Zdravím, a pochvalně kvituji takový modelářský počin
Krásná předloha...
Přístup k historickým modelům, jak vidíš nebo jsi viděl, se různí...
Když to vezmu ze strany létání v SAM, zvláště slovenského (kde žiješ) SAM 119, který světí evropská pravidla a tedy i celé Evropy, můžeš do soutěže pouze v kategorii Texaco - a na to je modle malý a motor TONO nevhodný a neekonomický (ano, právě zde se hojně škrtí detonační desítky MVVS, malé otáčky, zatížení velkými vrtulemi, dlouhá doba chodu).
Z pohledu českých klubů na tom nejsi líp - žhavící TONO (r.v. snad 1967? nevím teď) - ani tam si nikde nezasoutěžíš, mimo Texaco.
A nemá na to ani vliv měřítko stavby modelu, které se tu moc neřeší a u většiny kategorií nedodržuje (což se ale bohudík snad brzy zpřísní).
Meritem ale je: musíš či chceš s tímto modelem nutně závodit? Máš to Ty i Commodore zapotřebí?
Historický model by měl být srdeční záležitostí, kde snoubíš starou konstrukční školu s poukazem na historii. Měl by jsi ten model postavit tedy tak, jak to cítíš a dle svého vědomí a svědomí.
Buď do stavby zakomponuješ moderní technologie, prvky a vylepšení - a to pak postavíš podle mých měřítek "model inspirovaný historickým modelem", nikoliv repliku.
Replikou se model stane, pokud zachováš vše dle plánu a v rámci možností i dodržíš výsledný vzhled modelu (nemusí to být nutně původní barevné schéma, je-li známo, bylo individualitou stavitele, ale když ho znám - světím ho též).
Ano, proto se běžně mimo papíry a hedvábí (jediná tehdejší možnost) používají k potahu novodobější materiály, které svým VZHLEDEM či strukturou nevybočují. Takže se toleruje vlastně téměř vše (papíry, vlies, airspan-litespan, některé folie se strukturou plátna), mimo "hladkých igelitových" folií (zvláště transparentních!) - nicméně podle evropských pravidel SAM ani toto nevadí (viz maďarské modely), ale ruku na srdce...
Takže si udělej představu, jak má takový model v Tvých očích vypadat a neslev z toho ani kousek, jedině pak budeš s výsledkem spokojený
Ještě zmíním můj mateřský klub KHMM, za který lítám (a jezdím se sáněma, viz
http://www.khmm.cz ) a kde se s podobnými modely a kolegy rád potkávám. Nenutím - jen ukazuji cestu...
Stavební pravidla jsou tu jasně dané: měřítko 1:1 (takže vždy originál velikost), originál materiály (o potahu je tam též své uvedeno), a ZACHOVÁNÍ PRINCIPU pohonu či nepohonu. Takže na gumáčka guma, CO2 zase jen CO2, a kde byl spalovací motor - má být spalovací motor (nee nikde elektro). Ale už neřešíme originál/replika/novodobý, ba ani detonační/žhavík/jiskřivá svíčka. Protože ne každý se chce mordovat s detoňáky, ne každý chce kupovat staré motory s jepičí životností atd. Prostě každý komu co vyhovuje, ale většina z nás se snaží dodržet co nejvěrněji období, zemi či princip spalování, koncepci motoru (FR, SP) kubaturu - nejlépe však i původní motor předlohy, to je pak největší paráda. A kupodivu těchto originálních motorů je ve světě a mezi lidmi dost!
Samozřejmě své modely řídíme (SOP/VOP/motor), ne však křidélka (pokud je originál neměl) - což je trnem v oku těch nejortodoxnějších, ale myslím že jen díky tomuto je díky době a podmínkám můžeme vrátit na nebe a neupadnou v zapomnění.
Sumaré: když postavíš takovýto model s TONO, můžeš s ním zavítat na některý z našich sletů. Jistě Tě rádi uvítají i kluci ze SAM na svých akcích, jen si asi nezasoutěžíš... Ale fakt si myslím, že soutěžně se dá vyblbnout v jiných kategoriích
Stavbě i letu zdar, Michael Vosika
PS: jedna fotečka Tvého favorita navíc...