Jinak ploutev je asi velká dost - znatelně větší než má Alula. Ale zase takto "na volno" uchycené to líp pohltí náraz při přistání a nepřenáší ho na křídlo.

No ale ITA má do termického větroně teda dost daleko - bez motoru to spíš padá než letí. Ale možná je to taky velkou plošnou zátěží, že by třeba odlehčená bezmotorová verze (odhaduju tak 200-220 g, 11-12 g/dm2) plachtila lépe.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 04.07.2018 9:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Řešíte nějak překrytí štěrbiny ovládaných ploch?

Příloha:
ita-pudorys.jpg
ita-pudorys.jpg
[ 87.17 KiB | Zobrazeno 3094 krát ]



ITA má závěs elevonu na spodní straně křídla, křídlo má v tomto místě cca 7 mm tloušťky, a elevon je zkosený o dalších cca 7 mm aby měl prostor pro pohyb nahoru (mohl být míň, ale to jsem ještě nevěděl, jaké rozsahy budu potřebovat). Má cenu z důvodu lepší aerodynamiky nějak tu štěrbinu překrývat? Pokud jo, z jakého materiálu, jakou technologií? Jak moc je takové překrytí namáháno?

Já jsem zkusil vystřihnout cca 15mm široký proužek z běžného kancelářského papíru a přilepit ke křídlu cca 20 mm širokou tenkou izolepou. Moc rovné to není, ale zase je to relativně měkké, takže předpokládám, že za letu se to srovná. A dvě vrstvy - páska a papír - zase nejdou nějak moc promáčknout, takže předpokládám efekt přemostění štěrbiny to nějaký mít bude.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 04.07.2018 9:58 
Mazák
Mazák

Registrován: 30.8.2011
Příspěvky: 5331
Bydliště: Plzeň, CZ
Obrázky: 0
je lepsi kridelka zavesit za horni stranu - dira dole mene vadi a dost casto se pouziva smerem dolu mensi vychylka nez smerem nahoru. Tim padem staci dole mensi mezera.

Takze spis nez zbytecne prekryvani mezery bych predelal zaves na horni stranu

_________________
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 04.07.2018 10:49 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Amper píše:
je lepsi kridelka zavesit za horni stranu - dira dole mene vadi a dost casto se pouziva smerem dolu mensi vychylka nez smerem nahoru. Tim padem staci dole mensi mezera.

Takze spis nez zbytecne prekryvani mezery bych predelal zaves na horni stranu


Tak ono je jedno jestli mezera vznikne nahoře nebo dole, pro lepší aerodynamiku by mohla vadit ta i ta. No a proč mám pant dole? To je jednoduché - přímo Peter Wick - autor profilu PW-75, to pro tento profil doporučuje (dokonce s vykřičníkem :-). U běžného křídla chápu že neporušená horní strana profilu vadí míň, ale u deskového samokřídla je už v této oblasti reflex a důležitější je spodní strana profilu.

https://www.aerodesign.de/profile/data/pw-airfoils_attachment.pdf

A teď zpátky k původnímu tématu překrytí štěrbiny.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Naposledy upravil YenyaKas dne stř 04.07.2018 13:52, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 04.07.2018 13:05 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.5.2003
Příspěvky: 2327
Bydliště: Košice, SK
A máš tam naozaj štrbinu, teda vzduch môže prúdiť durch, z jednej strany profilu na druhú, alebo ide ti len o zakrytie toho "V" zárezu? Ak sa jedná o druhý prípad, tak do nemá na letové vlastnosti zásadný vplyv, hodný riešenia, ak vôbec nejaký má. V prvom prípade, zakrytie štrbiny má vplyv na účinnosť kormidiel.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 04.07.2018 13:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
To jsem možná nezdůraznil - ptal se mě na to už i veka1 (díky!) - jedná se jen o nerovnost tvaru "V" na horní straně profilu, díra skrz profil tam není - pant je po celé šířce elevonu tvořený tou laminovací fólií. Možná to fakt nemá cenu řešit.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 30.07.2018 21:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Zkusil jsem samokřídlo aspoň trochu nabarvit. Cílem bylo zejména rozpoznatelnost horní a dolní strany. Čitelnost je teď o řád lepší. No ale laminovací fólie fakt není dobrý povrch na natírání, aspoň teda akrylovýma barvama - moc to nedrží. Lepší by bylo natřít přímo XPS a až pak laminovat. Ale komu by se tohle chtělo dělat v půlce stavby s ještě nehotovým letadlem vlastního návrhu, u kterého ještě ani není jasné, jestli to vůbec poletí.

Příloha:
ita-top.jpg
ita-top.jpg
[ 267.62 KiB | Zobrazeno 2951 krát ]



Překrytí štěrbiny elevonů jsem nakonec sundal, a na funkčnost to nejspíš nemá vliv.

Příloha:
ita-bottom.jpg
ita-bottom.jpg
[ 277.28 KiB | Zobrazeno 2951 krát ]



Ještě jsem vyměnil regulátor za Hobbywing Skywalker 20A (možná overkill), a tam fakt funguje brzda motoru. Výborně. Už se těším, jak to bude klouzat se zabržděnou vrtulí.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 04.08.2018 7:21 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.5.2010
Příspěvky: 1891
Dej na to sklopku a bude to v pohodě. Mám to tak u samokřídla a plachtí dobře.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.08.2018 16:05 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Sklopka: jak se to kupuje? Divam se, ze treba na aeronaut.de jsou zvlast listy a zvlast ty dalsi dily, a takovy ten hlavni pricny nosnik maji jeste v ruznych uhlech a rozpetich - to prece v kombinaci s listy u kterych pisou treba "9x5" musi zmenit stoupani, ne?

Jak jsou na tom sklopne vrtule s ucinnosti? Hmotnostne mi prijdou brutalne tezke - treba 25 gramu proti radove 5 g pevne vrtuli.

Pokud mi ted ITA leta dobre s vrtuli 7x6 i 8x6, jak velkou sklopku a jak velky ten pricny nosnik? Diky.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.08.2018 17:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
YenyaKas píše:
Sklopka: jak se to kupuje? Divam se, ze treba na aeronaut.de jsou zvlast listy a zvlast ty dalsi dily, a takovy ten hlavni pricny nosnik maji jeste v ruznych uhlech a rozpetich - to prece v kombinaci s listy u kterych pisou treba "9x5" musi zmenit stoupani, ne?

Jak jsou na tom sklopne vrtule s ucinnosti? Hmotnostne mi prijdou brutalne tezke - treba 25 gramu proti radove 5 g pevne vrtuli.

Pokud mi ted ITA leta dobre s vrtuli 7x6 i 8x6, jak velkou sklopku a jak velky ten pricny nosnik? Diky.


Počkej, to jako fakt? Hele, jak jsem psal v jiném vláknu, tak já chápu tvou snahu hledat svoje řešení. Ale opravdu není na škodu si o problematice něco přečíst. Třeba na stránkách Libora Kolmana nebo knížku Ivana Hořejšího - Elektrolety a jak na ně. Ale abych tě jen neodkazoval na literaturu... Ano, u sklopky kupuješ zvlášť trámec (popřípadě kužel) s kleštinou a zvlášť listy. Mám tady před sebou sklopku 8x6. Listy Aeronaut s označením 8x6, k tomu trámec s roztečí 35 mm. A v součtu je to přesně 20.3 mm, což je průměr 8palců, jako máš teď pevnou vrtuli. Při nákupu tě kromě rozteče trámce a průměru vrtule (tj. údaj, který je u listů) musí zajímat
a) průměr kleštiny - musí odpovídat průměru hřídele tvého motoru
b) pro jakou šířku kořene listu je trámec určený, Listy na sklopku se totiž dělají se dvěma šířkami kořene - 6 a nebo 8 mm (teda alespoň jsem nenarazil ještě na jiný)
c) jaký je průměr čepů (nebo šroubů) pro připevnění listů k trámci (typicky 2 nebo 3 mm) - to musí být stejné u listu i trámce

Neřeš nějaké "Z" trámce s vyosením. Kup klasický rovný trámec od MP Jetu a stačí. Pokud to má být ve výsledku vrtule 8x6, kup trámec s roztečí 35 mm a listy s označením 8x6. Samozřejmě tak, aby byly splněné body a), b) c) uvedené výše.

EDIT-důležité samozřejmě taky je, jaký máš průměr "čumáku" letadla. Sklopka na trámci s roztečí 35 mm se ti asi kolem "čumáku" s průměrem třeba 50 mm moc nesklopí...
EDIT2 - teď koukám, jak máš montáž motoru a jaký motor tam je - to má průměr 28 mm, že? Tak tam ti to sklopení u trámce 35 mm bude v klidu fungovat.

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.08.2018 18:38 
Mazák
Mazák

Registrován: 30.8.2011
Příspěvky: 5331
Bydliště: Plzeň, CZ
Obrázky: 0
na sklopku u podobneho trupu bych si dal bacha - tim jak nema kulatej prumer se bude dost blbe roztacet a muze dojit k zaseknuti. Sklopku jsou urcene primarne pro vetrone ktere maji uzke a kulate trupy. Ty ho nemas kulaty, mas tam zub dany tvarem a do xps desky bude mit vrtule tendenci se kousnout.

Ja bych tam sklopku necpal

_________________
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.08.2018 18:40 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
No, mě hlavně zaujalo, že u těch listů jsem na první pohled neviděl nic takového, že by byly určené pro ten trámec 35 mm. Jakože když to dám na jinou rozteč/průměr, bude ta vrtule z těch samých listů mít jiný průměr a asi i o trochu jiné stoupání.

Motor mám RaceStar 2208, průměr osky asi 3.2 mm. OK, zkusím to nějak poskládat.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.08.2018 19:08 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
Amper píše:
na sklopku u podobneho trupu bych si dal bacha - tim jak nema kulatej prumer se bude dost blbe roztacet a muze dojit k zaseknuti. Sklopku jsou urcene primarne pro vetrone ktere maji uzke a kulate trupy. Ty ho nemas kulaty, mas tam zub dany tvarem a do xps desky bude mit vrtule tendenci se kousnout.

Ja bych tam sklopku necpal


V dobách Depron Cupu jsem měl (a nejen já) modely, které měly trup buď bedničku balsa/xps nebo výřez z polystyrenu (ale rozhodně ne kulatý) - viz moje Rcalbum. Jelikož se jednalo o sranda soutěž termických větroňů (kde jednou z podmínek byl vlastní návrh a stavba), tak sklopka byla víceméně nutností. A nezažil jsem, že by se někomu sklopka zakousla do trupu. Toho bych se fakt nebál a klidně bych jí tam dal

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.08.2018 19:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
YenyaKas píše:
No, mě hlavně zaujalo, že u těch listů jsem na první pohled neviděl nic takového, že by byly určené pro ten trámec 35 mm. Jakože když to dám na jinou rozteč/průměr, bude ta vrtule z těch samých listů mít jiný průměr a asi i o trochu jiné stoupání.

Motor mám RaceStar 2208, průměr osky asi 3.2 mm. OK, zkusím to nějak poskládat.

Asi bys někde našel, pro jakou rozteč trámce jsou ty listy počítané (kdysi jsem na tu informaci narazil, ale kde to už fakt nevím). Jasně, s jiným trámcem se ty hodnoty trochu změní. Ale myslíš, že tu změnu zaznamenáš? Pokud tedy nemáš regl nebo motor na hraně a zvětšení průměru/stoupání ti nezpůsobí, že ti jedno z toho vyhoří.

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 10.08.2018 19:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.5.2010
Příspěvky: 1891
pozor na pojmy. Šířka trámce u sklopky nemění stoupání vrtule, jen její velikost, šířku. Stoupání je něco jiného. Pokud budeš mít trámec například místo 35 mm 42mm, můžeš klidně vrtuli zmenšit na 7/6. Ale je to jen odhad pro znázornění, která část rozměru vrtule se trámcem mění. Větším vrtule bude mít při stejném stoupání, to je to číslo za lomítkem, větší tah, ale stejnou rychlost.
Nechci to tu naráz moc rozebírat, nebo se v tom jeden lehce ztratí.

Sem se díval na tvůj motor. Na 3S by byla lepší vrtule 7/6 AE na trámci 35mm. Tah něco přez 400g a rychlost okolo 111km/hod. odběr proudu kolem 10,5A.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 113 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 31 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz