PeePoTN píše:
napríklad takto na gumičku alebo strunku
To som mal na jednom vetroni, nie však s trubkou ale planžetou. Fungovalo to síce, ale strašne blbo sa to nasadzovalo. Výhoda bola v tom, že to spojenie je pružné, takže pri ľahších nárazoch na čumák sa krídla mohli povysunúť z planžety a nič sa im nestalo.
PeePoTN píše:
alebo na takéto jazýčky na prišrobovanie vo vnutri trupu
Toto je, myslím, pre motoráky s pevnou trubkovou spojkou asi to najlepšie. No a keď sa švihne, tak sa švihne. Pre dobrého pilota, čo nepadá, alebo ak tak už totálne, je to asi najlepšie riešenie.
Ale používali sme to aj u vetroňov s planžetovou spojkou a to tak, že namiesto skrutiek sme tam dávali zápalky, ktoré sa pri náraze lámali na strih, ale za letu držali dostatočne.
PeePoTN píše:
ale záleží podľa typu modelu.
Pre B25 sa prikláňam jednoznačne k tomu druhému spôsobu - teda trubka (prípadne planžeta alebo uhlíkový nosník) + priskrutkovanie.
Inak pevnosť spojovacieho nosníka je úmerný 3. mocnine jeho výšky. S jeho hrúbkou pevnosť stúpa len lineárne. Z uvedeného vyplývajú výhody planžety a naopak, že kruhová trubka alebo nosník kruhového prierezu nie je práve ten najvýhodnejší tvar z hľadiska pevnosti a hmotnosti. Ale je výhodný z technologického hľadiska.
Takže plný štvorcový nosník 10 x 10 mm bude mať rovnakú pevnosť ako plný obdĺžnikový 12,6 x 5 mm, ale plocha jeho prierezu, teda aj hmotnosť, bude len 62,3%. S kruhovou trubkou to bude trochu lepšie, ale najlepšie je na tom vysoká ale tenká planžeta. Len sa musí zabezpečiť aby pri záťaži nemohla vybočiť do strany, pretože ta pevnosť je vysoká len v jednom smere.