Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 23 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 20.11.2017 22:52 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
jyrry píše:
Je to format pro plotry, mam za to ze barvu vyplne to neexportuje.

Tak pro zajímavost - může simulovat výplň šrafováním jednoduchým nebo křížovým. A neukládá HPGL (*.plt) v mm ale v jednotkách plotru; Corel defaultně exportuje v 1/1016 Inch, tedy 0,025mm. To jsem nevěděl i když s tím přes 10 roků pracuju...

Tohle je černý obdélník 52x26mm uprostřed kreslicí plochy (nulu dává podle formátu podkladu):
IN;
LT;
SP1;
PU-70 -95;
PD2010 -95;
PD2010 945;
PD-70 945;
PD-70 -95;
SP0;


:?

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: úte 21.11.2017 10:19 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Používám asi 15 let exporty z Corelu do PLT se šrafovanými výplněmi (tak, jak jsi popsal). Jedná se o Nd:YAG gravírovací stroj s galvo hlavou. Ta se programuje svým technologickým jazykem, který mj. umožňuje vkládat soubory v HPGL formátu, tedy *.PLT. Tam pak dělá přesně to, co je v tom PLT-čku, nic míň ani víc. Tedy na rozdíl od čínských CO2 laserových X-Y plotrů si nic nevymýšlí. V těch plotrech je to totiž tak, že se exportují pouze obrysy a pokud se jedná o uzavřené křivky/polygony, tak lze krom režimu "CUT" (tedy pohybu po tom obrysu) zvolit i režim "ENGRAVE", který automaticky ten zvolený objekt s uzavřeným obrysem vyšrafuje vodorovnými linkami podle zadaného kroku posunu šrafování. Tohle je samozřejmě optimální z hlediska mechaniky toho plotru, kde směr linek šrafování odpovídá směru pohybu pouze té lehké hlavy objektivu s jedním zrcadlem, zatím co dlouhá vodící lišta se pohybuje jen minimálně. Samozřejmě nic nebrání tomu vyexportovat PLT se šrafovanými výplněmi tak jak to umožňuje CorelDraw, tedy šrafovat pod jakýmkoli úhlem jednoduše nebo i křížově. Pak už je jen na tom ovládacím čínském SW jestli se dovede vypořádat s obrovským množstvím vektorů a jak dlouho mu to bude trvat. Podle mých zkušeností s ovládacím programem k plotru SPARKGRAPH, tak i poměrně jednoduché motivy natahuje z DXF poměrně dlouho (někdy i několik minut) - vtom se mé zkušenosti proti tomu, na co přišel SuperMUF příliš neliší. Musí se trpělivě čekat. :lol:

A ještě k těm exportům z Corelu do PLT. Ne každá verze to umí udělat správně a korektně. Nejlepší jsou obstarožné verze Corel8 a Corel9 - tam přesně vím, že dostanu to, co chci. Nicměně i tam se občas stane, že při celčíselných hodnotách úhlu šrafování např 0°, 45° nebo 90° někde "uletí" čárka šrafu i mimo objekt - to pak pokazí výsledek. Je nutno motivy po importu pečlivě prohlížet. Přišli jsme na to, že tento neduh na 99% odstraní když se zadá úhel necelý, např. 0,1°, 45,1° nebo 90,1° a když to nezabere (co se taky výjimečně stává), tak ještě spolehlivější je přidat 2 desetiny stupně, pokud to motivu nevadí (většinou se to na výsledku vůbec nepozná). Ale například export do PLT z verze Corel X4 je naprosto nepoužitelný. Nedělá to co chci, pokaždé tam kromě šrafování výplně narve i obryc (co často nechci), nebo dá jen obrys a bez šrafování, prostě chová se nevyzpytatelně. Takže musím pořád udržovat ty staré verze a soubory CDR ukládat ve formátu v8. Nevím jak je to v novějších verzích X5, X6 ... X8. Pokud vím, tak při nejnovější verzi X8 jseou problémy s instalací PlugIn komponentů - prostě si za tu možnost nechává Corel platit, co čínští výrobci většinou neudělají, takže jejich drivery se spolupráci a přímou implementací do Corelu končí u verze X7. Nicméně mne to netrápí. Jednak X8 zatím nemám a taky přímý upload grafiky do plotru z Corelu přes pluginy nevyužívám, jsem zvyklý jít přes export/import DXF nebo u Nd:YAG přes PLT.

Ještě se chci zmínit o tom, co tu někdo napsal, že export křivky do PLT z toho vždy udělá polygon. To není tak úplně pravda.
HPGL přece podporuje kružnicové oblouky, kružnice i elipsy a Corel když může, tak to i využívá. Ale některé laserovací programy s tím prostě neumějí žít a při importu samy rozsekají oblouk na polygon. Například program který používáme k Nd:YAGu (ovšem ten niní čínský ale slovenský) interpretuje křivky jak křivky a polygonovat to začně jen při překročení jistého mezního počtu vektorů v PLT. Takˇže když je problém, stačí komplikovaný obrazec zjednodušit, nebo rozsekat na víc PLT a vše je OK.

A pak je tu osvědčená metoda jak zjemnit kresbu a docílit i jemnějšího šrafování.
V Corelu se motiv zvětší 5x nebo i 10x. V technologickém jazyku se příslušně zadá příkaz "Scale 0.2,0.2" nebo "Scale 0.1,0.1".
Tím se obejde omezení minimální velikosti HPGL jednotek, které jsou 25/1000 mm. nebo 1/1000 inch (podle toho jestli je plotr v nastavení "metric" nebo "imperial"). Totiž skutečné plotry mají opravdu fyzický krok posunu takový (i když moderní mají takový sw krok, ale fyzický bývá ještě 16x jemnější), tam to asi nepomůže (tam jsem to ještě ani nevyzkoušel) , ale galvo-hlava je v podstatě analogová a tu tím lze donutit k větší jemnosti.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 21.11.2017 11:24 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 23.1.2009
Příspěvky: 786
Bydliště: Nové Město na Moravě
Jj. jak je zde psáno, pokud chhci nějaký obrazec mít jakovy plný, musí být už vyšrafovaný třeba z toho Corelu nebo CADu ... neumím mu říct - tato kružnice je "plná" ... musím mu říct, toto je kružnice a toto je 159 úšeček, kterými je vyšrafovaná ...

po aktualizaci už jsem se SW moc spokojený ... dělá co od něj chci a v pořadí, které já stanovím ... to je pro mě moc důležité ... mám nějakou představu o technologickém postupu, o optimalizaci ... to ten první prostě neuměl ... tady stačí jen čáry "obarvit" a jak v DXF nebo v PLT a potom už mi SW umožní spousty dílčích kouzel :D

_________________
FrSky Horus X12S+Tandem X20, ACES combat a kdejaké jiné poletuchy. www.Smart3D.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 21.11.2017 12:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
SuperMUF píše:
... a potom už mi SW umožní spousty dílčích kouzel :D

Jakých, to by mne zajímalo. :?: :?: :?:

Já ve svém programu dovedu objektu přiřadit CUT, ENGRAVE, GradeEngrave a Hole. Používám zatím jen první 2, ty další jsem zatím nevyzkoušel, ale podle toho technika, co mi to pomáhal rozchodit, je to prý stejně k ničemu. Až budu mít čas, tak vyzkouším co to dělá a uvidím. :roll:

Jinak zkoušel jsem importovat jak DXF tak i PLT. Tak výsledek z DXF je mnohem lepší, čínský plotr neumí z PLT právě ty křivky a je to takové hranaté. Ale import je mnohem rychlejší.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 21.11.2017 12:43 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 23.1.2009
Příspěvky: 786
Bydliště: Nové Město na Moravě
VTjr píše:
Jakých, to by mne zajímalo. :?: :?: :?:



tak samozřejmě vše je o srovnání. Pokud vycházím z původního SW který uměl jen každou jednu čáru řezat danou rychlostí a jen v takovém pořadí v jakém to Corel vyexportoval do PLT ( ani DXF to neumělo ) a najednou v nové verzi definuji pro každou barvu naprosto rozdílné chování. Umí řezat od středu ven, umí opravdu strašně moc nových věcí ... optimalizovat přejezdy aby to bylo rychleji vyřezáno ... to jsou ty moje "kouzla" o která jsem tak usiloval, která v původním SW nešla a ani se mi nezdálo, že to kdy vybojuji ( tedy bez výměny ovládácí elektroniky za ala-Arduino+CNC shield případne RAMPS a třeba GRBL logiku ) ... takže já jsem moc spokojený ...

a vlastně to třeba umí ještě i mnohem více ... ale to jsem ještě neměl možnost zkusit ... i toto je pro mě obrovská změna k lepšímu ...

_________________
FrSky Horus X12S+Tandem X20, ACES combat a kdejaké jiné poletuchy. www.Smart3D.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 22.11.2017 17:52 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.2.2011
Příspěvky: 742
Bydliště: Slavkov u Brna
Obrázky: 0
VTjr píše:
Jinak, můj laserovací program si taky rozumí jen s WinXP.


Mám na Tebe takový dotaz, když tedy pálíš na laseru: když na výkresu v DXF, jsou třeba 2 čáry nakreslené na sobě, jestli si laser poradí s tímto, problémem, nebo jestli se ta chyba, musí odstranit odmazáním těch přebytečných čar. Proč se ptám, překresluji K6E o rozpětí 4772mm na rozpětí 4285mm, a díly které jsou nachystané pro vypálení na laseru, musím přemísťovat kousek od sebe, aby mezi frézovanými díly byly cesty pro frézu, a když si určitou sestavu dílů, potom hodím do CAM, tak tam jsou chyby, třeba ty dvojité a někdy i trojité čáry, nedotažené čáry atd. takže ty chyby musím odstranit. Laseru ty chyby v tom DXF nevadí? Rosťa.


Naposledy upravil Rosta2 dne stř 22.11.2017 19:34, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 22.11.2017 18:36 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Nevím, musím to vyzkoušet. Ale si myslím, že ten můj pojede dvakrát, ale opravdu nevím :roll: Laserový X-Y plotr mám jen několik měsíců a taky se na něm teprve učím. I když už za tu dobu stihl na sebe vydělat. :D Všiml jsem si, že on grafiku z DXF dost optimalizuje (taky mu to občas dost dlouho trvá), především aby minimalizoval dráhu svých pohybů. Tak opravdu nevím, možná ty duplicity v rámci té optimalizace smaže.
Galvo-hlava s tím našim SW by určitě jela dvakrát. A naše rotační laserovací stroje finálně konvertují vektorovou grafiku na bitmapu, takže tam by se to zdvojení jednoznačně ztratilo.

Popravdě, já s tím problémy nemám, protože vektorové grafiky si buď vytvářím sám, nebo to, co dostanu, opravím. 8) A přitom přesně vím, co dělám a čeho chci tím dosáhnout. :wink: V tom jsem 22-letou praxí práce s CorelDraw (začínal jsem na verzi 3) vycvičen v tom, co dělat smím a co nesmím, aby s grafikou později nebyly problémy. Nehledě k tomu, že grafice a laserovému gravírování se věnuji (živím) ještě déle, od roku 1988, tedy téměř 30 let. :wink:
Ale i mne se výjimečně stane chyba, že něco přehlédnu, že mi unikne nejaké Ctrl-V a pak je to tam dvakrát. :oops:

Jinak to, co opisuješ, je běžný problém "lajdácké grafiky". :cry: S tím se taky dost často setkávám. Někdy to dost pracně opravuji, nebo dokonce mnohdy je lepší a rychlejší použít takovou špatnou grafiku jen jako mustru a překreslit si podle ní, ale správně všechno nanovo sám. :P Tragédie je v tom, že dnes v grafických programech maluje kde-kdo, mnoho samouků, kterým stačí, když to dobře vypadá na obrazovce, nebo na výtisku z laserovky, ale kteří nemají potuchy o tom, jak se to bude chovat při pokusu využití u CNC strojů. Bohužel tyto nedodělky se Internetem šíří stejně snadno jako i ta kvalitní práce, a co horší, je jich mnohem víc a často na první pohled se nedají rozeznat. :(

Ale abych zas neházel všechny do jednoho špinavého pytle, tak musím napsat něco i na obhajobu těch, co kreslí jiným stylem než já. 8)
Prvně to, že i já jsem samouk, ovšem s 22-letou praxí a desítkami tisíc různých grafik, které jsem buď vytvořil nebo upravoval.
Dále chci říct to, že při tvorbě grafiky velmi záleží na tom, k čemu je nakonec určena. :P Jestli z toho mám být jenom vytištěn papírový výkres, jestli to má být předloha na tvorbu filmů pro ofset či jiné účely, jestli to má složit pro CNC mašiny ... atd. Pro každý typ výstupu je něco důležité, čeho se musíme vyvarovat. A už na samém počátku tvorby grafiky si musí každý tvůrce uvědomit na co ji použije, případně i na co by ještě mohla být použitá. :wink:
Takže když pro obyčejný tisk na laserové tiskárně úplně stačí, pokud je to hezké v náhledu na obrazovce, tak jinde to nestačí. Nebo jisté technologie naopak doslova vyžadují vrstvení stejných objektů, ale s jinými atributy na sebe (konkrétně to platí pro ten můj X-Y plotr, pokud se kombinují vyplněné objekty s obrysovými, nebo pokud má mít vyplněný objekt zároveň i obrys). Při obyčejném tisku však opravdu stačí různé "smetí" jen přeplátovat jinými vyplněnými objekty. Jenže, pro takovou tvorbu je tak silného nástroje, jakým je Corel opravdu škoda. :|

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 22.11.2017 20:22 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
VTjr píše:
... vektorové grafiky si buď vytvářím sám, nebo to, co dostanu, opravím. ...
... často na první pohled se nedají rozeznat. ...

Jo, znám, to je peklo... V Corelu je to někdy vidět při malém oddálení, čára je jakoby malinko tlustší. Ale jen někdy na to přijdu. Pak si tak sedím ve sklepě u StepFouru, přiřadím korekce (vně/uvnitř), směry, počáteční body už napoví a při číslování to vyjde najevo naplno. To pak létají slova, prostitutka je jedno z mírnějších :mrgreen: Pak nahoru k PC, najít, opravit... jojo...
A výborné jsou i "drátěné" exporty z 3D kreslidel... Pak jsem přišel na fiintu - do Corelu naexportovat v izometrickém promítnutí - to je pak překvapení :mrgreen:

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 23 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz