Registrován: 9.7.2011 Příspěvky: 6974 Bydliště: Písek, ČR
Ocasní plochy budou klasika, lehoučké - balsa. Plocha křídel je 72 dm2, takže plošné zařížení vidím na nějakých 78g/dm2. Zvážil jsem překližkový trup od original Pipera (co je od těch křídel), a ten je o 250 g těžší nežli můj. Pořád mi to vychází že celková letová hmotnost bude okolo 5,5kg. Trup jsem o 200g přepísknul, ale vrtule je o 80g lehčí než jsem počítal, motor také o 115g lehčí, takže jsem zpět na původní odhadované hmotnosti. A křídla budou asi také lehčí než jsem předpokládal. Tak pořád doufám že to bude lítat jako Piper a jeko MIG
Tady jsou hmotnosti, jak jsem je odhadoval na začátku:
Registrován: 9.7.2011 Příspěvky: 6974 Bydliště: Písek, ČR
A už se pomalu dostávám k podvozku... Zase jsem si udělal modýlek ze špejlí, v měřítku 1:1 abych viděl jak to bude geometricky makat. Zdá se mi, že ty gumy (nebo pružiny?) budou muset být hodně tvrdé, když budou držet cca těch 5 kg. Plus nějaké Géčka přetížení při přistání... Délka těch hlavních noh (budou z aerodynymického nerez profilu cca 6 x 10mm) bude 20cm, rozchod mi vychází cca na 45cm.
Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz Nevím jestli jsou pro tento typ podvozku zažitá nějaká pravidla, nic jsem o tom nenašel. Tak jsem to vzal podle citu a fotek, co jsem kde viděl. Na tom modýlku jsem si uvědomil, že ta vodorovná osička dole (pro kolo) musá být k hlavní noze uchyvená v polovině, aby se hlavní noha neměla tendenci prohybat. Je to vidět i na videu, jak se noha prohybá (podložky jsem se nedotýkal v místě kde bude střed kola, ale v místě toho spoje noha-osa (neměl jsem nasazené žádné kolo, tak se to opíralo tou "patou".
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2717 Bydliště: Ústí nad Labem
Máš to udělané správně. Přikládám fotku podvozku svého někdejšího Pipera, fungoval dokonale. Nějaký ohybový moment tam vzniká, ale ty vzpěry v reálu určitě nebudou jen špejle.
Registrován: 9.7.2011 Příspěvky: 6974 Bydliště: Písek, ČR
Z takových podobných fotek jsem vycházel, tak snad to bude fungovat.
Mám jeden postřeh: Jak se zvyšuje shora síla tlaku na podvozek, tak guma vykazuje stále větší sílu (odpor), ale současně tím jak se to hlavní rameno dostává do stále více horizontální polohy, tak vektor síly má k dispozici stále delší rameno, takže jak letadlo klesá, síla ke stlačení k zemi nemusí být o moc větší a stále to klesá. Doufám že při prvním přistání to nelehne až na břicho. No snad je tento princip dostatečně odzkoušený na milionu Piperů ne?
Ta cena hotového 200€ je docela dost, i když - mě materiál na podvozek vyjde odhadem na 1000,-Kč, tj, cca 37€. Bude to opět nerez a trubky na ty nohy budou s aerodynamickým podvozkem, takže doufám, že bude fajn. ALE: musel jsem si pořídit autogen a dát do toxo X hodin práce. Tohle když se zohlední, je těch 200€ snad i přiměřených, kór když to někdo dělá na výdělek a chce z toho mít i nějaký zisk... Každý má dvě možnosti: koupit hotový nebo si ho udělat. Já volím druhou variantu, těší mě i ta stavba.
Registrován: 9.7.2011 Příspěvky: 6974 Bydliště: Písek, ČR
Jojo, s dorazy počítám - chci tam dát dva gumové O-kroužky (nebo jeden tlustší, nebo těsnění k vodovodnímu kohoutku ). To jsem někde viděl a líbilo se mi to. To lanko je dobrý nápad, aby to v krajním případě nelehlo až na břicho, což by asi mělo za následek sršení železa a poškození.
Uvidím jak to bude vypadat, chtěl jsem použít i dvě gumy o různých sílách. Jednu tenčí napruženou už od začátku (pro běžné jemné propružení) a jednu pevnější, která by ale nebyla napnutá od začátku (tedy jen volně nasazená), a ta by se uplatnila až od většího zdvihu.
Na tyto laborace s podvozkem se těším od samotného začátku stavby. Na osičky mám objednané M6 šrouby s dlouhou válcovou částí, ale dosud nedorazily, takže tento víkend asi podvozek nezmáknu (všechno ostatní mám pro jeho výrobu pokupě). Nechce se mi kombinovat nerez s normální ocelí (kvůli korozi - nemám s tím zkušenost, ale prý se to nemá míchat - nevím?) Ocelové šrouby bych měl.
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Při tvrdém pájení stříbrem by ta kombinace ocel/nerez, žádný problém být neměl. Problém je to při svařování, nebo i při měkkém pájení. Ten spoj osy kola a horní vzpěry musí být dost pevný, protože tam bude velké namáhání na ohyb. Možná bych tam dal krátký plný čep, vetknutý do čepu kola, a až na něj tu dotou vzpěru.
Registrován: 9.7.2011 Příspěvky: 6974 Bydliště: Písek, ČR
Lark píše:
...Možná bych tam dal krátký plný čep, vetknutý do čepu kola, a až na něj tu dotou vzpěru.
Taky dobrý nápad. Když jsem u konstrukce trupu spojoval dvě trubky v úhlu (natupo), taky jsem dovnitř strkal takové krátké vajglíky kvůli pevnosti. Uvidím jestli se tady dá něco podobného vymyslet - čep kola je průměr 6mm, a vzpěra má aerodynymický tvar cca 6 x 12mm. Tam by musel přijít čep cca průměru 5mm a to do té osy kola nevetknu. Musel bych si vysoustružit vajglíky průměr 5mm s osazením tak na 3mm, nevím jestli by to byl přínos. Napadá mě, že spíš přes ten spoj zkusím dát takovou objímku z pásku plechu tvaru "U" nebo nějaké takové podobné vyztužení...
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Já jsem právě uvažoval ten osazený čípek a vetknutý třeba jen do hloubky poloviny průměru toho čepu kola. Ten čep kola by moh být taky osazený na větší průměr. I to opásání nějakým třmenem by určitě bylo řešení. Tu část čepu která přijde do té profilové vzpěry můžeš udělat s větším průměrem a obrousit do tvaru té profilové trubky.
O kruzky sa mi neozvacsili, trhaju sa , ja som dal niekolko nastrihanych gumiciek z duse horskeho kola. Mozes tak jednoducho pridanim , alebo odobranim nastavit tuhost. Inak nemoze to byt makke. Pri pristani musis tlmit razy. Ja dorazy nemam, dal som viacej gumiciek. A samozrejme cena kovovych modelov je uplne inde ako drevenych. Tusim najlacnejsi predavany cca 2500 € a to tam skoro nic nie je.
Registrován: 9.7.2011 Příspěvky: 6974 Bydliště: Písek, ČR
Lark: Pěkná fotka, dík. Jsou tam pěkně vidět třeby ty bezpečnostní lanka atd.
Jozefbb: Ty "O"kroužky, ty jsem myslel na dorazy v opačném směru, když je podvozek plně postavený (za letu). Jinak samozřejmě počítám s gumami, nebo možná zkusím pružiny. Jinak pravda, viděl jsem i velké O kroužky ve funkci těch hlavních gum. Ale ty asi moc nepruží...
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Nemáš za co. Jinak na pružení bych asi taky upřednostnil spíš ty pružiny, hlavně kvůli stálosti tahu i životnosti, a ty O-koužky jako dorazy je taky určitě dobrý nápad, aby to při odlehčení nemlátilo na tvrdo. Nakonec to stejně bude ve fusekli a nebude to vidět.
Registrován: 9.7.2011 Příspěvky: 6974 Bydliště: Písek, ČR
Zárodek podvozku. Ramena jsou z aerodynamického profilu, cca 12x6mm, tl. 0,3mm. Klouby: Mosazná futýrka ve tvaru cca elektrikářské "čokolády", průměr díry 4mm. Ve finálním provedení dám asi čepy se segerovkami, teď jsou prozatímně šrouby. Na obrázcích je to neočištěné, tak jak jsem právě doletoval:
Příloha:
Podvozek_01.JPG [ 144.36 KiB | Zobrazeno 1960 krát ]
Příloha:
Podvozek_03.JPG [ 142.27 KiB | Zobrazeno 1960 krát ]
Příloha:
Podvozek_05.JPG [ 110.65 KiB | Zobrazeno 1960 krát ]
Příloha:
Podvozek_06.JPG [ 84.51 KiB | Zobrazeno 1960 krát ]
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru