Autor |
Zpráva |
honzaop
|
Napsal: ned 31.07.2016 19:41 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 26.10.2013 Příspěvky: 249 Bydliště: Ostrava Obrázky: 54
|
Zdravím a měl bych dotaz ohledně samokřídla. Proč se většinou umísťuje motor dozadu? Je to kvůli FPV a kameře na čumáku, nebo to má lepší vlastnosti, než když je motor vpředu? A jak byste viděli letové vlastnosti, když dám dva motory dopředu a na čumák kameru pro FPV? Bude to mít špatné letové vlastnosti, nebo lze to takto "provozovat"? Díky za vaše zkušenosti a poznatky. Honza
_________________ Turnigy T9x, 6ch Belt CP, quad MW328P, hexacopter AIO V2, RC létající sáňky, Slowflyer, Big twin ero
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
jio
|
Napsal: ned 31.07.2016 19:47 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Když je motor i vrtule vzadu, tak jsou chráněny proti nárazu. Když samokřídlo s motorem vzadu přistává, tak se vrtule sama vytočí do vodorovné polohy a nezlomí se. Když je vpředu, tak o ni model zakopne a riziko zlomení je vyšší. Na druhou stranu samokřídlo s motorem vpředu mi lépe (klidněji) létalo. Tak si vyber.
|
|
Nahoru |
|
|
Papir
|
Napsal: ned 31.07.2016 20:15 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 26.7.2006 Příspěvky: 1054 Bydliště: Česká Lípa
|
Mám na samobrku motor v předu, gumičkový unašeč a vrtele sem rozhodně nelámal. Výhoda je taky snadnější vyvažování a ten klidnější let na motoru. Papíra
_________________ DJANGO - výrobce, ION, ASW 28, LF 109, ..., T14SG www.vpmodel.cz
|
|
Nahoru |
|
|
blesk
|
Napsal: ned 31.07.2016 20:47 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7132 Bydliště: Vsetín
|
a hlavně záleží na velikosti šípu, ono to totiž má co dočinění s těžištěm, u "klasických" samokřídel je těžiště většinou velmi vzadu (u kořene křídla) a motor vzadu pomáhá dosažení této polohy...
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: ned 31.07.2016 20:50 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Papira: Souhlasím. Jen pro úplnost dodám, že já jsem používal 3listé vrtule a tam gumička nefunguje.
|
|
Nahoru |
|
|
master_raa
|
Napsal: ned 31.07.2016 20:55 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.5.2015 Příspěvky: 533 Bydliště: Ostrava-Poruba Obrázky: 0
|
Motor v predu tedy vrtule v taznem rezimu ma lepsi ucinnost. Motor vzadu ma vyhodu, ze muzes dat do predu kameru a motor je chranen. Ovsem rezim vrtule v tlacne montazi ma horsi ucinnost. U kridla bych rekl ze se jedna i o vyvazeni. Me treba pri vypnute brzde a motoru vzadu se ne vzdy vrtule zastavila vodorovne a navic za letu pri vypnuti motoru se stale jeste dotazcela takze brzdila. S brzdou na regu se zastavi nahodne, takze mam na delte stejne ploutev ktera ji pri pristani chrani.. http://rc.cernik-net.com/CS/GALLERY-19/Photo-6.html
_________________ Taranis X9D Plus Foto RC.CERNIK-NET.COM/CS/Gallery.html Videa RC.CERNIK-NET.COM/CS/VideoGallery.html
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: ned 31.07.2016 21:01 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
blesk píše: a hlavně záleží na velikosti šípu, ono to totiž má co dočinění s těžištěm, u "klasických" samokřídel je těžiště většinou velmi vzadu (u kořene křídla) a motor vzadu pomáhá dosažení této polohy... S tou šípovitostí a těžištěm to je trošku problém. Zejména u těžiště pak záleží na použitých komponentách a na tom, jak se je podaří rozmístit. Šípovitost - před pár lety jsem koupil dvoje výřezy na samokřídlo od fy Čemech a byly řezané na poměrně ostrý šíp. Sice to létalo, ale i s motorem vpředu docela mizerně. U druhého kusu jsem šíp poměrně výrazně zmenšil a létá to o třídu lépe. Těžiště - u modelů s méně ostrým úhlem je právě opačný problém. Při lehčích baterkách (2článek) bylo potřeba motor posunout více dopředu a tím pak odřezat prostor pro vrtuli. Takže má zkušenost říká, že při vlastní stavbě je vhodné nejdřív křídlo slepit a pak na ně třeba shora nalepit komponenty oboustrannou lepenkou do míst, kam by měly přijít a teprve po ověření těžiště vyřezat otvory pro komponenty.
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: pon 01.08.2016 8:51 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.7.2011 Příspěvky: 6974 Bydliště: Písek, ČR
|
master_raa píše: Motor v predu tedy vrtule v taznem rezimu ma lepsi ucinnost...... Ovsem rezim vrtule v tlacne montazi ma horsi ucinnost....... Proč? Jen se ptám, selský rozum mi říká že účinnost vrtule nemá s jejím umístěním nic společného. Napadá mě snad jen, že při vrtuli vepředu je křídlo obtékáno více urychleným proudem vzduchu. Ale zase ten proud je do šroubovice, tím do letadla strká nakřivo. Zvlášť pokud jsou nějaké směrovky, to způsobuje nechtěné natáčení letadla.
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: pon 01.08.2016 9:57 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Odpovím taky selským rozumem. Pozn. Až teď jsem zjistil, ze v tapatalk jde taky opravovat a tak se omlouvám za dělený příspěvek.
Naposledy upravil jio dne pon 01.08.2016 10:03, celkově upraveno 2
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: pon 01.08.2016 10:00 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Když je vrtule před křídlem tak hrabe do nerozbitého vzduchu. Když je za křídlem, tak už má vzduch rozbitý tím křídlem a to se taky projevuje vyšší hlučností.
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: pon 01.08.2016 14:50 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
Tohle je dost problematické tvrzení... Ve skutečnosti je ve většině případů rozdíl účinnosti tažné a tlačné vrtule minimální, aerodynamický dopad se bude hodně lišit podle konkrétního řešení modelu a může to vyjít na obě strany. Obecnější výhoda tažné vrtule je spíš v lepší účinnosti řídících ploch při malých rychlostech (ofukování od vrtule). Pokud ale daný stroj nemá s pádovkou problém, tak není podstatné ani toto.
|
|
Nahoru |
|
|
sidi
|
Napsal: pon 01.08.2016 15:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.1.2010 Příspěvky: 511
|
Já bych dal motor dopředu a sklopnou vrtuli nebo když je křídlo menší, tak vrtuli na gumičku
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: pon 01.08.2016 18:39 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
tomashr: Já netvrdím, že je jediné správné vysvětlení, ale bavíme se o účinnosti vrtule, ne o účinnosti pohonu jako celku a jeho použitelnosti. Podle toho zmíněného selského rozumu mi to ale přijde jako použitelné. Z praxe vím, že když je vrtule vpředu, tak je hluk, který vydává výrazně menší než když je vzadu, těsně za profilem křídla. Křídlo v tom případě funguje jako ozvučnice pro rázy, které jdou od vrtule a ten hluk je pak vyjádřením nějaké práce, která se takto (u vrtule) jalově ztrácí. Jestliže se něco ztrácí, pak to taky musí někde chybět. Pokud to vidíš jinak, tak to rozveď a nezůstávej v půli cesty. Taky by mě zajímalo jak to skutečně je. Selský rozum vždy ke správné odpovědi nevede.
|
|
Nahoru |
|
|
automet
|
Napsal: pon 01.08.2016 19:58 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.2.2014 Příspěvky: 1879 Bydliště: Blatnica, SR
|
Mne to pripadá, že ak je vzadu, tak hluk vytvárajú aj vibrujúce elevony v blízkosti vrtule, možno sa ale mýlim...
|
|
Nahoru |
|
|
master_raa
|
Napsal: stř 03.08.2016 11:56 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.5.2015 Příspěvky: 533 Bydliště: Ostrava-Poruba Obrázky: 0
|
Osobne jsem deltu se sklopnou vrtuli nevidel ani nezkousel - at v predu nebo v zadu. Kazdopadne sklopna vrtule ma mnohem horsi ucinnost nez pevna, coz jsme si i overil u letadla - hornoplosniku.
U male lehke delty asi nebude prodleva nez se roztoci takova jako u letadla. Vetron precej jen nepotrebuje takovy markantni narust tahu a nejede na vrtuli po celou dobu. Pri klouzani pak ma sklopena vrtule vyznam.
Vetsina majitelu delt chce co nejvetsi rychlost a vykon, coz se sklopnou vrtuli nikdy nedostahnete. Takze co jsme se dival na netu efektivim resenim jsou vyssi winglety a nebo treba brisni ploutev kterou pouzivam ja. Videl jsme realizaci jak plnych ploch, tak treba s vyrezy a nebo brisni ploutev realizovanou ohnutym dratem.
_________________ Taranis X9D Plus Foto RC.CERNIK-NET.COM/CS/Gallery.html Videa RC.CERNIK-NET.COM/CS/VideoGallery.html
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 39 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|