U švédského SAAB 21 (1943)se uvádí 1) " výhody tlačného uspořádání nerozostřený výhled směrem dopředu
a 2) možnost soustředit výzbroj do přídě letounu" VÝHLED, U PRŮZKUMNÝCH VERZÍ, BYL HLAVNÍ DŮVOD
( 3) uspořádání s tlačnou vrtulí později umožnilo modifikaci letounu na pohon proudovým motorem )
SAAB 21 - švédský stíhací a útočný letoun- PODROBNĚ ROZVEDENO (NEZAHRNUJE DR0NY)
V
KONCEPCE USPOŘÁDÁNÍ POHONNÉ JEDNOTKY NA LETOUNUNAPŘÍKLAD U Letoun VUT 001 Marabu (MOTOR NA PYLONU VE STŘEDNÍ ČÁSTI) JE UVEDENO
Oproti letounům s tažnou vrtulí mají letouny s tlačnou vrtulí tyto výhody a nevýhody:
[+] Křídlo a trup jsou obtékány nerozrušeným proudem vzduchu.
[+] Dobrý výhled pilota dopředu.
[+] Jednoduchá zástavba přední podvozkové nohy a speciálních zařízení v přídi(radar, kamera, atd.).
[+] Tlačná vrtule na konci trupu stabilizuje TEDY stabilizační svislé ocasní plochy mohou být menší
_TEDY menší citlivost na boční vítr.
[+] Větší bezpečnost posádky při požáru motoru nebo zničení vrtule.
[-] Konstrukčně složitější, nárůst hmotnosti a odporu.
[-] Potřeba hlídat rozložení hmotnosti nákladu a posádky.
[-] Větší vzletová rychlost a delší vzletová dráha.
[-] Větší náchylnost k pádu do ploché vývrtky.
[-] Účinnost tlačné vrtule o 2-5% menší než u tažné vrtule.
[-] Větší vibrace, větší hluk než u letounů s tažnou vrtulí (výfukové plyny procházejí přes vrtuli).
[-] Horší chlazení motoru.
[-] U některých letounů s tlačnou vrtulí nebezpečí kontaktu vrtule se zemí při vzletu.
- OTÁZKA MOTORU VZADU JE POLOŽENA . DLE MNE NEZODPOVĚZENA
Proč má Predator křídla na břiše a tlačnou vrtuli?
Predator křídla na břiše a tlačná vrtulieWhy are military drones shaped so strangely?"The whale-shaped forward fuselage covers a parabolic antenna for a high-bandwidth datalink.
The operators want to receive the reconnaissance data in real time, and by giving the antenna
the best place in the aircraft, it will be able to connect to communications satellites
even when they are just above the horizon."