První letové dojmy Převzato z RCG
Létání Věřte tomu nebo ne, je toho mnohem víc. 3830 mAh LiPol baterie je nabitá asi za hodinu, za použití kompaktní nabíječky, se dvěma dva USB porty. To je užitečné pro současné dobíjení s dálkovým ovladačem.
Ovladač Když je řeč o ovladači, tak ten je velmi malý. Dva pohyblivé úchyty pro smartphone, vysouvatelné zespodu, budou kompatibilní pro většinu standardních, či dokonce velkých telefonů. Pro tablet se ale nevejde. Telefon se připojí k ovladači, stejně jako u předchozích DJI dálkových ovladačů pomocí USB kabelu. Dálkový ovladač je vybaven malým, ale jasným monochromatickým displejem pro zobrazení letových režimů, telemetrie a dalších klíčových funkcí. Není zde ale náhled FPV obrazu z kamery, k tomu je potřeba použít smartphone, nebo nové, volitelné HD DJI brýle.
1080p videostream Mavic (verze Pro) poskytuje 1080p stream pro smartphone aplikaci nebo pro zmíněné HD FPV videobrýle, tzn. je to více, než 720p stream z Phantoma 4. Navíc pokud použijete videobrýle, DJI se podařilo snížit lag tak, že není prakticky postřehnutelný. Zapomněli jste doma telefon? Nevadí, máte možnost plně letadlo ovládat pomocí dálkového ovladače. Zapomněli jste ovladač? Nevadí, můžete použít jen svůj telefon s ovládáním gesty, byť s nižší citlivostí.
Vzlet Všechno nastavené? Satelity uzamčené? Pojďme létat. Vzlet velmi hladký, letadlo automaticky vystoupá na necelé 3 metry a vznáší se. Ovládání je dodáváné s nastavením na Mode 2, ale můžete jej snadno změnit. Mavic Pro se v prostoru vznáší jako přibitý. Znatelně je tišší než P4, a tedy mnohem méně dotěrný pro lidi, kteří nemají rádi bzučení multikoptér. To je velký rozdíl.
Vzlétli jsme výš a zalétli osmičku. Bezchybné, hladké, a vysoce citlivé. Nižší hmotnost tohoto stroje (1,64 lbs, včetně baterie a vrtulí), je zde cítit více agility a mrštnosti. V režimu Attitude okamžitá odezva a velká jistota.
To je letadlo pro snadné létání úplných začátečníků.
Vzhledem k nižší hmotnosti to je ale občas nestabilní ve větru ve srovnání s P4, ale tříosý gimbal to skvěle zvládá. Nižší hmotnost rovněž znamená výborné letové časy, a to navzdory menší velikosti baterie. DJI mluví až o 27 minutách letu s nulovým větrem, a 24 minutách vznášení na místě.
Vyhýbání se překážkám Přestože jsme měli testovací stroj, museli jsme vyzkoušet i inovované vyhýbání se překážkám. A tak jsme namířili rychle směrem přímo na strom. Mavic Pro "dupl" na své "air brakes" tak razantně, až se zvedl nos letadla, jeho vrtule tak umožní bleskově zastavit pohyb vpřed. Brzy jsme měli dostatek důvěry v tuto funkci, takže jsme namířili přímo proti nám (to prosím nezkoušejte!), a fungovalo to opět bezchybně. Ovladač má také hmatovou zpětnou vazbu (force feedback), takže ucítíte lehké zavibrování, když se objeví další překážka.
Sportovní režim Krátce jsme vyzkoušeli sportovní režim, který umožní Mavic Pro maximální rychlost cca 65 km/h. Dostatečně rychlé pro většinu pilotů a pro zážitek z létání. Dokonce i při těchto rychlostech, je letadlo neuvěřitelně citlivé a hbité. Ne, není úplně to stejná úroveň jako vyladěný závodní "dron", ale je to velmi působivé pro uživatele kvadrokoptér z kategorie consumer (spotřební)/prosumer (pomezí spotřební/profi).
Tripod (stativ) režim Nelíbí se velká rychlost? Zkusili jsme "Režim Tripod (stativ)", který omezí rychlost na maximálně 3,6 km/h (!). Ano, je velmi p-o-m-a-l-é. Ale je to "killer smooth", ideální pro filmování (nebo úplné začátečníky).
Inteligentní režimy Pokud jde o inteligenci, tak Mavic Pro navazuje tam, kde Phantom 4 skončil - jsou zde další chytré funkce. Například může rozeznávat mezi lidmi, automobily, jízdními koly, a dokonce i zvířaty. S vylepšenou funkcí (ActiveTrack) může Mavic Pro sledovat objekty v různých režimech: může sledovat zezadu, zepředu, letíc bokem - a to i současně kroužící okolo (Orbit) pohybující ho se objektu, a přitom s na objekt stále uzamčenou kamerou. Kromě toho může plynule sledovat objekt do svahu, a to při stálém zachování předem nastavené výšky nad úrovní terénu (myšleno např. sledování cyklistů či turistů, kteří postupně stoupají v terénu).
Kamera Když je řeč o kameře - záběry, které jsme udělali se zkušebním strojem byly úžasné. Použitím 1/2.3 "CMOS snímače s 12,3 miliony efektivních pixelů, jasností a dynamickým rozsahem byly obrázky opravdu výborné. Byl tam každý skutečný detail ve stínech, naše fotky za denního světla (jasné podmínky, žádný filtr) netrpěly tím vybledlým, vysoce kontrastním vzhledem, který občas trápí záběry pořízené některými koptérami během maxima slunečního svitu. Můžete také rychle otočit gimbalem o 90 stupňů pro vertikální záběr - velmi vítaný prvek (pozn. Gardenroute - toto již P3/4 má, funkci okamžitého otočení gimbalu)
GPS a GLONASS Jak se dalo očekávat, Mavic Pro má GPS i GLONASS navigaci za účelem dosažení lepší přesnosti (jako jedna z mnoha dalších redundantních funkcí). Co byste ale nečekali byla funkce - vlastnost, která umožňuje velmi, velmi přesné přistání skoro přesně na stejném místě, kde letadlo vzlétlo. Co?? Jo. Během vzletu stereofotoaparát (součást systému pro vyhýbání se přkážkám) zaznamená skrytě a automaticky na pozadí sérii pracovních fotek (o tom uživatel vůbec neví). Ty pak využije, společně s GPS informacemi pro přistání doslova "palec" od místa, kde odstartoval. To vždy, kdy je použita funkce automatického přistání a RTH.
Shrnutí Tato koptéra není pouhou evolucí, je to opravdu revoluce. Je to naprosto dokonalé? Těžko říct, jen s několika málo lety a nevyzkoušením všech funkcí a ovládacích prvků. Snad jako jediný potencionální zádrhel se možná ukazují páčky kontroleru - ovladače. Se všemi těmi ostatními prvky, sklopnými do malých rozměrů, přejeme DJI, aby přišel na způsob, jak páčky teleskopicky zasunout nebo složit do stran, nebo jak je schovat do dálkového ovladače tak, aby pak mohl snadněji vklouznout do kapsy. Ale pozor - pokud je to to jediné, co jsme nalezli ke kritice, nemůžeme si stěžovat.
Ceny DJI Mavic Pro : $999 USD DJI Mavic Pro Combo, který má 2 baterie navíc, sadu vrtulí navíc, nabíjecí hub pro více baterií současně, auto nabíječku a tašku přes rameno : $1299 USD
Cena pro DJI HD FPV brýle bude uvedena brzy – a bude pravděpodobně vyhledávaným příslušenstvím. Objednat je již možné nyní (v USA) - dodávky začnou v říjnu.
Poznámka Gardenroute - dovolil jsem si převzít info z RCG a orientačně přeložil, místy zkrátil
_________________ Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Naposledy upravil gardenroute dne úte 27.09.2016 19:16, celkově upraveno 10
|