Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 57 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Phonix D.I
PříspěvekNapsal: sob 18.02.2017 0:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
Konečně jsem se odhodlal a pustil jsem se do stavby Phonixu D.I, což je prvoválečná stíhačka, která sloužila v Rakousko-Uherském letectvu. Stavím podle plánku z Outerzone, model je označený jako "sport scale", takže čtvrt až polomaketa spíš než maketa. Rozpětí 169 cm, délka 110 cm, měřítko tím pádem vychází cca 1:6. Letovku (s 4 taktem 15 ccm-pokud jsem to tedy správně převedl z imperiálních 0.9 cubic inch) uvádí autor 3.2 kg, snad se mi jí podaří dodržet.
Model je klasická stavba - překližka, balsa, smrkové nosníky. Potah bude Solartex Antik, pravděpodobně s vyjímkou ocasek - tam bych chtěl kvůli úspoře hmotnosti použít Litespan, také v odstínu Antik, pokud se odstín nebude moc lišit od toho Solartexu.
Rozhodl jsem se udělat nějaké změny oproti plánu. Především pohon bude elektro, oproti původnímu spalováku. Dále chci udělat model trochu líp skladovatelný. Takže bude pevný centroplán a na něj se budou nasouvat poloviny křídla. No a ocasky, především směrovka, budou oproti plánu odlehčené.
Začal jsem stavbou ocasek. VOP je v podstatě podle plánku, jen místo toho, abych žebra lepil z plné 9mm balsy a po slepení brousil výškovku do profilu, tak jsem udělal žebra konstrukční.
Příloha:
Poznámka: Polotovar výškovky. Ještě je potřeba přebrousit a hlavně sbrousit pohyblivou část.
WP_20170217_23_13_59_Pro.jpg
WP_20170217_23_13_59_Pro.jpg
[ 87.37 KiB | Zobrazeno 8016 krát ]


U směrovky, tam budou větší změny. V plánku je pevná část SOP tvořená rámem z 6 mm balsy a ten je potažený 1,5 mm balsou. Pohyblivá část SOP má pak být tvořená deskou z 1,5mm balsy, na kterou jsou nalepená položebra a nalepená tvarové dílce imitující prohnutí plátna na drátech.
Já jsem se rozhodl udělat celou SOP konstrukční s tím, že oblé tvary budu lamelovat z pásků 1.5 mm balsy.
Příloha:
Poznámka: Začal jsem lamelovat SOP
WP_20170217_23_11_58_Pro.jpg
WP_20170217_23_11_58_Pro.jpg
[ 100.71 KiB | Zobrazeno 8016 krát ]


_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Phonix D.I
PříspěvekNapsal: pon 20.02.2017 15:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.12.2009
Příspěvky: 542
Není autorem plánku Laco Mikolasko-Kanaďan slovenského původu. ? Pokud ano, tak si vzpomínám, že před rokem 89 bylo několik jeho modelů na fotkách v tehdejším Modeláři.

_________________
Myšlenka,kterou nelze vyjádřit stručně, nezasluhuje, aby byla vůbec vyslovena.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Phonix D.I
PříspěvekNapsal: pon 20.02.2017 16:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
JJ, to je přesně on.

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Phonix D.I
PříspěvekNapsal: sob 25.02.2017 21:13 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.12.2016
Příspěvky: 38
Bydliště: Sokolov
Vypadá nadějně, držím palce. Jdeš do Kriegsmarine??
Údajně na A 114 létal i Václav Voseček, ale nejspíš jako velitel létal se vším co mělo křídla a bylo v provozuschopném stavu.


Přílohy:
Phönix%20D1%20serie%20128-J_A97-a01[1].jpg
Phönix%20D1%20serie%20128-J_A97-a01[1].jpg
[ 81.75 KiB | Zobrazeno 7322 krát ]

CIMG3179[1].jpg
CIMG3179[1].jpg
[ 41.9 KiB | Zobrazeno 7307 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Phonix D.I
PříspěvekNapsal: ned 26.02.2017 0:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
Do Kriegsmarine asi ne, spíš do některé "polní" kamufláže. Začal jsem dělat na trupu, zadní část byla snadná, ale od kabiny dopředu to jde ztuha. Ta příď se celkem hodně zakulacuje a protože konstrukce trupu je balsová bočnice 3 mm+podelníky z balsy 6x6 +mezi nimi zesílení z letecké překližky 0.8, tak se tomu moc do ohybu nechce. Mám pocit, že mezi posledními dvěma přepážkami to snad ani nemůžu ohnout...
Ten tvůj vypadá moc dobře, jak je velký?


Přílohy:
WP_20170225_21_42_35_Pro.jpg
WP_20170225_21_42_35_Pro.jpg
[ 80.44 KiB | Zobrazeno 7294 krát ]

WP_20170225_23_54_57_Pro.jpg
WP_20170225_23_54_57_Pro.jpg
[ 85.56 KiB | Zobrazeno 7294 krát ]


_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Phonix D.I
PříspěvekNapsal: stř 01.03.2017 21:49 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
Tak nakonec se mi podařilo, s poměrně velkým úsilím, trup ohnout i v přední části. Ale když jsem odstranil všechny přípravky a svorky, tak jsem zjistil, že na jedné straně bočnice praskla:
Příloha:
WP_20170301_20_46_47_Pro.jpg
WP_20170301_20_46_47_Pro.jpg
[ 72.27 KiB | Zobrazeno 7063 krát ]


Ta prasklina napříč vlákny je jen v balse, zesílení z překližky 0,8 mm, které na vnitřní straně, tak to prasklé není. Ta prasklina podél vláken je bohužel skrz, přesně mezi podélníkem a právě tím zesílením.
Takže teď mám dilema jestli to prolepit epoxidem (hlavně tu prasklinu po letech) popř. prolít vteřiňákem (tu prasklinu napříč letům), přebrousit a nechat to tak nebo jestli to rozšlapat a pustit se do stavby nováho trupu.
Jaký je váš názor - když to prolepím, bude to držet? Ještě podotýkám, že v přední části bude nalepená spodní část laminátové haubny, ta by to mohla do budoucna podržet.

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Phonix D.I
PříspěvekNapsal: čtv 02.03.2017 6:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Vzhledem k tomu, že to je na špičce, kde bude i motor, pro klid duše bych to dělal znovu. Podrobnosti pak probereme, kouknu ještě na plán. Ale to až večer.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Phonix D.I
PříspěvekNapsal: čtv 02.03.2017 11:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.12.2006
Příspěvky: 806
Bydliště: Českolipsko, ČR
Taky bych to předělal. Tady v tom případě se asi nevyhneš ohýbací šabloně, ve které bočnice předohneš než budeš slepovat trup. Bočnice by bylo dobré ohýbat v šabloně namočené a nechat vyschnout. Stačí dostatečně velký hranol dřeva, rozříznutý pásovou pilou do požadovaného oblouku a v něm potom namočenou bočnici stáhnout svěrkami.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Phonix D.I
PříspěvekNapsal: čtv 02.03.2017 11:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
Jo jo, už jsem se vnitřně smířil s tím, že to udělám znovu. Peter Kapuscinský (Veka1) mi poslal přes SZ odkaz na fotodokumentaci jeho postupu, takže to využiju.

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Phonix D.I
PříspěvekNapsal: sob 04.03.2017 14:22 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.12.2016
Příspěvky: 38
Bydliště: Sokolov
Jasně,
a ještě bych se s tou přídí moc netrápil. Phönix měl příď širší než je na Laddieho plánu. Ono totiž Brandenburg D1 předělávaný na Phönix z Pražského muzea 28.69 má příď rozhodně širší než udávají Datafiles atd. Takže proč se trápit, když originál měl příď prostornější.


Přílohy:
SDC13315.JPG
SDC13315.JPG
[ 103.19 KiB | Zobrazeno 6884 krát ]

Poznámka: Takhle nějak to kreslil ZdeSko
Phönix%20D-1_v1c[1].jpg
Phönix%20D-1_v1c[1].jpg
[ 31.08 KiB | Zobrazeno 6884 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Phonix D.I
PříspěvekNapsal: ned 05.03.2017 19:05 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
airco píše:
Jasně,
a ještě bych se s tou přídí moc netrápil. Phönix měl příď širší než je na Laddieho plánu...

Ono v tom plánku je víc věcí pozměněných. Například podle všech třípohledů, které jsem viděl i podle fotek v datafiles a jinde má Phonix rovná křídla a na křidélkách poměrně velké negativy. Mám dokonce kit 1:72 a i tam jsou křídla rovná. Ale na plánku jsou obě křídla se vzepětím 1 cm a bez negativů.
Do křídel jsem se ještě nepustil, přemýšlím, jestli je udělat podle plánu nebo tak jak je měl originál - rovné, s negativy.
Jinak při stavbě nového trupu jsem využil postup, který mi doporučil Veka (ještě jednou děkuju), včetně jeho přípravku, kterému pracovně říkám "U-rampa" :-) a výsledek jsou krásně předohnuté bočnice:


Přílohy:
WP_20170304_20_56_39_Pro.jpg
WP_20170304_20_56_39_Pro.jpg
[ 65.19 KiB | Zobrazeno 6836 krát ]


_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Phonix D.I
PříspěvekNapsal: ned 05.03.2017 20:31 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.12.2016
Příspěvky: 38
Bydliště: Sokolov
Vzepětí 1 cm a nic.:roll: No, spíš bych zvětšil křidélka, aby to bylo trochu živější. Na ,,kádéčku" jsem měl celou odtokovku pohyblivou a to šlo. Ale já stavím proti Tobě hajzlíky. Ale to je Tvoje věc. Bývám k plánům skeptický. Raději si to zvořu sám. Aspoň se mi to příště nestane.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Phonix D.I
PříspěvekNapsal: pon 06.03.2017 21:50 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
Začal jsem skládat nový trup, díky předehnutým bočnicím to jde zatím dobře, zatímco mi schne epoxid, tak přidávám i tvarové polopřepážky.


Přílohy:
WP_20170306_21_46_07_Pro.jpg
WP_20170306_21_46_07_Pro.jpg
[ 79.76 KiB | Zobrazeno 6709 krát ]


_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Phonix D.I
PříspěvekNapsal: čtv 16.03.2017 14:00 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
Tak jsem zase kousek pokročil se stavbou. Díky předohnutým bočnicím jsem trup z přípravku vyndal bez popraskání a naohýbaný tak jak bylo potřeba. Nalepil jsem horní polopřepážky a uzavřel vršek trupu a taky jsem z polystyrenu vysochal kopyto na haubnu. Až zaschne tmel, tak ho přebrousím a můžu se pustit do laminování haubny. Ale mám skluz-myslel jsem, že touhle dobou už budu dělat na křídlech, ale času je tak málo...


Přílohy:
WP_20170316_13_50_25_Pro.jpg
WP_20170316_13_50_25_Pro.jpg
[ 75.71 KiB | Zobrazeno 6575 krát ]


_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Phonix D.I
PříspěvekNapsal: pon 11.09.2017 21:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
Hrozně se se stavbou flákám... Ale po malých krůčcích se přeci jen posouvám kupředu. Potáhl jsem ocasky Litespanem, vyrobil přístrojovku, osadil serva a zkompletoval trup včetně kozlíku křídel...


Přílohy:
WP_20170319_10_59_33_Pro.jpg
WP_20170319_10_59_33_Pro.jpg
[ 76.01 KiB | Zobrazeno 5864 krát ]

WP_20170401_23_14_33_Pro.jpg
WP_20170401_23_14_33_Pro.jpg
[ 71.97 KiB | Zobrazeno 5864 krát ]

WP_20170604_23_48_04_Pro.jpg
WP_20170604_23_48_04_Pro.jpg
[ 74.12 KiB | Zobrazeno 5864 krát ]


_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 57 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz