Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 23 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Samokřídlo motor vzadu, či vpředu?
PříspěvekNapsal: ned 31.07.2016 18:41 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 25.10.2013
Příspěvky: 249
Bydliště: Ostrava
Obrázky: 54
Zdravím a měl bych dotaz ohledně samokřídla.
Proč se většinou umísťuje motor dozadu? Je to kvůli FPV a kameře na čumáku, nebo to má lepší vlastnosti, než když je motor vpředu?
A jak byste viděli letové vlastnosti, když dám dva motory dopředu a na čumák kameru pro FPV? Bude to mít špatné letové vlastnosti, nebo lze to takto "provozovat"?
Díky za vaše zkušenosti a poznatky.
Honza

_________________
Turnigy T9x, 6ch Belt CP, quad MW328P, hexacopter AIO V2, RC létající sáňky, Slowflyer, Big twin ero


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: ned 31.07.2016 18:47 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.8.2005
Příspěvky: 4945
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Když je motor i vrtule vzadu, tak jsou chráněny proti nárazu. Když samokřídlo s motorem vzadu přistává, tak se vrtule sama vytočí do vodorovné polohy a nezlomí se. Když je vpředu, tak o ni model zakopne a riziko zlomení je vyšší.
Na druhou stranu samokřídlo s motorem vpředu mi lépe (klidněji) létalo. Tak si vyber.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 31.07.2016 19:15 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.7.2006
Příspěvky: 1054
Bydliště: Česká Lípa
Mám na samobrku motor v předu, gumičkový unašeč a vrtele sem rozhodně nelámal. Výhoda je taky snadnější vyvažování a ten klidnější let na motoru.
Papíra

_________________
DJANGO - výrobce, ION, ASW 28, LF 109, ..., T14SG
www.vpmodel.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 31.07.2016 19:47 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 7120
Bydliště: Vsetín
a hlavně záleží na velikosti šípu, ono to totiž má co dočinění s těžištěm, u "klasických" samokřídel je těžiště většinou velmi vzadu (u kořene křídla) a motor vzadu pomáhá dosažení této polohy...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 31.07.2016 19:50 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.8.2005
Příspěvky: 4945
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Papira: Souhlasím. Jen pro úplnost dodám, že já jsem používal 3listé vrtule a tam gumička nefunguje.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 31.07.2016 19:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.5.2015
Příspěvky: 533
Bydliště: Ostrava-Poruba
Obrázky: 0
Motor v predu tedy vrtule v taznem rezimu ma lepsi ucinnost. Motor vzadu ma vyhodu, ze muzes dat do predu kameru a motor je chranen. Ovsem rezim vrtule v tlacne montazi ma horsi ucinnost. U kridla bych rekl ze se jedna i o vyvazeni. Me treba pri vypnute brzde a motoru vzadu se ne vzdy vrtule zastavila vodorovne a navic za letu pri vypnuti motoru se stale jeste dotazcela takze brzdila. S brzdou na regu se zastavi nahodne, takze mam na delte stejne ploutev ktera ji pri pristani chrani.. http://rc.cernik-net.com/CS/GALLERY-19/Photo-6.html

_________________
Taranis X9D Plus
Foto RC.CERNIK-NET.COM/CS/Gallery.html
Videa RC.CERNIK-NET.COM/CS/VideoGallery.html


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 31.07.2016 20:01 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.8.2005
Příspěvky: 4945
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
blesk píše:
a hlavně záleží na velikosti šípu, ono to totiž má co dočinění s těžištěm, u "klasických" samokřídel je těžiště většinou velmi vzadu (u kořene křídla) a motor vzadu pomáhá dosažení této polohy...

S tou šípovitostí a těžištěm to je trošku problém. Zejména u těžiště pak záleží na použitých komponentách a na tom, jak se je podaří rozmístit.

Šípovitost - před pár lety jsem koupil dvoje výřezy na samokřídlo od fy Čemech a byly řezané na poměrně ostrý šíp. Sice to létalo, ale i s motorem vpředu docela mizerně. U druhého kusu jsem šíp poměrně výrazně zmenšil a létá to o třídu lépe.

Těžiště - u modelů s méně ostrým úhlem je právě opačný problém. Při lehčích baterkách (2článek) bylo potřeba motor posunout více dopředu a tím pak odřezat prostor pro vrtuli. Takže má zkušenost říká, že při vlastní stavbě je vhodné nejdřív křídlo slepit a pak na ně třeba shora nalepit komponenty oboustrannou lepenkou do míst, kam by měly přijít a teprve po ověření těžiště vyřezat otvory pro komponenty.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2016 7:51 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6960
Bydliště: Písek, ČR
master_raa píše:
Motor v predu tedy vrtule v taznem rezimu ma lepsi ucinnost...... Ovsem rezim vrtule v tlacne montazi ma horsi ucinnost.......

Proč? Jen se ptám, selský rozum mi říká že účinnost vrtule nemá s jejím umístěním nic společného. Napadá mě snad jen, že při vrtuli vepředu je křídlo obtékáno více urychleným proudem vzduchu. Ale zase ten proud je do šroubovice, tím do letadla strká nakřivo. Zvlášť pokud jsou nějaké směrovky, to způsobuje nechtěné natáčení letadla.

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2016 8:57 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.8.2005
Příspěvky: 4945
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Odpovím taky selským rozumem. :-)

Pozn.
Až teď jsem zjistil, ze v tapatalk jde taky opravovat a tak se omlouvám za dělený příspěvek.


Naposledy upravil jio dne pon 01.08.2016 9:03, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2016 9:00 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.8.2005
Příspěvky: 4945
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Když je vrtule před křídlem tak hrabe do nerozbitého vzduchu. Když je za křídlem, tak už má vzduch rozbitý tím křídlem a to se taky projevuje vyšší hlučností.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2016 13:50 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
Tohle je dost problematické tvrzení...
Ve skutečnosti je ve většině případů rozdíl účinnosti tažné a tlačné vrtule minimální, aerodynamický dopad se bude hodně lišit podle konkrétního řešení modelu a může to vyjít na obě strany. Obecnější výhoda tažné vrtule je spíš v lepší účinnosti řídících ploch při malých rychlostech (ofukování od vrtule). Pokud ale daný stroj nemá s pádovkou problém, tak není podstatné ani toto.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2016 14:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.1.2010
Příspěvky: 511
Já bych dal motor dopředu a sklopnou vrtuli nebo když je křídlo menší, tak vrtuli na gumičku


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2016 17:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.8.2005
Příspěvky: 4945
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
tomashr: Já netvrdím, že je jediné správné vysvětlení, ale bavíme se o účinnosti vrtule, ne o účinnosti pohonu jako celku a jeho použitelnosti. Podle toho zmíněného selského rozumu mi to ale přijde jako použitelné.

Z praxe vím, že když je vrtule vpředu, tak je hluk, který vydává výrazně menší než když je vzadu, těsně za profilem křídla. Křídlo v tom případě funguje jako ozvučnice pro rázy, které jdou od vrtule a ten hluk je pak vyjádřením nějaké práce, která se takto (u vrtule) jalově ztrácí. Jestliže se něco ztrácí, pak to taky musí někde chybět.

Pokud to vidíš jinak, tak to rozveď a nezůstávej v půli cesty. Taky by mě zajímalo jak to skutečně je. Selský rozum vždy ke správné odpovědi nevede.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2016 18:58 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 1871
Bydliště: Blatnica, SR
Mne to pripadá, že ak je vzadu, tak hluk vytvárajú aj vibrujúce elevony v blízkosti vrtule, možno sa ale mýlim...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 03.08.2016 10:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.5.2015
Příspěvky: 533
Bydliště: Ostrava-Poruba
Obrázky: 0
Osobne jsem deltu se sklopnou vrtuli nevidel ani nezkousel - at v predu nebo v zadu. Kazdopadne sklopna vrtule ma mnohem horsi ucinnost nez pevna, coz jsme si i overil u letadla - hornoplosniku.

U male lehke delty asi nebude prodleva nez se roztoci takova jako u letadla. Vetron precej jen nepotrebuje takovy markantni narust tahu a nejede na vrtuli po celou dobu. Pri klouzani pak ma sklopena vrtule vyznam.

Vetsina majitelu delt chce co nejvetsi rychlost a vykon, coz se sklopnou vrtuli nikdy nedostahnete. Takze co jsme se dival na netu efektivim resenim jsou vyssi winglety a nebo treba brisni ploutev kterou pouzivam ja. Videl jsme realizaci jak plnych ploch, tak treba s vyrezy a nebo brisni ploutev realizovanou ohnutym dratem.

_________________
Taranis X9D Plus
Foto RC.CERNIK-NET.COM/CS/Gallery.html
Videa RC.CERNIK-NET.COM/CS/VideoGallery.html


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 23 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz