Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 37 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: pon 30.04.2018 16:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 770
Bydliště: Brno
Hmm, na uloz.to je jen zaheslovaná, a do knihovny v Praze nepůjdu. Ale je teda i tady v nějaké knihovně, možná to zkusím. Umíte někdo doporučit něco modernějšího, klidně i anglicky psaného?

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: pon 30.04.2018 16:47 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 3029
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
YenyaKas píše:
Hmm, na uloz.to je jen zaheslovaná, a do knihovny v Praze nepůjdu. Ale je teda i tady v nějaké knihovně, možná to zkusím. Umíte někdo doporučit něco modernějšího, klidně i anglicky psaného?


Cast knih J.Lnenicky je v anglictine a jsou dostupne:

https://www.airspace.cz/akademie_letect ... delarstvi/
veka1


Naposledy upravil veka1 dne pon 30.04.2018 17:52, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: pon 30.04.2018 17:32 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1114
Bydliště: Chocerady
YenyaKas píše:

Ano, četl jsem (i spousty dalších článků z toho webu, děkuju za optání). Výše je i dotaz ve smyslu, že pro stabilní let (Cm=0) mi XFLR5 naznačuje, že mám zvednout elevony nebo zkroutit profil u špiček, ale HavelAircraft mi tam napsal, že zkroucení je nesmyslně velké a zase zvednutý elevon že není aerodynamicky ideální, ale pak pošle návrh kde je kombinace o něco menšího zkroucení s přizvednutým elevonem. Tak nevím.

Teď jsem si to přečetl ještě znovu a všiml jsem si jedné věci, kterou tam autor nezmiňuje, ale z polár asi plyne. Zajímalo by mě, jestli to chápu dobře. Zhruba v 1/3 článku jsou grafy profilu LHK12 se zvednutým elevonem a se spuštěným elevonem (z nějakého důvodu nesymetricky, 5° jedním a 12° jiným směrem). Autor vyvozuje namáhání v torzním směru (tomu rozumím, rozdíl Cm), ale ještě jsou zajímavé poláry těch dvou profilů - červený profil se zvednutým elevonem (v zatáčce vnitřní křídlo) má poláru posunutou k vyšším Cd. Znamená to, že pokud bych zhruba takto nastavil diferenciaci, nebude takovéto samokřídlo v zatáčce vykazovat adverse yaw (jaxetořeknečesky)?


Já jsem ti poslal návh který vychází z tvé koncepce.
Sorry ale máš nesmyslné požadavky na samokřídlo.
1. Stejný profil po celém rozpětí
2. Stejnou hloubku po celém rozpětí
3. Jednoduchou stavbu.
Ani jedno nejde do koncepce samokřídla.

A přitom ani nevíš proč se křídlo geometricky překrucuje. Ono to překroucení má za následek posunutí doby odtržení proudnic a tedy i změnu chování při rychlostech blízkých pádové.
Uděláš návrh který má geometrické překroucení 6stupňů. Což je nesmysl protože na středovém profilu se ti začnou trhat proudnice pomalu už ve vodorovném letu.
Pro samokřídlo použiješ autostabilní profil který sám o sobě nemá Cm 0 takže vlastně není až tak moc autostabilní.

Já jsem ti jen upravil tvůj návrh do podoby která poletí. A s profilem který vykazuje Cm0 a lepší. A měl jsi ten profil v databázi. Nemám čas hledat vhodné profily a kreslit ti výkresy. Tahle úprava mi zabrala asi 3minuty u pití kafe.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: pon 30.04.2018 21:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 770
Bydliště: Brno
HavelAircraft píše:
A přitom ani nevíš proč se křídlo geometricky překrucuje.

To jsi poznal z čeho?
HavelAircraft píše:
Pro samokřídlo použiješ autostabilní profil který sám o sobě nemá Cm 0 takže vlastně není až tak moc autostabilní.

Ano, já jsem se ptal, jaktože profil který několik různých lidí doporučuje jako _ten_ profil pro šípovité samokřídlo, není až tak autostabilní. Přišlo mi to trochu divné, ale tak zase můžu se mýlit. Pokud bys hned ze začátku napsal, že to chápu správně, že MH-45 není to pravé, a že mám použít cojávím XYZ, mohli jsme si ušetřit spousty času.

HavelAircraft píše:
Nemám čas hledat vhodné profily a kreslit ti výkresy. Tahle úprava mi zabrala asi 3minuty u pití kafe.


Super. I tohle stačilo říct předem. I tak dík za ty věnované tři minuty.

A teď pro ostatní, kdo třeba náhodou mají čas - jaký jiný profil pro (nepříliš) šípovité samokřídlo byste doporučili?

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: stř 27.06.2018 15:03 
Mazák
Mazák

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 573
Bydliště: Praha 10
Obrázky: 9
Je to sice trochu starší vlákno, ale včera jsem náhodou narazil na velmi zajímavé nové video z přednášky Ala Bowerse (NASA):
Podle "jeho" návrhu samokřídla se křídlo překrucuje o více něž 10°. Např. se snaží snížit ohybový moment zatěžující křídlo. Vnější část křídla (30%?) funguje částečně jako winglet a má mimo jiné údajně zlepšovat vyrovnávání tlaku mezi horním a spodním povrchem křídla. Takové samokřídlo také netrpí na efekt známý jako adverse yaw (nežádoucí zatáčení na opačnou stranu při použití křidélek).
Snad to jako inspirace pro příští model pomůže.


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: stř 27.06.2018 20:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 770
Bydliště: Brno
Jo, tohle jsem už před časem viděl. Zaujalo mě to s tím adverse yaw, a asi jsem z videa nepochopil, jak přesně to dělají.

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: stř 27.06.2018 21:31 
Mazák
Mazák

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 573
Bydliště: Praha 10
Obrázky: 9
YenyaKas píše:
Jo, tohle jsem už před časem viděl. Zaujalo mě to s tím adverse yaw, a asi jsem z videa nepochopil, jak přesně to dělají.

Předpokládám, že je to následovně:
U normální konstrukce křídla je rozdílná rychlost proudícího vzduchu (a tím inverzně tlak) nad a pod křídlem. A při výchylce křidélka dolu křídlo více brzdí než při výchylce křidélka nahoru.
Ale pokud mám křídlo v oblasti křidélek překroucené (asi až do mírného negativu) tak, že jsou rychlosti +-stejné, tak mi k danému efektu nedojde.
A podle Boverse teoreticky může dokonce dojít k pozitivnímu efektu, když koncová část křídla funguje podobně jako winglet, tj. je urychlovaná vírem tvořeným rozdílnými tlaky nad a pod ve střední části křídla. A zdá se, že výchylka křidélka dolu pak naopak konec křídla ještě o trochu více urychluje.
Alespoň tak jsem to pochopil.
Konce křídel v negativu a tvoření vírů ne na konci, ale v oblasti ještě před přechodem mezi pozitivem a negativem křídla je ve videu v čase 28:15 - 28:40.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 37 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz