|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 8 ] |
|
Autor |
Zpráva |
jimi-m
|
Napsal: pon 02.05.2016 13:11 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 17.7.2015 Příspěvky: 271 Bydliště: Brno venkov
|
Ahoj. Jsem zvyklý ze svého velkého větroně (Arcus sport 260cm) na možnost zakřivení profilu křídla (křidélka + klapky). Při termickém profilu pár mm dolů se letadlo zvedne, při rychlém profilu (pár mm nahoru) se propadá. U nového menšího větroně (Swish od TopmodelCZ) to je ale přesně naopak. Je fakt, že tam jsou jen křidélka, ale nemělo by se to chovat stejně? Ono se to prostě chová jako výškovka. Je to dané třeba celkem dlouhým ocasem tohoto modelu? Nebo špatným vyvážením? Nebo je to normální? Nebo mám při zakřivení profilu dohánět správnou polohu výškovkou?
Díky za rady.
_________________ FrSky Taranis X9D+ MPX Xeno, Robbe Arcus Sport, Ariane V6, Topmodel Swish, Durafly Tundra
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
zelkar
|
Napsal: pon 02.05.2016 13:34 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 23.6.2014 Příspěvky: 877 Bydliště: Žďár n. S., ČR
|
Normální je chování jak píšeš u Arcuse. Zakřivení odtokovky větroňů vždy koriguju mírným mixem do výškovky. Kam odtokovka, tam výškovka. Testuju nastavení tak, že při přepnutí odtokovky dolu nebo nahoru mi musí větroň letět v první chvíli beze změny vodorovně - letadlo se nesmí ani náznakem vzepnout nebo jít dolů. Proč se chová obráceně Swish mne nenapadá, snad poradí větší odborníci.
_________________ Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: pon 02.05.2016 13:57 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10799 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Bude prostě záležet na tom, co se stane když pohneš odtokovou částí křídla. Jak se u KONKRÉTNÍHO profilu změní klopný moment.
Takže to je profilem a může to být i seřízením modelu.
Zkusil bych pohnout poněkud těžištěm.
|
|
Nahoru |
|
|
valajda
|
Napsal: pon 02.05.2016 14:36 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 28.6.2005 Příspěvky: 671 Bydliště: Praha/Broumov
|
Jak píše Tomáš, vlivů je víc.
Kdyby letělo jen křídlo, prohnutím profilu a vychýlením odtokové hrany dolů (klapky/křidélka), se zvětší klopivý moment ve směru na čumák a zároveň se zvýší vztlak. - křídlo by mělo začít stoupat a přitom se překlápět na čumák, což zase naopak vede ke snížení úhlu náběhu, potažmo snížení vztlaku.
U letounu klopivý moment vyvažuje vodorovná ocasní plocha. Po vychýlení klapek nastane nerovnováha a nastane jedna z tebou popsaných situací.
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: pon 02.05.2016 15:15 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10799 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Ještě jsem si uvědomil, že může "při vhodné poloze křídla a VOP", existovat vliv, kdy proudění křídla ovlivňuje úhel nabíhajícího proudu vzduchu na VOP. Pak malá změna ve vychýlení klapek může znamenat velký rozdíl.
|
|
Nahoru |
|
|
jimi-m
|
Napsal: pon 02.05.2016 15:30 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 17.7.2015 Příspěvky: 271 Bydliště: Brno venkov
|
Já se tedy pokusím nastavit kompenzaci VOP k profilu křídla, abych to nemusel furt tlačit rukou. Snad to pomůže. Asi je to dané konstrukcí letadla, když dám plné brzdy (cca 60° vzhůru), tak se to pěkně zhoupne jako na houpačce, ale letadlo to samo vybere, takže je to OK.
_________________ FrSky Taranis X9D+ MPX Xeno, Robbe Arcus Sport, Ariane V6, Topmodel Swish, Durafly Tundra
|
|
Nahoru |
|
|
jimi-m
|
Napsal: ned 08.05.2016 23:26 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 17.7.2015 Příspěvky: 271 Bydliště: Brno venkov
|
jimi-m píše: Já se tedy pokusím nastavit kompenzaci VOP k profilu křídla, abych to nemusel furt tlačit rukou. Snad to pomůže. Asi je to dané konstrukcí letadla, když dám plné brzdy (cca 60° vzhůru), tak se to pěkně zhoupne jako na houpačce, ale letadlo to samo vybere, takže je to OK. Ještě bych potřeboval tip, kam posunout těžiště, aby letadlo letělo rovně. Pokud chci letět vodorovně, musím výškovku tlačit k sobě (je to přitažení? Říkám to správně? ). Jinak při výškovce, která je rovně, letí letadlo jako vrtulník, to znamená ve výrazném náklonu dopředu. Předpokládám správně, ze bych měl dovážit ocas (posunout těžiště vzad? ) Odesláno z mého JY-G4S a podpis odstraním
_________________ FrSky Taranis X9D+ MPX Xeno, Robbe Arcus Sport, Ariane V6, Topmodel Swish, Durafly Tundra
|
|
Nahoru |
|
|
valajda
|
Napsal: pon 09.05.2016 7:18 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 28.6.2005 Příspěvky: 671 Bydliště: Praha/Broumov
|
Tady koukám, že by to chtělo víc teorie....třeba tady http://www.airspace.cz/akademie_letectv ... -a-modelu/Z toho pak třeba pochopíš, že poloha trupu nemusí signalizovat špatnou polohu těžiště. Jak vypadá poloha trupu za letu je dáno spíš konstrukčně, jaký je úhel mezi osou trupu a křídlem při ustáleném vodorovném/klouzavém letu. Pokud letadlo v tvém seřízení bez přitažení (i s třeba trupem ala vrtulník) letí plynule tzn. nezvyšuje rychlost (T moc vepředu) nebo naopak se nevzpíná až do ztráty rychlosti (tzv. houpe a T je moc vzadu) je vše ok, je ten trup blbě vypadá a je špatně posazen vůlči křídlu a VOP. Takže 1. Nech ho letět bez přitažení (ve výšce) a sleduj jak se chová. viz výše. 2. Vytrimuj ho výškovkou, aby pěkně klouzal. Pokud bude kormidlo výškovky po přistání hodně vychýlené (u tebe asi nahoru) kompenzuje polohu těžiště moc vepředu. Pak můžeš jít s T dozadu. Existuje i program "Těžiště" (na stahuj.cz), kam zadáš rozměry letadla a řekne ti, kde má těžiště být i s doporučenou těžištní zásobou.
|
|
Nahoru |
|
|
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 8 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 37 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|