Autor |
Zpráva |
Ticcino
|
Napsal: ned 09.10.2016 23:23 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2010 Příspěvky: 2308 Bydliště: Liberec
|
Ahoj pánové, Poslední dobou nemám čas na lítání, ale i přes to jsem párkrát zašel na pole. Prsty trošku polevily a proto si nedovolím to, co jsem dělal vloni. Nicméně se snažím se stále posouvat dál. Už i hrabu do směrovky Mám EPP Arlin od Brixi Model. Suprový středoplošník. Ale co mě velmi zarazilo - a stalo se mi to i u jiných modelů... Klasický ustálený vodorovný let... dám plnou směrovku (cca 30 stupňů, směrovka velká přes půl SOP), letadlo v podstatě bez korekcí (možná trochu podvědomě) křidélek točí krásnou plochou zatáčku. Potud správně a dle očekávání. Jenže po cca 180 stupních zatáčení mi to přestane zatáčet a i s plnou směrovkou to letí rovně. Proč? Jo, foukal vítr. Ale mírný. Mohlo to být příčinou? Chtěl bych vykroužit minimálně 720 stupňů plochou zatáčku. Co pro to mám udělat? Díkes a letu zdar.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Grugh
|
Napsal: pon 10.10.2016 0:26 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky: 9
|
Pokud je to symetrické, tak podezřívám deformaci celé SOP. http://www.slavetind.cz/stavba/Mechanika/Aeroelastickejevy.aspx (viz odstavec Reverzace křidélek). Pokud ne, tak bych podezříval na nějaké problémy se závěsem, pákou kormidla, táhlem apod. Účinnost kormidla bude hodně ovliňovat i rychlost. Pokud by letadlo výrazně zpomalilo, tak by došlo i ke zpomalení zatáčení. Ještě mě napadá, že by se kormidlo dostalo částečně do úplavu, ale to by nejspíš nastalo mnohem dřív.
|
|
Nahoru |
|
|
mikymik
|
Napsal: pon 10.10.2016 8:46 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.11.2010 Příspěvky: 629 Bydliště: Praha 4 - Budějovická Obrázky: 2
|
A nezasahuje do toho nějak stabilizace, pokud ji tam tedy máš?
|
|
Nahoru |
|
|
Ticcino
|
Napsal: pon 10.10.2016 9:36 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2010 Příspěvky: 2308 Bydliště: Liberec
|
Symetrické to je. Deformace SOP je možná, ale to nevysvětluje, že z počátku to zatáčí krásně, ale po cca půlotočce to zatáčet přestane, resp. to zatáčí citelně míň. Rychlost na toto bude mít určitě také vliv, ale já jí v průběhu zatáčky nijak zásadně neměním.
Stabilizaci mám jen na kvadrovětráku. Na letadlo jsem jí zatím nepotřeboval.
Pořád víc si myslím, že za to mohl ten vítr. Zkusím to nějak víc vysledovat.
|
|
Nahoru |
|
|
OrDa
|
Napsal: pon 10.10.2016 10:55 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.1.2010 Příspěvky: 861 Bydliště: Praha 4
|
Zkus se soustředit na to, co dělá druhá ruka. Nedáváš křidélka kontra?
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: pon 10.10.2016 11:27 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Napadlo mě, jestli ten model neztratí rychlost a nedojde k odtržení proudnic na směrovce. Model má při ploché zatáčce podstatně větší odpor. Vyzkoušej větší poloměr té zatáčky a přidej víc plynu.
|
|
Nahoru |
|
|
JB
|
Napsal: pon 10.10.2016 13:22 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 13.9.2009 Příspěvky: 144 Bydliště: Praha 10
|
Ahoj. Zůstaly Ti křídla dokonale vodorovně? Mně při ploché zatáčce po chvilce trochu poklesne vnější křídlo a éro přejde do skluzu. Aby dál točilo zatáčku, musím ho držet křidélky v rovině, jinak netočí.
|
|
Nahoru |
|
|
4F200
|
Napsal: pon 10.10.2016 16:46 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 26.11.2013 Příspěvky: 34
|
Koukám a co nevidím. Samej superpilot. Mám 2 otázky: - k čemu je dobrá plochá zatáčka? - zkoušel jsi to na obě strany?
_________________ Creata 400, Hiko 400, Griffin 450, 4F200, Omega 1200, V120D02S, V450D01(03), Solius
|
|
Nahoru |
|
|
pavel1tu
|
Napsal: pon 10.10.2016 17:18 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 21.8.2015 Příspěvky: 198 Bydliště: Trutnov Obrázky: 5
|
Při "ploché zatáčce" se letadlo musí naklonit, jinak by nazatočilo, nebo to bylo způsobeno větrem z jedné strany (proto to podle mne poté nazatáčelo) - nesymetrickým obtékáním trupu vzduchem - jsou na to pěkné simulace na leteckých trenažérech (připravuji si studijní materiál a zábavu na zimní období) - na nové éro se připravuji pilně trocha vyčtené teorie - na simulátoru mi to jde, a funguje to tak ... praxe pokulhává1) Jak jsem vyčetl u prvního letadla jen se směrovkou, pokud je ledadlo jen se směrovkou, musí mít větší vzepětí křídel aby se samo naklonilo, což je ale v zatáčkách více ztrátové - rychleji klesáte, na provedení zatáčky je potřeba více energie.
2) Proto se PRÝ zatáčí, jak jsem vyčetl, nakloněním letadla křidélky, a pak jsem zmatenej, někde se píše zatáčku lze při náklonu utáhnou výškovkou, jinde se píše, pomoct tomu mírně směrovkou, aby ocas následoval trup ve stejném poloměru. Píše se to pěkně, ale jak to mám ve 100m vidět to už mi nikdo neřekne
3) Ideální je zatáčka, kdy při zatáčení máte tak srovnanou odstředivou sílu, náklon, rychlost a úhel zatáčky tak, že by se "kulička" v misce uvnitř modelu udržela uprostřed misky - tak kdo tak lítá ?A já bych tomu věřil, někdy je i čas to trénovat - lépe vyříznutou zatáčku poznám ve stoupáku - neztrácím výšku - tedy, věřím tomu, že se povedla lépe.
_________________ Trutnov, X9D+ EasyPeasy,RELAX II,Vektor XXL,4ptéra 250ka Šohaj(stavím)
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: pon 10.10.2016 18:45 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
to 4F200: měl by si si trochu víc nastudovat. Plochá zatáčka je normální letový obrat, jako třeba výkrut, nebo přemet. Tetalo při něm letí s křídlem v rovině a jen zatáčí. Proto plochá zatáčka. to pavel1tu: Ta teorie kterou popisuješ se ale týká normální zatáčky s náklonem modelu dovnitř zatáčky. Jinak ještě jsem neměl model, který by zaletěl plochou zatáčku jen s použitím směrovky, ale vždy jsem musel křidélky koridovat vodorovnou polohu křídla a výškovkou klesání. Edit: Dobře posaný postup máš tady: http://jio-faq.blogspot.cz/2007/07/ploch-zatka.html
|
|
Nahoru |
|
|
4F200
|
Napsal: pon 10.10.2016 20:35 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 26.11.2013 Příspěvky: 34
|
Lark: Zkus se přihlásit na zimní školení do některého z okolních aeroklubů a prezentuj tam svoje geniální myšlenky. Budou rádi.
_________________ Creata 400, Hiko 400, Griffin 450, 4F200, Omega 1200, V120D02S, V450D01(03), Solius
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: pon 10.10.2016 21:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
4F200 píše: Lark: Zkus se přihlásit na zimní školení do některého z okolních aeroklubů a prezentuj tam svoje geniální myšlenky. Budou rádi. Nebuď tak skoupej na slovo a pouč mě (nás). Jinak se tu nebavíme o velkých letadlech, ale o modelech a nevím co máš proti ploché zatáčce. Budu jen rád, když to trochu víc rozvedeš. Zatím jsi dal jen dvě otázky.
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: pon 10.10.2016 21:59 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20845 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
4F200 píše: Lark: Zkus se přihlásit na zimní školení do některého z okolních aeroklubů a prezentuj tam svoje geniální myšlenky. Budou rádi. Zkus nám tady postnout video jak létáš s tou Omega 1200 pěkné zatáčky tak jak se létat mají.
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
ujovko
|
Napsal: pon 10.10.2016 22:34 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 31.3.2015 Příspěvky: 449 Bydliště: Košice, SR
|
pavel1tu píše: 3) Ideální je zatáčka, kdy při zatáčení máte tak srovnanou odstředivou sílu, náklon, rychlost a úhel zatáčky tak, že by se "kulička" v misce uvnitř modelu udržela uprostřed misky - tak kdo tak lítá ? Ja, a určite aj mnohí ďalší. Volá sa to koordinovaná zátačka. Plochá zátačka je potrebná pri korekcii smeru tesne pred a počas pristávania, inak hrozí kontakt krídla s dráhou, alebo vybočenie zo smeru. Smerovka a kontra krídelká dostanú lietadlo do sklzu, ktorý brzdí a/alebo vyrovná bočný vietor. Bez koordinovanej zátačky nezaletíš zátačku s helikoptérou a ani s koptérou. Musíš ich nakloniť (krídelká), otáčať (smerovka) a dvíhať (výškovka) súčasne.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|