Autor |
Zpráva |
celadnik
|
Napsal: ned 05.02.2017 21:16 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 31.1.2012 Příspěvky: 571 Obrázky: 0
|
Ahojte. Chcel by som sa spytat, ako presne funguju klapky na modeli.
Niekto mi spominal, ze vysunutie do 25% funguje ako brzdove, a vysunutie viac uz ako vztlakove. Plati to tak? Dakujem za info a rady.
_________________ Moje modely (tie ktoré som už zalietal) najdete na rcalbum.cz
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Pajik_CZ
|
Napsal: ned 05.02.2017 21:22 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.12.2009 Příspěvky: 674 Bydliště: Ústí nad Orlicí , Pardubický kraj
|
spíš obráceně, ne? Vysunutí klapek mimo jiné generuje aerodynamický odpor, tudíž se větším vysunutím více brzdí.
_________________ zase jen na zemi...
|
|
Nahoru |
|
|
Papir
|
Napsal: ned 05.02.2017 21:24 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 25.7.2006 Příspěvky: 1054 Bydliště: Česká Lípa
|
Obráceně. Málo vysunuté dolu vztlakují, hodně vysunuté dolů brzdí. Ale nejde jednoznačně říct nějaká hodnota kolik. To se liší model od modelu. Papíra
_________________ DJANGO - výrobce, ION, ASW 28, LF 109, ..., T14SG www.vpmodel.cz
|
|
Nahoru |
|
|
jardah62
|
Napsal: pon 06.02.2017 7:24 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 5.1.2012 Příspěvky: 1058 Bydliště: Rakovnik
|
U velkých letadel významně snižují přistávací rychlost a zkracují start a především dojezd při přistání. U modelů je tento efekt méně významný (čím menší model, tím je efekt zanedbatelnější), proto menší modely (řekněme do 1300mm) klapky vůbec nemají, protože instalace klapek je hmotnost navíc a ušetření hmotnosti má u takového modelu stejný, ne-li větší efekt, než použití vlastních klapek.
_________________ Jardah
|
|
Nahoru |
|
|
walter2
|
Napsal: pon 06.02.2017 7:34 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 14.12.2009 Příspěvky: 856
|
Jako brzda se na 4 serverovem kridle pouziva rezim "butterfly", kdy se maximalni vychylka klapekdolu (ty pohyblive plochy blize u trubu) kombinuje s vychylkou kridelek nahoru (to jsou ty na koncich kridel). Klapky vygeneruji krome brzdeni I vztlak a vetsina letadel a ten se kompenzuje kridelky. Zaroven u vetsiny letadel dojde ke zvetesni vztlaku a vzpinani, tak se na vyskovce kompenzuje potlacenim.
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: pon 06.02.2017 8:23 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6022 Bydliště: Praha ČR
|
SKAY píše: a nahoru i urychli model Tohle je tak zjednodušené, až je to spíš nepravda. Zatímco chování při vyklopení dolů je principiálně vždy stejné (vztlak prostě naroste a podle profilu se jen liší smysluplnost a od jisté výchylky to začne brzdit), tak u výchylky nahoru strašně záleží na profilu. V ideálním případě ti při zvednutí nahoru klesne odpor při menším úhlu náběhu a ve výsledku tedy model letí rychleji. Samozřejmě naroste opadání, ale v tom dobrém případě bude menší, než kdyby se stejné rychlosti docílilo potlačením. Jenže tohle neplatí zdaleka obecně a u dost profilů se prostě jen "zkurví" chování a poctivým měřením zjistíš, že pouhým potlačením docílíš lepší chování na rychlosti než při zvednutí klapek.
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: stř 22.03.2017 16:02 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Dovolím si recyklovat tohle téma dotazem, jak je to s flaperony/spoilerony: Úlohou klapek nebo flaperonů je zajistit větší vztlak křídla, tedy nižší pádovou rychlost - je to tak?. Znamená to tedy, že naopak zapnuté spoilerony znamenají vyšší pádovou rychlost, než s křidélky rovně? Co jsem vypozoroval je, že pádovou rychlost Sky Surfera asi od oka neposoudím, ale se spoilerony je možné/nutné víc zatáhnout za výškovku, čímž letadlo při asi stejné dopředné rychlosti ztrácí výšku rychleji, a tedy to nejspíš umožní přistát na menším prostoru. Mám se obávat, že mi se spoilerony víc hrozí spadnutí po křídle kvůli ztrátě rychlosti, protože s nimi má model větší pádovou rychlost? Já mám se Sky Surferem spíš problém dostat ho na zem na rozumném prostoru - pokud chci točit poslední zatáčku tak, abych byl aspoň "jednu chybu vysoko", musel bych být od sebe tak daleko, že už bych na model dobře neviděl (nehledě na to, kde ten prostor vzít . A pokud klesám strměji, než model sám chce, tak to zase zrychluje, a já mám problém se té rychlosti na konci nějak zbavit. Má cenu se snažit v této fázi použít spoilerony?
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
walter2
|
Napsal: stř 22.03.2017 16:39 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 14.12.2009 Příspěvky: 856
|
Pokud se nepletu, tak Skysurfer má 2 křidélka (ailerons) tj.2servove kridlo. Kdyz jsem experimentoval na Easyglideru s vychylenim obou kridelek současne nahoru, tak mi to padalo po kridle (než jsem se s tim naučil litat) a tak jsem to zavrhnul a raději zkoušel třeba glisadu nevím, zda půjde na Skysurferu, zda má účinnou smerovku)
S konfiguraci křídla pro přistání jsem si hrál spíš až u 4servoveho kridla.
Ale určitě experimentování s různou konfiguraci křídla na Easyglideru nelituju, protože se člověk alespoň něco priuci a naučí zvládat "nenadale" situace.
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: stř 22.03.2017 22:58 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Jo, dvouservové křídlo. Právěže před dvěma týdny jsem to zkoušel, a se spoilerony (výchylka obou křidélek nahoru) to subjektivně klesalo rychleji. Ale právě nevím, jak moc se mám bát té pádové rychlosti.
Co je glisáda? V jednom videu na YT jsem zahlédl, že kluk přistával s modelem nějak jako nakloněným do strany, což vyrovnával směrovkou. Nejspíš to pak rychleji klesalo kvůli menšímu průmětu křídla do horizontální roviny. Je to ono, nebo tohle nějak souvisí s bočním větrem při přistání? Kde se o tom dočíst víc?
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
coro
|
Napsal: čtv 23.03.2017 7:12 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 8.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
YenyaKas píše: Dovolím si recyklovat tohle téma dotazem, jak je to s flaperony/spoilerony: Úlohou klapek nebo flaperonů je zajistit větší vztlak křídla, tedy nižší pádovou rychlost - je to tak?. Znamená to tedy, že naopak zapnuté spoilerony znamenají vyšší pádovou rychlost, než s křidélky rovně? Co jsem vypozoroval je, že pádovou rychlost Sky Surfera asi od oka neposoudím, ale se spoilerony je možné/nutné víc zatáhnout za výškovku, čímž letadlo při asi stejné dopředné rychlosti ztrácí výšku rychleji, a tedy to nejspíš umožní přistát na menším prostoru. Mám se obávat, že mi se spoilerony víc hrozí spadnutí po křídle kvůli ztrátě rychlosti, protože s nimi má model větší pádovou rychlost? Já mám se Sky Surferem spíš problém dostat ho na zem na rozumném prostoru - pokud chci točit poslední zatáčku tak, abych byl aspoň "jednu chybu vysoko", musel bych být od sebe tak daleko, že už bych na model dobře neviděl (nehledě na to, kde ten prostor vzít . A pokud klesám strměji, než model sám chce, tak to zase zrychluje, a já mám problém se té rychlosti na konci nějak zbavit. Má cenu se snažit v této fázi použít spoilerony? "pádová rychlost" nie je celkom to isté u väčších a možno presnejšie riadených strojov, ako u malých modelov. Pri krídelku ktoré je len na vonkajších častiach krídla, je podstatnejšia stabilita, pretože hociaký závan vetra či turbulencia alebo len zásah do riadenia, je v modelovej mierke výrazne vyššia než pri skutočnom lietadle. T.j... A- ak vychýlením flaperonu na konci krídla smerom dolu, zdvihneš vztlak v tej časti krídla o nejaké percentá, môže to vyzerať ako dobrý nápad, zmení to ale aj uhol nábehu a hranicu utrhnutia prúdenia - a vztlak na strednej časti kde nemáš klapky, je stále menší, až to tá krídelková časť v úlohe flaperonu neunesie a prúdenie sa utrhne. Keďže je na vonkajšej strane, efekt je pád po krídle a často havária. B- Naopak ak pridvihneš spoiler, čo len o malú výchylku, väčší uhol nábehu akoby bol v strede krídla, Ak spomalíš až tak že na tom strede sa prúdenie utrhne, model začne prepadať naplocho dolu (aj brzdiť) - ale preto že to je v strede a vonkajšia časť s kormidlami ešte drží, model nepadne do náklonu a dokonca môžeš stále riadiť (samozrejme opatrne, pohyb krídelka dolu je rizikový, lepšie je ak vysielač zvládne nastaviť veľkú diferenciáciu alebo proste len nahor). Pre zachovanie rýchlosti môže byť nutné aj sklopiť čumák ale to všetko záleží od modelu. Podľa mňa B je to čo chceme a A je cesta k troskám.
|
|
Nahoru |
|
|
BoBik_CZ
|
Napsal: čtv 23.03.2017 7:48 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 501 Bydliště: Frýdek-Místek
|
"Já mám se Sky Surferem spíš problém dostat ho na zem na rozumném prostoru - pokud chci točit poslední zatáčku tak, abych byl aspoň "jednu chybu vysoko", musel bych být od sebe tak daleko, že už bych na model dobře neviděl (nehledě na to, kde ten prostor vzít . A pokud klesám strměji, než model sám chce, tak to zase zrychluje, a já mám problém se té rychlosti na konci nějak zbavit. Má cenu se snažit v této fázi použít spoilerony?" Nedělal bych ze Sky Surfera termický brus. ) Před přistáním potlač tak, aby jsi se dostal tak metr nad zem. Při tom model sice trošku nabere rychlost, ale díky obrovskému aerodynamickému odporu (velký průřez trupu, pylon s motorem, tlusté křídlo . . .) ji zase velmi rychle vytratí. U tohoto modelu je jakékoliv laborování s křidélky ve funkci klapek jednak zbytečné a možná i kontraproduktivní.
|
|
Nahoru |
|
|
automet
|
Napsal: čtv 23.03.2017 8:03 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.2.2014 Příspěvky: 1871 Bydliště: Blatnica, SR
|
Presne tak. Potlačiť a pustiť, ale dávať pozor, aby po pustení výškovky model nedvihol moc čumák hore, nezpomalil pod pádovú rýchlosť a vo finále meter nad zemou nepadol po krídle. Ja s obdobnými modelmi často vytrácam rýchlosť tak, že keď idem kolmo oproti sebe vo väčšej výške a potrebujem rýchlosť vytratiť tak kopnem plnú smerovku do jednej strany a akonáhle začne točiť hneď do druhej. Urobím zo 1-2 krát takéto kľučky a hneď som dole. Treba ale zároveň pracovať /priťahovať/ aj výškovku, aby sa nos nenaklonil moc dole.
|
|
Nahoru |
|
|
coro
|
Napsal: čtv 23.03.2017 19:53 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 8.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
Ja s kompozitovou miniEllipse (E) preletím naše letisko tam a späť a zase tam až do trávy na konci, ak ju pri pristávaní potlačím a tým naberie rýchlosť (a nepadne mi pri poslednej zatáčke po krídle).. Ale ak ju pritiahnem tak že spomalí a začne presadať, tak mi sadne k nohe (z takého istého priblíženia). Je to síce čiastočne o čistote modelu a možno RG-15 profile, ale podľa mňa to vystihuje podstatu, že pomaly letiaci je neúčinný a brzdí, a rozbehnutý má prúdenie krásne rozvinuté a účinné (=malý odpor).
Možno u SkySurferu drsný povrch brzdí citeľne aj pri vysokej rýchlosti a možno je aj 3-4x vyšší čelný prierez, hlavne s pylonom, .. ale až tak to kvoli vyššej rýchlosti podľa mňa určite nebrzdí ako by to mohlo pri malej, a aj keby, tak ten odpor a brzdenie v podstate skončí ešte na dosť vysokej tej rýchlosti, a čo potom?
Pri tom spomalení je len jediné veľké "ale" - Ak by sa prúdnice trhali na vonkajšej strane krídla, už by bola dávno rozbitá - preto nastavujem krídelká 2-3 aj 4 mm dohora pred priblížením, a mám veľkú diferenciáciu, a na vonkajších tretinách krídla turbulátory (jednu vrstvu 4mm širokej Oraline samolepky akože ozdobu). Samotný spoileron, t..j 20mm aj viac dohora, dokáže síce ešte trochu skrátiť vzdialenosť, ale zďaleka nie tak výrazne. (Klapky model nemá). Neviem, možno zbytočne veľa píšem, ale zdá sa mi že nebudete vždy mať Sky Surfer s tučným krídlom a pylonom, a čo potom..
Hlavné je aby bol model stabilný a ani pri malej rýchlosti nečakal na prvú chybu pilota či závan vetra, pripravený skočiť si kopaný výkrut do zeme. Sú asi aj modely kde to nejde tak nastaviť, ale tým sa hovorí "mrcha" a ja nemám schopnosti taký model riadiť (prípadne, jediiné čo ja na taký model viem použiť je že sa nedá spomaiť a treba ho natlačiť o zem na rýchlosti...?)
Model by mal byť aj zalietaný - vytrimovaný tak, aby letel bez držania či hrabania do výškovky. To je citlivá vec kde sa dá hodne pokaziť. A to zabezečí že by nepadol či už v poslednej chvíli alebo hocikedy predtým, ak by človek "pustil výškovku" ktorú ručne tlačí.. Naopak, pre spolamenie a tým stratu kĺzavosti, za výškovku zaťahám pred dráhou, a potom už nechám na stabilite modelu aby klesal sám ako mu je najlepšie (jo, ale vo vetre a turbulenciách to je o inom, lenže keď už model "vie sám", tak v takom prípade je s ním jednoduchšie aj v blbom počasí).
Ešte spomeniem vrtuľu - sklopená ale ani zastavená, veľmi nebrzdí, ale keby sa dali malé otáčky na motore a tým akoby vypla brzda reglu, tak točiaca sa vrtuľa brzdí veľmi účinne.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|