Autor |
Zpráva |
kope
|
Napsal: sob 25.06.2016 16:06 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2011 Příspěvky: 3159 Bydliště: Praha Letňany
|
Na konci loňského roku jsem si udělal radost a k Vánocům jsem si pořídil stavebnici jednoplošníku z WW1 - Bristol M1c. Do ČR jí vozí Pelikán: http://www.pelikandaniel.com/?sec=product&id=75577Stavebnice je sice prodávaná jako kit, ale jedná se spíš o short kit - v krabici je výlisek motorového krytu, všechny balsové a překližkové díly + nějaká bižuterie, ale třeba kola, kužel, potahový materiál nebo nějaké další doplňky, které by zvýšily maketovost, budete hledat marně. Příloha:
WP_20151221_20_00_25_Pro.jpg [ 47.63 KiB | Zobrazeno 4035 krát ]
Příloha:
WP_20151221_20_02_48_Pro.jpg [ 53.73 KiB | Zobrazeno 4035 krát ]
Samozřejmě, že součástí je plán (2 listy) a anglický návod doprovázený fotkami. Pelikán k modelu dodává obecný návod ke stavbě, který ale rozhodně není překladem originálu, je to spíš souhrn doporučení ke stavbě, doplněný anglicko-českým slovníčkem nejčastějších pojmů, používaných v originálním návodu. Model je původně určený pro pohon motorem 6,5 - 10 cm3 a tomu odpovídá i osazení servy - navržená jsou serva standardní velikosti. Já se rozhodl osadit model elektromotorem, takže jsem si mohl dovolit použít i menší serva (a tím ušetřit trochu hmotnosti). Rozpětí je 152 cm (i když na krabici je uvedeno 180), předpokládaná letovka 2,7 až 3 kg. Příloha:
WP_20151221_20_01_00_Pro.jpg [ 50.6 KiB | Zobrazeno 4030 krát ]
Co mne překvapilo při čtení originálního návodu bylo to, že pro lepení doporučuje výrobce jen řídký a střední vteřiňák. Na všechno - včetně motorové přepážky, hranolů pro upevnění podvozku a pod. Já jsem pro lepení použil disperzi (Patex Wood Expres) a epoxid. Vteřiňák jen pro slepení motorového krytu.
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
kope
|
Napsal: sob 25.06.2016 16:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2011 Příspěvky: 3159 Bydliště: Praha Letňany
|
Po slepení téhle základní bedýnky následuje nalepení tvarových polopřepážek a postupné lepení podélníků, které dávají trupu charakteristický kulatý tvar. Po jejich nalepení následuje přilepení tuhého potahu přední části trupu. V téhle fázi je potřeba osadit i kýlovku. Tady jsem udělal první změnu oproti plánu. Ve stavebnici jsou ocasní plochy z plné balsy cca 6 mm. Pro ušetření hmotnost jsem se rozhodl udělat ocasní plochy konstrukční. Obloukové části jsem lameloval z pásků balsy 1,5x6, zbytek jsou balsové lišty 6x6 a 3x6. Příloha:
WP_20160406_20_27_15_Pro.jpg [ 72.09 KiB | Zobrazeno 3987 krát ]
Mimochodem, přiložená balsa na tuhý potah nic moc - docela se při ohýbání (i po namočení) štípala, nedělalo se s ní dobře.
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
Naposledy upravil kope dne ned 26.06.2016 0:00, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
kope
|
Napsal: sob 25.06.2016 16:54 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2011 Příspěvky: 3159 Bydliště: Praha Letňany
|
Když jsem měl zhruba hotový trup, pustil jsem se do stavby křídla. To se z předseknutých žeber a připravených nosníků stavělo jako lego, i když občas některé žebro tak úplně nesedlo na odtokovku a bylo potřeba výřez upravit. Rovná část náběžky, upravená zhruba do tvaru profilu (ale opravdu jen velmi zhruba) byla součástí stavebnice, oblouková část se lamelovala z balsy. Příloha:
WP_20160325_10_29_46_Pro.jpg [ 98.96 KiB | Zobrazeno 3973 krát ]
Následovalo hoblování a broušení polovin křídla do konečného tvaru. Trochu jsem dumal nad správným dokončením křidélek. V návodu je sice postup, ale na rozdíl od ostatních částí návodu, které byly psané poměrně jasně, tak tady jsem se trochu zasekl. I přes to, že anglicky jakž takž umím, jsem se v popisu toho, jak a kde podložit a následně sbrousit který nosník, trochu ztrácel. Nakonec to ale nějak dopadlo. Pak už zbývalo jen slepit obě poloviny křídla do vzepětí pomocí přiložené překližkové spojky a nalepit tuhý balsový potah střední části křídla. Příloha:
WP_20160326_21_15_53_Pro.jpg [ 95.38 KiB | Zobrazeno 3973 krát ]
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
Naposledy upravil kope dne sob 25.06.2016 23:59, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
kope
|
Napsal: sob 25.06.2016 17:16 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2011 Příspěvky: 3159 Bydliště: Praha Letňany
|
Při stavbě jsem se rozhodl, že bych chtěl model trochu vylepšit. Takže první krok bylo vymyslet, jak udělat trochu realističtější ostruhu. Ve stavebnici se počítá s tím, že jako ostruha bude nalepený trojúhelník balsy a buková kulatina. To se mi nelíbilo. Na webu jsem si tedy našel, jak vypadala ostruha u skutečného letadla. Pak bylo potřeba vymyslet, jak ve stávajícím trupu udělat její ukotvení a jak "zařídit", aby se ostruha dala udělat odpružená pomocí gumového "provazce". Musím přiznat, že jsem to zatím nikdy nedělal, tak prosím pravověrné maketáře o shovívavost - určitě by se to celé dalo udělat lépe a efektivněji. Musel jsem také vycházet z materiálových a dílenských možností - modely lepím v pracovně v panelákovém bytě a nejsofistikovanější vybavení je malý svěráček . Tvar a materiál vlastní ostruhy byl jasný - buková lišta, ze které jsem ostruhu vyřezal. Co bylo otázkou, jak ostruhu zapracovat do trupu tak, aby se hýbala a pružila. Takže jsem si prošel, co za materiál doma najdu a rozhodl jsem se "ostruhovou vzpěru" udělat z hliníkových trubiček různého průměru, hliníkové závitovky a šroubku potřebného průměru, jehož hlava slouží jako zarážka proti vysunutí. Nejprve jsem si to tedy celé nakreslil Příloha:
WP_20160408_20_31_20_Pro.jpg [ 47.34 KiB | Zobrazeno 3940 krát ]
a následně sestavil - díly, které se nemají hýbat jsou slepené epoxidem UHU endfest po předchozím zdrsnění a odmaštění Příloha:
WP_20160408_20_33_45_Pro.jpg [ 39.68 KiB | Zobrazeno 3940 krát ]
Vznikl tak jakýsi "pístek", kdy ta tenčí trubička zajíždí do té silnější. V té silnější je vlepený krátký kousek další trubičky, která vnějším průměrem přesně zapadne do té vnější a do jejíhož vnitřního průměru zase přesně zapadne ta tenčí, vnitřní trubička, do které je vlepená závitovka. To aby tenká trubička nevypadla, je zajištěno vlepením šroubku do její horní části - hlavička šroubku se vejde do vnější trubičky, ale už neprojde tím vlepeným vnitřním "prstýnkem". Popsané to vypadá složitě, ale v podstatě je to hrozně primitivní.
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
Naposledy upravil kope dne ned 26.06.2016 0:02, celkově upraveno 2
|
|
Nahoru |
|
|
kope
|
Napsal: sob 25.06.2016 17:21 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2011 Příspěvky: 3159 Bydliště: Praha Letňany
|
Pro upevnění konce ostruhy v trupu jsem si vymyslel, že přidám dvě překližkové přepážky s vetknutou bukovou kulatinou, přes kterou povedu gumu, která bude zajišťovat odpružení ostruhy. Abych si ověřil, že to vůbec bude možné, sestavil jsem si z odřezku balsy model:
Přílohy: |
WP_20160409_09_00_04_Pro.jpg [ 116.77 KiB | Zobrazeno 3934 krát ]
|
|
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
Naposledy upravil kope dne sob 25.06.2016 18:24, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
kope
|
Napsal: sob 25.06.2016 17:26 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2011 Příspěvky: 3159 Bydliště: Praha Letňany
|
Když jsem si ověřil, že všechno bude fungovat, vlepil jsem do zadní části trupu výše zmíněné přepážky a pro jistotu i zpevnění, "pístek" z trubiček jsem vlepil do domečku z překližky a balsy Příloha:
WP_20160409_08_59_23_Pro.jpg [ 156.04 KiB | Zobrazeno 3925 krát ]
a celé jsem to nalepil na kýlovku Příloha:
WP_20160409_10_34_47_Pro.jpg [ 79.51 KiB | Zobrazeno 3925 krát ]
Jako gumový provazec jsem použil silnější opletenou hnědou kloboukovou gumu z galanterie. A světe div se, ono to fungovalo
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: sob 25.06.2016 17:35 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Zajímavé, jen prosím co tam vlastně pruží?
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
kope
|
Napsal: sob 25.06.2016 17:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2011 Příspěvky: 3159 Bydliště: Praha Letňany
|
Pak už jsem se pustil do potahování - celý model je potažený Solartexem. Ale ještě před potahováním jsem doplnil dvě věci - stupy na trupu Příloha:
WP_20160409_08_59_03_Pro.jpg [ 132.97 KiB | Zobrazeno 3902 krát ]
Příloha:
WP_20160506_15_10_20_Pro.jpg [ 54.97 KiB | Zobrazeno 3902 krát ]
a "okapotoval" jsem drátěný podvozek balsou. Podle návodu má být přední část modelu potažená stříbrným solartexem, jako imitací plechu. Po zvážení modelu a zjištění, že jsem dost pod předpokládanou letovkou, jsem se rozhodl Solartex na předek nepoužít a udělal jsem předek opravdu s plechovým potahem - kombinoval jsem tiskařský plech a samolepicí fólii imitující plechový potah, o které jsem psal tady: viewtopic.php?f=18&t=77128
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
|
|
Nahoru |
|
|
kope
|
Napsal: sob 25.06.2016 17:40 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2011 Příspěvky: 3159 Bydliště: Praha Letňany
|
DAF píše: Zajímavé, jen prosím co tam vlastně pruží? Ahoj Pavle, ten konec ostruhy, který je v trupu, je odpružený gumou (na té fotce ještě není). Až se někdy potkáme na lítání, tak ti to třeba ukážu naživo. EDIT- je to trochu vidět na fotce toho balsového modelu ostruhy - ta bílá guma
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
|
|
Nahoru |
|
|
kope
|
Napsal: sob 25.06.2016 17:45 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2011 Příspěvky: 3159 Bydliště: Praha Letňany
|
V mezičase jsem si objednal (a sestavil) maketové doplňky - kola, a stavebnice maket kulometu a motoru Příloha:
WP_20160405_19_59_59_Pro.jpg [ 65.87 KiB | Zobrazeno 3907 krát ]
Přílohy: |
WP_20160515_22_48_36_Pro.jpg [ 85.84 KiB | Zobrazeno 3907 krát ]
|
|
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
|
|
Nahoru |
|
|
kope
|
Napsal: sob 25.06.2016 18:14 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2011 Příspěvky: 3159 Bydliště: Praha Letňany
|
Pak už jsem z různých odřezků udělal jen pár drobností - víčka nádrží a pod Příloha:
WP_20160522_19_44_47_Pro.jpg [ 44.07 KiB | Zobrazeno 3885 krát ]
nalepil kožené obšití kabiny, v rámci možností se pokusil udělat zjednodušený kokpit (bohužel, napříč kokpitem vede hlavní nosník křídla, takže tam je člověk celkem omezený) zalepil jsem úchyty pro upevnění lanek výpletu a mohl jsem přistoupit ke stříkání výsostných znaků a pod. Plastový kryt motoru je nastříkaný stříbrnou Revelkou, tam nebyl problém. Ale problémy nastaly při stříkání výsostných znaků. Udělal jsem si šablony z maskovací pásky, které jsem na trup a na křídlo nalepil. Ale nepovedlo se mi zamezit tomu, aby mi barvy nepodfoukly pod šablony (bylo to moje první stříkání). Takže jsem nakonec rezignoval a dodělal jsem to celé štětcem. Jako omluvu mám to, že na polních letištích se s tím asi taky nestříkali a malovali to od ruky štětkou . Co se týká osazení, serva jsou 2x Corona 238MG, 2x Savox SH-0255MG (byly v šuplíku, tak jsem je použil), motor Dualsky XM4250EA-5 (880 ot/V) s vrtulí Fiala 14x6 a tříčlánkem 2200 mAh, regulátor Foxy 65A s 5A BEC. S uvedeným pohonem a aku je baterka nalepená úplně na motorové přepážce a ještě je potřeba dovážit 172 g olova. A takhle nějak to celé dopadlo (fotka je z letošní Elektromaketářské, časem sem zkusím dát lepší) Musím se ale přiznat, že jsem zatím nenašel odvahu k záletu, na ten model teprve čeká. Nicméně před záletem udělám ještě nějaké úpravy - přidám vypínač pohonné baterie, protože teď je to udělané tak, že je potřeba zapojit baterii, pak zapojit kabely od křidýlek, přišroubovat křídlo, natahat lanka... Tím, jak je model původně stavěný na spalovák, tak přístup k baterce není řešený moc šikovně. A tím, že jsem se snažil jít +- podle plánu, tak jsem tuhle část nechal jak byla a si to chtělo udělat líp - třeba odnímatelnou spodní část trupu nebo něco podobného. Příloha:
WP_20160611_11_36_55_Pro[1].jpg [ 143.74 KiB | Zobrazeno 3885 krát ]
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: sob 25.06.2016 19:10 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
kope píše: ... Až se někdy potkáme na lítání, tak ti to třeba ukážu naživo. Dnes jsem dobil baterky a pak si šel trochu odpočinout. Začal jsem zhluboka přemýšlet a když jsem se probudil, pršelo (sice málo, ale...). Jinak k létání jsem se letos ještě moc nedostal . Jsem na to zvědavý. Pokud bys netrval na nějaké stopro maketovosti, napadlo mě také jedno řešení.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
fokker1
|
Napsal: ned 26.06.2016 13:03 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.4.2009 Příspěvky: 754
|
Můžu se zeptat, v jakém měřítku je a jak je skutečně velký (průměr) ten Le Rhone od Williamsu?
_________________ https://fokker1.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
kope
|
Napsal: ned 26.06.2016 21:49 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2011 Příspěvky: 3159 Bydliště: Praha Letňany
|
Je to 1:6 a průměr má 154 mm
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|