Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 207 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Metrový 3D ultralight
PříspěvekNapsal: sob 07.02.2015 22:45 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
Před časem jsem se rozhodl postavit deskový model letadla z EPP s rozpětím 1m pro venkovní létání s co nejnižší váhou. Chtěl jsem ale, aby lehké letadlo bylo zároveň velmi tuhé, víc než běžně vyráběné modely tohoto typu. Pro vyztužení jsem nechtěl použít prostorové uhlíkové tyčky, protože tento typ vyztužení není pro venkovní létání a transport letadla praktický. Laboroval jsem s tvarem a po různém ořezávání a přilepování částí letadla se teď model chová výtečně. Drží stopu ve všech figurách a zároveň je velmi obratný. Srovnával jsem ho s Edge Hot Red a Flash od RC Factory a tento model je skutečně podle mého názoru nejlepší. Rozhodující je nízká váha a vysoká tuhost modelu, který dokáže letět tak pomalu, že skoro stojí ve vzduchu, ale taky docela rychle a při tom přesně reaguje na povely z vysílače, protože se ve vzduchu tolik nekroutí, jako některé typy těchto modelů. Model je vhodný jak pro začátečníky, kteří se s ním snáze naučí, tak pro mistry v akrobatickém létání. Díky použitému EPP si zachovává odolnost při haváriích.
Nejprve jsem udělal celé letadlo z 10mm desek EPP. Problém bylo vyztužení deskových křídel z tohoto materiálu proti ohybu a proti krutu. Po mnoha pokusech a měření jsem nakonec použil plošně nalepené uhlíkové pásky, což se ukazuje jako velmi účinné. Jako hlavní výztuhy jsou pásky 3x0,5mm a šikmé výztuhy z rozpůleného pásku 3x0,5 (tedy 1,5x0,5mm). Je to úžasně pevné a navíc při extrémním namáhání křídla na ohyb se pásek jen zamáčkne dovnitř materiálu, nepraskne a při uvolnění se zase vrátí křídlo do normálního tvaru a drží dál. Vyztužení je popsáno v viewtopic.php?f=10&t=66884
V Čechách se ale nedá koupit uhlíkový pásek 1,5x0,5mm a ne každý má tu trpělivost rozřezávat uhlíky po délce. Doporučuji tedy pásek 2x0,27, který jsem sehnal od dodavatele z Anglie, který prodává uhlíky za časké koruny a poštovné je zdarma http://www.hyperflight.co.uk/products.a ... bcat=Strip
Proti krutu trupu jsem nejprve použil pruhy z EPP (štiky) s nažehlenou skelnou síťovinou. Je to sice pevné, ale dost pracné. Později jsem vyzkoušel výztuhy na jiném modelu z Depronu a pevnost se ještě zvýšila. Depron je třeba lepit zvláštním vteřinovým lepidlem, které neleptá polystyren. Štiky jsou nalepené od nosníku křídla až na konec výškovky.
Při přenášení a transportu letadla se ukázalo, že horní díl křížového trupu z 10mm EPP je dost slabý pro držení modelu, zvlášť, když trochu fouká, tak máte pocit, že se vám model zlomí v ruce. Následně jsem tedy v rámci vylepšení modelu udělal horní část trupu s kabinou z 12mm EPP. Nyní tloušťka EPP vyhovuje. Model se tím stavebně ještě zjednodušil, protože v hormí části trupu nyní nejsou potřebné žádné vlepované výztuhy.
Podvozek je velmi lehký a přitom dostatečně pevný. Je tvořený dvěma zkříženými uhlíkovými trubkami a je popsaný v viewtopic.php?f=10&t=68555
Výškovka je v středu v „krčku“ vyztužena proti zkrucování uhlíkovými tyčkami prům. 1mm přilepenými do tvaru písmene X (z obou stran). Páčka výškovky musí být zalepena co nejblíže středu letadla, aby se síla, resp. kroutící moment přenášel co nejrovnoměrněji na obě strany výškovky.
U takto lehkého modelu je třeba osadit i lehkou a při tom výkonnou elektroniku. Serva jsou Hyperion DS 09 SCD s váhou 7,5g, vyhověla by i D561, která jsou lehčí. Motor jsem po mnoha pokusech i měření osadil Dualsky XM2826CA-15 s váhou 44g, vrtule 9x5 GWS, regulátor Castle Talon15 oholený s váhou 3g.
Letadlo má nyní váhu 300g s baterií Hyperion 3S 550mAh, se kterou létá asi 6min. a s baterií 3S 800 mAh má 318g a létá asi 8-9 min.
Model budí pozornost kdekoliv s ním lítám pro svou schopnost létat velmi pomalu ve všech obratech a často se lidé diví, jak jsou tak tenká křídla tuhá a pevná. Zbarvení modelu jsem dělal pomocí sprejů a zakrývací papírové pásky. Věřím, že by se dalo zlepšit, kdyby se návrhu věnoval zkušený výtvarník.
Rád bych se dohodl s někým na výrobě tohoto modelu. Jsem přesvědčen, že to je nejlepší model ve své třídě. Nikde jsem nezjistil, že by se vyráběl takto lehký a pevný model 1m z EPP. K dispozici mám oskenované výkresy v PDF. Zároveň jsem se chtěl zeptat, jestli by mi někdo udělal výřezy z EPP pro možnost dalšího laborování s modelem, které nechci dělat na obarveném vzorku.
Příloha:
IMG_1940.JPG
IMG_1940.JPG
[ 207.21 KiB | Zobrazeno 5006 krát ]


Příloha:
IMG_1928.JPG
IMG_1928.JPG
[ 88.81 KiB | Zobrazeno 5006 krát ]


Příloha:
DSC02574 (1).JPG
DSC02574 (1).JPG
[ 182.89 KiB | Zobrazeno 5006 krát ]



Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Metrový 3D ultralight
PříspěvekNapsal: ned 08.02.2015 16:25 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.5.2003
Příspěvky: 1030
Bydliště: Praha 5 Lužiny
Obrázky: 0
A video by nebylo ?? A plánek máš z RC Groups ? Já mám postavené 4 Yaky 800mm a myslím si že to rězání uhlíků je zbytečné ty 2g se dají ušetřit jinde ,já ještě dáván uhlík i do křidélek protože při té ploše se stejně kroutí ,ale Epp se stejně vždy kroutí v letu není nad klasickou balzovou konstrukci ta prostě drží a když je letadlo postavené rovně tak se ani nehne. Nejsem odpůrcem Epp sám jej stavím a létám veliká výhoda je cena Epp a rychlost stavby ,ale klasika je lepší. A hmotnost jde jistě postavit lehčí mám před dokončením Epp 800mm a bez baterek je váha 155g mám tam sice motor 19g ale zase regl 15g. Ono také jde o pilota já sám létám pro radost rekreačně ale rád se kouknu na dnešní mladé kteří létají Free styl 3D s Epp i klasickou konstrukcí. Současně ale rád stavím bud vlastní konstrukce nebo dle plánku jak klasiku tak Epp.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Metrový 3D ultralight
PříspěvekNapsal: ned 08.02.2015 21:32 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
Ten popisovaný model není s rozpětím 80cm, ale 100cm. U 80 cm modelů je samozřejmě váha mnohem níž. U toho vašeho modelu 80cm by měla jít váha 155g bez baterek ještě snížit tak o 20g. Určitě bych vyměnil ten regulátor 15g, to je na dnešní dobu trochu moc.
Píšete, že dáváte přednost balzovým modelům. Z technického hlediska jsou to určitě krásné konstrukce, ale tyto modely moc nevydrží a člověk se s nimi bojí něco zkoušet nízko nad zemí, aby je při pádu nerozbil. EPP je odolné a jeho vyztužováním se dá dosáhnout tuhosti balzových modelů.
Plánek není z RC Groups, základní proporce popsaného modelu vycházejí z Crack Yak od RC Factory, postupně upravováno, pak zvětšeno na 1m a dále tvarově upraveno po zkouškách při zalétávání. Některé tvarové úpravy jsem popsal už u Cracka 80cm např. zkosení přední části deskového trupu, které zvýší stabilitu ve většině obratů, viz viewtopic.php?f=10&t=66884 Tvar modelu ladím tak, že nejprve nastavím těžiště, aby model letěl vodorovně na břiše i na zádech s výškovkou v nulové poloze. Pak letadlo pustím střemhlav dolů bez motoru a musí letět svisle dolů, ani nabírat, ani potlačovat. Další úpravy provádím pro to, aby model udělal minimálně 4 čisté přemety pouhým přitažením, nebo potlačením výškovky bez nutnosti korekcí dalšími kormidly. Zde se většinou projeví, jak dobře jsou mechanicky pevně propojené obě poloviny výškovky vůči sobě navzájem. Dále musí model letět rovně v nožovém letu jen vychýlením směrovky, musí udělat minimálně 4 čisté přemety v nožovém letu pouhým zvětšením výchylky směrovky bez dalších korekcí, při vodorovném letu se přidáváním a ubíráním plynu nesmí měnit směr letu, letadlo se nesmí komíhat při harrierovém letu na břiše ani na zádech, musí být stabilní ve visu, nesmí při zatáčení padat, musí letět kolmo vzhůru rovně a přidáním křidélek musí dělat čisté výkruty a držet se stále v přímce, bez soudkovitých výkrutů aj. Těch testů je víc. Když se model nechová, jak by měl, tak se musí něco přiříznout nebo přilepit, je třeba vědět kam sáhnout, ale problém není jen co změnit, ale taky o kolik. Takže je to doslova alchymie. Netvrdím, že ten model je dokonalý, protože vše se dá pořád vylepšovat, ale každý model je nakonec kompromis mezi časem a náklady na vývoj, maximální jednoduchostí a výrobní cenou modelu.
Pokud se týká těch 2g ušetřených na povrchových uhlíkových výztuhách křídel, které, jak uvádíte, se dají ušetřit někde jinde, aby se nemusely rozřezávat uhlíky, tak s tím nesouhlasím. Pro dosažení nejnižší váhy se musí šetřit všude, protože se váha nakonec nasčítá. Ale v příspěvku uvádím, kde se dají koupit vyhovující uhlíky, aby se nemusely řezat.
Povrchově nalepené výztuhy účinně zpevňují EPP a dají se použít i u jiných modelů. Jejich lepení na povrch EPP je ale dost náročné, aby se zachovala rovinnost dílů, zvlášť když jsou díly ze slabého materiálu. Postupně jsem dospěl k jednoduchému a nenáročnému postupu, který popíšu příště.


Naposledy upravil Zápotocký88 dne pon 09.02.2015 10:15, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Metrový 3D ultralight
PříspěvekNapsal: ned 08.02.2015 21:32 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
To blueangel: Posílám fotku regulátoru Castle Talon 15A, který má po "oholení" 3g, takže jeho použitím by se snížila váha vašeho modelu o 12g. Navíc má spínaný BEC, takže malé ztráty při napájení serv.
Příloha:
regulátor Castle Talon.JPG
regulátor Castle Talon.JPG
[ 264.48 KiB | Zobrazeno 4443 krát ]



Naposledy upravil Zápotocký88 dne pon 09.02.2015 10:19, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Metrový 3D ultralight
PříspěvekNapsal: pon 09.02.2015 7:55 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 29.1.2004
Příspěvky: 5848
Bydliště: Týn nad Vltavou
Obrázky: 5
Blog: Zobrazit blog (1)
4 čisté přemety po sobě bez korekcí neudělá (troufám si říct) žádný letadlo. Rozhodně ne v téhle kategorii. Občas už při výletu z prvního letadlo někam uhne při prolétnutí vlastní (rozvířené) stopy - ale to není chyba letadla. Nechce se mi věřit, že tohle éro 4x krátce po sobě proletí vlastní stopu bez korekcí :lol:

_________________
Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Metrový 3D ultralight
PříspěvekNapsal: pon 09.02.2015 17:21 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 10.1.2008
Příspěvky: 133
Bydliště: Letohrad
Nechci rýpat, ale osobně nevěřím ani tomu, že se v letu pozná ten zešikmený čumák. Jinak jestli je to opravdu tuhé, tak hmotnost super ;).


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Metrový 3D ultralight
PříspěvekNapsal: pon 09.02.2015 17:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9185
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
Honzíku a David, vy neveríte? 8O
Ani ja :mrgreen:
A je toho tam k "nevíře" viac. :lol:

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Metrový 3D ultralight
PříspěvekNapsal: pon 09.02.2015 18:37 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 5.2.2011
Příspěvky: 465
Bydliště: Mělník
Vaše příspěvky, jsou velmi zajímavé, kolik mistrů si tohoto hrdinu mezi EPP letouny vyzkoušelo? Upřímně by mě zajímal názor od nějakého profíka na dané letadlo, když to tak čtu, to letadlo by mělo létat skoro samo. Rád bych to někdy viděl na živo, pokud to dá 4 přemety, bez šahání do kormidel rovně, to by létalo lépe než všechna F3A :lol:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Metrový 3D ultralight
PříspěvekNapsal: pon 09.02.2015 19:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9185
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
Honza.V píše:
Vaše příspěvky, jsou velmi zajímavé, kolik mistrů si tohoto hrdinu mezi EPP letouny vyzkoušelo? Upřímně by mě zajímal názor od nějakého profíka na dané letadlo, když to tak čtu, to letadlo by mělo létat skoro samo. Rád bych to někdy viděl na živo, pokud to dá 4 přemety, bez šahání do kormidel rovně, to by létalo lépe než všechna F3A :lol:

Takže vieš, čo si máš na novú súťažnú sezónu zabezpečiť. A ušetríš...

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Metrový 3D ultralight
PříspěvekNapsal: pon 09.02.2015 19:08 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.5.2003
Příspěvky: 1030
Bydliště: Praha 5 Lužiny
Obrázky: 0
Také mě tedy hrozně zajímá letový projev tvého letadla co alespoň to video ?? Hlavně jak píšeš-musí udělat minimálně 4 čisté přemety v nožovém letu pouhým zvětšením výchylky směrovky bez dalších korekcí- to bych opravdu rád viděl .Jinak co se týče hmotnosti reglu tak jak jsem psal létám pro radost rekreačně a vím že se dají koupit lehčí serva, regl i přijmač ale přece jenom pro létání rekreačně mě stačí standartní rc vybavení,stavím i létám hlavně pro radost


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Metrový 3D ultralight
PříspěvekNapsal: pon 09.02.2015 22:53 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
HonzaS píše:
4 čisté přemety po sobě bez korekcí neudělá (troufám si říct) žádný letadlo. Rozhodně ne v téhle kategorii. Občas už při výletu z prvního letadlo někam uhne při prolétnutí vlastní (rozvířené) stopy - ale to není chyba letadla. Nechce se mi věřit, že tohle éro 4x krátce po sobě proletí vlastní stopu bez korekcí :lol:


Na břiše a na zádech udělá tento model 4 čisté přemety bez problémů, dokonce i víc, jen držím výškovku. Ten problém, proč většina modelů nedělá čisté přemety podle mého názoru není v tom, že letadlo prolétává svou rozvířenou stopu, to snad má znatelný vliv až u větších modelů, ale problém vidím v tom, že si model daleko ve větší míře ten vzduch rozviřuje hned za vrtulí a teď v tom mají fungovat kormidla. U popsaného modelu snižuje turbulenci zkosení předku deskového trupu. Ale daleko větší vliv na čisté přemety má podle mých zkušeností mechanické zpevnění obou půlek výškovky. Když zatáhnete za výškovku a páčka je na jedné straně výškovky, tak při vychýlení výškovky působí na obě její půlky tlak vzduchu a ta půlka s páčkou drží víc, ale ta druhá půlka se poddajností krčku uprostřed výškovky a tlakem vzduchu vychýlí míň. Pak je výškovka v podstatě zborcená plocha a letadlo samozřejmě začne uhýbat. Vy, kteří jste mistři, tak to lehce zkorigujete, ale my, kteří to tak neumíme, si musíme letadlo vyztužit :).
Všimněte si, že většina výrobců EPP modelů ten problém moc neřeší. Na zpevnění výškovky použijí většinou uhlíkový pásek, který však má skoro nulový modul odporu v krutu, takže střed výškovky v krutu nezpevní. Skřížené uhlíky jsou účinné, to si může každý vyzkoušet.
Daleko těžší je dosáhnout více čistých přemetů na křídle. Směrovka, kterou se přemety ovládají, je nesymetrická vůči rovině přemetů a taky je nesymetrický zbytek letadla i rozložení hmot vč. podvozku, takže se dá dosáhnout jen určitého kompromisu, záleží i na rychlosti letadla. Když si o tom člověk něco čte, tak je to všechno ještě daleko složitější a nezbývá než experimentovat a při tom hodně přemýšlet.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Metrový 3D ultralight
PříspěvekNapsal: úte 10.02.2015 19:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.5.2003
Příspěvky: 1030
Bydliště: Praha 5 Lužiny
Obrázky: 0
Můžeš poskytnout plánek na tvé letadlo ?? postavím jej rád bych se přesvědčil o vlastnostech tvého letadla , a video by nebylo ?Dik


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Metrový 3D ultralight
PříspěvekNapsal: úte 10.02.2015 22:11 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
blueangel píše:
Můžeš poskytnout plánek na tvé letadlo ?? postavím jej rád bych se přesvědčil o vlastnostech tvého letadla , a video by nebylo ?Dik


Dohaduji se s jedním výrobcem o výrobě, takže plánek zatím nebude. Video časem udělám a dám ho sem, ale mám teď málo času, tak bych poprosil o trpělivost.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Metrový 3D ultralight
PříspěvekNapsal: stř 11.02.2015 17:57 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 5.2.2011
Příspěvky: 465
Bydliště: Mělník
Přijde mi ten název metrový 3D ultralight trochu matoucí, dle vybavení soudím, tento model není dimenzován na 3D že?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Metrový 3D ultralight
PříspěvekNapsal: stř 11.02.2015 20:08 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.5.2003
Příspěvky: 1030
Bydliště: Praha 5 Lužiny
Obrázky: 0
Tak to ti přeji hodně štěstí s výrobcem ten je určitě tajný , aby uvedl ten tvůj model do výroby .Jinak kdyby někdo chtěl plánek na podobný model tak já jej bez problémů poskytnu v Pdf.


Přílohy:
Yak 8.jpg
Yak 8.jpg
[ 100.55 KiB | Zobrazeno 3848 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 207 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz