Autor |
Zpráva |
Lark
|
Napsal: čtv 05.10.2017 16:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Kdysi jsem někde viděl článek o větracích kanálech, které nepřesahují profil trupu a okolní proudící vzduch vytváří sací efekt, kterým se vysává vzduch zevnitř trupu, takže není potřeba náporový otvor. Vypadalo to nějak podobně jako na přiloženém obrázku. Měl jsem za to, že to mám někde uložené, ale nemůžu to nikde najít. Byly tam i výpočty průřezů a fotky použití na skutečných letadlech. Už jsem prolez kde co a možná to bylo v RCR, nebo RCM. Jestli někdo ten článek máte, byl bych vděčný za poskytnutí. Pokud by to nešlo dát sem, tak pošlu v SZ mailovku. Díky
Edit: Obrázek jsem vyměnil a použil upravený od Grugh.
Přílohy: |
NACA_duct.png [ 57.46 KiB | Zobrazeno 6202 krát ]
|
|
Naposledy upravil Lark dne pát 06.10.2017 10:50, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Woita
|
Napsal: čtv 05.10.2017 16:47 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6960 Bydliště: Písek, ČR
|
Jmenuje se to NACA duct. Zkus pogůglit. Dokonce jsem kdysi na Hobbykingu koupil takový plastový výlisek s NACA duct otvory různých velikostí, jen vystřihnout a vlepit do trupu. Tady máš prográmek na výpočet: Příloha:
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
OldaS
|
Napsal: čtv 05.10.2017 16:50 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 20.11.2009 Příspěvky: 139 Bydliště: Pardubice
|
Ta tabulka je pro návrh nasávacích otvorů. Nemáš ji i pro návrh odsávání? Nebo to jenom stačí otočit?
_________________ Multiplex Royal Evo9 upgradované na Pro9 (fw 2.62) + 2,4GHz DuplexEX (Neboť jak praví Avenger: Duplexák nehádá Duplexák ví.)
Naposledy upravil OldaS dne čtv 05.10.2017 16:56, celkově upraveno 2
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: čtv 05.10.2017 16:52 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6960 Bydliště: Písek, ČR
|
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: čtv 05.10.2017 17:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Jó to je ono, ale někde o tom vyšel podrobný článek a jesli je to stejné i pro odsávání nevím.
Edit: Stejné to není, protože ty odsávací mají tu úzkou stranu hlubší a naopak ta široká by měla navazovat na povrch trupu.
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: čtv 05.10.2017 17:43 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6960 Bydliště: Písek, ČR
|
Hm.. pro odsávání to nemám... Ale tady na té stránce např. píšou, že je to stejné, záleží jak se to otočí a pak je to buď vstup nebo výstup: http://www.pro-werks.com/partlist/865/
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: čtv 05.10.2017 17:55 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Takže to mám namalované obráceně a ta úzká část vybíhá na povrch? Ideální by byl ten článek, který jsem viděl. Byl v češtině a bylo to podrobně popsané. Přesto díky za nasměrování a budu dál pátrat.
|
|
Nahoru |
|
|
Grugh
|
Napsal: čtv 05.10.2017 23:11 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky: 9
|
Lark píše: Takže to mám namalované obráceně a ta úzká část vybíhá na povrch? Ideální by byl ten článek, který jsem viděl. Byl v češtině a bylo to podrobně popsané. Přesto díky za nasměrování a budu dál pátrat. Podle mě mají na mysli něco takového. Konkrétní přístup vzduch z vnitřku asi může být různý (označil jsem otazníky). Vycházím pouze z odkazu od Woity. Je ale klidně možné, že je to celé úplně jinak.
Přílohy: |
naca.png [ 11.26 KiB | Zobrazeno 6433 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
Joba
|
Napsal: pát 06.10.2017 5:18 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 15.1.2010 Příspěvky: 262 Bydliště: Bratislava
|
Myslím že odsávacia schopnosť otvoru je na rovnej hrane kde vzniká najväčší podtlak podobne ako u fixírky ,ak bude otvor zaoblený a bude sa rozširovať nemá kde vznikať odtrhová hrana.
|
|
Nahoru |
|
|
Libor
|
Napsal: pát 06.10.2017 7:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2003 Příspěvky: 1259 Bydliště: Teplice v Čechách
|
To, co si tady malujete se nazývá "NACA duct" a nejvíce se to používá jako vstup vzduchu do trupu nebo pod kryt motoru. https://www.google.cz/search?q=naca+duc ... 4&bih=1454http://www.google.ms/patents/US8403264Používá se to i na autech http://www.formula1-dictionary.net/naca_duct.htmlKdyž se to otočí, vzduch to odsává z trupu ven. Když si prohlídnete letadlo - dopravní, stíhačku, sportovní, uvidíte to v 99% jako vstup vzduchu, a jen občas otočené jako výstup vzduchu. Je vidět, že konstruktéři mají největší starost jak vzduch dostat do trupu, ven z trupu už nějak odejde. Účel je dostat ten vzduch na nějaké zařízení v trupu v určitém místě, kudy to odejde, už nebývá důležité. Je zajímavé si v praxi ověřit, kudy ten vzduch potom opravdu chodí, jestli to je tak, jak konstruktér a stavitel stroje zamýšlel (Když jsem hledal obrázky, narazil jsem ještě na pojem "Mandl Air Extractor")
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: pát 06.10.2017 8:47 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7415 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: pát 06.10.2017 9:13 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
O tom že se to jmenuje "NACA duct" jsme se už dohodli, ale většinou se používá jako vstupní otvor a běžně se používá na letadlech nebo rychlých autech. Ale mě jde o tu obrácenou funkci odsávání, a o tom jsem skoro nic nenašel a krátká zmínka je jen v tom odkazu co dal na začátku Woita, kde jsou oba obrázky. Já jsem ale kdysi viděl celý článek v češtině, kde byl podrobný rozbor funkce, včetně výpočtů pro návrh, protože ta sací schopnost se dost mění s průběhem tvaru. Ten můj obrázek v úvodu je špatně a s dovolením ho nahradím upraveným od Grugh. O co mi jde, je to, že takové otvory by se daly použít pro chlazení třeba motoru v přídi větroně u kterého hrozí při přistání vnikání nečistot dovnitř trupu. V tom režimu odsávání by se to riziko podstatně zmenšilo a zrovna tak by to mohlo být výhodné i na rychlých člunech, kde by to bránilo nasátí vody. Ten směr proudění vzduchu v trupu pak může být libovolný, třeba i obrácený proti směru letu. Samozřejmě pak musí být zajištěný přístup vzduchu do trupu na jiném, ne tak choulostivém místě.
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: pát 06.10.2017 10:10 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10764 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Něco je napsáno zde: viewtopic.php?f=126&t=74092&p=1248535&hilit=naca#p1248343viewtopic.php?f=8&t=73714&p=1242875&hilit=chlazen%C3%AD#p1242875Přečetl jsem celý NACA report o NACA Duct a rozhodně to není vhodné pro modely. Je to hezké, ale není to vhodné. Hned za otvorem se prostor radikálně zvětšuje, klesá rychlost, roste tlak a otvor nefunguje. Těmito otvory se dá uchladit 1200W příkonu, kužel má průměr 30mm: Osobně mám dojem, že chlazení na tahovém modelu funguje cca takto: Chladícími vstupy se nějaký vzduch dostane dovnitř trupu. Tam se rozdělí a něco projde trupem až na konec, kde je výstup a něco projde skrz motor a je vysáto mezerou mezi trupem a kuželem. Ale jen můj dojem.
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: pát 06.10.2017 13:40 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
TomasC píše: Přečetl jsem celý NACA report o NACA Duct a rozhodně to není vhodné pro modely. Je to hezké, ale není to vhodné. Hned za otvorem se prostor radikálně zvětšuje, klesá rychlost, roste tlak a otvor nefunguje.
Hlavne treba pochopit ako to funguje, ten "trojuholnikovy" vstup je tam na to aby na jeho hranach (vznikne tam podtlak ktory je prekryty tou podlahou aby to necuclo vzduch z trupu, ale aby to akcelerovalo vzduch zvonku smerom k trupu) vznikli dva viry ktore vyuziju kineticku energiu v strede vstupu tam kde sa zidu (preto je tam to prehnutie tej bocnej hrany, sleduje to "roztacajuci sa vir") na to, aby zotrvacnostou vrazili presne v momente ked dorazi priecna hrana ktora ich "odstrihne" a tym vznikne dynamicly pretlak v potrubi bez toho aby nieco vycnievalo to okoliteho priestoru a vytvaralo nechceny odpor. Inak povedane akceleracia vzduch na vytvorenie dynamickeho tlaku za deje postrannymi plocahami ktore neprispievaju k odporu - to je cely trik patentu. Az na to ze pri rychlostoach a rozmeroch takeho modelu ako ma Tomas na obrazku, to proste nema sancu rozumne fungovat, pretoze objem, rychlost a teda energia toho viru je miziva. jednoducho ten tlak nemoze dostatocne "presilit" odpory v trupe, tam by bolo treba dosledne vyriesit ako sa prud spomali, ako sa pri tom bude musiet prierez rozsirit, cize to co Tomas nazval "roste tlak". Ono je totiz dost pravdepodobne, ze na mieste kde ma Tomas tie vstupy, bude vdaka zahnutiu povrchu trupu mensi dynamicky tlak ako je schopne vytvorit tamto cudo a ze vzduch bude odtade prudit VON :- ))))))))) To je aj zaroven odpoved na to ze ak ten otvor otocim v zmysle co je v predu to dam dozadu a bude to naopak odsavat, je nepochopenie ako to cele funguje, vedel by som si predstavit "otocenie" v zmysle obratenych tlakov, takze co ide dovnutra trupu pojde naopak von, ale to bez rozumnej analyzy len tak od boku asi nepojde, takze urobil by som tam len jednoduche zralocie ziabre, alebo proste nechl dieru na konvexnej casti strupu a vec je vyriesena :- ))
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|