kocour
|
Napsal: ned 14.06.2015 17:43 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.1.2009 Příspěvky: 2651 Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
|
Moje zkušenost: V polomaketě Spatz 3,7 m 5 kg nám jako spojku planžetu Graupner 14x2 mm. Měl jsem poněkud obavy, ale na RC groups se vyskytlo vlákno o stavbě skoro stejného modelu, stejné velikosti podle německého výkresu, se stejnou spojkou. Ve vzduchu to mám taky vyzkoušené. Já se ale víc bojím vylomení pouzdra pro spojku. Zásadně omotávám část nosníku s pouzdrem pro spojku uhlíkovým rowingem nebo aspoň páskem sklotextilu. Jak moc je třeba, nevím, dělám to "přiměřeně"- jako král J. Werich v pohádce. Kdysi při aerovlecích kolega ve výšce si spletl výchylky a ocelová spojka křídla se ohnula snad o 45 stupŇů, ale nic se nevylomilo.
_________________ Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz
|
|
Nahoru |
|
|
cholerik
|
Napsal: pon 15.06.2015 16:59 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.8.2007 Příspěvky: 447 Bydliště: východní/střední čechy
|
ahoj, dík za názor, v centroplánu mám pouzdro zalaminováno taky přiměřeně plus něco navíc:). Co je v křídlech nevím, byla koupena odýhovaná. Zatím drží, ale té dělené planžetě moc nevěřím. i když pár kotrmelců už jsem s tím taky dal, jen za to tolik netahám, aspoň to líp vypadá. Nicméně, pokud by někdo věděl, z čeho tu planžetu vykrouhat, bylo by fajn. Slyšel jsem o starém listu do katru nebo náhradní list do obyčejné rámové pily ve více plátcích?
|
|
Nahoru |
|
|
kocour
|
Napsal: pon 15.06.2015 17:13 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.1.2009 Příspěvky: 2651 Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
|
Ano, moji kluboví kolegové používají jako zdroj listy do pásové pily. Já své modely pižlám v obýváku, tak to pro mne není. Do těch polomaket, co mám na Rajčeti (2,4 - 3 m rozpětí), používám uhlíkovou kulatinu 8 - 10 mm. Není to ideál, ale dost (stovky gramů) ušetřím na váze, na penězích ale ne.
_________________ Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz
|
|
Nahoru |
|
|
cholerik
|
Napsal: úte 16.06.2015 9:33 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.8.2007 Příspěvky: 447 Bydliště: východní/střední čechy
|
dík, bohužel v křídle je kapsa ne planžetu, kvůli změně za trubku bych to musel kuchnout a to se mi opravdu nechce. Nehoním se za každým gramem, mám rád když to dynamicky trochu letí a dá se udělat průlet ve dvou metrech nad dráhou s následnou 180 stupňovou zatáčkou. Někdy jsme s tím dole dřív, než vlečná, ale jak říkám vyhovuje mi to a pokud je termika silnější, v pohodě se chytí taky. Je to jen zábava, žádné soutěžní ambice. Navíc mám vlečnou vlastní, takže s mladíkem si dám vzletů kolik se mi zamane a baterky vydrží. Era mám na RC albu, teď se rodí ale mazlík na vlekání, http://cz127995.rajce.idnes.cz/Brigadyr_3200mm, který bude chtít aspoň 5, 6 m větroně: asi FAIF model Blaník, sám bych něco podobného nikdy nepostavil, tak letos šetřím. Mirek
|
|
Nahoru |
|
|
kocour
|
Napsal: úte 16.06.2015 16:01 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.1.2009 Příspěvky: 2651 Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
|
Asi si nerozumíme, planžeta je lepší než trubka nebo kulatina. Jen jde o to, jak je to pouzdro v křídle zajištěné proti vylomení. Doufej, že je to udělané dobře.
_________________ Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz
|
|
Nahoru |
|
|
cholerik
|
Napsal: úte 16.06.2015 16:36 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.8.2007 Příspěvky: 447 Bydliště: východní/střední čechy
|
přesně musím doufat, nicméně pár evolucí to snad prověřilo dostatečně
|
|
Nahoru |
|
|
semo
|
Napsal: stř 08.07.2015 15:05 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 993 Bydliště: Telč
|
A co zátěžový test na zemi? Když to rupne, budou škody menší, než ve vzduchu. Chce to pár skleniček vína, polštáře a hodně cihel... http://semos333.rajce.idnes.cz/VT-116_Orlik_II%2C_3m_stavba/#P1120900.jpghttp://semos333.rajce.idnes.cz/L-13_Blanik_3.25m_stavba/#P1150209.jpgPro uklidnění: Někde tady na fóru jsem řešil, že mám pouzdra v křídle Blaníka pravděpodobně málo hluboko. To tě asi trápí taky, ale u toho trupu? Asi před rokem jsem ho havaroval a zohnuly se spojovací trubky a z křídla se nic nevylomilo. Další příklad: v křídle Orlíka (3m) nemám ani nosník, je tam jen polystyren a balzový potah. V trupu je to v laminátovým pouzdře na pár centimetrech. Zatížil sem to více než na 8G a taky to neprasklo. Ono to něco vydrží :-). Popiš ještě prosím, jak se to v tom centroplánu stýká, tam je nějaký pevnější pouzdro? Nebo je ta planžeta skrz celý centroplán?
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: čtv 09.07.2015 12:23 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
semo píše: A co zátěžový test na zemi? Když to rupne, budou škody menší, než ve vzduchu. Chce to pár skleniček vína, polštáře a hodně cihel... http://semos333.rajce.idnes.cz/VT-116_Orlik_II%2C_3m_stavba/#P1120900.jpghttp://semos333.rajce.idnes.cz/L-13_Blanik_3.25m_stavba/#P1150209.jpgPro uklidnění: Někde tady na fóru jsem řešil, že mám pouzdra v křídle Blaníka pravděpodobně málo hluboko. To tě asi trápí taky, ale u toho trupu? Asi před rokem jsem ho havaroval a zohnuly se spojovací trubky a z křídla se nic nevylomilo. Další příklad: v křídle Orlíka (3m) nemám ani nosník, je tam jen polystyren a balzový potah. V trupu je to v laminátovým pouzdře na pár centimetrech. Zatížil sem to více než na 8G a taky to neprasklo. Ono to něco vydrží . Popiš ještě prosím, jak se to v tom centroplánu stýká, tam je nějaký pevnější pouzdro? Nebo je ta planžeta skrz celý centroplán? Tohle nikdy nezkoušejte nikdo. tohle není zátěžovka křídla.
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: čtv 09.07.2015 12:35 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
Jak udělat zátěžovou zkoušku křídla v domácích podmínkách. NIKDY se nesmí zatěžovat tak že se podepřou konce křídel a zatíží se trup Běžně modely zatěžujeme do max 10G pokud nejde o akrobaty nebo jiné rychlostní speciály Jak spočítat zátěž? zvážím celý letoun a odečtu hmotnost křídel to je zátěž 1G pokud mi vyšla hmotnost letounu bez křídel 1,2kg tak při 10G potřebuju křídla zatížit 12kg zátěžovka se provádí tak že křídlo podložím v místě trupu a postupně po rozpětí rozkládám předem spočítanou zátěž. viz přiložené obrázky.(Jsou tam určité změny vzhledem k půdorysnému tvaru křídla ale ty nejsou pro běžného modeláře důležité a ani spočitatelné) Před zatěžováním si změřím vzdálenost konců křídel od země a stejně tak změřím vzdálenost po zátěži měla by být stejná tak je jasné že nedošlo k trvalé deformaci křídla. http://www.havelaircraft.cz/clanek-Zatezova-zkouska-Ta-152NA foto v příloze je zátěžovka trubkového nosníku hmotnost 900kg zatížení 5G
Přílohy: |
GEDC2935.JPG [ 186.01 KiB | Zobrazeno 1263 krát ]
|
|
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
Naposledy upravil HavelAircraft dne čtv 09.07.2015 14:09, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
semo
|
Napsal: čtv 09.07.2015 12:53 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 993 Bydliště: Telč
|
No, tak já upřesním, to, co jsem psal. Neni to zátěžová zkouška křídla, je to zátěžová zkouška spojky křídla a jejího uložení , což autor vlákna řešil. Každou půlku křídla jsem podkládal v místě předpokládané výslednice působiště vztlaku pod nosníkem (aby se nepoškodil potah) a namísto trupu naložil třeba tu osminásobnou váhu trupu. U modelů s křídlem polystyren-balza, kde hlavní nosný prvek je samotný potah (a neříkám, že to tak musí být vždy), nemám důvod si myslet, že by křídlo v zátěži prasklo třeba vejpůl, protože potah se neztenčuje a je ke konci spíš předimenzovaný. Pro mě to má určitou vypovídající hodnotu. Ale klidně si přečtu, co je na tom špatně.
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: čtv 09.07.2015 14:13 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
Problém je právě v tom podepření na křídle. pokud špatně trefíš výslednici aerodynamických sil. což hodně lidí ani netuší kde se pohybuje tak křídlo můžeš rozlámat už při polovičním zatížení. Jestli zatěžuješ celé křídlo nebo jen spojku v tom není rozdíl,vždy by se ta zkouška měla provádět stejně. navíc předpis o vytváření zátěžové zkoušky hovoří zcela jasně.
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
semo
|
Napsal: čtv 09.07.2015 14:54 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 993 Bydliště: Telč
|
Nebudu s tim polemizovat, předpisová zkouška je určitě to pravé ořechové. Mě ten můj pokus pro představu/ujištění stačí - a opakuji, že na spojku křídla a její uložení, ne na křídlo jako takové. Řek bych, že je to lepší, než nic. Kde je výslednice vztlakových sil si spočítat umím (+- i kdybych započítal indukovaný odpor, ale na to jsem kašlal). U každé metody je potřeba uvědomit si jaké to má nepřesnosti nevýhody a hranice. Je pravda, že jsem to v původním postu nezdůraznil, tak to pardon :-).
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
JJ02
|
Napsal: čtv 09.07.2015 15:46 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 10.8.2009 Příspěvky: 237
|
HavelAircraft píše: Problém je právě v tom podepření na křídle. pokud špatně trefíš výslednici aerodynamických sil. Proč chceš trefovat výslednici vztlakové síly? Stejně křídlo můžeš podložit-zatížit jen na nosníku. Na druhou stranu se výslednice vztlaku posouvá s úhlem náběhu. HavelAircraft píše: Jestli zatěžuješ celé křídlo nebo jen spojku v tom není rozdíl... To asi rozdíl je, Semův test spojky a uložení je myslím dostačující. HavelAircraft píše: navíc předpis o vytváření zátěžové zkoušky hovoří zcela jasně. U modelů předpis? něco mě snad uteklo?
|
|
Nahoru |
|
|
cholerik
|
Napsal: čtv 09.07.2015 16:24 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.8.2007 Příspěvky: 447 Bydliště: východní/střední čechy
|
ahoj všem, jen jsem se ptal, kde koupit nebo z čeho udělat planžetu, blbě jsem to říznul a stýká se mi to v centroplánu natupo. S letadlem lítám, nejlepší prověrka je let, ale radši bych to měl z jednoho kusu. Na tu otázku ze začátku nemáte odpověď nikdo? dík
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|