Autor |
Zpráva |
Steve
|
Napsal: stř 05.07.2017 16:16 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.4.2017 Příspěvky: 1030 Bydliště: Napajedla
|
Určitě není stoupání menší jen na koncích listů a blíže středu stejné - alespoň tak jsem pochopil tvůj popis. Stoupání je plynulé a zmenšuje se plynule "po rozpětí". Tak jako se zvyšuje rychlost obtékání od středu ke konci listů, tak se i snižuje stoupání.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
dudaj
|
Napsal: stř 05.07.2017 16:51 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
Steve píše: Určitě není stoupání menší jen na koncích listů a blíže středu stejné - alespoň tak jsem pochopil tvůj popis. Stoupání je plynulé a zmenšuje se plynule "po rozpětí". Tak jako se zvyšuje rychlost obtékání od středu ke konci listů, tak se i snižuje stoupání. Mluvím o stoupání , ne o úhlu náběhu . Mění se plynule úhel náběhu tak, aby bylo dosaženo stejného stoupání po celé délce listu vrtule. Nicméně ke konci vrtule vzduch už utíká do stran, takže se stoupání snižuje a tím se list odlehčí v oblasti, kde ho stejně část uteče do strany .
|
|
Nahoru |
|
|
Lněnička
|
Napsal: stř 05.07.2017 17:31 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.8.2011 Příspěvky: 450
Blog: Zobrazit blog (1)
|
Jyrry, takové uspořádání funguje hůře než kdyby čelní plocha trupu či gondoly motoru byla menší a jejich tvary úhlednější. Je tu například jakýsi ověřený graf v mém posledním červencovém článku o vrtulích v časopise Model Hobby Magazín. Dosažitelný výkon se snižuje když začneme mluvit nejen o samotných vrtulích, o čemž byla doposud diskuze tady, ale o kompletních pohonných jednotkách. Nechci tady rozvádět svoje skromné poznatky z mého malého aerodynamického tunelu, kde jsem testoval několik vrtulí do průměru cca 300 mm při několika rychlostech nabíhajícího proudu vzduch, t.j. simulovanou rychlostí letu.
Jak dobře nebo dokonce skvěle si počíná stroj, který uvádíš na fotografii, nelze bez znalostí jiných doprovodných okolností posoudit. Je to možná také tím, že bych to neuměl.
Asi by to možná chtělo tady to vlákno ukončit nebo uspořádat nějaké "populárně učené hádání" o vrtulích na nějakém setkání, jako jsme to uskutečnili několikrát v minulých letech v Hradci Králové pro letecké modelářství všeobecně. Zrovna tak se ale nemusí uspořádat nic. A může se diskutovat dál.
Letecké modelářství, jak jsem již hlásal mnohokrát, je úžasné dobrodružství s možnostmi získat dosud nepoznaná zákoutí z proudění tekutin a tedy pro nás i z aviatiky. Modely letadel jsou k tomu pak skvělými nástroji.
Takže ať se daří všem kdo chtějí proniknout pod povrch všelikých jevů.
My teď například dokončujeme stavbu jednomístného kluzáku o rozpětí 12 m s pomocným zaklápěcím pohonem. J.Lněnička
|
|
Nahoru |
|
|
Steve
|
Napsal: stř 05.07.2017 18:36 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.4.2017 Příspěvky: 1030 Bydliště: Napajedla
|
dudaj píše: Mluvím o stoupání , ne o úhlu náběhu . Mění se plynule úhel náběhu tak, aby bylo dosaženo stejného stoupání po celé délce listu vrtule. Nicméně ke konci vrtule vzduch už utíká do stran, takže se stoupání snižuje a tím se list odlehčí v oblasti, kde ho stejně část uteče do strany .
Přiznám se, že nevím, jak jsi zjistil, že je stoupání na koncích jiné. Možná je, ale osobně jsem se s tím nesetkal. A to jsme si nechávali dělat občas i vrtuli na míru k letadlu - pro motory Rotax. Stoupání je pomyslný posun po šroubovici během jedné otáčky. U kořene je úhel náběhu větší, neboť na dosažení posunu má kratší dráhu než např. konec listů, který "oběhne" delší dráhu. Stoupání je tedy stejné, že by bylo ke konci menší si nemyslím (a to jsi asi měl na mysli) - měl jsem co do činění i s "dospělými" vrtulemi, včetně seřizování těch na zemi stavitelných.
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: stř 05.07.2017 19:05 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
Steve píše: Přiznám se, že nevím, jak jsi zjistil, že je stoupání na koncích jiné. Možná je, ale osobně jsem se s tím nesetkal. A to jsme si nechávali dělat občas i vrtuli na míru k letadlu - pro motory Rotax.
stačí proměřit . Dříve jsem měl takový přípravek na měření stoupání v daném průměru . A stoupání kolikrát docela nesedělo od deklarovaného. Dělám dmychadla, a jsou výrobci co to dělaj i na dmychadlech, ale tam to nechápu.Ono je to docela i vidět očima dle zlomu . O tom, že se to dělá na konci úmyslně jsem někde četl a na vrtuli mi to přijde celkem logické.
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: stř 05.07.2017 19:34 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
|
Na konci listu někdy bývá dokonce pomyslný negativ. Je to analogie ke křídlu, snižuje se tak indukovaný odpor. Proto taky není dobrý nápad zmenšovat vrtuli na průměru. Nestane se z ní tak menší vrtule, nýbrž zprasená velká vrtule...
|
|
Nahoru |
|
|
Steve
|
Napsal: stř 05.07.2017 20:32 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.4.2017 Příspěvky: 1030 Bydliště: Napajedla
|
dudaj píše: stačí proměřit . Dříve jsem měl takový přípravek na měření stoupání v daném průměru . A stoupání kolikrát docela nesedělo od deklarovaného. Dělám dmychadla, a jsou výrobci co to dělaj i na dmychadlech, ale tam to nechápu.Ono je to docela i vidět očima dle zlomu . O tom, že se to dělá na konci úmyslně jsem někde četl a na vrtuli mi to přijde celkem logické. S tím poměřením to není tak jednoduché. Proč? Protože se úhel náběhu plynule snižuje a dle toho co píšeš (netvrdím ze nesprávně ) by muselo dojít od určitého bodu k větší změně, což okem neuvidíš a měřidlo se na vrtulich instaluje s určitými potížemi - tím mám na mysli spíše "dospělé" vrtule - profil je proměnný "po průměru" - vzhledem k jiné šířce listů a tedy buď tenšímu nebo stejně tlustému a tedy jinému profilu. Ne vždy je spodní strana plochá a k určité chybě dojde. U modelářských vrtulí můžeš naměřit cokoliv, u dospělých nikoliv. O negativech na koncích jsem neslyšel, ale o téměř nule ano. Negativ mě připadá nesmyslný, neboť díky dopřednému pohybu "dojde" k negativu i na nízkém plusovém až nulovém úhlu náběhu. A opět mám na mysli dospělé vrtule - u malých lze vyrobit cokoliv i když to není košér. U těch dospělých se paskvily neodpouští
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: stř 05.07.2017 21:08 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
|
Steve píše: O negativech na koncích jsem neslyšel, ale o téměř nule ano. Negativ mě připadá nesmyslný, neboť díky dopřednému pohybu "dojde" k negativu i na nízkém plusovém až nulovém úhlu náběhu. Proto jsem psal pomyslný negativ. V reálu tam být nemusí, ale v pohybu k tomu dojde. Nicméně třeba Camfolding prop měly na konci takový zub, cosi jako windglet. A tam ten negativ možná byl už i v klidu.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: stř 05.07.2017 22:07 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7415 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
I 16 Polikarpov (Jedna z mnoha verzí předloh) x (RC model). VRTULE Co přiteče zepředu (podtlakem), to musí někam odtéct. Jde jen o to přes jaký odpor, a s jak moc "hladkým"/"vířivým" prouděním. Polikarpov I-161) I 16 RC model pohled z jiného úhlu. 2) I 16 RC model Slideshow stavba a pár fotek hotového modelu 2) I 16 RC model Slideshow
|
|
Nahoru |
|
|
coro
|
Napsal: stř 05.07.2017 22:15 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 8.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
winglet sa dá pochopiť, predsa len sa to pohybuje vzduchom a končí - zakončenie krídla chápeme že význam má a často aj citeľný, tak prečo by zakončenie listu nemalo podobne dôležitú funkciu. A ak sa podobne dobre prejaví aj negativ, tak možno.
Tie Cam vrtule s wingletom na konci sú od viacerých výrobcov a fungujú veľmi dobre (dobrý ťah pri malom odbere prúdu) - ale asi nebude celkom pravda že winglet akoby predlžoval krídlo, lebo odber prúdu býval naopak menší než u rovnako označenej APC-E a teda nejaví sa vôbec ako "väčší priemer".. ani listy sa mi nezdajú príliš štíhlejšie...
Zdá sa mi že došlo medzi Vami k nepochopeniu, a pojmom "negativ" sa nemyslelo záporné stúpanie ale len "menšie než inde", t.j. ak má mať list napríklad 7" na otočku, možno na konci to je len 6" (ako príklad) a to sa dá nazvať negatívom - veď aj krídlo keď má na konci negatív 2 stupne ale ako celok letí v nábehu 3 stupne, tak je to o 1 stupeň stále v pluse aj na tom negatíve..
Skorej ale vidím že na "slowfly" vrtuľkách (hlavne niektorých napr GWS) je stred jasne v príliš malom uhle - myslím si laicky že to je preto že je vypočítaná na malú doprednú rýchlosť a je nezmysel aby zaberala pod vysokým uhlom, napriek tomu že má mať (a je označená) ako napríklad 8/4", má tie 4" len na konci a väčšina vy vychádzala výrazne menej, možno blízko stredu aj pod 1". Len preto že nemá zmysel aby profil listu zaberal pri tom strede otáčania, do vzduchu pod uhlom 10 a viac stupňov. Ale či sa to v praxi prejaví ako dobrý nápad si dovolím pochybovať, výsledky ma nikde "neuspokojili" (okrem halového modelu kde som ale nič lepšie ani neskúšal).
Ohľadom tučného trupu za vrtuľou, on vztlak vznikne aj keď sa vzduch točením "odhodí" do strán a navyše za vrtuľou by mal byť prúd zrýchleý čiže prúdi užším prierezom - možno mu je jedno či to je stredom alebo po obvode okolo trupu. A možno stred vrtule do polovice čo je pred trupom aj tak figu ťahá, ledva dosť na chladenie motora - veď sa tam aj list pohybuje takmer žiadnou až teda do polovice polovičnou rýchlosťou a závislosť je tam podľa mňa viac než kvadratická.. Keby mechanicky nebol potrebný ten materál ani by tam byť nemusel (len veľké duralové "H" ako na sklopkách a na konci maličké listy..)
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: čtv 06.07.2017 5:06 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
zdzd píše: ... taky není dobrý nápad zmenšovat vrtuli na průměru. Nestane se z ní tak menší vrtule, nýbrž zprasená velká vrtule... No a to je taky o výběru a v neposlední řadě i o nabídce. Prostě jsem "potřeboval" třílisty asi tak 15" a ony v tom rozměru jednoduše nejsou. Tak jsem nejprve okrájel M.A. 16/10, další zkrácení dotvořily drny a hlavně asfalt při propružení podvozku, nicméně éro s tím letělo uspokojivě. Pak po (druhém) shoření motoru byly pohony vyměněny (jiné motory s menším kV) a "volba" (v uvozovkách protože na trhu stejně nic jiného není) vyšla tak že tam teď jsou (také okrájené) APC 15,75/13,5 a ejhle - éro táhne lépe a při menší spotřebě. Nedovedu si představit jak bych ty vrtule předem dopočítával, na základě čeho. Prostě "výběru" se zúčastnily jak zkušenosti (krabice s desítkami vrtulí z dřívějších projektů) tak dostupnost na trhu a mimo to také klika, že to tak dobře vyšlo Jak to tady pročítám a porovnávám se svými "volbami" vrtulí, nemohu se zbavit dojmu že to zkoušení podpořené zkoumáním "co tam kdo má" a vlastními dřívějšími pokusy prostě ještě dlouho nebude nahrazeno exaktnějšími postupy při hledání "té pravé"
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: čtv 06.07.2017 14:22 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7415 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@jyrry Podobný adhoc postup úpravy - zkrácení listů vrtule mi připomíná jeden lodní model. Po nějaké nehodě, mu z původního lodního šroubu, zbyl jeden zkrácený list. K velkému údivu model na hladině náhle (zdánlivě bez příčiny) neskutečně ožil. Důsledek nehody na lodní šroub se totiž zjistil, až po dodatečném vyjmutí modelu z vody. Dík bytelnosti konstrukce se ani nevyváženost (během krátké jízdy) na modelu neprojevovala a nepodepsala. Jen zvuk modelu za jízdy, byl jiný. Jen tak na okraj. Tento případ "ÚPRAVY" je popsán v historii (třicátá léta 19. století (r. 183x)) lodních šroubů. Zvyšování účinnosti lodního šroubuJinak k jednolistým vrtulím (Single Blade Propellers) třeba Jednolistá vrtuleMagnum Prop dřívko od nanuka - Magnum Prop Magnum Prop - F5D - Nutno dát do Co hledáte: Magnum prop Magnum prop No.N(N=1, 2 or 3) F5D one bladeJsou vskutku HOT Modely pro závod kolem pylonů kategorie F5D("Pylonové modely" = parketa TomasC, Administrátor serveru ) A není tedy divu, že se začly užívat reverse rotation props 2016 F5D single blade reverse rotation props
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|