Ahoj,
já jsem se někdy po roce 2000 pustil do kreslení benzínové heli, ale dostavěl jsem ji až někdy v roce 2006 nebo 7, teď už nevím. Díly jsem si tehdy nechal všechny dělat u pána, který mi to dělal jako melouch, protože v té doě jsem neměl žádnou jinou možnost soustruhu nebo frézky. Pak jsem se na ní učil lítat a lítal jsem s ní s přestávkami a úpravami až do jara nebo začátku léta 2016, kdy jsem narazil na nějakou technickou závadu, 2x po sobě s různými servy přestala jít vrtulka. Příčinu jsem neodhalil
Ale zpátky k Tvým dotazům. Já jsem měl od začátku motor Zenoah 23 v letecké verzi s úpravou na heli. Úprava spočívala v tom, že místo unašeče vrtule byl unašeč odstředivé spojky a chlazení bylo realizováno pomocí ventilátoru a tunelu chlazení z heli Futura od Robbe - tehdy se ještě Futura vyráběla. Startování bylo řešeno vlastnoručně vyrobeným tahovým startérem - to už jsem vlastnil malý soustruh a frézku.
Tenhle motor byl výkonově níž, než jsou Zenoahy dneska, nicméně stačil docela dobřena pohodové létání po nebi s listama 795mm a pak 760mm. Listy byly souměrné z výprodeje u Lindingera. Otáčky na rotoru byly něco kolem 1500-1600, převod byl 8,33:1. Otáčky motoru z toho vychází cca 12900, což je zbatečně moc.
Po delší pauze, kdy jsem heli vytáhl a oprášil asi před 2 a půl roky, jsem změnil pastorek na 17zubů, pokud si dobře pamatuju, převod se změnil na 7,35, otáčky motoru byly něco pod 12 tisíc. Myslím, že jsem zvedl o něco málo otáčky na rotoru.
V té době jsem také heli předělal na bezpádlo. Jako FBL jsem použil Spirita. Vlastnosti heli se zlepšily - do té doby lítala velmi příjemně takovým "maketovým" způsobem, ale udělat s ní třeba přemet bylo dost na hraně, protože původní pádlová hlava neměla dost velký rozsah úhlů. Po demontáži mechanismu pádel se to zlepšilo a šlo lítat i lehké akro. Pak jsem vyměnil původní hlavu za novou vlastnoručně dělanou.
Před rokem a půl jsem si do heli koupil nový motor, dost dlouho jsem váhal, jaký zvih.objem zvolit, nakonec jsem vzal G290RC - výkonově znatelně výš, než můj původní motor a váhově to samé.
Bohužel to asi nebyl dobrý nápad, protože po řadě letů, kdy jsem byl nadšený vyšším výkonem, přišla ta dvě selhání vrtulky a nemůžu se zbavit dojmu, že v tom má prsty výkonnější motor a vyšší otáčky na rotoru, tím vyšší vibrace.
Tím asi osud této heli v její původní podobě končí, protože autorotační kolo bylo použité z Futury a už je nedostupné. Mám ještě jedno, ale kdyby i to odešlo, tak už bez nějaké větší přestavby by to opravit nešlo.
Ale to jsem se nějak rozkecal
a na Tvoje dotazy jsem úplně neodpověděl.
Takže:
Volba motoru - Určitě Zenoah, to je myslím dobrá volba. Další otázka je provedení motoru - existují provedení G...RC (G230RC, G260RC atd), což je kompaktní pohonná jednotka dodávaná včetně spojky a chlazení nebo existuje verze G...PUH (G230PUH a G260PUH), ta je primárně určená pro heli. V tomhle provedení motor nemá ani spojku, ani chlazení, oboje se musí realizovat nějak jinak.
Heli s motory G...RC dělá např. Vario. Heli s motorem G...PUH dělá např. Century Heli (Radikal G30).
Osobně bych při konstrukci doporučil určutě typ G...RC, protože jeho použitím odpadne aspoň část starostí
Katalogově má sice větší váhu, ale chlazení se stejně musí doplnit a spojka taky. Jinak je motor stejný, liší se jiným tvarem karteru, ale jeho hliníkový odlitek asi zas o tolik víc neváží.
Jak velké listy utáhne Zenoah 26ccm - to je otázka, ne kterou neumím takhle odpovědět. Píšeš pro pohodové létání, ale to je široký pojem. Vím asi o 2 lidech (nebo subjektech) - určitě jich bude víc, které nabízejí sady dílů pro přestavbu Trexe a dalších heli velikosti 700 až 800 na motory Zenoah a pro lehčí SD dávají do Trexe 700 motor G230RC. Luboš Hort (lze vygooglovat) postavil Lamu s rotorem myslím o průměru kolem 2000mm s motorem G260RC a s převodem pokud si dobře pamatuju asi 10:1.
Ty provozní otáčky - motory Zenoah mají max. kroutící moment v oblasti kolem 9000 otáček nebo něco mezi 9 a 10 tisíc otáček.
Když si najdeš použité převody třeba do heli Radikal G30, tak zjistí, že převodový poměr je poměrně malý, takže motor by neměl točit tolik, co píšeš.
Ještě stojí za zmínku spojka a výfuk.
Zatím jsem používal spokju komplet vlastní konstrukce, ale motory G:::RC mají spojku, tedy její vnitřní část, už na sobě namotnovanou, stačí sehnat spojkový bubínek, co se používá do aut.
Výfuk - asi nebudeš chtít použít původní výfuk, který hluk moc netlumí. Pak nezbyde než sehnat nějaký jiný s lepším tlumení. Já mám od někoho dělaný, ale zapomněl jsem za ty roku od koho. Jinak výfuky dělá např. pan Břečka, má nějaké stránky, lze vygooglovat.
Ten můlj výfuk byl velmi dobrý pro motor 23, ale s motorem 29 s ním začaly být problémy - uklepávalo se koleno.
A ještě se zeptám - chceš stavět heli úplně od základu a nebo použít některé díly a nebo celky z továrních heli? já už bych dneska asi celou heli komplet nestavěl, ale když máš,jak píšeš, téměř neomezené možnosti obrábění včetně cnc, tak by to asi bylo pěkný. Pokud jsi pobobně potrefený jako já, takže Tě mnohem víc těší lítat s něčím, co si sám uděláš, než s něčím koupeným, tak to asi budeš stavěk celé.
Já jsem v souvislosti se stavbnou velké sporotvní makety Hughes 500, o které je tu vlákno, nakreslil přestavbu heli Assault 700 na motor G290, mám na to všechny díly, plechové bočnice atd., ale po problémech s původní benzínovou heli jsem bohužel ztratil kuráž a do makety půjde elektrika.
Nicméně benzínu bych se nerad vzdával, má to spoustu výhod.
Omlouvám se za hodně ukecanou odpověď
Pavel