Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 46 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: ned 05.02.2017 21:16 
Mazák
Mazák

Registrován: 31.1.2012
Příspěvky: 571
Obrázky: 0
Ahojte. Chcel by som sa spytat, ako presne funguju klapky na modeli.

Niekto mi spominal, ze vysunutie do 25% funguje ako brzdove, a vysunutie viac uz ako vztlakove. Plati to tak? Dakujem za info a rady.

_________________
Moje modely (tie ktoré som už zalietal) najdete na rcalbum.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: ned 05.02.2017 21:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.12.2009
Příspěvky: 674
Bydliště: Ústí nad Orlicí , Pardubický kraj
spíš obráceně, ne? :) Vysunutí klapek mimo jiné generuje aerodynamický odpor, tudíž se větším vysunutím více brzdí.

_________________
zase jen na zemi...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: ned 05.02.2017 21:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.7.2006
Příspěvky: 1054
Bydliště: Česká Lípa
Obráceně. Málo vysunuté dolu vztlakují, hodně vysunuté dolů brzdí. Ale nejde jednoznačně říct nějaká hodnota kolik. To se liší model od modelu.
Papíra

_________________
DJANGO - výrobce, ION, ASW 28, LF 109, ..., T14SG
www.vpmodel.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: ned 05.02.2017 22:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.12.2003
Příspěvky: 910
Bydliště: stud. zbys.
a nahoru i urychli model


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pon 06.02.2017 7:24 
Mazák
Mazák

Registrován: 5.1.2012
Příspěvky: 1058
Bydliště: Rakovnik
U velkých letadel významně snižují přistávací rychlost a zkracují start a především dojezd při přistání. U modelů je tento efekt méně významný (čím menší model, tím je efekt zanedbatelnější), proto menší modely (řekněme do 1300mm) klapky vůbec nemají, protože instalace klapek je hmotnost navíc a ušetření hmotnosti má u takového modelu stejný, ne-li větší efekt, než použití vlastních klapek.

_________________
Jardah


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pon 06.02.2017 7:34 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 14.12.2009
Příspěvky: 856
Jako brzda se na 4 serverovem kridle pouziva rezim "butterfly", kdy se maximalni vychylka klapekdolu (ty pohyblive plochy blize u trubu) kombinuje s vychylkou kridelek nahoru (to jsou ty na koncich kridel). Klapky vygeneruji krome brzdeni I vztlak a vetsina letadel a ten se kompenzuje kridelky. Zaroven u vetsiny letadel dojde ke zvetesni vztlaku a vzpinani, tak se na vyskovce kompenzuje potlacenim.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pon 06.02.2017 8:23 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
SKAY píše:
a nahoru i urychli model

Tohle je tak zjednodušené, až je to spíš nepravda. Zatímco chování při vyklopení dolů je principiálně vždy stejné (vztlak prostě naroste a podle profilu se jen liší smysluplnost a od jisté výchylky to začne brzdit), tak u výchylky nahoru strašně záleží na profilu.
V ideálním případě ti při zvednutí nahoru klesne odpor při menším úhlu náběhu a ve výsledku tedy model letí rychleji. Samozřejmě naroste opadání, ale v tom dobrém případě bude menší, než kdyby se stejné rychlosti docílilo potlačením.

Jenže tohle neplatí zdaleka obecně a u dost profilů se prostě jen "zkurví" chování a poctivým měřením zjistíš, že pouhým potlačením docílíš lepší chování na rychlosti než při zvednutí klapek.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: stř 22.03.2017 16:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Dovolím si recyklovat tohle téma dotazem, jak je to s flaperony/spoilerony:

Úlohou klapek nebo flaperonů je zajistit větší vztlak křídla, tedy nižší pádovou rychlost - je to tak?. Znamená to tedy, že naopak zapnuté spoilerony znamenají vyšší pádovou rychlost, než s křidélky rovně? Co jsem vypozoroval je, že pádovou rychlost Sky Surfera asi od oka neposoudím, ale se spoilerony je možné/nutné víc zatáhnout za výškovku, čímž letadlo při asi stejné dopředné rychlosti ztrácí výšku rychleji, a tedy to nejspíš umožní přistát na menším prostoru. Mám se obávat, že mi se spoilerony víc hrozí spadnutí po křídle kvůli ztrátě rychlosti, protože s nimi má model větší pádovou rychlost?

Já mám se Sky Surferem spíš problém dostat ho na zem na rozumném prostoru - pokud chci točit poslední zatáčku tak, abych byl aspoň "jednu chybu vysoko", musel bych být od sebe tak daleko, že už bych na model dobře neviděl (nehledě na to, kde ten prostor vzít :-). A pokud klesám strměji, než model sám chce, tak to zase zrychluje, a já mám problém se té rychlosti na konci nějak zbavit. Má cenu se snažit v této fázi použít spoilerony?

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: stř 22.03.2017 16:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 14.12.2009
Příspěvky: 856
Pokud se nepletu, tak Skysurfer má 2 křidélka (ailerons) tj.2servove kridlo. Kdyz jsem experimentoval na Easyglideru s vychylenim obou kridelek současne nahoru, tak mi to padalo po kridle (než jsem se s tim naučil litat) a tak jsem to zavrhnul a raději zkoušel třeba glisadu nevím, zda půjde na Skysurferu, zda má účinnou smerovku)

S konfiguraci křídla pro přistání jsem si hrál spíš až u 4servoveho kridla.

Ale určitě experimentování s různou konfiguraci křídla na Easyglideru nelituju, protože se člověk alespoň něco priuci a naučí zvládat "nenadale" situace.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: stř 22.03.2017 22:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Jo, dvouservové křídlo. Právěže před dvěma týdny jsem to zkoušel, a se spoilerony (výchylka obou křidélek nahoru) to subjektivně klesalo rychleji. Ale právě nevím, jak moc se mám bát té pádové rychlosti.

Co je glisáda? V jednom videu na YT jsem zahlédl, že kluk přistával s modelem nějak jako nakloněným do strany, což vyrovnával směrovkou. Nejspíš to pak rychleji klesalo kvůli menšímu průmětu křídla do horizontální roviny. Je to ono, nebo tohle nějak souvisí s bočním větrem při přistání? Kde se o tom dočíst víc?

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: čtv 23.03.2017 6:32 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 14.12.2009
Příspěvky: 856
Glisada = skluz. Více v příloze.


Přílohy:
IMG_20170323_062242_edit.jpg
IMG_20170323_062242_edit.jpg
[ 51.36 KiB | Zobrazeno 2042 krát ]

Letova_prirucka_L13.pdf [874.87 KiB]
122 krát
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: čtv 23.03.2017 7:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
YenyaKas píše:
Dovolím si recyklovat tohle téma dotazem, jak je to s flaperony/spoilerony:

Úlohou klapek nebo flaperonů je zajistit větší vztlak křídla, tedy nižší pádovou rychlost - je to tak?. Znamená to tedy, že naopak zapnuté spoilerony znamenají vyšší pádovou rychlost, než s křidélky rovně? Co jsem vypozoroval je, že pádovou rychlost Sky Surfera asi od oka neposoudím, ale se spoilerony je možné/nutné víc zatáhnout za výškovku, čímž letadlo při asi stejné dopředné rychlosti ztrácí výšku rychleji, a tedy to nejspíš umožní přistát na menším prostoru. Mám se obávat, že mi se spoilerony víc hrozí spadnutí po křídle kvůli ztrátě rychlosti, protože s nimi má model větší pádovou rychlost?

Já mám se Sky Surferem spíš problém dostat ho na zem na rozumném prostoru - pokud chci točit poslední zatáčku tak, abych byl aspoň "jednu chybu vysoko", musel bych být od sebe tak daleko, že už bych na model dobře neviděl (nehledě na to, kde ten prostor vzít :-). A pokud klesám strměji, než model sám chce, tak to zase zrychluje, a já mám problém se té rychlosti na konci nějak zbavit. Má cenu se snažit v této fázi použít spoilerony?

"pádová rychlost" nie je celkom to isté u väčších a možno presnejšie riadených strojov, ako u malých modelov.
Pri krídelku ktoré je len na vonkajších častiach krídla, je podstatnejšia stabilita, pretože hociaký závan vetra či turbulencia alebo len zásah do riadenia, je v modelovej mierke výrazne vyššia než pri skutočnom lietadle.
T.j...
A- ak vychýlením flaperonu na konci krídla smerom dolu, zdvihneš vztlak v tej časti krídla o nejaké percentá, môže to vyzerať ako dobrý nápad, zmení to ale aj uhol nábehu a hranicu utrhnutia prúdenia - a vztlak na strednej časti kde nemáš klapky, je stále menší, až to tá krídelková časť v úlohe flaperonu neunesie a prúdenie sa utrhne. Keďže je na vonkajšej strane, efekt je pád po krídle a často havária.
B- Naopak ak pridvihneš spoiler, čo len o malú výchylku, väčší uhol nábehu akoby bol v strede krídla, Ak spomalíš až tak že na tom strede sa prúdenie utrhne, model začne prepadať naplocho dolu (aj brzdiť) - ale preto že to je v strede a vonkajšia časť s kormidlami ešte drží, model nepadne do náklonu a dokonca môžeš stále riadiť (samozrejme opatrne, pohyb krídelka dolu je rizikový, lepšie je ak vysielač zvládne nastaviť veľkú diferenciáciu alebo proste len nahor). Pre zachovanie rýchlosti môže byť nutné aj sklopiť čumák ale to všetko záleží od modelu.
Podľa mňa B je to čo chceme a A je cesta k troskám.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: čtv 23.03.2017 7:48 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.2.2016
Příspěvky: 501
Bydliště: Frýdek-Místek
"Já mám se Sky Surferem spíš problém dostat ho na zem na rozumném prostoru - pokud chci točit poslední zatáčku tak, abych byl aspoň "jednu chybu vysoko", musel bych být od sebe tak daleko, že už bych na model dobře neviděl (nehledě na to, kde ten prostor vzít :-). A pokud klesám strměji, než model sám chce, tak to zase zrychluje, a já mám problém se té rychlosti na konci nějak zbavit. Má cenu se snažit v této fázi použít spoilerony?"

Nedělal bych ze Sky Surfera termický brus. :o) Před přistáním potlač tak, aby jsi se dostal tak metr nad zem. Při tom model sice trošku nabere rychlost, ale díky obrovskému aerodynamickému odporu (velký průřez trupu, pylon s motorem, tlusté křídlo . . .) ji zase velmi rychle vytratí.

U tohoto modelu je jakékoliv laborování s křidélky ve funkci klapek jednak zbytečné a možná i kontraproduktivní.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: čtv 23.03.2017 8:03 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 1871
Bydliště: Blatnica, SR
Presne tak. Potlačiť a pustiť, ale dávať pozor, aby po pustení výškovky model nedvihol moc čumák hore, nezpomalil pod pádovú rýchlosť a vo finále meter nad zemou nepadol po krídle.
Ja s obdobnými modelmi často vytrácam rýchlosť tak, že keď idem kolmo oproti sebe vo väčšej výške a potrebujem rýchlosť vytratiť tak kopnem plnú smerovku do jednej strany a akonáhle začne točiť hneď do druhej. Urobím zo 1-2 krát takéto kľučky a hneď som dole. Treba ale zároveň pracovať /priťahovať/ aj výškovku, aby sa nos nenaklonil moc dole.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: čtv 23.03.2017 19:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
Ja s kompozitovou miniEllipse (E) preletím naše letisko tam a späť a zase tam až do trávy na konci, ak ju pri pristávaní potlačím a tým naberie rýchlosť (a nepadne mi pri poslednej zatáčke po krídle).. Ale ak ju pritiahnem tak že spomalí a začne presadať, tak mi sadne k nohe (z takého istého priblíženia).
Je to síce čiastočne o čistote modelu a možno RG-15 profile, ale podľa mňa to vystihuje podstatu, že pomaly letiaci je neúčinný a brzdí, a rozbehnutý má prúdenie krásne rozvinuté a účinné (=malý odpor).

Možno u SkySurferu drsný povrch brzdí citeľne aj pri vysokej rýchlosti a možno je aj 3-4x vyšší čelný prierez, hlavne s pylonom, .. ale až tak to kvoli vyššej rýchlosti podľa mňa určite nebrzdí ako by to mohlo pri malej, a aj keby, tak ten odpor a brzdenie v podstate skončí ešte na dosť vysokej tej rýchlosti, a čo potom?

Pri tom spomalení je len jediné veľké "ale" - Ak by sa prúdnice trhali na vonkajšej strane krídla, už by bola dávno rozbitá - preto nastavujem krídelká 2-3 aj 4 mm dohora pred priblížením, a mám veľkú diferenciáciu, a na vonkajších tretinách krídla turbulátory (jednu vrstvu 4mm širokej Oraline samolepky akože ozdobu).
Samotný spoileron, t..j 20mm aj viac dohora, dokáže síce ešte trochu skrátiť vzdialenosť, ale zďaleka nie tak výrazne. (Klapky model nemá).
Neviem, možno zbytočne veľa píšem, ale zdá sa mi že nebudete vždy mať Sky Surfer s tučným krídlom a pylonom, a čo potom..

Hlavné je aby bol model stabilný a ani pri malej rýchlosti nečakal na prvú chybu pilota či závan vetra, pripravený skočiť si kopaný výkrut do zeme. Sú asi aj modely kde to nejde tak nastaviť, ale tým sa hovorí "mrcha" a ja nemám schopnosti taký model riadiť (prípadne, jediiné čo ja na taký model viem použiť je že sa nedá spomaiť a treba ho natlačiť o zem na rýchlosti...?)

Model by mal byť aj zalietaný - vytrimovaný tak, aby letel bez držania či hrabania do výškovky. To je citlivá vec kde sa dá hodne pokaziť. A to zabezečí že by nepadol či už v poslednej chvíli alebo hocikedy predtým, ak by človek "pustil výškovku" ktorú ručne tlačí.. Naopak, pre spolamenie a tým stratu kĺzavosti, za výškovku zaťahám pred dráhou, a potom už nechám na stabilite modelu aby klesal sám ako mu je najlepšie (jo, ale vo vetre a turbulenciách to je o inom, lenže keď už model "vie sám", tak v takom prípade je s ním jednoduchšie aj v blbom počasí).

Ešte spomeniem vrtuľu - sklopená ale ani zastavená, veľmi nebrzdí, ale keby sa dali malé otáčky na motore a tým akoby vypla brzda reglu, tak točiaca sa vrtuľa brzdí veľmi účinne.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 46 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz