Tiež mi napadlo či nie je lepšie pristáť so zhasnutým motorom než mať novladateľný plný kotol?
Samozrejme to závisí od typu modelu, a tiež momentálneho priestoru a výšky, kde sa model nachádza. S akrobatom pristáť bez motora by nemal byť problém, pokiaľ je model dostatočne blízko a dostatočne vysoko, tak sa dá doplachtiť aj na ranvej. S maketou WWII to asi bude oveľa horšie, tie moc neplachtia a vyžaduje to asi značné umenie a prax s tým dokázať núdzovo sadnúť.
Z vlastných skúseností sa mi možno 20-krát stalo, že u akrobatu zhasol motor počas obratu. Okrem 3 prípadov som vždy doplachtil a a normálne sadol na ranvej. Raz mi zhasol v kolmom stúpani asi 8m nad zemou, to sa vybrať nepodarilo, rovnako raz zhasol v pomalom núzkom lete na chrbte, tiež sa mi ho už nepodarilo otočiť (ale v oboch prípadoch to bolo opraviteľné). Raz som nedoletel a pristál v poli asi 20m od ranveje (bez následkov). To boli výpadky z nedostatku paliva alebo zlého nastavenia motora (pri svojich prvých pokusoch s Perryho pumpou ich bolo naozaj veľa, ale nič som si z nich nerobil).
Potom ale boli 2 poruchy serva plynu. V prvom prípade sa servo zaseklo na voľnobehu, a pretože to bol žhavík, tak nebola žiadna možnosť motor vypnúť. Ale doletieť a pristáť na ranvej sa podarilo. V druhom prípade sa servo seklo pri plnom plyne. Povedal by som, že túto situáciu som pociťoval oveľa horšie než ten voľnobeh. Musel som s modelom stále krúžiť čo najbližšie, ani príliš vysoko, ani nízko a čakať kedy konečne dôjde palivo. Práve tá neistota, kedy to už konečne bude, bola najhoršia.
Potom už to bola len normálna núdzovka bez motora, na ktoré som už bol zvyknutý.
No a lietam stále občas aj s modelom Pony, bez podvozku, takže tam sa vždy pristáva so zhasnutým motorom a je na to len na 1 pokus, teda každé pristátie je ako núdzovka, a to človeka vytrénuje tak, že už to vôbec nepovažuje za problém. Pritom ten môj Pony po viacerých opravách nie je žiadne pierko, letovku má 1900g a plošné zaťaženie tým pádom 77g/dm2 (namiesto plánovaných 49g/dm2, čo ale bola asi skôr teória, lebo nepoznám nikoho komu by sa ho podarilo vtesnať do 1200g), co sa už blíži hodnotám, ktoré mávajú WWII makety. Teda riadna tehla, ktorá však napriek tomu veľmi dobre plachtí a pristátia s ňou mi nerobia žiadne problémy. Horšie je to hodiť, z toho mávam adrenalín.
Takže súhlasím skôr s LV, Larkom, Celeronem a Jardou Růžičkou, že pri poruche plyn na plný kotol nie je asi to najlepšie.
Samozrejme ale závisí to aj od toho modelu. Ak dobre plachtí tak nie je problém ani v takom prípade. Na plný kotol doletieť bližšie, potom vypnúť motor a plachtením sadnúť. Skutočne výhoda benziňáku je, že sa dá hocikedy vypnúť/zapnúť zapaľovanie.
Samozrejme bezpečnosť okolia a pri štartovaní na letisku, je prvoradá, takže tam sa niet o čom baviť = pri poruche voľnobeh.