Autor |
Zpráva |
Litmark
|
Napsal: sob 29.11.2014 19:00 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 8.2.2014 Příspěvky: 29 Bydliště: Skoro v Olomouci Obrázky: 25
|
Zdravím všechny modeláře, Rozhodnul jsem se založit build-up thread, protože těch pár co tu je mi moc pomohly v mé vlastní modelářské praxi, tak doufám, že tento můj příspěvek taky někomu dalšímu bude přínosem. Vše začalo někdy v létě tohoto roku, kdy jsem přemýšlel co bude, až se zima zeptá.... Protože mě nejvíce zajímají letadla meziválečného a válečného období, víceméně československé výroby, padlo rozhodnutí po pročtení těchto stránek. AVIA BH-5 je můj projekt! To jsem ale netušil, jak jsem si zkomplikoval modelářský život. Po týdenním googlení jsem nenašel jedinný plánek pro stavbu modelu tohoto letadla, BH-1, 3, 9 ,11 už někdo postavil, ale pětku zatím nikdo. Napsal jsem si tedy panu Sezemskému, který postavil repliku tohoto letounu o základní stavební výkres skutečného letounu, a který mi s laskavým svolením dovolil použít pro vlastní potřebu. Protože jsem strojař, nezbylo než stáhnout Sketch-Up a začít se učit nový soft, abych mohl vytvořit výkres pro model. Online učebnice pana Mikače je výborný průvodce začátkem 3D modelování. Musím přiznat, že první pokusy byly spíš o tom jestli to nevzdát a nakopírovat výkres a nastříhat si přepážky, žebra a pustit se do práce s lupenkovou pilkou jako vždy. Nicméně představa, že půjdu s dobou a budu umět moderní metody, jejichž výsledkem bude stavba modelu z výřezů, mě hnala do dalších zoufalých pokusů...musel jsem nainstalovat další pluginy, aby bylo možno vůbec vytvořit oblé tvary, spojovat profily atd. Po měsíci práce jsem měl hotovou výškovku, no sláva. Ale malý pocit uspokojení, že to jde, se tam někde vevnitř objevil. Tak dnes prozatím vše, pokračování bude následovat dokud nebude model hotov a zalétán, zůstaňte u vlákna!
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
von boberov
|
Napsal: sob 29.11.2014 19:24 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 29.7.2010 Příspěvky: 1095 Bydliště: vesničan v okr.ZR
|
No bezva, budu sledovat . Výškovku už jsem prohlédl-paráda, ale zajímala by mě velikost a plánovaný pohon Prozradíš?? -MR-
|
|
Nahoru |
|
|
MichoCZ
|
Napsal: sob 29.11.2014 23:08 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 14.6.2009 Příspěvky: 378 Bydliště: Hodonín
|
Z toho Sketch-upu lezou opravdu efektní výtvory. Vždycky obdivuju už hotové kousky. Ale ze samého nadšení jsi zapomněl napsat, jak velké to budeš stavět? Bude to mít aspoň 2 metry?
|
|
Nahoru |
|
|
Litmark
|
Napsal: ned 30.11.2014 7:23 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 8.2.2014 Příspěvky: 29 Bydliště: Skoro v Olomouci Obrázky: 25
|
Ne, nezapomněl a určitě vše prozradím. Jen se snažím dodržovat myšlenkovou a časovou posloupnost . Jako první jsem chtěl jen udělat elektronický výkres pro model, a proto jsem zvolil Sketch-Up,a první pokusy mě tak vtáhly, že rozhodnutí jaké měřítko a pohon přišlo až po té, co jsem viděl, že jsem v 3D modelování schopný vůbec pokračovat a vymodelovat každý tvar, který si zvolím Momentálně mám celý 3D model hotový a zahájil jsem stavbu, takže pro všechny, kteří váháte.....opravdu to jde
|
|
Nahoru |
|
|
Bomber
|
Napsal: ned 30.11.2014 20:33 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.1.2008 Příspěvky: 1032 Bydliště: Vysoké Mýto
|
Nevím jak to je s plánkem,ale jedna je k vidění docela často:
Přílohy: |
IMG_7809.jpg [ 218.34 KiB | Zobrazeno 4001 krát ]
|
|
_________________ https://www.rcalbum.cz/hledat?q=martin+hynek https://hynekmyto.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
mt_beran
|
Napsal: ned 30.11.2014 22:36 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 29.9.2013 Příspěvky: 221 Bydliště: Černošice
|
Bomber píše: Nevím jak to je s plánkem,ale jedna je k vidění docela často: Potvrzuji. Nedávno jsem jí viděl lítat v Lipencích, tohle jaro nebo loňský podzim.. Je to teda macek, rozpětí přes 3m..
_________________ Ca.3 2.3m, Fokker D.VII 1200mm, Bristol M1.B 1350mm, Multiplex FunCub, Staudacher 1000mm EPP
|
|
Nahoru |
|
|
Litmark
|
Napsal: pon 01.12.2014 8:07 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 8.2.2014 Příspěvky: 29 Bydliště: Skoro v Olomouci Obrázky: 25
|
mt_beran píše: Potvrzuji. Nedávno jsem jí viděl lítat v Lipencích, tohle jaro nebo loňský podzim.. Je to teda macek, rozpětí přes 3m.. Děkuji za info, ten motor si ani nic menšího nezaslouží Bomber píše: Nevím jak to je s plánkem,ale jedna je k vidění docela často: Já osobně jsem ji ještě nikde neviděl, což je škoda. Pokud někdo znáte majitele, byl bych rád za kontakt. Vzhledem k tomu, že zatím nejsem štastným majitelem takového motoru a ani dostatečných pilotních zkušeností, rozhodnul jsem se pro polomaketu, pohon elektro a pro měřítko 1:6, tedy 1,6m rozpětí. Konstrukce bude klasická, dřevo a balza. Potah trupu je z balzy a na kormidla s křídlem použiji folii Solartex, která docela věrně imituje plátěný potah a je s ní příjemná práce. Protože zatím celkovou váhu odhaduji mezi 2-2,5kg tak rozhodnutí o motoru odkládám až po tom, jak nakonec vyjde celková hmotnost. Vím, že mnozí postupují tak, že kolem motoru co mají, postaví zbytek, ale momentálně takový motor nemám a nabídka je dnes tak přepestrá, že mi to velké starosti nedělá.
|
|
Nahoru |
|
|
Litmark
|
Napsal: úte 23.12.2014 16:32 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 8.2.2014 Příspěvky: 29 Bydliště: Skoro v Olomouci Obrázky: 25
|
Děkuji za info. Takže následovalo vymodelování SOP se souměrným profilem NACA 0008, stejně jako VOP: a vsazení spolu s VOP do základní konstrukce trupu: Mezitím jsem se svým plánem na zimní období seznámil kolegy-modeláře na letišti, kteří tím pádem přispěli svými zkušenostmi. Z toho vyplynulo moje rozhodnutí použít na křídlo nestárnoucí modifikovaný profil Clark-Y s úhlem nastavení 1,5° a negativem 1° na koncích. Úhel nastavení VOP bude 0°. Zároveň jsem zvolil jako materiál přepážek a kořenových žeber křídla 3mm topolovku a zbytek žeber bude z balzy 3mm.
|
|
Nahoru |
|
|
Litmark
|
Napsal: pon 26.01.2015 19:20 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 8.2.2014 Příspěvky: 29 Bydliště: Skoro v Olomouci Obrázky: 25
|
Práce se SketchUpem už se rozběhla a dokončení modelu bylo otázkou několika dní. Poté následovalo rozmístění přepážek a žeber do plochy a úprava pro export do formátu dwg, který je potřebný jako vstupní formát pro CNC řezání nebo pálení laserem. Velikost řezné plochy ( v mém případě 210x300mm ) je samozřejmě dána velikostí, kterou dostanete od zvoleného dodavatele výřezů. Nechci dělat reklamu, tak neuvádím mého, ale internet je plný nabídek na řezání. Emailem jsem domluvil cenu a po odeslání souboru s daty, mi do týdne přišel balíček s laserem vyřezanými díly. Jedna nebo dvě díry v nějaké přepážce chyběly, ale to je tak vše, co jsem mohl vytknout. Dřevo nebylo spálené a cena byla přiměřená. Mezitím jsem nakoupil smrkové lišty, lanovody a něco balzy. Pod igelit na stůl jsem rozmístil půdorys a bokorys ze základního výkresu a mohl jsem začít.
|
|
Nahoru |
|
|
Litmark
|
Napsal: ned 08.03.2015 11:38 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 8.2.2014 Příspěvky: 29 Bydliště: Skoro v Olomouci Obrázky: 25
|
Po delší přestávce se vracím k vláknu, začal jsem plovoucí SOP, na větší plochy jsem používal Purex, menší spoje disperzní rychleschnoucí lepidlo Titebond. Následovalo slepení stabilizátoru, balzový rám jsem řezal z 10mm desky, do kterého jsem vlepil žebra z výřezů. To celé je zpevněno částečným potahem z 1,5mm balzy. Poprvé jsem si mohl vyzkoušet práci se Solartexem. Byla naprosto pohodová. Folii jsem napřed přibodoval na okrajích rámu, potom na žebra a potah. Plochou žehličky jsem ji následně přilepil k balzovému potahu. Na větší stupeň teploty následovalo vypnutí. Zastřižené konce jdou pěkně rozžehlit až téměř do ztracena. Další částí bylo slepení výškovky, Protože u výškovky prochází lanovod s vidličkou uprostřed konce trupu, zalepil jsem páku kormidla na spodní stranu výškovky uprostřed nosníku. Opět pohodová práce se Solartexem. Pro začátečníky vynikající potahový materiál
|
|
Nahoru |
|
|
Litmark
|
Napsal: ned 08.03.2015 12:00 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 8.2.2014 Příspěvky: 29 Bydliště: Skoro v Olomouci Obrázky: 25
|
Mezitím jsem se ve chvilkách pustil do výroby podvozkových kol, podle návodu, který je na netu dostupný. Náboje a ráfky jsem vysoustružil z ABS plastu. Po obvodu jsou navrtané otvory o průměru 1mm. Po sestavení přípravku, skládajícího se z dřevěné podložky s nábojem nasunutým na kolíku a zatlučených hřebíků po obvodě, fixujících ráfek oproti náboji, jsem rybářským vlascem vytvořil výplet. Pro utažení stačí přefouknout to celé horkovzdušnou pistolí. Teplotu je potřeba předem vyzkoušet, jinak se vlákno přepálí a celá práce je v háji ( vlastní zkušenost ). Protože jsem tento postup zapomněl fotit, je zde detail hotového kola na podvozku. Po příjemné práci s ocasními plochami jsem se tedy pustil do trupu. Na výkres jsem rozmístil motorové přepážky a centroplánu. Protože jsem v 3D modelu navrhnul spojení pomocí konstrukčních zámků, potřel jsem spoje lepidlem a celou nosnou část trupu složil dohromady a doplnil smrkovými nosníky a zbylými přepážkami. Po srovnání s výkresem a zafixování jsem nechal trup proschnout.
|
|
Nahoru |
|
|
Litmark
|
Napsal: ned 08.03.2015 13:21 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 8.2.2014 Příspěvky: 29 Bydliště: Skoro v Olomouci Obrázky: 25
|
Po sestavení konstrukce trupu jsem se rozhodl, že další částí bude podvozek, to proto, že když je trup posazen na podvozek, líp se s ním manipuluje při stavbě. Slepil jsem dvě 3mm překlížky k sobě, takže jsem získal dost pevný podklad pro vyřezání rámu podvozku. Spojovací část a zároveň uložení pro hřídel kol je z 3mm překližky a balzy 10mm. Hřídel je z uhlíkové tyčky, uprostřed fixovaná dílem z duralu se šroubem. Na koncích jsou nasazené stavěcí kroužky a nasunuté kola. Po sestavení a spasování jsem vyrobil a naohýbal z duralového plechu spojky pro uchycení rámu podvozku k trupu. Proschnutý trup jsem tedy osadil servy a lanovody pro ovládání výškovky a SOP. Zde jsem poprvé "narazil". Na vlastní blbost. Při sestavování SOP jsem také zalepil duralovou páku kormidla. Jenže jsem ji zapomněl umístit tak, aby otvory pro kulový čep táhla byly v ose závěsů kormidla. Což znamenalo, že jsem musel vyrobit páku serva se stejným posunem mimo střed otáčení, aby byl zachovaný poměr délek lanovodů v celém rozsahu otáčení. Po malé úpravě byl trup připraven k potažení balzou.
|
|
Nahoru |
|
|
Litmark
|
Napsal: sob 18.04.2015 7:41 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 8.2.2014 Příspěvky: 29 Bydliště: Skoro v Olomouci Obrázky: 25
|
Po potažení trupu jsem brousil, stříkal plničem a zase brousil a stříkal, až byl trup hladký. Následoval nástřik krycími akrylovými barvami. Mezitím jsem nechal v reklamce vytisknout imatrikulaci na samolepící folii, kterou jsem následně polepil trup. Na křídla jsou použité překližkové žebra ( 4ks, od kořene) a balzové. Nosníky jsou smrkové 3x7mm. Po slepení s negativem 2° na koncích jsou potažené balzou ( torzní skříň ) a následoval potah Solartexem a opět imatrikulace. Poslední částí byla výroba funkčních vzpěr z balzy a překlížky s koncovými šroubovacími oky. A výsledek zimní práce: Maketa motoru je již hotová a slouží k dovážení do těžište, které vychází dle výpočtu 94mm od náběžné hrany křídla. Celková hmotnost i s akumulátorem (4S 5000mAh), motorem RAY 3548 a regulátorem RAY 70A vyšla na 2,9 kg. Momentálně čekám na příhodné počasí a přijde nejstresovější část stavby - zálet. Pokud bude zájem, přidám video. Letu zdar!
|
|
Nahoru |
|
|
Bomber
|
Napsal: sob 18.04.2015 8:24 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.1.2008 Příspěvky: 1032 Bydliště: Vysoké Mýto
|
Nádhera!Video dej určitě.
_________________ https://www.rcalbum.cz/hledat?q=martin+hynek https://hynekmyto.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|