VTjr
|
Napsal: pát 29.09.2017 10:50 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
DAF píše: ... Pokud bych tedy koupil 5 litrový kanystr ricinu, tak by mi do doby použití ztuhnul na vazelínu... ...Dík za tip. Ale musel bych do toho jít ještě s někým aspoň napůl... Vazelína z toho nebude! Jak píše Celeron, mám stejný poznatek. Stahoval jsem >30 let staré zásoby od starších kolegů-modelářů v okolí, vesměs kupované ještě za totáče, ale uskladňované ve tmě, ve sklepech, v tmavých skleněných lahvích (původní hnědé litrovky z lékáren). Už jsem to všechno sice dávno vylétal, ale vše bylo naprosto čisté, bez chaluh a usazenin. Takže skladování bych se vůbec nebál. To spíš ten éter Ti může vyprchat i přes stěnu plastové flašky, nebo přes plastové víko skleněné flašky (osobní zkušenost) - proto doporučuji staré bakelitové, nebo tam vložit plechový kroužek. Napůl taky nemusíš. Tady http://www.oleje.cz/p/ricinovy-olej-1-l--18714 lze koupit litrové balení, ovšem cena je mnohem vyšší, ale nikterak katastrofická. Mají prodejnu v Brně i v Ostravě (i když pod jinou hlavičkou http://www.bonatrade.cz/ricinovy-olej-1l/), ale určitě najdeš prodejce stejného zboží i v Praze.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: ned 01.10.2017 14:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Zdroj ricinu jsme objevili stejný, jen je z Práglu malinko z ruky, ale to by se nějak vyřešilo. Jinak našel jsem zdroj metylu i tady, ovšem skoro 2x dražší. To by se mi už vyplatilo do Nera dojet. Spíš by mě zajímalo, zda by nešly použít některé z olejů do motorových pil, ať už ty do paliva, nebo ty na řetězy. Zatím jsem o nich moc nenašel. Ale není všem dnům konec.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: ned 01.10.2017 16:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Na oleje do benziňáků zapomeň, protože do metylu použít nejdou.
|
|
Nahoru |
|
|
Wormsnake
|
Napsal: ned 01.10.2017 18:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2015 Příspěvky: 1421 Bydliště: Šternberk, ČR
|
A šel by použít olej do dvoutaktu do detoňáku?
_________________ NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá Vektor XXL, EasyGlider,Taranis HB-D8T Brushless
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: ned 01.10.2017 19:38 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Vím, že jsou v pilách a dalších zahradních strojích používány různé "ekologické", tedy v přírodě rozložitelné oleje. Zatím nevím, na jaké jsou bázi. Možná by mohly být zajímavé oleje na řetězy, ale také nevím, z čeho jsou. Jsem na to spíš zvědavý, možná to nebude použitelné. Je to jen nápad.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: ned 01.10.2017 20:18 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Pokud si pamatuju, tak do detoňáků se používal jenom ricín, ale VTjr má určitě větší zkušenosti. Ohledně těch olejů na řetězy jsem ale taky skeptický, protože nejsou vůbec uvažované pro spalování. Radši bych takové eperimenty ani nedělal.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: ned 01.10.2017 21:55 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Pamatuji, že výrobce ruského motoru MK-12V doporučoval pro záběh "třetinkové" palivo jen s ricínovým olejem jako mazivem, ale po záběhu i takové palivo, kde bylo jen 17% ricínového oleje, 17% oleje pro dvoutakty (MS-20 nebo MK-8), éteru 33% a 33% petroleje nebo motorové nafty. Ale našel jsem i takové receptury, že lítají na paliva, kde není ricínový olej vůbec, jen 25% oleje pro dvoutakty. Na webu jsem ale sken toho návodu nikde nenašel, ale možná ho doma najdu a hodím sem. Můj názor je, že minerální olej pro dvoutakty je určen pro jiné použití (benzínové dvoutaktý s valivými ložisky ojnice a provedením AAC) a pouze jejich použití určitě neprospívá životnosti detonačního motoru. Podle mého soudu, zejména pro detoňáky je dobré, když tam alespoň 1/3 maziva bude ve formě ricínového oleje. Jeho vlastnosti, tedy že při vyšší teplotě částečně polymerizuje a jeho viskozita neklesá, ale naopak roste (na rozdíl od většiny minerálních a syntetických olejů), jsou totiž nenahraditelné. A to platí zejména pro motory malé kubatury, což detoňáky většinou i jsou. Desítka MVVS je spíš výjimka, většina detoňáků končila na kubatuře 2,5cm3. Takže v případě detonačního paliva není vůbec problém s mísením minerálních olejů (převaha petroleje nebo nafty je s nimi dobře mísitelná, což u žhavíků s palivy na bázi metanolu nebo etanolu neplatí), ale spíš s mazacími vlastnostmi. No a pak jsem zas narazil i na bez éterové receptury, kde je ten nahrazen benzínem (nerozvádějí to, ale podle mne musí být letecký, nízkooktanový - ten má nižší teplotu samozápalu) a tam pak ricínový olej už být nemůže - bez éteru se s benzínem a petrolejem/naftou nebude mísit. Určitě motor v dobrém stavu, s dobrou kompresí na to poběží, ale vyběhanější se už asi sotva bude dát na to nahodit. Popravdě já tyto čistě benzínové směsi nikdy nezkoušel a informaci z druhé ruky mám takovou, že jim to nešlo nahodit. Takže raději bych se držel osvědčených receptur s éterem a ricínovým olejem, kde bych dejme tomu polovinu nahradil minerálním nebo syntetickým olejem pro dvoutakty. To má trochu výhodu v tom, že zatím co ricín se takřka vůbec nespaluje a jen špiní model, tak minerální/syntetické oleje se spalují. Jenže to, co je dobré pro čistou modelu, nemusí být dobré pro motor.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: ned 01.10.2017 22:15 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Lark píše: ...Ohledně těch olejů na řetězy jsem ale taky skeptický, protože nejsou vůbec uvažované pro spalování. Radši bych takové eperimenty ani nedělal. Taky mě napadlo, na jaké bázi jsou. Ale skutečně by mě zajímalo, co se s těmi ekologickými oleji stane, kdyby šly do paliva a procházely spalovacím cyklem. Možná nic, možná by karbonovali motor. Každopádně pro mazáni řetězu asi nemá smysl se zabývat poklesem viskozity s vyšší teplotou - řetěz se taky hřeje, ale zas ne tolik. A co nich vím? Jednak to, že zasýchají. O tom jsem se přesvědčil, když jsem motorovou řetězovou pilu delší dobu nepoužíval a pak najednou špatně mazala, takže nakonec musela jít i do opravy. Tam museli vyčistit ten dávkovací ventil, protože byl zalepen ztuhlým olejovým svinstvem. Takže jsem se pak vykašlal na celou tu "ekologii" (já toho zas tolik nenařežu, abych té přírodě moc ublížil) a mažu řetěz různými levnými minerálními oleji (třeba i převodovými, nebo motorovými - co dostanu nebo najdu). Především mi jde o to, že mažou stejně dobře a hlavně, že nezasýchají.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: pon 02.10.2017 8:10 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2717 Bydliště: Ústí nad Labem
|
Wormsnake píše: A šel by použít olej do dvoutaktu do detoňáku? Kdysi (v době Mk-17 a nedostatku orig paliva) jsme běžně používali palivo namíchané z nějak sehnaného étheru, nafty nebo petroleje a oleje M2T. Fungovalo to, olej (na éru ho bývalo dost) šel lépe setřít a vliv na motor mi nepřipadal významný (ostatně ty Mk-17 byly dost "traktorové"...)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pon 02.10.2017 10:09 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Já si myslím, že ono by se to poznalo Při nějakém statistickém srovnáváni životnosti motorů jezdících na palivo s ricinem a s M2T. Jenže kdo z nás by mohl dělat takové testy. To by musel mít vzorek alespoň 100 ks stejných motorů a všechny je sedrat na stojanu, aby byly podmínky provozu srovnatelné.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pon 02.10.2017 10:31 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Dnes ráno jsem vyhrabal složku do které ukládám návody k motorům (všechny, i ty staré z dob, kdy jsem začínal). Takže v následující tabulce jsem shrnul doporučení z nich ohledně složení paliva: Příloha:
D-paliva.gif [ 9.66 KiB | Zobrazeno 1461 krát ]
Ty sovětské oleje MK-22 nebo MS-20 jsou něco podobného jako naše M2T oleje pro dvoutakty.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: pon 02.10.2017 11:02 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
A já všechny motory honil na jedno a to samé palivo, přesněji D1 a D2. MK-17 a MVVS1,5D i 2,5 DF na to palivo chodily bezva. OTM 0,8 Colibri se nechtěl udržet v chodu, zavrčel a zdechnul. Pak se ohnula ojnice do "S". Ale to se snad dělo u všech těchto motorů. Takže je možné, že za nechuť makat mohlo nevhodné složení paliva.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pon 02.10.2017 11:17 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Když problém je v tom, že: 1) my vlastně vůbec nevíme jaké složení měla ta paliva D1 a D2. Já pouze předpokládám, že zabíhací D1 bylo asi třetinkové (nebo s trochu zvýšenám podílem éteru, nejspíš 40:30:30%), zatím co standartní D2 asi takové, co doporučovalo MVVS v návodech k motorům se sníženým obsahen oleje (asi 25%). 2) vlivem špatného uzávěru a skladování obsah éteru v nich značně kolísal a byl spíš menší než by měl být. Tedy pochybuji, že tam bylo těch 40% éteru, co asi ty malé Kolibříky a Striže ke svému zdraví potřebovaly. To co opisuješ u Kolibříka, je jednak známkou značné nekvality motorů OTM (ojnice byly lisovány z jakési AL slitiny, měly nevhodný tvar a materiál míval defekty). Mně se podařilo nejprve zlomit ojnici na OTM-2,5 Sokolu, byl to čistý šikmý lom, který jednoznačně musel být v důsledku vady matriálu. Pak na několika OTM-1,5 Striž se mi pokaždé nakonec zlomila kliková hřídel a to i navzdory tomu, že jsem ji popustil přesně podle návodu v Modeláři. Ale můj OTM-0,8 Kolibri kupodivu mé létání přežil ve zdraví, pak jsem ho prodal i s modelem a to už pak ani nevím jak dopadl. Ovšem, z hlediska startování to byl asi největší prevít ze všech motorů co jsem kdy měl. Rozhodně nebyl pro začátečníky ačkoli cena 80 Kčs je k tomu lákala. Rozhodně bylo pro ně lepší koupit za 130 Kčs MK-17. Ty vydržely mnohem horší zacházení a relativně snadno se startovaly. Jenže lámaly se kliky i u MVVS 2,5D7 - většinou v koutu hned za hlavním ložiskem. Asi ne nadarmo MVVS doporučoval až 45% éteru.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|