Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 35 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 05.10.2015 8:52 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 17.7.2015
Příspěvky: 271
Bydliště: Brno venkov
Ahoj, díky za obsáhlou debatu, rád se zdokonalím ve vědomostech. Já už byl letadlo "zalétnout" s novým RX a TX a novými polepy (zvýšila se hmotnost). I přes hafo mixů v letovém režimu 2, jsem ale nakonec létal v čistém režimu 1, jelikož si letadlo poskakovalo po obloze, jak chtělo (byl celkem vítr). Takže jakmile ho vyladím, aby se chovalo předvídatelně, přidám si jen pár mixů pro usnadnění létání:

- motor do výškovky s váhou na potenciometru.
- "nesmyslnou" směrovku do křidélek a výškovky pro snadnější zatáčení pokud možno v rovině.
- řízení celé odtokovky (+4mm / 0mm / -4mm)
- "dvojitá křidélka" pro razantnější odezvu při výkrutu (je to hrozný lenoch)

křidélka zůstanou single, jelikož s nimy stále rovnám letadlo, kyž se naklání, kam nechci. A nepotřebuji, aby mi to ovlivňovalo směrovku nebo výškovku. Takže zatáčení budu provádět převážně kniplem směrovky (mix +mírný náklon +mírně výškovka) ... Teď mne napadlo, jesli by nebylo lepší dát křidélka inverzně (kontra ke směrovce), aby se letedlo vůbec nenaklánělo a tím pádem neztrácelo výšku, ale i přesto zatáčelo? má to smysl?)


Klapky a brzdy (křidélka vzhůru) mám na bočních sliderech, takže buď si ovládám každé zvlášť, nebo dohromady (crow).

Ostatní mixy myslím nedokážou moc ulehčit ovládání letadla, pokud má proměnnou rychlost.

_________________
FrSky Taranis X9D+
MPX Xeno, Robbe Arcus Sport, Ariane V6, Topmodel Swish, Durafly Tundra


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pon 05.10.2015 9:22 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
jimi-m píše:
Teď mne napadlo, jesli by nebylo lepší dát křidélka inverzně (kontra ke směrovce), aby se letedlo vůbec nenaklánělo a tím pádem neztrácelo výšku, ale i přesto zatáčelo? má to smysl?)



To kontrování křidélky se běžně dělá druhou rukou - levá na směrovce a výškovce drží zatáčku, pravá do protipohybu.

Mixovat křidélka opačně mi připadá jako nesmysl (i když nikdy neříkej nikdy), tady se požadované chování bude lišit podle situace a to už se namixovat nedá. V podstatě pro vstup do zatáčky potřebuješ oboje na stejnou stranu (a tady je fuk, zda postupuješ tak, jak píšu já nebo jak píše Michal, ač jiným způsobem děláme oba to samé). Stav "kontra" nastane až když už model krouží a to ještě strašně záleží na požadovaném náklonu, rychlosti, atd. - obávám se, že tohle se rozumně namixovat nedá (nelze srovnat třeba s potlačením VOP u butterfly, kde jde o celkem exaktní postup)...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 05.10.2015 9:43 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.1.2009
Příspěvky: 253
tomashr píše:
Promiň, ale nesouhlasím... To, co píšeš, možná platilo pro "tradiční" poměrně těžké "jéčko" s motýlem, ale modelu s křížem a zejména při hmotnosti pod 1500g už je zcela primární řízení směrovkou. Právě kvůli zjednodušení (v jeho vhodnosti pravdu samozřejmě máš) se začal občas užívat ten (podle tebe nesmyslný) mix směrovka-křidélka, který přidá ke směrovce pár procent z křidélek.


A ja nekde pisu, ze se potom s tim mixem nemusi ridit smerovka? ;-) Divil bych se, ze by pro ty lehky letedla platily jiny fyzikalni zakony nez pro tezsi :-) Jen diky tomu, ze se s nima nekrouzi, ale jen tak divne placati bez naklonu, to neni tolik videt a ty letadla to odpusti. Co jsem se balvil v Lanskroune na F5J s klukama, tak dost lidi, co jsou dobry s lehkejma letadlama(vyrostli na nich), jsou pekne v zadeli, kdyz musi dovazit nebo vzit tezsi. Najednou se to musi ridit "normalne", zatacky se musi litat s naklonem a pekne ciste...... ;-)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 05.10.2015 9:52 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.1.2009
Příspěvky: 253
tomashr píše:
To kontrování křidélky se běžně dělá druhou rukou - levá na směrovce a výškovce drží zatáčku, pravá do protipohybu.

Mixovat křidélka opačně mi připadá jako nesmysl (i když nikdy neříkej nikdy), tady se požadované chování bude lišit podle situace a to už se namixovat nedá. V podstatě pro vstup do zatáčky potřebuješ oboje na stejnou stranu (a tady je fuk, zda postupuješ tak, jak píšu já nebo jak píše Michal, ač jiným způsobem děláme oba to samé). Stav "kontra" nastane až když už model krouží a to ještě strašně záleží na požadovaném náklonu, rychlosti, atd. - obávám se, že tohle se rozumně namixovat nedá (nelze srovnat třeba s potlačením VOP u butterfly, kde jde o celkem exaktní postup)...


Jinymi slovy toho mixu potrebuji tolik, ze je lepsi o tom uvazovat jako o lehkem primixovani kridelek do smerovky? ;-)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 05.10.2015 12:06 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
Já ten poslední dotaz pochopil jinak - že se Jimmy ptá na to, zda v případě, že pokud řídíš model směrovkou a dáváš pro vymazlenou zatáčku křidélka do kontra, tak zda není na místě rovnou udělat "opačný mix". A to se mi nezdá, tohle není to, o čem jsem psal já...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 05.10.2015 12:26 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
klingon77 píše:
A ja nekde pisu, ze se potom s tim mixem nemusi ridit smerovka? ;-) Divil bych se, ze by pro ty lehky letedla platily jiny fyzikalni zakony nez pro tezsi :-) Jen diky tomu, ze se s nima nekrouzi, ale jen tak divne placati bez naklonu, to neni tolik videt a ty letadla to odpusti. Co jsem se balvil v Lanskroune na F5J s klukama, tak dost lidi, co jsou dobry s lehkejma letadlama(vyrostli na nich), jsou pekne v zadeli, kdyz musi dovazit nebo vzit tezsi. Najednou se to musi ridit "normalne", zatacky se musi litat s naklonem a pekne ciste...... ;-)


No mohl bych uvést i pár poměrně renomovaných pilotů, kteří při použití mixu křidélka-SOP na směrovku samostatně téměř ani nesáhnou...

Jinak s těmi návyky to platí i opačně - z vlastní zkušenosti mohu říct, že když už jsem v mezích možností slušně létal s modelem řekněme "normálním" (1700-1800g), tak jsem se pak nestačil u lehkého divit :-( Ona ta zdánlivě "placatící se" zatáčka bez náklonu není zdaleka tak jednoduchá - mimo jiné tam začne hrát opravdu velkou roli právě ta dominance směrovky a podle mě se právě s tebou doporučeným mixem létá dost problematicky. Nicméně pokud mám mluvit sám za sebe, tak mi oddělené řízení SOP a křidélek lépe sedělo i u těžšího modelu a nepřišlo mi to ani nějak výrazně složitější, je to spíš o zvyk.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 05.10.2015 21:38 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.8.2008
Příspěvky: 1566
Bydliště: Pelhřimov, ČR
Obrázky: 1
V souvislosti s probíranými mixy a kontra křidélkách v zatáčce bych ještě uvedl takovou divnost co dělám já - v zatáčce nepřitahuju výškovku, ale mírně plynovou pákou vytahuju klapky. Na výškovku v ustáleným kluzu sahám co nejmíň, jen když model vyplave a podobně.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 05.10.2015 21:56 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.1.2009
Příspěvky: 253
tomashr píše:

No mohl bych uvést i pár poměrně renomovaných pilotů, kteří při použití mixu křidélka-SOP na směrovku samostatně téměř ani nesáhnou...

Jinak s těmi návyky to platí i opačně - z vlastní zkušenosti mohu říct, že když už jsem v mezích možností slušně létal s modelem řekněme "normálním" (1700-1800g), tak jsem se pak nestačil u lehkého divit :-( Ona ta zdánlivě "placatící se" zatáčka bez náklonu není zdaleka tak jednoduchá - mimo jiné tam začne hrát opravdu velkou roli právě ta dominance směrovky a podle mě se právě s tebou doporučeným mixem létá dost problematicky. Nicméně pokud mám mluvit sám za sebe, tak mi oddělené řízení SOP a křidélek lépe sedělo i u těžšího modelu a nepřišlo mi to ani nějak výrazně složitější, je to spíš o zvyk.


Jj, taky tech pilotu par znam :-)

Ja ten mix smerovka-kridelka zkousel v obou variantach, jak pro "zavirani" zatacky tak i pro "kontrovani" :-) To druhy jsem mel tak, ze kdyz jsem pohnul smerovkou do zatacky, tak chodilo vnitrni kridelko jen dolu, pridavalo vztlak a zaroven trochu pribrzdovalo, takze vic smerovalo cumak do zatacky. ALE!!!!!!!! Fungovalo to dobre jen pri klidnem ustalenem krouzeni, ve vetru a turbulenci ne, rychly prechod z jedne zatacky do druhe byl spatny. Takze v realu nepouzitelny.Stejne jako diferenciace 1:1, kdyz si prohlidnes Lomcovak, tak jsme tam s Romanem na to tema debatovali, kde on tusim zverejnil svuj setup s otocenyma diferenciacema.

Kdyz jsem nad tim v praci premyslel, tak setup (nebo spis koncept rizeni), kde mas na prave ruce jen kridelka a na leve smerovku s trochou kridelek na "zavirani" zatacky ma u tech dnesnich F5J vznasedel logiku. Hlavni "praci" pri prechodech do zatacky bude delat leva ruka (kde to je v pricipu mix kridelka-smerovka s obrovskou vychylkou smerovky ;-) ) a prava ruka s cistyma kridylkama jen hlida "naklon" zatacky :-)

ALE!!!!!! Tohle je uz znacne mimo ramec puvodniho dotazu a urcite nebude dobry napad tohle zkouset na letadlech uvedenych v uvodu :-) Obavam se, aby to nemelo podobny efekt jako v Obecny skole to varovani pred lepkavym zabradlim.... :-D


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 06.10.2015 7:47 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
klingon77 píše:
Kdyz jsem nad tim v praci premyslel, tak setup (nebo spis koncept rizeni), kde mas na prave ruce jen kridelka a na leve smerovku s trochou kridelek na "zavirani" zatacky ma u tech dnesnich F5J vznasedel logiku. Hlavni "praci" pri prechodech do zatacky bude delat leva ruka (kde to je v pricipu mix kridelka-smerovka s obrovskou vychylkou smerovky ;-) ) a prava ruka s cistyma kridylkama jen hlida "naklon" zatacky :-)


Ano, teď jsi naprosto přesně popsal to, co jsem se snažil popsat - řídím naprosto přesně tak, jak teď píšeš.
Podle mě to není jen o "topclass F5J", takto řídit má smysl i třeba Reichardův Cumulus a podobné modely - prostě cokoli s rozumně účinnou směrovkou a nepříliš velkým plošným zatížením, tedy i letadla, se kterými může reálně přijít do styku začátečník, mimo téma fóra pro začátečníky mi to nepřijde

Ovšem jak píšeš - budeme-li se držet striktně jen tohoto jednoho threadu, který je na EPP poletuchu (byť objektivně asi poměrně slušnou), tak tam to skutečně nemá cenu řešit. Osobně bych pro popisovaný model nastavil jen Butterfly a jednu polohu termických klapek (odtokovka o kousek dolů). Na mix křidélek a SOP bych se pro první let vykašlal úplně, uvidí se v praxi. K tomu případně nějaké potlačení výškovky při motoru (pokud bude nutné), to je vše.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 06.10.2015 8:04 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 17.7.2015
Příspěvky: 271
Bydliště: Brno venkov
tomashr píše:


Takže Butterfly bude pro brždění účinější než klasické brzdy (křidélka nahoru)? Asi se tím pádem také nebude letadlo tolik propadat, když budou shodné výchylky nahoru i dolů a nejen nahoru, mám pravdu? K čemu tedy pak ale využít samostatné klapky naplno dolů? Pro pomalé přistávání? ...

_________________
FrSky Taranis X9D+
MPX Xeno, Robbe Arcus Sport, Ariane V6, Topmodel Swish, Durafly Tundra


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 06.10.2015 8:31 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
Úplně nechápu dotaz, co třeba myslíš pojmem "klasické brzdy"...
Butterfly je prostě režim na brždění a přistání. U čtyřservového křídla znamená vždy klapky dolů co to jde (optimum cca 80st), křidélka obvykle mírně nahoru. Křidélka se zvedají spíš mírně, ony ani tak nebrzdí jako spíš stabilizují.

Brždění jen křidélky je u křídla s klapkami blbost, to se používá jen když klapky nejsou. Funguje to trochu jinak, tam jde o to, že když více zvedneš křidélka, tak s dá model hodně natáhnout a pak vlastně může letět s nosem nahoru a brzdí vlastně celou plochou. Ale pokud má model i klapky, tak je to zbytečné zvažovat.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 06.10.2015 8:34 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
jimi-m píše:
...
Asi se tím pádem také nebude letadlo tolik propadat, když budou shodné výchylky nahoru i dolů a nejen nahoru, mám pravdu?
...
Ale ty nebudeš mít SHODNÉ výchylky nahoru i dolů. Klapky budou vyklopené dolů "co to dá" - čím blíž k 90 st. tím líp. Křidélka budou vyklopená nahoru naopak lehce, pár milimetrů. A k tomu přimixivaná výškovka do potlačena (ideálně podle křivky).

Edid: Tomáš byl rychlejší

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 06.10.2015 23:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12767
Bydliště: praha 5
kope píše:
Křidélka budou vyklopená nahoru naopak lehce,


křidélka nahoru vyklápěj také co možná nejvíc--ovšem pouze do té míry, aby ti stále na jedné straně křídla to křidélko při plné výchylce v mixu nahoru a nutnosti upravovat při přistání náklon to jedno křidélko V KAŽDÉM PŘÍPADĚ I PŘI PLNĚ OTEVŘENÉM BUTERFLY--KLAPKY DOLU, KŘIDÉLKA NAHORU SE TO JEDNO KŘIDÉLKO SKLOPILO ALESPON TROCHU--0,5CM--RADĚJI VÍC pod spodek křídla---prostě aby i při plném buterfly vždy chodilo jedno křidélko trochu dolu.

křidélka co nejvíc vyklopená nahoru hodně brzdí model ve fázi, kdy jdeš na přistání a model odtlačuješ dolu--hodně to pomáhá, pokud musíš před plochou na přistání přeskločit třeba nějaké keře--stromy a za nimi rychle vyklesat---tlačit model dolu-v této fázi není problém s řízením náklonu, problém ale s náklonem začne ve chvíli, kdy už máš podrovnáno těsně před dosednutím---model má nepatrně zvedlý čumák--křidélka nahoru jsou pak v uplavu---jen se nahoře hejbou, ale vzduch je neofukuje-- tady je právě potřeba, aby alespon jedno křidélko vždy bylo možné pákou stáhnout alespon nepatrně pod spodní hranu křídla. velikost výchylky je model od modelu v závislosti na přistávací rychlosti modelu

to už se musíš rozhodnout sám, jestli pro ten tvuj konkrétní model bude lepší vyklopit co nejvíc křidélka nahoru kuli zpomalení modelu---na ukor ovladatelnosti náklonu, nebo raději zvolíš menší brzdný učinek, ale lepší ovladatelnost.

v každém případě VŽDY MUSEJÍ JÍT KŘIDÉLKA VYKLOPENÁ NAHORU alespon trochu stáhnout křidélkovou pákou pod profil---pul centimetru je asi minimum, ale stačí.

dost záleží i na velikosti modelu--u menšího--1,5m určitě víc, u většího--4m stačí málo, s větším modelem hned tak rychle žádný závan větru nehne.

PS: mix křidélka do směrovky má podle mého smysl pouze pro soutěžní létání,kdy ti nejde o zábavu z řízení modelu, ale o umístění na bedně --hrabání do řízení model brzdí-- nebo pro někoho, kdo má problém s řízením směrovkou
, pak je opravdu dobré tam pár procent dát, ale kdo honí vedle větronu ještě za barákem ve visu nějakou epp poletuchu, bude si do směrovky hrabat i přez to, že ji má mixnutou ke křidélkum--pro zájmové sportovní polétání si myslím, že mix křidélka směrovka je zbytečný--nic to nepřinese, jen musíš myslet na vypnutí toho mixu pro výkrut.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 07.10.2015 8:23 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
Pepine, to, aby ti křidélko chodilo i dolů je věc inteligentního mixu, vůbec nezáleží na tom, jak moc ho dáš nahoru. Aspoň trochu slušné rádio (úplně stačí třeba Futaba 8FG, nic superdrahého) má v menu u butterfly či diferenciace nějaké nastavení ve stylu "butterfly diferentiate adjust", kterým se právě upraví chování v momentu, kdy se brzdí.

Jinak to, zda má cenu křidélka při brždění více zvedat, záleží spíš na typu modelu - velikost klapek atd. U velkých F3J/F5J dokonce leckdo křidélka při brždění nezvedá vůbec, případně jen mírně pro stabilizaci (jak jsem psal já). Ono to ale může být vhodné i u daleko levnějších modelů, pokud je klapka dost velká a jde vyklopit někam k těm 80ti stupňům (což není zdaleka vždy samozřejmost), tak pak je to i zde vhodné řešit stejně. Příkladem mohou být třeba mnohé modely od LS model - vesměs velikost klapek rozumná a vždy jsou správně zavěšeny na spodní straně profilu, takže při správném pákování není s velkou výchylkou žádný problém.
Na druhé straně pokud má nějaký EPP stroj klapky spíš symbolické a ještě mechanicky udělané tak blbě, že je nevyklopíš na víc než 45st, tak pak je určitě na místě vyklopit pro brždění hodně i křidélka...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 07.10.2015 10:24 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 17.7.2015
Příspěvky: 271
Bydliště: Brno venkov
Mně bohužel ty klapky chodí pouze nějakých 30° dolů. Tedy samozřejmě pokud chci aby pomáhli při Akro režimu křidélkům nějakých 10° nahoru. Pokud je nastavím tak, aby byli v rovině s profilem křídla při -100% serva, tak při maximální výchylce +100% jsou nejvíce 45° dolů. Servo to víc mechanicky (jak svou dráhou, tak i sílou) nezvládne... :?

_________________
FrSky Taranis X9D+
MPX Xeno, Robbe Arcus Sport, Ariane V6, Topmodel Swish, Durafly Tundra


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 35 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 30 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz