dudaj
|
Napsal: pát 16.10.2015 21:18 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4518 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
nosomas píše: Ahoj, tak jsem dal na rady zkušeného modeláře a centroplán prvně potáhl a ted už "jen" slepit. nevím, jak jsi to měl prvně naplánovaný, ale jestli polepíš centroplán před slepením půlek, nebo potom je jedno. Ale pokud ho polepuješ potom, tak se dostaneš krásně na důkladné slepení středové překližky s minimem lepidla a bez vůlí. A dalo se to slepit i lehkým vteřiňákem. teď na překližku už musíš použít epoxid. plošně lepit žebra nemá smysl, nic neudrží- zbytečná váha. Vše se dá dělat mnoha způsoby a každému je bližší jiný postup. Sám se kolikrát s někým radím ve věcech s kterými nemám zkušenost a nakonec si to po zvážení pro a proti udělám po svém . A nebo radu poslechnu a pak si to vyčítám. Prostě není nad vlastní zkušenost.
|
|
Nahoru |
|
|
nosomas
|
Napsal: pát 16.10.2015 21:32 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 14.3.2015 Příspěvky: 38 Bydliště: Velké Meziříčí
|
epoxid bych použil v každém případě, hlavní je aby to drželo a to snad bude:-) na příštím éru si to zkusím zase jinak, teprve ty zkušenosti sbírám:-) dnes jsem koukal na výřezy trupu a mají okraje dost opálené, bude to vadit? nebo lehce obrousit? a lepit můžu zase disperzí?
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: sob 17.10.2015 8:17 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3954 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
....myslim , ze to spojeni lip udelat neslo. Rozhodujici je co nejpresnejsi zabrouseni potahu ( minimalni mezera) po celem obvodu. Co je pod urovni potahu a pasnic nosniku, z hlediska prenossu ohyboveho a krouticiho zatizeni nas prakticky nemusi zajimat. Nejvetsi sily pusobi v tezistnich osach pasnic tj.ve vzdalenosti he. Takze i ten kousek preklizky ( radoby spojka) v tomto pripade ma smysl spise technologicky( usnadni ustredeni kridel pri slepovani. Pro prenos ohybu je rozhodujici, na tupo slepene potahy,ktere jsou celkem slusne provazane s pasnicemi nosniku, prepasat prouzkem skelne tkaniny (idealne s vlakny pod 45st). co se deje v nosnem systemu kridla pri zatizeni ohybem, vcetne znazorneni prubehu sil, viz napr: http://www.slavetind.cz/stavba/konstruk ... ikova.aspxveka1
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: sob 17.10.2015 20:07 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4518 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
veka1 píše: Nejvetsi sily pusobi v tezistnich osach pasnic tj.ve vzdalenosti he. Takze i ten kousek preklizky ( radoby spojka) v tomto pripade ma smysl spise technologicky( usnadni ustredeni kridel pri slepovani. Pro prenos ohybu je rozhodujici, na tupo slepene potahy,ktere jsou celkem slusne provazane s pasnicemi nosniku, prepasat prouzkem skelne tkaniny (idealne s vlakny pod 45st).
Dovolím si maličko nesouhlasit. obě pásnice jsou zatíženy tahem nebo tlakem - to je jasné. Nicméně v místě spojení obou polovin křídla jsou přerušeny a spojeny překližkou. A tento lepený spoj je pochopitelně namáhán smykem a je klíčový pro pevnost křídla. Ostatní věci samozřejmě spolupůsobí, nicméně pokud povolí lepení mezi překližkou a pásnicí, pak už drží pouze potah. Přelaminovaný tuhý potah z balsy něco udrží , ale není na průhyb křídla tím hlavním. Tím jsou kvalitně spojené pásnice. A spoj pásnice s balzovým potahem rozhodně není nijak pevný. Kdyby pásnice byly přímo laminovány rovingem tak to je jiná. To není ale tento případ.
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: ned 18.10.2015 3:18 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3954 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
dudaj píše: Dovolím si maličko nesouhlasit...... . ... nevadi,celkem pohoda .... ja netvrdim ze ten kousek preklizky neprenasi zatizeni. Vzhledem ke konstrukcnimu provedeni stredni casti kridla je to vsak jen nekolik malo %. Ta preklizka tam pri aktualni konstrukci stredni casti kridla vubec nemusi byt a prenos ohybu bude zabezpeceny. Potahy ve stredni casti kridla jsou dostatecne provazane s nosnikovym systemem a bezproblemove ten tlak a tah prenesou. Staci kdyz se navajem provazou paskem tkaniny. Je jasne , ze idealni by bylo vzajemne kvalitni propojeni smrkovych pasnic nosniku ,ale ten kousek preklizky vzhledm k prurezu pasnic to splnuje jenom castecne. Pozn. ...,davam par fotek funkcni opravy kridla F2B akrobata ( 1500mm rozpeti, 2050g letova hmotnost) . Potah slepeny na tupo a spoje prelaminovane 2x 50g sklo s odskocenim. Zadnou spojku jsem do mista opravy nevlepoval. Příloha:
slepeni potahu na tupo_001.JPG [ 107.37 KiB | Zobrazeno 1602 krát ]
Příloha:
slepeni potahu na tupo_002.JPG [ 71.83 KiB | Zobrazeno 1602 krát ]
Příloha:
slepeni potahu na tupo_003.JPG [ 58.98 KiB | Zobrazeno 1602 krát ]
Příloha:
slepeni potahu na tupo_004.JPG [ 66.91 KiB | Zobrazeno 1602 krát ]
veka1
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: ned 18.10.2015 7:10 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20846 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Souhlasím s oběma, s Vekou ale jen částečně - spojení pásnic nosníku bude tím kritičtější čím tenčí bude profil - na F2B eroplánu je tak tlustý že tam potah opravdu nese významnou část (nejen) ohybových sil ale třeba na větroni už to bude silně diskutabilní. Podle mně ta vlepená spojka (a ovázaná rowingem přes pásnice) tam je nanejvýš žádoucí.
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: ned 18.10.2015 8:25 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3954 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
... hhm, chlapi neni nutne se mnou vubec souhlasit. Ale nebavime se vseobecne ,jsme ve vlaknu ,kde se probira konkretni konstrukce kridla s danou konstrukcni vyskou profilu . Puvodne jsme zacali resit technologicnost spasovani hornich potahu, kde vzhledem k vzepeti je okraj potahu ve tvaru krivky. Pri slepene konststrukci kridla se ten tvar blbe vysetruje. Proto jsem napsal, ze nejdrive potahnout ,zabrousit a pak slepit. No a kouknete, kam jsme se dostali v debate Pozn. kdyz mate chut, klidne muzete udelat vzorky konkretni konstrukce v ruznych variantach. Se spojkou a s potahama, ktere prenaseji zatizeni do pasnic +prelaminovany stred, s proriznutou spojkou a s potahama, ktere prenaseji zatizeni do pasnic +prelaminovany stred a taky s ukazovanou spojkou, ovazanou rovingem, bez prelaminovanych tj. nepropojenych potahu. Nasledne je skusit zlomit a porovnat vysledky.Jirko, u combatu (Me 109, Aarzenal, Boeing) kde jsou profily cca 10% a potah je dyha , papir nebo sklo ci uhlik, taky nemam zadnou spojku ani pasnice , pouze stred prelaminovany paskem tkaniny... a dobry. Jeste jsem za letu kridlo nezlomil Tu je taky pekna ukazka konstrukterskeho diletanstvi, nebo obrovska duvera v drevenou spojku a naivitu zakaznika. http://veka1.rajce.idnes.cz/Mig_29_-_ko ... e_podoby./Ty kridla byli puvodne potazene folii, meli se navliknout na to drivko co z nich trci a na tupo prilepit k celkem pofiderne provedenemu okraji trupu. veka1
|
|
Nahoru |
|
|
nosomas
|
Napsal: ned 18.10.2015 11:03 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 14.3.2015 Příspěvky: 38 Bydliště: Velké Meziříčí
|
Ahoj, tak teď nevím jestli to bude držet nebo ne:-) ale snad jo, tenhle postup je uveden i v návodu, ale já hledal jednodušší řešení tak jsem se o tom radil a nakonec to dopadlo takto..no uvidíme na jaře jestli zatleská nebo ne
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: pon 19.10.2015 13:10 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3954 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
jyrry píše: ... no a co dal? Prosim,prosim udelej lehky naznak myslenkoveho toku , at vim i ja .... nechci umrit v nevedomosti. veka1
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: pon 19.10.2015 16:14 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4518 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
veka1 píše: nechci umrit v nevedomosti. veka1 S tím se bude budeš muset smířit. Nicméně co chtěl Jyrry říct je jasný. Ty jsi dal odkazy na síly působící v hlavním nosníku. Tož to bylo trochu mimo pointu diskuze, protože šlo o zalepení stojiny a její důležitost v konstrukci. Pokud tahy a tlaky v pásnicích vyřešíš mohutnými čepy - které právě na obrázku Jyrry poslal, tak není potřeba spojovací stojina. To dá rozum. Pokud je tam nemáš, pevnostně balsa moc neřeší a je nejjednoduší dát spojovací stojinu, která se vlepí a spoj ve smyku nahradí ty šrouby.
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: pon 19.10.2015 16:52 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3954 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
jyrry píše: Souhlasím s oběma, s Vekou ale jen částečně - spojení pásnic nosníku bude tím kritičtější čím tenčí bude profil - na F2B eroplánu je tak tlustý že tam potah opravdu nese významnou část (nejen) ohybových sil ale třeba na větroni už to bude silně diskutabilní. Podle mně ta vlepená spojka (a ovázaná rowingem přes pásnice) tam je nanejvýš žádoucí. ....jj, ty tenke profily a stihle kridla to je pekne svinstvo. Jak je tam pouze na povrchu propojeny potah ( napr,kouskem skelne pasky a mezi polovinami kridel zadna spojka neni), tak se potvora pri zatizeni prohyba prakticky stejne, jako kdyz jsou kridla propojeny ocelovou spojkou. http://veka1.rajce.idnes.cz/Skelna_pask ... o_kridla./ .... toz, co s tim udelame klucii ? veka1
|
|
Nahoru |
|
|
nosomas
|
Napsal: pon 19.10.2015 22:35 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 14.3.2015 Příspěvky: 38 Bydliště: Velké Meziříčí
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 35 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|