Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 173 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Zahoření LiPol baterie a co dál
PříspěvekNapsal: stř 15.04.2015 15:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2011
Příspěvky: 3159
Bydliště: Praha Letňany
Když už jsme u toho, jaký je "ještě přípustný" rozdíl napětí na článcích? Mám tady jeden starší 2S 1200 mAh a zkusil jsem ho změřit. Na jednom článku se ukázalo 4.14V, na druhém 4,06 V, takže rozdíl 0,08V. Je to zanedbatelné, neřešit nebo už to stojí za zamyšlení nebo je to moc a baterku vyhodit?

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Zahoření LiPol baterie a co dál
PříspěvekNapsal: stř 15.04.2015 16:13 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4949
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Je nafouklá? Ne, tak ji nechat žít. Provozuji už dva roky baterku, která je mírně nafouklá a funguje.

Nijak ohleduplně se k baterkám nechovám. Prostě je používám, dokud to jde. Řekl bych, že kolem toho dělá zbytečný humbuk. Baterkám škodí nejvíc mizerná nabíječka. Škodí jim víc jak hluboké vybití. Mám iCharger a baterky nabíjím bez mé přítomnosti v dílně. Opatření, které používám je jen to, že nabíjím na betonové dlaždici položené na stole a skladuji v plechovém kufru. Nic víc.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zahoření LiPol baterie a co dál
PříspěvekNapsal: stř 15.04.2015 17:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2010
Příspěvky: 11876
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
kope píše:
Když už jsme u toho, jaký je "ještě přípustný" rozdíl napětí na článcích? Mám tady jeden starší 2S 1200 mAh a zkusil jsem ho změřit. Na jednom článku se ukázalo 4.14V, na druhém 4,06 V, takže rozdíl 0,08V. Je to zanedbatelné, neřešit nebo už to stojí za zamyšlení nebo je to moc a baterku vyhodit?

Tu lipolku používáš v jakém modelu a jaký je tam maximální odběr proudu ?

Měříš za provozu v modelu prostřednictvím telemetrie jen celkové napětí aku nebo máš v rámci telemetrie i sledování jednotlivých článků lipolky a nebo nemáš žádné sledování napětí palubní lipolky a létáš jen na čas ?

Na konci vybíjecího cyklu tj. až bude lipolka po odlétání v modelu s dobou letu jakou běžně létáš na jedno nabití tak ji nech odpočinout cca 10 minut a teprve poté změř bez zátěže napěťový rozdíl mezi jednotlivými články. Právě ke konci vybíjecího cyklu může u některého článku, který je tzv. "na odchodu" docházet i k výraznému zvětšení rozdílu napětí oproti ostatním článkům v akusadě a pokud by rozdíl narostl třeba i o několik desetin voltu tak je riziko, že článek bude opakovaně hluboce vybíjen a v horším případě v závislosti na výši odběru by to mohlo skončit i havárií.

Pokud nemáš telemetrii s možností sledování napětí jednotlivých článků a s nastavením alarmu na pokles kteréhokoli z článků pod určitou nastavitelnou mez a létáš buď jen na hlídáním celkového napětí palubního aku a nebo dokonce bez toho jen na čas pak bude vhodné zkrátit dobu letu tak, aby na konci vybíjecího cyklu po odpočinutí cca 10 minut bez zátěže a po následném změření napětí jednotlivých článků lipolky rovněž bez zátěže měl článek s nejnižším napětím hodnotu co nejblíže 3,7V.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zahoření LiPol baterie a co dál
PříspěvekNapsal: stř 15.04.2015 21:33 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 3.8.2011
Příspěvky: 445
Bydliště: Černovice u Tábora
Obrázky: 2
Troufl bych si malinko oponovat. Protože pokud už bude baterka měkká,Nebo jakkoli slabší. Tak při vybíjení v modelu dochází k rychlejšímu poklesu, obzvláště na slabším článku. Tudíž já osobně měřím baterky okamžitě po zkončení pohonné akce, protože okamžitě vím, kde jaký článek je v rizikovém napětí a jak se k baterce chovat. Po odložení baterky na pár minut se zberchá z vycucnutých na 3.3V na 3.75. Zrovna takovou mám teď ve vrťasu na dolítání. Takže za mě je lepší měřit hned po a pro kontrolu kdykoli později.
Jsem v dnešní době už asi "syrovej" modelář a nepoužívám žádné telemetrie, pípáky a jiné zlepšovadla. Lítám po paměti a málokdy se stane, že bych využil omezení výkonu regulátoru, který mám vždy na hodnotu 3.3V. Pokud to umožní. Případně výš. V kapse mám měřák a po přistání hnedle kontroluju, vychladne a znovu (samozřejmě je údaj jiný).
Taky se mi stalo, že nová baterka při pátém letu najednou padla a regl začal vypínat. Okamžitě na zem a po proměřaní měl jeden ze čtyř článků 2.5V a ostatní pod čtyři. Několikrát jsem jí zcykloval pozvolna a odlítala ku mé spokojenosti sezonu a půl a nevykazovala výrazné změny. Nechápu, ale taková je zkušennost. Byl to 4s Nanotech 1300 45-90C.

_________________
Přístroj, který je pod proudem, vypadá stejně jako ten, který není, jen je jiný na dotek. :D


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zahoření LiPol baterie a co dál
PříspěvekNapsal: stř 15.04.2015 21:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.9.2009
Příspěvky: 1067
Bydliště: Brno sever
Někdo lítá a kouká na model, někdo pozoruje tele metrická data.
Každý si užije své.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zahoření LiPol baterie a co dál
PříspěvekNapsal: stř 15.04.2015 21:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.9.2009
Příspěvky: 1067
Bydliště: Brno sever
Jinak rozdíl 0.1V mezi články nepovažuji za zásadní.

Občas srovnat, buď dobrým balancérem, nebo valchovou metodou a používat.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zahoření LiPol baterie a co dál
PříspěvekNapsal: čtv 16.04.2015 1:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
kope píše:
Když už jsme u toho, jaký je "ještě přípustný" rozdíl napětí na článcích? Mám tady jeden starší 2S 1200 mAh a zkusil jsem ho změřit. Na jednom článku se ukázalo 4.14V, na druhém 4,06 V, takže rozdíl 0,08V. Je to zanedbatelné, neřešit nebo už to stojí za zamyšlení nebo je to moc a baterku vyhodit?

Nevidím zmysel v otázke tak ako je napísaná..
- Baterku správne nabiť, ako prvé. Bez toho budeš všade vidieť nejaké rozdiely a nič z toho nebude jasné.
T.j. obidva články na 4,20 do poklesu prúdu na 1/20 z 1200mAh (=60mA)..
Ak by potom mali fakt takto rozdielne napätia, je asi KO kvoli výrazne rozdielnym vnútorným odporom článkov, ale to netreba riešiť pri nabíjaní, to by sa ukázalo pri vybíjaní.
Takže správne nabiť, môže byť aj nabitie po jednom článku, aj nechať balancovať na 4,20 dlho, aj maličkým prúdom až kým to nebude v poriadku (t.j. 4,20+4,20) čo môže trvať aj hodiny - lipolky sú dosť pomalé a po hociakej "akcii" trvá aj 10 minút kým sa napätie stabilizuje. Nie je to správne nabíjanie nechať to dlho balancovať na 4,2, ale raz za čas to baterke neublíži a zrovnať ju treba.
To ale stačí urobiť raz za dlhý čas a baterka už zostane zrovnaná. To je to v čom nevidím zmysel, pozerať na rozhodenú baterku a rozmýšlať či je to v poriadku. Prečo? Zrovnaj ju a bude zrovnaná..
- Leda že by si používal nabíjač, čo ju obratom pri ďalšom nabíjaní rozhodí. No ale to je podľa mňa dôvod ho vymeniť (nabíjač, nie baterku..).
Prípadne ak by to bolelo a je nejaký výkonný, tak si ho nechať na dokonalé sady (ktoré hádam zvládne každý nabíjač) a na všetko čo už vykazuje takéto známky opotrebenia, si kúpiť nejakú lepšiu hoci aj slabšiu - ala Accucell 6 (ktorá vie nabíjať bezpečne a cez servisný konektor kontrolovať aby sa neprekročilo napätie žiadneho článku, ale s vypnutým balancovaním takže sady nerozhodí). Ideál by bol Cellpro4s..

To či je baterka v poriadku, sa vyskúša ľahko - potom čo budú články zrovnané čiže všetky rovnako nabité. Pri takto malej sade by mala stačiť nejaká 50W 12V žiarovka z auta, z 2s bude žrať cca 3 až 4A, ale nomálnejšie je zapnúť nejaký model, ten do ktorého je určená, napríklad s odberom cca 12A (=10C) naplno.
- ak po zaťažení, či už hneď alebo radšej po 30 či 60 sekundách, niektorý článok klesne výrazne hlbšie než druhý, je lepšie baterku vyradiť. Merať treba ale naraz oba články alebo viackrát lebo napätie bude klesať a neskôr meraný vždy ukáže menej.
Je to vlastne meranie vnútorného odporu ale toho "oneskoreného".
Rozdiel nad cca 0,2V by som bral ako problém lebo ten čo je slabší bude používaním viac zaťažený a bude ešte rýchlejšie odchádzať až to môže aj za letu zdochnúť.

Druhá vec je rozdiel v kapacite článkov v sade. To sa ukáže po normálnom lietaní keď zmeriaš napätia. Keby tam bol výrazný rozdiel napr 3,7 a 3,8 (rozdiel 0,1V) tak to je tiež problém, ale nie tak vážny ako ten s odporom. Taká sada by nemala nič ohroziť len sa nesmie vybíjať príliš hlboko - aby sa ten s menšou kaapacitou nepoškodzoval.
Upozorním že netreba baterku kvoli tomuto vymlátiť úplne na 100 percetnt, lebo pri 3,60V a menej (po odpojení, t.j. úplne vybitý článok) rozdiely budú vždy a môžu byť výrazné aj pri zdravej či novej sade.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zahoření LiPol baterie a co dál
PříspěvekNapsal: sob 18.04.2015 7:11 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20846
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
coro stř 15. dub, 2015 8:04 píše:
...
Nabíjač nemá ako zistiť, kde je tá hranica (pri vypnutí poistky zostane bez napätia a aj keby hneď zas nabehlo tak je čistý po resete..)
Leda že by mal v menu nejakú položku kde to človek može správne nastaviť - ale ručne.? ....

Dneska jsem přišel na nastavení iCharge (106B+) které toto umožňuje.
Je možné nastavit limit buď na vstupní proud nebo na vstupní příkon.
Známe-li tedy možnosti zdroje, je možné (a vhodné) si tento nabíječ (předpokládám celou řadu iCh) nastavit na vhodné hodnoty a pak si nabíječ sám ohlídá napájení.

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zahoření LiPol baterie a co dál
PříspěvekNapsal: sob 18.04.2015 7:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 27.5.2012
Příspěvky: 1687
Bydliště: Kroměříž
Obrázky: 38
Kvůli koupi většího stroje budu muset do silné nabíječky, tak se mi docela hodilo přečíst tohle vlákno a udělat si obrázek o kvalitě nabíječů. Používám 2ks setových od Phantoma (20W) a Accucelku 6. Zajímá mě Váš názor na používání této desky http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... h=parallel xt
Používám ji několik měsíců k plné spokojenosti. Samozřejmě starší aku 3S 2,2 (2k) Ah nenabíjím společně s novějšími. Taky mne zajímá, jakým způsobem to balancuje, když jsou články fakt slušně srovnány. Je uvedený docela velký proud, který ta deska snese. Využiju tak výkon :lol: zatím té slabé nabíječky s tím, aku jsou nabíjeny menším proudem společně a ve výsledku za kratší dobu, než bych je najel samostatně. Je používání té desky bezpečné, pokud bych tam cpal větší proudy a jak si to poradí s případným horším článkem v některé z aku? Jak velký rozdíl v napětí baterek může být, abych je bez obav mohl společně do té desky zasunout? Používáte ji někdo a jestli ano, jste spokojení?


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zahoření LiPol baterie a co dál
PříspěvekNapsal: sob 18.04.2015 8:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
Tieto bežné dosky neobsahujú nejaké poistky, t.j. servisné konektory sú prepojené.
Tenkými cestami plošáku takže nemalo by hroziť poškodenie baterky, ale prehorenie tých cestičiek je reálne podľa mňa, keby si urobil nejaký kix.
Silové konektory budú zrejme prepojené dostatočne takže by prípadný vyrovnávací prúd (alebo keby si spojil 2s a 3s sadu alebo niečo podobné) mohol byť výraznejší a buť aj problémom.

V princípe, každé dva paralelne spojené články majú rovnaké napätie, lebo sú spojené, takže ten menej nabitý sa nabíja a ten druhý buď trochu, alebo aj výrazne menším prúdom, a je možné aj to že nabitejší sa vybíja do vybitého.

Vždy tvrdím že ak nespojíš plne nabitý s úplne vybitým, nie je to problém. Lipolka sa nevybíja pri 4,2 voltoch, pri vybíjaní hoc aj 1C už klesne napätie veľmi rýchlo na nejakých 3,5V. A naopak, nenabíja sa dlho pri 3,7V ale až niekde nad 3,9 a viac a neskôr už aj 4,2V...
Problém je len prvý moment, keď to pripojíš, kedy ešte môže byť rozdiel veľký a v tom momente môže pretiecť aj vyšší prúd a prípadne spáliť tenkú cestičku plošáku. Reálne to nebýva kritické a jedinou podmienkou je aby nebola žiadna sada plne nabitá. Čo sa pohybuje pod 4V, lepšie pod 3,9V, je už bezpečné. Tie prepoje a servisné konektory majú nejaký odpor a pri rozdieli napätí 0,1 či 0,2V tam nie je vysoký prúd ani v prvý moment.

To platilo keď najprv spojíš tenké (=s odporom) servisné konektory kde sa spájajú napätia jednotlivých článkov. Keď spojíš ako prvý silový konektor tak jednak tam odpor takmer nieje, jednak je rozdiel násobený počtom článkov. To by som neradil.

Nesúhlasím s vetičkou v popise, že sady majú mať rovnakú kapacitu. Je to jedno, ak by mali rovnaké "C" tak by mali aj výrazne rozdielne sady mať rozložený odpor krásne v pomere ku kapacite, napríklad 100mAh pidisada a 5000mAh, by mali mať odpor v pomere napríklad 1/100=0,01 malá a 1/5000=0,0002 veľká a veľká by teda mala dostať 50x vyšší prúd z nabíjača, tak ako by to bolo správne. (napr nabíjanie 5,1A by sa rozdelilo na 0,1A malá, 5A veľká.
To ale len v prvom momente lebo veľmi rýchlo prestane byť odpor dôležitý a začne byť podstatné ako hlboko je sada vybitá - možno preto neradia miešať rôzne kapacity, lebo keby tá 5000mAh bola takmer plná, nabíjal by si vlastne celým prúdom tú 100mAh sadu a keby si NASTAVIL na nabíjači 5A, mohlo by sa jej to fakt nepáčiť :)
Takisto ak by jedna bola plne nabitá, tá veľká by si nedala od malej dostatočne rýchlo zmeniť napätie a mohlo by to skončiť vyrovnávacím prúdom ktorý by síce pre veľkú bol zanedbateľný, ale pre malú "nad hranicou". Takže extrémy nie sú rozumné.
V tejto súvislosti by som navyše radil paralelne nabíjať len prúdom, aký by vydržala aj najmejšia zo spojených sád, to by bolo úplne bezpečné (ale v tomto extrémnom prípade by to bolo nezmyselne pomalé, pri 100mA do 5Ah sady by to trvalo 2 dni.)

Accucell 6 je bezpečný nabíjač, (pokiaľ napríklad ten servisný konektor z neho nevypadne !!! keby vypadol, tak neprestane nabíjať a nabíja bez neho!!!).
Ale kým je teda všetko spojené tak ako má byť, neprekročí 4,20V na žiadnom z článkov, t.j. ani keď sú paralelne spojené a jeden by bol vadný, neprebije tie ostatné čo sú s ním paralelne spojené, podrží ich len na 4,20V.
Nie všetky nabíjače na trhu to ale dodnes robia takto, je treba si túto vlastnosť vždy overiť..

Ak chceš paralelne nabíjať a mať úplnú istotu aj keby si urobil nejakú blbosť a niečo spojil nesprávne, predáva sa "zabezpečená" paralelná doska, s poistkami (vratné Polyfuse a dokonca s indikáciou ktorá sa vypla) -
http://www.revolectrix.com/MPA_XH.htm


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zahoření LiPol baterie a co dál
PříspěvekNapsal: sob 18.04.2015 8:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 27.5.2012
Příspěvky: 1687
Bydliště: Kroměříž
Obrázky: 38
:lol: Tak takovou vyčerpávající odpověď jsem nečekal. Díky moc.
Já si netroufám spojit aku s rozdílem větším, než 0,4V. Ale radíš tedy nejdřív zapojit balanční a až pak silové konektory? Popravdě dosud jsem zapojoval nejdřív silové, ale pokud je správně nejdřív zapojit balanční, proč ne. Snad nám módi prominou ten lehký OT.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zahoření LiPol baterie a co dál
PříspěvekNapsal: sob 18.04.2015 8:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 6500
Bydliště: ČR
Obrázky: 0
A čím nabíjíš baterky do té sedmistovky? :?

_________________
Člověk je tak složitá bytost, že o tom lidstvo nemá ponětí.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zahoření LiPol baterie a co dál
PříspěvekNapsal: sob 18.04.2015 9:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 27.5.2012
Příspěvky: 1687
Bydliště: Kroměříž
Obrázky: 38
No právě že zatím ničím, protože je mi jasné, že ten 12čl. pack bych tou Accucelkou nabíjel celý den. Proto vybírám nějakou rozumně výkonnou nabíječku. (Tu heli mám asi 2 týdny. Letěl jsem s ní jen při koupi...)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zahoření LiPol baterie a co dál
PříspěvekNapsal: sob 18.04.2015 9:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
Marek_Km píše:
:lol: Tak takovou vyčerpávající odpověď jsem nečekal. Díky moc.
Já si netroufám spojit aku s rozdílem větším, než 0,4V. Ale radíš tedy nejdřív zapojit balanční a až pak silové konektory? Popravdě dosud jsem zapojoval nejdřív silové, ale pokud je správně nejdřív zapojit balanční, proč ne. Snad nám módi prominou ten lehký OT.

Je to len názor, môj.. Je na výber.
Pri voľbe najprv servisné, mi ide o to radšej nechať prehorieť cestičku na tej doske alebo prípadne káblik servisného konektoru, čo sa ľahko opraví a viac škody by nemalo hroziť.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zahoření LiPol baterie a co dál
PříspěvekNapsal: sob 18.04.2015 18:33 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 8.2.2013
Příspěvky: 173
Chtěl bych se zeptat, nebezpečí vzplanutí při nabíjení je zřejmé, ale zde píšete, že je i skladujete v plechových kufrech.... Myslel jsem , že je nebezpečí pouze při nabíjení baterií, a že jinak nebezpečí nepředstavují (posílají se poštou, jsou v různých aku nářadích, v obchodech je mají ve vítrínách...). Je tedy dobré-nutné skladovat je v nějakých nehořlavých nádobách?


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 173 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz