Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Druhy a nastavení F3K
PříspěvekNapsal: pát 09.03.2018 10:15 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 25.12.2009
Příspěvky: 309
Bydliště: LMK Chotěboř
Tyto řádky už jsem psal před několika měsíci do novin. Mnoho lidí si však už tištěné noviny nekupují, tak to uveřejním i tady:

Druhy házedel

Piloti by si měli vybírat házedla podle využití. Záleží na tom, jestli si modeláři budou létat jen za domem, nebo budou chtít navštívit i nějakou soutěž. V prvním případě stačí levný model s křídly a ocásky vyrobenými z olaminovaného extrudovaného polystyrenu s karbonovým trupem. Tyto nové modely bez vybavení se dají pořídit za cenu okolo 5500,-Kč.
Zájemcům o první soutěže vždy doporučuji rovněž model s jádry, ale pevnějšími nosníky a kvalitnějším trupem. Tento druh modelu se dá zakoupit za cenu okolo 7000,-Kč až 9000,-Kč.
Zkušení závodníci používají modely z nejlepších kosmických materiálů, které naše doba nabízí. Cena těchto modelů se pohybuje od 15 000,-Kč a mohou se vyšplhat až k 50 000,-Kč. Cena těchto modelů je odvozená od použitých materiálů, vybavení i reklamy.
Každopádně bych novým zájemcům doporučil podívat se na nějakou soutěž a probrat s piloty vhodná házedla.

Model pro úplný začátek:
Radost každému modeláři udělá doma postavený model. Klidně i konstrukční.
Všichni si však musí uvědomit, že házedlo musí být velice pevné na ohyb i krut a zároveň lehké. I začínající vrhači dokáží zrychlit model z 0 na 100 km/h za 1s. Ti nejlepší vypouští model z ruky až při 140 km/h a dokáží to pod 1 s. Každý musí uznat, že je namáhání na všechny komponenty obrovské.
Mnoho zájemců o tuto kategorii mně píše, na co si mají dávat pozor při návrhu modelu, stavbě a vybavení. I když mám ve své nabídce balzová házedla, tak je na úplný začátek moc nedoporučuji. Jsou velice křehká a měkká. Sebemenší ránu následuje zdlouhavá oprava. Nedostatek tuhosti balzových házedel pak zapříčiní malé výšky po hodu. Tento typ dotyčný vyhodí kolem 25 m a nevěří, že jiní to hází až 70 m. Model poté omotoruje a je konec s házením. Nedoporučuji ani jinak předělávané větroně na házedla. U mnoha velkých dovozců z Číny se začala objevovat podivná letadla s označením „pro kruhový hod“. Na první pohled je to malý svahový větroň s protaženou směrovkou pod trubku a nějakým způsobem zalepený házecí kolík pro kruhový hod. Tento model je minimálně dvakrát těžší a o dost měkčí. Navíc dodavatelé doporučí serva, která tam nemají co dělat. Výsledek je takový, že se model po odhodu začne klepat a přetočí se na záda. Zničený model putuje do popelnice, nebo na bazar a je konec s vrhačskými ambicemi.
Proto všem na začátek doporučuji levné házedlo s karbonovým trupem a XPS plochami. Házedlo je pevné, odolné a popřípadě rychle opravitelné. Model je docela jednoduché zhotovit doma. Stačí si opatřit šablony na řezání, desku XPS, řezačku polystyrenu, skelná a karbonová vlákna, epoxid a vývěvu. Návodů na stavbu je na diskusních serverech mnoho. Jediné, co nedoporučuji vyrábět doma, je trup. Trup musí být velice lehký a pevný. Na první házedla jsem si vyráběl pouze gondoly a trubku jsem si kupoval. Problém byl však takový, že jsem na trubku musel lepit sedlo pro VOP a pak to celé spasovat na gondolu. Úhly byly vždy jiné. Navíc běžně dostupné trubky jsou velice měkké a házedlo jsem házel jen do malých výšek. Z těchto důvodů jsem první větší vývoj musel mít v přetlakově vyráběném trupu. Mohl jsem pak použít lepší materiály a letadlo se stejnými křídly začalo létat o několik metrů výše. Navíc bylo lehčí.
Házedla pro úplný začátek mívají pomalejší profily AG na křídlech i ocasních plochách.
Směrovka je polosymetrická, aby při hodu tlačila ocas modelu k vrhačovi a uvedla tak model na tečnou trajektorii vzhledem ke kružnici, kterou svým pohybem model při hodu opisuje. Mnoho házedel nepoužívá řízenou směrovku. S dobrou diferenciací křidélek lze model naučit točit ploché kruhy jako s řízenou SOP. Na ovládání je potřeba vybrat velice silné servo, dokonce silnější než na VOP.
Vybavení kvalitními servy je velice důležité už i u začátečnických házedel. Obyčejná serva mají měkké krabičky a neudrží klapky při hodu. Na trhu jsou i k sehnání různé kopie kvalitních serv, které jsou často jen o něco levnější než originály, ale o dost horší. Kromě zmiňovaných krabiček mají problémy s elektronikou a velice špatně středí. To je u házedel velký problém, když musíte nastavit přesnou výchylku v malém rozsahu. Do těchto modelů doporučuji na řízení ocasních ploch serva Dymond D47 a na flaperony serva Hyperion Atlas DS09-SCD. Jsou to sice dražší serva, ale bohužel ta nejlevnější, která bezpečně udrží klapky při hodu. U této varianty serv používám baterie 4x NiMh 360mAh. Lepší varianta jsou pak serva KST X08 V5, která napájím přímo ze dvou LiPol 500mAh.
U všech typů házedel používám téměř stejná táhla. K flaperonům vedou dráty 1,2 mm zakončené do Z. Žádné čepy ani vidličky nepoužívám.Vzniklé vůle vymezuji CA lepidlem. K pohybu ocasních kormidel využívám pogumovaná splétaná ocelová lanka a k zpětnému tahu torzní pružiny. Lanka se neprotahují zvládají tah do 7 kg. Dříve jsem používal kevlarové nitě. Ty byly ale nevyhovující, protože měly velkou průtažnost. Daleko lepší už byly nitě Dyneema. Ty už se protahovaly jen změnami vlhkosti během dne. Jako torzní pružinu používám do směrovky 2 x pružinový drát o průměru 0,3 mm a šířce 50 mm a do výškovky 2 x 0,4 mm o šířce 50 mm.
Váha celého modelu se pohybuje kolem 280 g.
Těmto modelům pro začátek vyhovují například házedla Thowt a Long Shot.

Modely pro první soutěže a lepší polétání
Tyto modely musí být o mnoho pevnější a lehčí než začátečnické. Z důvodu častých srážek při prvních soutěžích doporučuji modely s jádrovými křídly z XPS olaminovaná tkaninami. Opět jsou snadno opravitelná a dostatečně lehká. Oproti první variantě však mají nosníky a trup zhotovený z UMS karbonových vláken. XPS jádra často už nejsou řezaná odporovým drátem, ale frézovaná na CNC. Tím se vyrobí daleko přesnější profil.
Do této kategorie spadají i levnější kompozitové modely. Jedná se většinou o starší, léty prověřené typy.
Trup je o mnoho menší. Často kolem páček serv není ani milimetr místa. Do trupu je možno vkládat zátěže podle sily větru a míry poryvů. Profily jsou rychlejší a citlivější na vztlakové klapky. Model pak může létat rychleji i pomaleji jako drahá kompozitová házedla. Letadla jsou za běžných podmínek rovnocenná s drahými kompozity. Důkaz je takový, že jsem v roce 2012 vyhrál s XPSkovým letadlem Eurocontest ve Vercelli, kde jsem porazil několikanásobně dražší letadla typu Polaris a SalPeter. Výška po hodu u těchto modelů se pohybuje kolem 60 m a váha kolem 260 g.
Osazení servy je podobné jako u předchozího typu, ale více se přikláním k servům typu KST.
Těmto podmínkám vyhovuje model typu Maat 1. Z kompozitových modelů pak Osiris 2, nebo Destiny.


Soutěžní speciály
Těchto modelů je na trhu velké množství. Každý soutěžící si musí vyzkoušet, jaký druh mu vyhovuje. Jsou házedla, která létají s velkým rozsahem rychlostí, nebo jiná vyžadující přesnou rychlost na dané nastavení klapek. Vyrábějí se velice štíhlé typy, které se dají vyhodit i nad 80 m, ale létání s nimi je velmi náročné. Dále se dají pořídit letadla typu „autobus“ s velkou plochou křídla, která se nedají tak vysoko vyhodit, ale mají klidný let a odpouští chyby pilotů.
Poslední roky převládají křídla s plným frézovaným jádrem. Takto vyrobená křídla mají několik výhod. Při střetu s jiným letadlem nebo překážkou se dají daleko rychleji opravit. Dají se vyrobit lehčí při stejné tuhosti, jako mají sendvičové typy. Poslední velká výhoda je pro výrobce, že si o den až dva urychlí laminování.
Serva se používají jen ta nejsilnější, nejrychlejší a hlavně bezporuchová. Ve svých strojích používám serva MKS DS75K, nebo KST X08 V5. Ve starších typech jsem používal i Atlas Hyperion DS09 SCD.
K napájení se nejvíce používají LiPol od 2s 550 mAh až po 1s 1500 mAh. V některých starších házedlech používám NiMh 360 mAh, které však musím na závodech po každém třetím kole nabíjet.
Minulý rok byl na soutěžích nejvíce vidět Flitz. Na Stockhorn Cupu ve Švýcarsku bylo snad 90 % Flitzů. Obrovské zastoupení v soutěžním poli má i Snipe s různými variacemi trupů a tuhostí křídel. Dále je ve světě hojně k vidění i Fireblade a nadčasový SalPeter.
V této kategorii házedel bych nedoporučoval kupovat starší model bez toho, aby vám prodávající ukázal model při hodu a v letu. Mnohokrát jsou na bazarech k vidění dobitá letadla, které novému majiteli vydrží jen pár hodů. Navíc se křídla házením unaví a už po půl roce létání zdaleka nedosahují takových výšek po hodu a je to pro kupujícího zklamání. Na soutěže vozím vždy minimálně čtyři letadla o různé váze, od lehkého s hmotností kolem 214 g až po velice těžkého o 330 g. Každé má své nastavení do svých povětrnostních podmínek. Nárůst váhy házedla je tvořený přidaným materiálem a silnějšími servy. Do středních a těžkých modelů přidávám zátěže podle turbulentního počasí. S lehkým letadlem létám pouze za úplného bezvětří. Při běžných podmínkách (2-6m/s) je takto lehký model nestabilní v termice a navíc takto lehká házedla mají jen omezenou životnost. Častá chyba nových zájemců o kompozit je, že si vyberou právě tuto nejlehčí variantu. Letadlo je o dost měkčí, nedá se tak vysoko vyhodit a hrozí rozlomení křídla při poryvu větru. Daleko lepší varianta je pořídit si na začátek střední model o váze kolem 240 g. Tento model se dá bez problémů zatěžovat, je stabilnější při řízení, dá se výš vyhodit a je především odolnější.

_________________
RCgliders.cz


Naposledy upravil onca dne pát 09.03.2018 11:20, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Druhy a nastavení F3K
PříspěvekNapsal: pát 09.03.2018 10:17 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 25.12.2009
Příspěvky: 309
Bydliště: LMK Chotěboř
Nastavení házedla
Házedlo musí být velice rychlé při hodu a přeletech a zároveň musí umět létat co nejpomaleji. Proto musí být nastavení těžiště, výchylek, letových režimů co nejpřesnější. Nastavování všech parametrů zabere desítky hodin a často se během roku ještě mění.
Těžiště házedla je většinou známé od výrobce. Každý pilot si ho pak stejně upravuje podle potřeb. Pro příklad těžiště u Fireblada o váze 214g mám o 3 mm jinde než u Fireblada o váze 330 g.
Každý pilot si počet letových režimů nastavuje podle toho, co je schopný ovládat. Chytré aparatury dokáží letové režimy zautomatizovat, což velice ulehčí pilotáž. V posledních letech se využívá až pět letových režimů. Jedná se o hod, start, rychlost, přelet, termiku.
V režimu hod je výškovka přitažená (například o 2 mm), aby model co nejrychleji po opuštění ruky přešel do svislého letu. Flaperony jsou u většiny modelů přizvednuté pro snížení odporu, tzv. do rychlosti . Výjimka je pouze u modelů určených do naprostého klidu, kde jsou v neutrálni pozici. Tento letový režim musí být spouštěný na mikrospínači umístěném na spodní straně vysílače. Tlačítko je držené po celou dobu otočky a po opuštění modelu z ruky se musí zhruba do 1s vypnout, jinak by letadlo udělalo přemet.
Druhý letový režim start se automaticky spustí po vypnutí režimu start (puštění mikrospínače). Výškovka je v neutrálni pozici a flaperony jsou zvednuté na rychlost. Všechny výchylky jsou zmenšené na 50 %, kromě potlačení výškovky a flaperonů. Výškovka má na potlačení co největší výchylku, aby se model na minimální rychlosti překlopil ze svislého do vodorovného letu. K tomu dopomohou i spřažené výchylky výškovky s flaperony, které se na plné potlačení výškovky vychýlí nahoru na 45 %. Plné potlačení výškovky automaticky přepne letový režim, který je v daný okamžik nastavený na třípolohovém přepínači.
V režimech rychlost, přelet a termika mám neustále zapnuté dva mixy. Je to spřažení křidélek se směrovkou a výškovky s flaperony.
Na třípolohovém přepínači mám nahoře režim rychlost. V režimu rychlost mám flaperony zvednuté nahoru. Diferenciace křidélek je skoro 1:1. Oproti dalším režimům jsou výchylky větší a je minimální mix křidélka se směrovkou. V tomto letovém režimu musí být model obratný při manévrech u země a ve větru.
Předposlední letový režim přelet je na třípolohovém přepínači uprostřed. U většiny házedel jsou flaperony přibližně v neutrálni pozici, aby měl model co největsi klouzavost. Neplatí to například u profilů Edge, které mají v této letové fázi flaperony o 2 mm dolů. Výchylky jsou větší než u režimu rychlost a termika. Diferenciace křidélek je opět 1:1. Tato diferenciace je proto, aby se model při změně směru nesesouval po křídle, ale pouze nakláněl a tím neztrácel rychlost.
Poslední režim termika je nejnáročnější na vyladění. Flaperony jsou zhruba 3 mm dolů. Pouze v tomto režimu se mi změní knipl s brzdami na knipl s flaperony. U posledních dvou letadel Fireblade a Maat mohu profily kniplem vychylovat dolů z 3 mm až na 12 mm. Diferenciace křidélek je zhruba 1,5 : 1. Mix křidélek se směrovkou je 50 %. V tomto letovém režimu je nutné začínat zatáčku směrovkou a přidávat křidélka po uvedení letadla do zatáčky, jinak se letadlo zabrzdí a termika ho může vyhodit pryč. Veškeré výchylky jsou opět malé, aby byl model ovladatelný i ve velké dálce a nelétal tam akrobacii.

_________________
RCgliders.cz


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Druhy a nastavení F3K
PříspěvekNapsal: pát 09.03.2018 10:57 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.2.2016
Příspěvky: 501
Bydliště: Frýdek-Místek
Skvělý článek, díky! :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Druhy a nastavení F3K
PříspěvekNapsal: pát 09.03.2018 11:42 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 9.3.2010
Příspěvky: 431
Bydliště: Mýtna LC
Super. Presne toto som včera hľadal po zahraničných DF. Lietam už cca 6 rokov rekreačne a modely mám nastavené len podľa seba a nejako zvlášť som tomu doteraz nevenoval pozornosť. Možno po správnom nastavení vydolujem pri hode pár metrov navyše.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Druhy a nastavení F3K
PříspěvekNapsal: pát 09.03.2018 12:29 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 25.12.2009
Příspěvky: 309
Bydliště: LMK Chotěboř
Děkuju za pěkný odezvy. Budu rád, když to ostatním pomůže.
Některý části už jsou sepsané se starším datem.
Chtěl bych především zmínit nastavení házecích režimů. Nejlepší káčkaři tam mají ještě jeden závěrečný házecí režim. Je to poslední překlopení modelu do horizontálního letu na minimální rychlosti. Spočívá v tom, že po překlopení modelu se vám neprosedne. Proto mají po potlačení ještě malé mávnutí klapkama dolů aby se to nedělo. Je to vše automatické a se zpožděním a je s tím hodně ladění.
Kdo má FrSky, tak si toto celé nastavení na MOD 1 bude moci stáhnout. Vytvořil to Honza Šimlík, který také objíždí velké soutěže a není to jen někdo, kdo viděl házelo na obrázku a létá jen za barákem:-). Budu ho muset poprosit aby to sem zavěsil.

_________________
RCgliders.cz


Naposledy upravil onca dne sob 10.03.2018 23:55, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Druhy a nastavení F3K
PříspěvekNapsal: pát 09.03.2018 22:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.5.2012
Příspěvky: 715
Bydliště: Vyškov, ČR
Díky,
potěší když se někdo podělí o vydřené zkušenosti.

_________________
x9d, x-lite pro a pár poletuch


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Druhy a nastavení F3K
PříspěvekNapsal: sob 10.03.2018 22:50 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 11.12.2012
Příspěvky: 8
Ahoj,

tak jsem se dostal k té slibované šabloně pro frsky radio a to přesně pro X10s, dám jsem i šablonu přímo pro X9D a X7, ale lze to překonvertovat programem Companion 2.2

!! po stažení souboru je potřeba změnit příponu z .txt na .otx (server nepovoluje soubory s otx příponou) !!

Honza


Přílohy:
F3K_sablona_x10s.txt [982 bajtů]
478 krát
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Druhy a nastavení F3K
PříspěvekNapsal: pon 12.03.2018 18:04 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10764
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
onca píše:
U všech typů házedel používám téměř stejná táhla. K flaperonům vedou dráty 1,2 mm zakončené do Z. Žádné čepy ani vidličky nepoužívám.Vzniklé vůle vymezuji CA lepidlem.


Skvělý článek. Přiznám se, že mě zajímá, jak dokážeš udělat Z-ko na drátu 1,2mm. Já osobně mám problém udělat dobré Z-ko ze struny 0,8mm. Používám na to speciálně nabroušené kleště. Fotku případně přidám. Předem díky.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Druhy a nastavení F3K
PříspěvekNapsal: pon 16.04.2018 16:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.11.2004
Příspěvky: 1340
Bydliště: Praha6-Nebušice
Ahoj Tomáši, Zka jsem všude nahradil variantou drátu ohlého jen do L a pojištěného rovnou strunou 0,6 která je přimotaná k té 1,2. Z ka jsou naprd..


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Druhy a nastavení F3K
PříspěvekNapsal: pon 16.04.2018 17:02 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10764
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
To přimotání musí mít, ale docela odpor. Nemáš fotku?

Já při změně pravděpodobně přejdu na 1mm ohnuté do L a zajištěné Quicklock.
Obrázek


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Druhy a nastavení F3K
PříspěvekNapsal: pon 16.04.2018 19:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.11.2004
Příspěvky: 1340
Bydliště: Praha6-Nebušice
mám, pošli mi prosím do sz mejla, nahrávání fotek sem je takové...

nebo takto: https://static.rcgroups.net/forums/atta ... 31-012.jpg

jen to omotám třeba kevlarovkou nebo pevnou nití. Odpor? hm u házedla bych neřešil, vlastně to mám teď nově na D16, ale při pohledu ze předu je to velice čisté


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Druhy a nastavení F3K
PříspěvekNapsal: úte 17.04.2018 11:59 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10764
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Polynom píše:
nahrávání fotek sem je takové...
snadné....

Příloha:
012.jpg
012.jpg
[ 285.17 KiB | Zobrazeno 8712 krát ]



Rozhodně díky. Tohle na pyloňák asi nedám.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Druhy a nastavení F3K
PříspěvekNapsal: úte 17.04.2018 14:47 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.11.2004
Příspěvky: 1340
Bydliště: Praha6-Nebušice
mohu poprosit o zdůvodnění? Jak řešíš náhony na pylonáku?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Druhy a nastavení F3K
PříspěvekNapsal: úte 17.04.2018 17:34 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2003
Příspěvky: 1259
Bydliště: Teplice v Čechách
Táhla do L s quicklock podložkami používám, ale mám s tím problém v terénu. Při nasazování mi to upadne do trávy, vezmu druhou, při nasazování mi to upadne ... :-) Takže někde mám variantu prstýnek z bužírky a kapička prstolepu.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Druhy a nastavení F3K
PříspěvekNapsal: čtv 19.04.2018 22:17 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 25.12.2009
Příspěvky: 309
Bydliště: LMK Chotěboř
Ještě jsem chtěl přidat poslední část věnovanou mojí historii házedel.
První házedlo Long Shot jsem dostal od pana Hořejšího v roce 2004 a dodnes jsem mu za to velice vděčný. Byl sice olétanější, ale za rok jsem ho unavil tak, že sotva držel pohromadě. Nebýt to velice odolný kus z XPS, tak jsem si jistý, že dnes už házedla nelétám. Kluci z Vysočiny se na to byli po svahové soutěži podívat a přilepili vario. Za silnějšího větru jsem to házel do 34 m. Všichni z toho byli unesení a říkali, že tuhle výšku už nikdo nikdy nemůže překonat.
Další rok mě dost obouchané křídlo prasklo a na zbylý trup mi Jenda Štaidl vyrobil nové. Křídlo bylo po vzoru Super Gee. Bylo štíhlejší a tvrdší. Výšky po hodu už byly kolem 40 m.
Letadlo mi však vydrželo opět pouze rok a já jsem si musel začít vyrábět své. Byla to právě házedla Isis.
Isis měly profily AG jako Super Gee. Snažil jsem se vyrobit eliptický tvar křídla a to mi opět přineslo pár metrů po hodu navíc. Na soutěže na Vypichu to sice stačilo, ale na German Open jsem zjistil, že všichni hází o mnoho metrů výš. Skončil jsem tam asi pátý od konce startovního pole.
Následoval vývoj v podobě házedla Thowt. Thowt měl pevnější trup a rychlejší profily. Sadu profilů mi počítal letecký ing. Jan Pejchar na VUT v Brně. Největší úspěch s Thowtem jsem měl v italském Vercelli, kde jsem vyhrál.
V roce 2010 jsem si pořídil první celokompozitové házedlo Bravo od Jana Ochrana z Polska. Na české poměry létalo velice dobře. V roce 2010 a 2011 jsem s ním vyhrál Mistrovství ČR. Bravo létalo klidně a nechalo si hodně líbit při přetažení. Na tehdejší dobu bylo již však pomalé a nedalo se moc zatěžovat do turbulentního počasí. Navíc mělo skládaný měkký trup z více částí a hody se pohybovaly jen kolem 50 m.
V těchto letech jsem měl i Osirise 2 od Jaroslava Čermáka. Osiris měl krásné vinglety, za které se to příjemně házelo. Bral jsem si ho na závody, kdy se jen většinou stálo proti větru a minimálně se točilo v termice. Všechny Osirisi totiž nelétaly v termice kruhy, ale čtverce. Vždy po dolétnutí kruhu se zvrtly a nikomu se to nepodařilo odladit. V tu dobu jsem testoval i novější Brko, ale po týdnu jsem ho vrátil.
Sezónu 2012 jsem už zahajoval s JJ Edge od Jaroslawa Grzesici. Model byl úplným opakem Brava a Osirise 2. Létal o mnoho rychleji. Do větru se nemusel skoro vůbec zatěžovat, dolétl jsem, kam jsem potřeboval, a výšky po hodu se zlepšily na 60 m. Měl ale i jeden nešvar. Celý rok jsem se s ním musel učit létat. JJ Edge byl velice náchylný na optimální rychlost a velikost klapek. Ovšem po vyladění to bylo jedno z nejlepších házedel své doby. S JJ Edgem jsem si zalétal finále na Mistrovství Evropy ve Francii i Mistrovství světa v Dánsku.
Na začátku roku 2015 jsem testoval Chili ze Stratairu. Házedlo mělo štíhlé křídlo a trup s převlékací špicí. Prostor pro serva a přijímač tak byl dobře přístupný. Dosahované výšky byly i za větru jen kolem 55 m. Po hodu házedlo hlasitě pískalo a bylo znát, že má špatnou aerodynamiku. Navíc nemělo rádo ploché zatáčky.
Na jaře 2015 jsem naštěstí od Jarka dostal na vyzkoušení nové házedlo Fireblade. Je to první házedlo, u kterého jsem si říkal, že si na něho nemusím zvykat. Hned od začátku létalo s neskutečným rozsahem rychlostí. Bylo to tak hodné, že jsem mohl experimentovat s obrovskými výchylkami na vztlakových klapkách. Běžné házedlo sneslo dolů vztlakové klapky jen kolem 4 mm. Fireblade dobře snáší i 10 mm, při kterých bez problémů krouží v termice. Skončil jsem s 12 mm vztlaky do úplného bezvětří. Kvality tohoto letadla se hned projevily na prvních velkých evropských soutěžích na Ukrajině a v Polsku. Výšky po hodu byly rovnocenné i s těmi nejsilnějšími vrhači. V roce 2016 jen s ním vybojoval celkové 2. místo ve Worldcupu F3K.
Na tento rok mám připravené nové Fireblade 2. Fireblade 1 a 2 má profily Zone V2 (ostatně jako mnoho dalších házedel), ale s křídlem, které počítal sám konstruktér přímo k tomuto profilu Gerald Taylor. Rozdíl oproti jedničce je v tom, že jsou formy duralové a kromě finálního lesku jsou celé vyráběné na mašinách. Přesnost nakresleného projektu je pak co nejvíce zrealizovaná. Duralové formy se mohou vypékat na velkou teplotu a to je právě to kouzlo, že na křídle nenajdete žádný pomerančový povrch, který je k vidění na téměř všech házedlech s jádrem.
S takto vyráběným Firebladem 2 jsem se probojoval do finále na MS, vyhrál mistra ČR 2017 a minulý týden i soutěž v Chrudimi.
Fireblade 2 je dnes jedno z nejprodávanějších házedel na světovém trhu.
Víc ale o něm napíšu až v samostatné kapitole, až zase budu mít trochu času.

_________________
RCgliders.cz


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz