Amper
|
Napsal: ned 22.10.2017 18:51 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 30.8.2011 Příspěvky: 5331 Bydliště: Plzeň, CZ Obrázky: 0
|
_________________ coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
|
|
Nahoru |
|
|
fokker1
|
Napsal: ned 22.10.2017 20:00 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.4.2009 Příspěvky: 754
|
Pokud je to na potahování, tak polyamid bych radši nepoužíval. PAD byla Upraka a pro potahování platí totéž co pro upraku. Potahovat mokré a stejně se to bude ve vlhku povolovat. Volil bych spíš polyester (PES). Ten se dá přižehlovat a vypínat teplem. Původní monofil existoval v obou variantách, tehdy se monofil říkalo lecčemu.
_________________ https://fokker1.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
HONZIK 22
|
Napsal: ned 22.10.2017 20:25 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1795 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
|
Ja tedy suchy monofil napnul na kridlo. A pretiral lepicim nitrolakem, tak aby se prilepil na balzu zeber torzni skrine nabezky a odtokovky.Pak se to napnulo pretrenim -napinacim nitrolakem. Ten mokry proces jsem u monofilu neznal. JO KOUKAM ZE TA GRAMAZ JE 24g na m2 Ja mam ještě nekde namotany 18g. Ten jsme davali na smerovku a vyskovku. Byla to zvlastnost.
|
|
Nahoru |
|
|
fokker1
|
Napsal: ned 22.10.2017 21:49 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.4.2009 Příspěvky: 754
|
Já monofil nikdy nepoužíval, o tom rozdílu mezi PES a PAD jsem četl v nějakém starém Modeláři. Mokrý proces jsem používal jen u upraky. Ale PAD je prostě hydroskopický, je to vlastnost materiálu. Viz vyvařování starých polyamidových vrtulí. Ostatně, jestli jsem to správně pochopil, tak označeni monofil souvisí se způsobem výroby, nikoliv s materiálem.
_________________ https://fokker1.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: ned 22.10.2017 22:58 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Hmm, netušil jsem, že monofil se dělal z více matrošů. Já ho používal že se po obvodu přilepil lepícím lakem a pak vypnul lepícím nebo napínacím lakem štetcem přes kus japanu, jinak se dělaly dovnitř křídla kapky. Vypínalo se to tak silně, že se Clark křídla dokázala zkroutit do luku. Jirka
|
|
Nahoru |
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: pon 23.10.2017 7:42 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2717 Bydliště: Ústí nad Labem
|
Já jsem to používal pro éra nad 2m technologií přilakování na papírový potah. Ten byl Mikelantou a předběžně jedním nátěrem vypnutý. Následně klasické napnutí napínacím lakem + barevná povrchovka a lak proti palivu. Byl to neprorazitelný pancíř a s vlhkostí to nedělalo nic.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pon 23.10.2017 9:59 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Já jsem potahoval monofilem pomocí lepícího laku přímo na kostru. Ale ostatní volné plochy jsem hned nelakoval. Následně jsem všechno potáhl tenkým modelspanem, japanem nebo mikelantou (přilakovával řídkým napínákem) a to celé pak řádně několikrát prolakoval napínacím lakem. Pak jsem na to udělal barevnou povrchovku nitrolaky a nakonec dal ještě vrstvu PU laku proti palivu. Vznikaly tak opravdu téměř nerozbitné modely, které při startech z ruky v pohodě přežily i nejedno "mlýnské kolo", dokonce i menší havárie při přistání. Rozložit je dovedla teprve pořádná "čumákovka". Ty modely byly pravda o něco těžší, ale i po silné čumákovce byly pořád ještě opravitelné. S vlivem vlhkosti problém nikdy nebyl (možná pomáhala i ta vrstva PU laku proti palivu, že se vlhkost až na plátno monofilu nedostala). Zajímavé však je, že pokud při nějakém nárazu praskl potah, tak ve skutečnosti většinou praskly jen vrchní vrstvy papíru, barev a laku, ale plátno monofilu zůstalo neporušené. Takže se to dost snadno opravovalo. Dodnes mám 2 takové modely (staré už přes 30 let) a pořád velmi odolné. Jedním z nich je legendární PONY poháněný MVVS 2,5GRR RC s "magic" laďákem. Vzhledem k více opravám, model nabyl letovou hmotnost už přes 1850g, takže je z něj docela slušná stíhačka. Nicméně dvaapůlka s laďákem, točící s vrtulí 8x4" na zemi přes 16 000 ot/min (ve vzduchu tak do 18 tisíc) si s tím pořád dobře poradí. Po zhasnutí motoru model skvěle klouže, jen se musí držet víc na rychlosti a tudíž i přistání jsou rychlejší. Na dobře pokosenou travnatou dráhu je to bez problémů. Nedávno se mi ale stala taková podivná věc. Přistával jsem na ne příliš pokosenou plochu, na kterou jsem navíc nebyl zvyklý. A tak jsem špatně odhadl rozpočet a byl trochu delší na přistání. Jelikož Pony přistává na břicho se zhasnutým motorem, tak (stejně jako u raketoplánu Space Shuttle) není možnost opakování přiblížení. Takže jsem mu nedovolil dlouho plavat nad dráhou a ztrácet tak rychlost, ale mírně ho přibil břichem k zemi na větší rychlosti. Na té louce rostli jakési seschlé byliny s klasy na dlouhé stopce (asi jitrocel, nebo něco podobného). Po přistání jsem překvapeně objevil proražený potah křídla, ale ne zezdola leč z horní strany. Tedy ten klas zapíchnutý seshora. Je neuvěřitelné, že při té velké přistávací rychlosti jak náběžka podťala suchý klas, že ten nabyl tak velkou energii a směr pohybu, že dovedl prorazit monofilo-papírový potah seshora.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
venda pce
|
Napsal: stř 25.10.2017 14:54 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 25.10.2017 Příspěvky: 1
|
Monofil se vždy vypínal mechanicky pomocí špendlíků atd.Potom se musely dírky zakrýt vrstvou laku.Toto řešení vyšlo ale dost těžké.Potom se na zakrytí struktury monofilu přilakovala na monofil Mikalenta a vše se nalakovalo vypínacím lakem.Na "účkách" byl tento potah prakticky nezničitelný .Používala se tato kombinace i na větší větroně cca okolo 2,5 metru rozpětí a na motoráky s potahem.Monofil se již drahně let nevyrábí ale náš jeden kolega jej nahradil hedvábnými šátky od tˇamanů a výsledek byl jak pevnostně tak váhově velmi příznivý.
|
|
Nahoru |
|
|
jozefbb
|
Napsal: čtv 26.10.2017 10:26 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 1.1.2008 Příspěvky: 2370 Bydliště: Ban.Bystrica
|
Monofil mal velke pory, lepsie je dnes pouzit polyesterovu podsivku. Ale pozor, zistil som, ze aj tie su roznej kvality. Nedavno sa mi dostala do ruky neskutocne lahka a jemna podsivka, ale radost ma hned presla, cisty aceton ju do minuty zozerie, normalne ju rozpusti. Klasicke riedidlo c6000 vydrzi. Tie tazsie su asi z niecoho ineho, odolaju aj cistemu acetonu.
|
|
Nahoru |
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: čtv 26.10.2017 12:11 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2717 Bydliště: Ústí nad Labem
|
venda pce píše: Monofil se vždy vypínal mechanicky pomocí špendlíků atd. Já jsem to dělal obráceně (viz výše) a tak to šlo pohodově. 1) potahuje se tak daleko líp, jen se přilakovává na již přednapnutý papír (Mikelantu) 2) z téhož důvodu póry nevadí, nehrozí protečení látky ve formě kapky na spodní straně (u samotného je to docela problém 3) na povrchu zůstává čitelná struktura tkaniny, což jsem právě chtěl
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: čtv 26.10.2017 15:27 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
venda pce píše: Monofil se již drahně let nevyrábí Co to povídáš, odkazů kde koupit je na webu spousta, i v tomto vlákně. A ty kapky pod potahem se daly řešit tak, že se Monofil lakoval přes kus japanu a ten se posouval. Žádná druhá vrstva z milelanty pak nebyla potřeba. Jirka
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: čtv 26.10.2017 15:30 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
JardaRůžička píše: ... 3) na povrchu zůstává čitelná struktura tkaniny, což jsem právě chtěl No tohle jsem já právě nechtěl. Já chtěl docílit dokonale hladký povrch. Ale tam kde je to potřeba (historická letadla), tak to myslím bude dobrá metoda. Ale i když se použije metoda nejdřív monofil (nelakovaný) a na něj papír, tak kapičky taky nehrozí. Přes papír se tam dostane jen minimum laku. Ale dost na to, aby se ty vrstvy vzájemně slepily. I když pár bublin mezi nimi přece jen vznikne - to ale vůbec nevadí, povrchové vrstvy barev to zamaskují. Jinak ale současní kolegové, co staví obří polomakety, používají 2 vrstvy vliesu s vlákny otočenými pod úhlem 90°. Tvrdí, že je to pevnější než cokoli jiného a povrch je dokonale hladký.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: čtv 26.10.2017 15:38 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Celeron píše: ... A ty kapky pod potahem se daly řešit tak, že se Monofil lakoval přes kus japanu a ten se posouval. Žádná druhá vrstva z milelanty pak nebyla potřeba. Jirka To sice souhlasím, nicméně já jsem došel k poznatku, že jen samotný monofil, bez vrstvy papíru, k dokonalému prolakování pojme tak velké množství laku, že ten potah nakonec vyjde těžší než když se udělá kombinace monofil+tenký modelspan, japan, nebo mikelanta. V krajním případě to vyjde nastejno. Ale zamezí se dalšímu neduhu použití jen samotné vrstvy monofilu, tedy toho, že z přemíry laku dojde k zbytečně velkému pnutí, které je schopno až zbortit, nebo zkroutit kostru. Tohle právě ta vrstva papíru do značné míry kompenzuje tím, že toho laku tolik nepotřebuje.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 81 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|