honzisk píše:
Aby byl pohon nějak rozumně účinnej - bude muset být velká vrtule - vysokej pylon. Což nebude vypadat moc pěkně pokud to chceš trochu maketové, ale hlavně tim razantně zvýšíš odpor a dojebeš letové vlastnosti. Skutečný Blaník má klouzavost 28 a po montáži pylonu měl 21, ale to je údaj spíš jen tak pro zajímavost...
No, v případě tlačného uspořádání, díky tomu, že profil křídla a zároveň trup "ubíhá" směrem dozadu, tak se dá použít poměrně rozumná velikost vrtule v návaznosti na rozumně zvolený motor. U tažného uspořádání je ten problém větší!
Blaník není stíhačka a tak ho netřeba "přemotorovávat".
Co se týká klouzavosti a letových vlastností, tak tady platí "něco za něco", sice menší klouzavost a trochu jiné letové vlastnosti, ale zase můžeš kdykoli vystoupat a kochat se, a v podstatě nejsi závislý na nikom jiným, prostě "něco za něco".