Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: sob 17.01.2015 22:38 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.8.2013
Příspěvky: 321
Bydliště: Hlinsko v Č.
Chtěl bych se tady s vámi podělit o zkušenosti se stavbou a provozem této konverze T-Rex 600N na benzinový Zenoah. Jenom ještě podotýkám, že se jedná o modifikovaný Zenoah.
MODIFIKACE MOTORU spočívá v:
- odlehčený píst
- odlehčený pístní pin,
- vyvážená klikovka
- elektronické zapalování
- karburátor Walbro WL 990
Toto eliminuje vibrace a dovolí posunout provozní otáčky až k 14900!

Např. porovnání standartního a odlehčeného pístu naleznete zde:
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=620134

Konverzní sada stojí cca 375 USD a modifikovný Zenoah 450 USD. Když byla (a ještě teď JE – http://www.heli-world.com) akční nabídka, kdy za cenu motoru dostanete i konverzní kit, tak jsem neváhal a objednal. Poštovné bylo cca 80 USD a pak musím připočítat DPH a clo – cca 2.800 Kč.
Celá sranda vyšla asi na 14.500 Kč. S výhledem na nízké provozní náklady a dlouhý letový čas doufám, že to za to stálo…

Začneme tím, co je všechno součástí balení… Je tam prakticky nový vrtulník! Z původního modelu se využije akorát:
- Ocasní část
- Rotorová část (bez hlavního převodu – ten je součástí kitu)
- Nějaké drobnosti, jako domeček ložisek hlavní hřídele, domeček pastorku, přední držák elektroniky, držák gyra a podložky pod šrouby – to je skoro vše…

Zde je jeden z mých posledních testovacích letů:


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Pro zajímavost, nějaké video z Youtube, jak tato konverzní sada a motor létá, je zde:


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Zde je asi jiný motor:


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Zde je 26cm motor, ne můj 23


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Přílohy:
IMG_3926.JPG
IMG_3926.JPG
[ 72.35 KiB | Zobrazeno 4049 krát ]

IMG_3927.JPG
IMG_3927.JPG
[ 76.76 KiB | Zobrazeno 4049 krát ]

IMG_3928.JPG
IMG_3928.JPG
[ 78.65 KiB | Zobrazeno 4049 krát ]

IMG_3929.JPG
IMG_3929.JPG
[ 72.62 KiB | Zobrazeno 4049 krát ]


_________________
T-Rex 470LP; Logo 600SX; T-Rex 700 Gasser + Hanson 300


Naposledy upravil SlezY83 dne ned 18.01.2015 9:01, celkově upraveno 1
Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: sob 17.01.2015 22:42 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.8.2013
Příspěvky: 321
Bydliště: Hlinsko v Č.
Trochu bych přeskočil a popsal bych konfiguraci mého modelu:
Motor: HWC 231
Serva cykliky: Savox SC-1267SG
Ocasní servo: Savox SB-2272MG
Plynové servo: Align DS415 (mikroservo!)
Governor: Futaba GV-1
Gyro: Futaba GY401 pro zálet, poté Bavarian Demon 3sX
Listy: EDGE 623 FB
Vrtulka: Align 95mm (H60128-1)
Výfuk: RJX pro benzinový Zenoah (23-29)
Přijímač: AR8000
Telemetrie: TM1000
- Měřené parametry: Teplota motoru, napětí baterie zapalování a přijímače
Baterie: 2x LiFePo4 2000 mAh
RCEXL Engine Kill Switch
Jeti DPS40 (dvojitý magnetický vypínač)
Tahový startér neinstalován, používám horní startování startérem

Váha:
Vrtulník - cca 4850g
Baterie - 225g
Kabina - 116g
Benzin 300ml - cca 220g

 Suchá váha: 5075g
 Suchá váha s kabinou: 5191g
 Letová váha: 5295g
 Letová váha s kabinou: 5411g


Přílohy:
Poznámka: Kompletní vrtulník
IMG_4493.JPG
IMG_4493.JPG
[ 78.52 KiB | Zobrazeno 4044 krát ]

Poznámka: Přidávám ještě obrázek bočnic
IMG_3929.JPG
IMG_3929.JPG
[ 72.62 KiB | Zobrazeno 4037 krát ]


_________________
T-Rex 470LP; Logo 600SX; T-Rex 700 Gasser + Hanson 300


Naposledy upravil SlezY83 dne sob 17.01.2015 22:56, celkově upraveno 1
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 17.01.2015 22:51 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.8.2013
Příspěvky: 321
Bydliště: Hlinsko v Č.
STAVBA
Začal jsem stavěním podle přiloženého manuálu s tím, že jsem ocasní část a rotorovou hlavu již měl hotovou.
První komplikace se objevila, že konverze vyžadovala (nebo doporučovala) použití kovových držáků hlavní hřídele. Já jsem měl připraveny nové, ale plastové. Ale když se započítá celková váha - o kolik více budou tyto držáky zatíženy, tak použití kovových má význam!

V návodu je ale uvedeno objednací číslo na držáky pro elektriku, které jsou o něco užší – je nutné koupit ty na nitro! U nás bohužel nebyly moc k sehnání, ale u Houšky jsem pochodil a měl jsem je během 2 dnů. Jinak není problém je koupit přes ebay…

Co se mi dále zdálo divné, bylo to, jak se dávala podložka mezi hlavní převod a převod na vrtulku
Viz obrázky.
Prostě se tam jenom položila. Ale nakonec to tak funguje…
Když už jsem u převodů, tak převodový poměr je skoro 6,44 (103T/16T). Což při 14.000 RPM na motoru dělá cca 2175 RPM na rotoru.
Moje Futaba GV-1 umí bohužel nastavit max. 2.100, takže to znamená, že moje max. provozní otáčky bude něco mále přes 13.500 RPM. Ke governoru se ještě vrátím později…

Jedna komplikace nastala, když jsem prostrčil hlavní hřídel držáky a dole chtěl přišroubovat náboj s převody. Dírky přesně na sebe nesedly a nakonec jsem musel vzít kulatý pilníček a dírku v hřídeli o nějakou desetinku propilovat dolů.


Přílohy:
Poznámka: Hlavní převod s volnoběžným ložiskem a zmiňovanou podložkou (vpravo)
IMG_4121.JPG
IMG_4121.JPG
[ 47.99 KiB | Zobrazeno 4040 krát ]

Poznámka: Takto je "položená" na kole náhonu vrtulky
IMG_4123.JPG
IMG_4123.JPG
[ 65.46 KiB | Zobrazeno 4040 krát ]

Poznámka: Takto je "položena" na hlavním kole a volnoběžném ložisku
IMG_4136.JPG
IMG_4136.JPG
[ 60.76 KiB | Zobrazeno 4040 krát ]

Poznámka: Skoro kompletní drak
IMG_4115.JPG
IMG_4115.JPG
[ 62.63 KiB | Zobrazeno 4036 krát ]


_________________
T-Rex 470LP; Logo 600SX; T-Rex 700 Gasser + Hanson 300
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 17.01.2015 23:12 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.8.2013
Příspěvky: 321
Bydliště: Hlinsko v Č.
MOTOR
Po tom, co jsem zkompletoval drak, tak nastal čas na motor.
Přišroubování karburátoru. Zde nebyl žádný problém, jenom je nutné dát si pozor na správnou orientaci těsnění kvůli tlakování membránového čerpadla na benzin.
Zde nastal jediný problém, že v setu nebyly podložky na přišroubování držícího plata. V manuálu se o tom doslova mluví, že nějaké motory můžou mít více vyvrtanou díru pro zapuštění šroubů.
OBRÁZEK 4163

To zřejmě nebyl můj případ - můj motor měl díry mělké a tak jsem si musel doobjednat podložky. Přesný rozměr jsem pořádně nenašel, ale dal jsem tam nakonec podložky do hřídele Kasamy (KSM 60-063 – 8x12x0.5).
Pak se dále instaloval ventilátor, chladící tunel a spojka. Pro zašroubování spojky se musí použít nějaký držák pístu. Pokud by tam nebyl chladící tunel, tak se spojka přišroubuje přidržením za ventilátor, ale jakmile je tam tunel, musí se chytit píst.
Na závit do spojky jsem dal trochu modrého Loctite.
OBRÁZEK 4183 a 4184

Jedna komplikace nastala v výfukem, ale o tam zase až později. V tuto dobu jsem na výfuk stále čekal – objednal jsem ho z Hobbykingu za 50 USD (+25 pošta + cca 350Kč daň).
Vrtulník s kabinou, motorem a pouze nasunutou rotorovou hlavou je zde:
OBRÁZEK 4169
Zde se mi nejprve nelíbilo, jak je vysoký podvozek (je tak vysoký zřejmě kvůli možné instalaci tahového starteru, který ale já nepoužívám), ale pak v praxi jsem to strašně ocenil při přistávání do trávy nebo trochy sněhu – zadní vrtulka prostě neškrtne o zem.


Přílohy:
Poznámka: Podložky k motoru
IMG_4163_edited.jpg
IMG_4163_edited.jpg
[ 74.48 KiB | Zobrazeno 4035 krát ]

Poznámka: Šroubování spojky
IMG_4183.JPG
IMG_4183.JPG
[ 60.31 KiB | Zobrazeno 4035 krát ]

Poznámka: Spojka
IMG_4184.JPG
IMG_4184.JPG
[ 66.44 KiB | Zobrazeno 4035 krát ]

Poznámka: Drak s motorem
IMG_4169.JPG
IMG_4169.JPG
[ 79.63 KiB | Zobrazeno 4035 krát ]


_________________
T-Rex 470LP; Logo 600SX; T-Rex 700 Gasser + Hanson 300
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 17.01.2015 23:20 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.8.2013
Příspěvky: 321
Bydliště: Hlinsko v Č.
SERVA
Poté došla na řadu serva. Zde musím říci, že v kitu použitý systém přichycení serv je při nejmenším divný.
Je tam takový trojúhelník, který se přišroubuje do bočnice a poté přes 2 šrouby k servu. Ovšem jsou použity tak tenké šrouby, že nejdou ani pořádně dotáhnout a utrhne se hlava.
OBRÁZEK 4253

Vyřešil jsem to tak, že jsem kulatým pilníčkem trochu zvětšil díry v bočnicích a použil klasický Align upevnění serv.
OBRÁZEK - 4255

Na plyn jsem chtěl dát nejprve servo Align DS650, ale hned pod ním je připraveno místo na mikroservo (možná kvůli tomu, kdyby někdo chtěl použít ladění směsi?), které jsem se nakonec rozhodl kvůli ušetření místa (umístění zapalování) a váhy (spíše kvůli vyvážení) použít. Když už jsem u vyvážení, tak ocasní servo jsem umístil na ocasní trubku. Jeden z důvodů je také použitý výfuk, protože jeho váha je spíše více soustředěna dopředu.

Umístění ocasního serva na trubku vedlo k tomu, že se muselo použít jiné táhlo. Poněvadž jsem nechtěl řezat Align táhlo a pak lepit očko na drát (závitník na venkovník závit nemám), tak jsem použil táhlo na Raptor 30. Táhlo je o trochu širší, ale Align očka na to šli v pohodě našroubovat. Držák zadního serva je použit z Hobbykingu na HK600 :-).
OBRÁZEK 4295


Přílohy:
Poznámka: Přichycení serva - nakonec toto řešení nepoužívám
IMG_4253.JPG
IMG_4253.JPG
[ 73.96 KiB | Zobrazeno 4030 krát ]

Poznámka: Align uchycení serv
IMG_4255.JPG
IMG_4255.JPG
[ 106.6 KiB | Zobrazeno 4030 krát ]

Poznámka: Servo na trubce
IMG_4295.JPG
IMG_4295.JPG
[ 75.88 KiB | Zobrazeno 4030 krát ]


_________________
T-Rex 470LP; Logo 600SX; T-Rex 700 Gasser + Hanson 300
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 17.01.2015 23:23 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.8.2013
Příspěvky: 321
Bydliště: Hlinsko v Č.
ELEKTRONIKA
Dále probíhala akorát instalace elektroniky – tahání drátů, případně prodlužek apod. Taková ta klasika – něco někudy protáhnete, pak zjistíte, že by to bylo lepší vzít jinudy, apod. :-).

Zde jsem se setkal s jedním problémem, který byl zřejmě způsobem kombinací použitých komponent. Jak si tak vzpomínám, tak problém se objevil po nainstalování magnetického dvojitého switche od Jeti, který má spojené země obou baterií.
Oba obvody se scházejí v jednom bodě a to je Governor. Ten důvod je ten, že governor je napájen normálně z přijímačové baterie, ale signál pro snímání otáček motoru nevychází z magnetů, ale HWC zapalování má přímo výstup, kam posílá pulzy odpovídající otáčkám motoru. A toto byl další bod propojení. Popis, jak je co propojeno, je zde:
Baterie přijímačová => Jeti switch => přijímač => governor, serva, telemetrie, gyro, RCEXL kill switch (opticky odděleno)
Baterie zapalování => Jeti switch => RCEXL kill switch => RCEXL zapalování => svíčka a governor

Při propojení zapalování – governor jsem nezapojoval červený vodič (plus pól). Zapojil jsem signál a zem. Ale tato konfigurace způsobila to, že nefungoval kill switch! Přijímač posílal signál správně, ale kill switch na to nijako nereagoval. Pokud se ale dobře pamatuji, tak když jsem ještě neměl instalovaný Jeti switch, tak to takto fungovalo dobře.
Nicméně řešení tohoto problému bylo jednoduché – vypojil jsem zemní vodič mezi zapalování – governor a je to propojeno pouze signálním vodičem…

_________________
T-Rex 470LP; Logo 600SX; T-Rex 700 Gasser + Hanson 300


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 17.01.2015 23:29 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.8.2013
Příspěvky: 321
Bydliště: Hlinsko v Č.
GOVERNOR
Když už jsem nakousnul governor, tak ten mi nejprve nechtěl fungovat.
Video je zde:
https://www.youtube.com/watch?v=fGw--4tvR5I

Provedl jsem nové nastavení (po resetu) podle tohoto návodu:
http://rc.runryder.com/helicopter/t547042p1/
a vše funguje tak, jak má.

A zde je slibované zdůvodnění , proč jsem zvolil Futabu GV-1. Pro benzinové motory se používá trochu jiné nastavení, protože pokud by se použil governor, který je určen pro žhavíky, tak se i přes to motor může přetáčet. Co jsem se na různých fórech dočetl, tak governor pro benzin dovolí více ubrat plyn, nežli pro žhavík.
A takto detailně se dá nastavit ta Futaba. Tento governor používám na 2S LiFe (6,6V) i když je určen pro 6V. Ale co jsem se kde dočetl, tak s tím ten governor normálně funguje bez problémů. Ono se provozní napětí 2S LiFe stejně pohybuje okolo 6,3-6,5V.

Ten governor je vlastně jediná komponenta, která není High Voltage… Řešení by bylo použít CGY701/CGY750, který se dají (tuším) koupit i ve verzi pouze governor a řešilo by to HV a otáčky rotoru vyšší nežli 2100 RPM (Governor range 1000 – 3000 RPM, Voltage 3,8 – 8,4V), ale otázka je, jestli to stojí za ty peníze. Pokud toto řešení bude fungovat a bude mi vyhovovat, asi to nechám tak, jak to je.

Ono řešení, jak dosáhnout vyšší otáčky rotoru by mohlo být očůřáno tak, že se nastaví jiný převodový poměr do governoru a tím pádem by nastavené 2100 ve skutečnosti odpovídali třeba 2200. Ale zatím to není potřeba. Na takové otáčky zatím nechodím, protože motorem proteklo jenom cca 6l benzinu. Sice mi to nedalo a vyzkoušel jsem si plný plyn a cca 2000 otáček, ale dále pokračuji spíše v pohodovém "zabíhání" motoru na cca 1600 otáček (break in process II :-)).

_________________
T-Rex 470LP; Logo 600SX; T-Rex 700 Gasser + Hanson 300


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 18.01.2015 0:13 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.8.2013
Příspěvky: 321
Bydliště: Hlinsko v Č.
KARBURÁTOR a jeho nastavení + ZÁBĚH.

Záběh, tedy první 2 litry paliva, jsem jel motor na minerální olej v poměru 1:25 a na hodně malé otáčky a hodně bohato – prakticky nastavení z manuálu obě jehly na 1 a 1/2 (1 a 8/16). Pro L jehlu je to opravdu asi maximum, protože když jsem poté zkoušel ji nastavit na 1 a 10/16, tak se vrtulník ani nevznesl (toto byla taková odbočka).
S tím minerálním olejem jsem hooodně na bohato vyvrčel na zemi 2 litry benzinu a víceméně to bylo jenom točení s listy. Pak jsem začal dávat syntetiku v poměru 1:32. Na amerických fórech jsem četl hodně velikou chválu na Bel Ray H1-R, který se u nás dá koupit u emotors za cca 500 Kč a tak ho také používám.


Jinak karburátor a ladění benzinového motoru ve vrtulníku, to je kapitola sama pro sebe. Když to vezmu od začátku, tak:
V manuálu je psáno, že nastavení jehel je 1 a 1/2 otáčky pro obě jehly. Ale také tam bylo psáno, že karburátor je z výroby již přednastaven. Když jsem si zkontroloval, jak je z výroby nastaven, tak:
L jehla: 1 otáčka
H jehla: 1 a 1/8 otáčky

Na helifreaku mi bylo doporučeno, že nastavení by bylo cca:

L jehla:
1 a 1/8 je tak minimum pro 231
1 a 1/4 je tak maximum pro 231 motor

H jehla:
1 a 1/4 by mohlo být blízko optimu (4/16 přepočítáno na šestnáctiny)
JENOM UVÁDÍM, ŽE TOTO NASTAVENÍ JE MNOU NEOTESTOVANÉ A JE TO JENOM ODHAD TOHO, JAK BY TO MOHLO BÝT NASTAVENO!


- Já jsem teď s L jehlou na cca 1 a 3/16 a myslím, že by se ještě trochu ochudit dal. Ale tady se už trochu bojím, protože s benzíny nemám skoro žádné zkušenosti…
- H jehlu mám teď na cca 1 na cca 7/16

Nastavení jehel se zvukovým projevem je zde (natočím a pak doma poslouchám, jestli pořád slyším čtyřtaktování). Videa jsou na mám Youtube kanálu, ale dávám i sem:


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Zatím nejvyšší teplota byla cca 90C při okolní teplotě cca 11C.
Teď, když je kolem 2C, tak je teplota motoru cca 70C. Potvrzeno jak telemetrií, tak IR teploměrem.
Když jsem se zase vrátil k té telemetrii a měření teploty, tak nejprve jsem měl umístěn teplotní senzor spíše ke karburátoru, ale většina lidí ho umisťuje za druhé žebro - vlastně první možné umístění, kde není šroub. Viz přílohy...

Na videu si myslím, že ještě je pořád slyšet čtyřtaktování, ale už se asi pomalu zaměřím na barvu svíčky (teda alespoň si myslím, že jenom L jehla ovlivňuje bohatost a tím pádem i barvu svíčky) a budu ladit podle barvy svíčky.

H jehlu budu pak ladit podle toho, co mi ukáže governor za maximální otáčky (GV-1 má paměť na maximální otáčky, které uloží v tu chvíli, kdy je max. plyn alespoň 1sec).
A jak mi radili na HF, tak test maxima RPM, ochudit o 1/16, zase test maxima, ochudit a z toho si udělat graf.
Otáčky se budou zvyšovat, až pak najednou se zavíráním H jehly začnou klesat. Najít ten bod, kdy se to láme a otevřít o cca 1/16 až 2/16. Ale v tomto bodě ještě nejsem…


Přílohy:
Poznámka: Nové umístění senzoru
IMG_4548.JPG
IMG_4548.JPG
[ 121.92 KiB | Zobrazeno 3996 krát ]

Poznámka: Moje prvotní umístění senzoru
IMG_4276.JPG
IMG_4276.JPG
[ 101.24 KiB | Zobrazeno 3996 krát ]


_________________
T-Rex 470LP; Logo 600SX; T-Rex 700 Gasser + Hanson 300
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 18.01.2015 0:39 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.8.2013
Příspěvky: 321
Bydliště: Hlinsko v Č.
VÝFUK
Úplně jsem zapomněl na výfuk a celý příběh okolo něj.
Century doporučuje k jejich motorům výfuk Speed Torpedo v2. Ale tento výfuk nikde nebyl skladem a ještě teď není. Obepisoval jsem všechny distributory, kteří jsou na webu http://www.centuryheli.com a jediný, kdo ho měl, tak byla zastoupení Century ve Francii. ALE!

Speed Torpedo v2 v US stojí 150 USD.
Nějací distributoři v Evropě ho mají za cca 130 EUR
Century FR ho má za 175 EUR + cca 15 EUR pošta
- S tou cenou ať jdou dopr*ele!
- Počkám si na třeba black Friday a vezmu to za 120 USD třeba za rok přímo z US nebo třeba zde:
http://www.modelhelicopters.co.uk/gas-t ... dikal.html
Teď tam bude RJX.

Ještě k tomu, proč bych asi nakonec chtěl Torpedo V2 – váha! Torpedo V2 má 240g a RJX má cca 410g!

K tomuto motoru existují výfuky:
Century (v2, v5,…)
Hatory
RJX
Zimmermann

Nemá cenu se o tom více rozepisovat, vše se najde zde:
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=317770

Co jsem se dočetl o „nejlepším“ výfuku pro 231 motor, tak nejlépe na tom byl Hatory (kdo by to byl řekl) a RJX!
Zimmermann a Century prý na tom byly stejně (Hatory a RJX na tom byly lépe).

Jinak můj „problém“ s výfukem je popsán zde:
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=365692&page=2

Když to shrnu.
RJX a Hatory používají přechodku z menšího průměru, který jde z motoru na větší (protože ten výfuk je hodně tlustý).
A to je ten kámen úrazu! Protože se díky spodnímu rámu pak ten výfuk nedá přišroubovat. Takže jsem si nakonec musel udělat takovou „redukci“ (raději rovnou dvě – ta druhá ještě není vypilovaná po krajích přesně podle motoru a výfuku).
Její šířku jsem spočítal na cca 14mm (o to se prodlouží ten výfukový kanál…).

Výfuky, které by tam šli bez redukcí, tak by byly Torpeda a Zimmermann (to je moje domněnka)

Více řeknou fotografie…


Přílohy:
Poznámka: Přechodka a rám
IMG_4351.JPG
IMG_4351.JPG
[ 72.41 KiB | Zobrazeno 3983 krát ]

Poznámka: Výfuk a rám
IMG_4350.JPG
IMG_4350.JPG
[ 75.42 KiB | Zobrazeno 3983 krát ]

Poznámka: Instalovaná přechodka
IMG_4658.JPG
IMG_4658.JPG
[ 50.76 KiB | Zobrazeno 3983 krát ]


_________________
T-Rex 470LP; Logo 600SX; T-Rex 700 Gasser + Hanson 300
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 18.01.2015 1:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2010
Příspěvky: 1313
Bydliště: Praha Barrandov
No jo pěkný, dnes v době elektrik docela sympatické, sám mám T600 Nitro a celkem mě drtí ta cena paliva, takže s ním létám jen málo.Tohle je na disertační práci, tolik věcí na přestavbu a to laborovaní ale když tě to baví tak co. :) Zvuk to má docela pěknej a výkon, tam taky nějákej bude. Chtělo by to nějákou divočejší akro aby se poznalo jak to motor utáhne. Ale celkově hodně sympatický.

_________________
Trex 700E, Trex 600 nitro, Protos 500, Trex 500, Trex 450 Sport, Yak 55M, RS352, Piper Cub, Variant


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 18.01.2015 10:46 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.8.2013
Příspěvky: 321
Bydliště: Hlinsko v Č.
DETAILY, DROBNOSTI a UVAHA
Včera v noci jsem to už nedopsal a tak ještě doplňuji dnes.

Ještě dodávám, že mnou popisované úpravy a postupy mohou vypadat jako strašně složité…
Ale pokud vezmete přestavbový kit, k tomu určený motor a výfuk, nebudete řešit governor a kill switch, tak jediné, co bude potřeba dokoupit je kovové uložení hlavní hřídele (pokud už nemáte) a max. podložky na Kasamu :-) a pak vrtulník stavíte jako každou jinou stavebnici!
S čím jsem laboroval, byl governor (ale podrobný návod je k dispozici), nešťastné propojení kill switche, Jeti switche, zapalování a governoru a použití jiného výfuku.
Jinak jediné, s čím opravdu laboruji, tak je nastavení karburátoru a to protože s tím nemám žádné zkušenosti a jdu raději pomalu a z bohaté strany.


POKUD BY NĚKOHO ZAJÍMALO, JAK SE VRTULNÍK KONVERTUJE KROK PO KROKU, TAK NÁVOD JE ZDE:
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=328029
- je to na T-Rexe 700, ale konverzní kit na 600 je velice podobný a já jsem hodně z tohoto návodu vycházel...

Na některých fotkách můžou být baterie vpředu, ale kvůli vyvážení vrtulníku jsem je přesunul dozadu (to může dělat ten můj těžší výfuk oproti setovému).
Budu tam mít listy EDGE 623, ale teď tam jsou nějaké černé 600mm no name číny, abych si cca odladil motor, governor a detaily. Až ho „zaletím“, nasadím EDGE a na ně naladím H jehlu výše zmiňovaným postupem.

Co je zde dobře vyřešeno, je „úložný prostor“ nad nádrží – někdo ho vyplňoval přídavnou nádrží (ten, kdo chce létat přes půl hodiny :-)), někdo tam dával zapalování (to nevím jak se mu povedlo, protože mi tam odsud pak nedosáhl kabel ke svíčce), já jsem tam dal baterie a elektriku postupně před Jeti switch a kill switch táhnu dopředu.

Příloha:
Poznámka: Úložný prostor
IMG_4659.JPG
IMG_4659.JPG
[ 53.13 KiB | Zobrazeno 3883 krát ]


Příloha:
Poznámka: Úložný prostor s baterií 2S LiFe 2000mAh
IMG_4660.JPG
IMG_4660.JPG
[ 62.06 KiB | Zobrazeno 3883 krát ]



Co se týče výkonu, tak motor by neměl mít problémy točit s 600 listy. Spíše jsem vyděl i přestavby na 640 mm listy (myslím, že jsou i v jednom z těch videí). T-Rex 600 zvládne listy 630 bez úprav trubky. Já jsem na pádlovou hlavu sehnal nejdelší 623. Pokud bych v budoucnu dával bezpádlovou hlavu, koupím 630 listy – motor by je měl utáhnout. Tento motor (HWC 231) jsem viděl i v 700 a utočil i 690 listy.

Dostávám se k otázce, proč dnes stavět pádlovku?
Nebudu používat obyčejné gyro, ale dám tam Bavarian Démona3sX (a nebo Spirita, ještě uvidím) a mohu si cvičit let s pádlovkou, pokud zapnu stabilizaci pádlové hlavy, tak rázem z toho mám bezpádlovku (spirit to asi umí také, ale s tím nemám zkušenosti). Démon umí nastavit i různou úroveň té stabilizace, takže vlastně když budu chtít, nastavím si pádlovku, když mě omrzí, nastavím si bezpádlovku (=stabilizaci pádlové hlavy). Když jsem kupoval serva, tak jsem s tím počítal, aby byly rychlé a 2BB.

Já ten vrtulník jsem stavěl s úmyslem, že to bude trenér.
S vrtulníkem se chci naučit létat pokročilejší prvky a to znamená, že nechci každých 4 až 5 minut měnit baterky nebo se nechat utlouci drahým nitrem. 300 ml nádrž benzinu by mohla vydržet cca 15 minut (teď je to zatím asi 10 minut protože motor běží na bohato), pak přistání, tankování a další let.

Když jsem už zmínil elektriku, nitro a benzin, tak udělám malé porovnání.
NITRO:
Let 600stovky v nitru vyjde na cca 45 Kč.
Palivo: Bekra 20%, 5l: 600Kč
Necelých 400ml nádrž na cca 8 minut
Za 600 Kč je skoro 13 letů. Let stojí okolo 45 Kč.
Ale letová minuta stojí kolem 5,7 Kč

ELEKTRIKA:
Budu počítat baterii 6S 5000mAh a cenu 2500 Kč. Sežene se levněji, ale i dráže…
Budu uvažovat, že baterie dá 100 cyklů (některá může být pryč po 50, některá může vydržet 200).
Samozřejmě baterie může odejít dříve (pád, podvybití, přebití, skladování v nabitém stavu, …) a nebo i déle (staráte se o ně, po létání dáváte do storage, vybíjíte do 80%, apod…)
Doba letu je 5 minut
Cena letu je pak 25 Kč! Pokud s baterií dáme 150 cyklů je to cca 17 Kč/let.
Cena minuty je pak 5Kč nebo 3,4 Kč.

BENZIN.
Počítám cenu litru paliva 35 Kč
1 litr oleje stojí 500 Kč. Ředí se to v poměru 1:32
Palivo stojí cca 50Kč/litr.
300 ml spálím za 15 minut.
5 litrový kanystr vyjde na 250 Kč. Dám na něj 16 letů.
Let stojí cca 16 Kč.
Letová minuta pak stojí cca 1 Kč!


Samozřejmě tu mohou být ještě další náklady, jako přijímačové baterie (používám 2s LiFe – měly by být „věčné“, ale…), možný pád (poškození výfuku), možná porucha na motoru a nutné měnit nějaké vnitřní části…

Ale to už by bylo na dlouho. Nechtěl bych, aby se tu ta diskuze strhla v porovnávání elektrika/nitro/benzin… Každé má svoje pro a proti. Já tu jenom ukazuji svoje rozhodnutí. Určitě zde hraje i to, že mě baví spalováky – to je také důležitý argument :-).

Když jsem počítal, za jak dlouho by se mi vrátila investice 15.000 Kč v porovnání s nitrem, tak mi to vyšlo na nějakých 430 letů po 7 minutách, což odpovídá 50 hodinách :-). To ale do toho neodpočítávám to, že se rozprodají díly z původního kitu (motor, výfuk, bočnice, ližiny, spojka a buben + nějaké drobnosti), takže cena může o nějakých 3.000 až 4.000 (max. 5.000, pokud se zadaří) tisíce poklesnout. Pak je návratnost cca 40 hodin.

_________________
T-Rex 470LP; Logo 600SX; T-Rex 700 Gasser + Hanson 300


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 18.01.2015 11:51 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.8.2013
Příspěvky: 321
Bydliště: Hlinsko v Č.
Ještě chci dodat, že pokud by někoho zajímalo, co to znamená modifikovaný motor, tak vysvětlení i s obrázky je zde:
http://helifreak.com/showthread.php?t=334079

Nemá cenu dále rozepisovat. Pokud přečtete, tak pak bude zřejmý rozdíl mezi vrtulníkem s setovým a modifikovaným Zenoahem...

_________________
T-Rex 470LP; Logo 600SX; T-Rex 700 Gasser + Hanson 300


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 28.02.2015 18:56 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.8.2013
Příspěvky: 321
Bydliště: Hlinsko v Č.
Tak jsem měl konečně trochu času jít s vrtulníkem zalétat a při tom jsem i natočil video.
Nastavení karburátoru je cca:
L: 1 1/8
H: 1 5/16 (blízko k 1 1/4)
Příloha:
Poznámka: Needles settings
IMG_4934.JPG
IMG_4934.JPG
[ 75.34 KiB | Zobrazeno 3586 krát ]



Barva svíčky po cca 3 letech byla takováto:
Příloha:
Poznámka: Barva svíčky
SparkPlug.png
SparkPlug.png
[ 870.2 KiB | Zobrazeno 3586 krát ]



Maximální teplota motoru, když jsem za to bral, tak byla okolo 108C (nejsem si jistý, jestli to nebylo až po přistání, kdy se teplo "vydá" na povrch). Teplota okolí byla okolo 4C.

Video z letu je tady!:


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

- všechen komentář je ve videu.

Během jednoho letu se mi i stalo, že se motor nechtěl roztočit a trochu čtyřtaktoval, takže bude asi ještě bohatý (pořád ta lepší varianta :-)). Jenom se spíše už pomalu bojím více zavírat trysky :-).

Roman

_________________
T-Rex 470LP; Logo 600SX; T-Rex 700 Gasser + Hanson 300


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 28.02.2015 19:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 19.1.2010
Příspěvky: 861
Bydliště: Partizanske
Obrázky: 6
Bat sa zavierat trysky nie je preco. Benzinak sa bohatou zmesou nechladi viac. Benzinak potrebuje optimalne zlozenie palivovej zmesi, co sa na sviecke prejavi tehlovym zbarvenim. Cierna sviecka je znakom zbytocne bohatej zmesi.

_________________
Gaui 100,Rex 450,Prôtos 500,Frenzy TZ 50,Logo 600SE,FX18 DSM2,JR 9 DSM2,
MAX,Rival,BN-2 Islander


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz