Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 41 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 13.02.2008 14:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.5.2003
Příspěvky: 1323
Bydliště: Plzeň - jih
Dám ti námět na přemýšlení. Předminulý rok jsem přišel ve vleku o větroně, vlekař mi prudce zahnul, já jsem větroně zalomit nestačil (ani vypnout háček). Křídlo se zlomilo v prvním poli vedle trupu. Křídlo mělo jednu výrobní vadu, o které jsem věděl, nicméně, křídlo jsem nevyráběl. Stojina byla z balzy 2 s vlákny podél (z výroby). Horní pásnice v kritickém okamžiku zkolabovala a skočila dovnitř křídla, protože nebyla podporovaná stojinou - zmenšila se výška nosníku a tak vznikl jeden díl křídla navíc. Otázka je, kdyby byla stojina správně orientovaná, co by se stalo? Balza není podle mně jako stojina v extrémních místech ideální, spíš bych na exponované části křídla použil překližku, která má větší pevnost a bude vážit stejně nebo méně než třeba stojina z balzy 10. Těch 45 stupňů je zajímavých, ale zase asi bude záležet na stabilitě stojiny při drbnutí (otlačení-uhnutí) a orientaci vláken. Nikdy jsem to u svých modelů nezkoušel, víc napsal Zipp.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 13.02.2008 16:25 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 14.4.2007
Příspěvky: 278
V černobílém Modeláři (ale už s barevnou obálkou:) vyšla série článků na téma Jsou vaše křídla dost pevná? Myslím ze JIO to někomu skenoval. Autor na rozdíl od teoretických povídání skutečně slepil nosníky a v udělal lámací zkoušky. Jedno z klíčových míst bylo právě spojení stojiny a pásnice. To je taky jeden z důvodů proč udělat stojinu v kořenu širší.

Woro, u A dvojek se v době dřevěných nosníků dělalo to, že se udělal jeden nosník s pásnicemi 3x6 nahoře a 2x6 dole a v centroplánu se ještě daly jen na tlakovou (horní) stranu profilu dva nosníky - jeden pod horní potah torzní skříně a druhý dozadu. Oba pomocné nosníky byly na konci zakončené pod úhlem 45 stupňů tak, že ten 45ti sptupňový kus odváděl tlakové napětí do hlavního nosníku (horní strana křídla - všechny tři nosníky rovnoběždné- pomocný nosník končí na jednom žebru a vede od něj pod úhlem 45 stupňů kus nosníku do pásnice hlavního nosníku - když tak namaluju obrázek). Pomocné nosníky měly různou délku, ten přední byl delší.

Konstrukčí poznámky:
* spojovací dráty byly uloženy v překližkových žebrech, které rozváděly síly do nosníků
* první pole u kořene bylo v místě torzky vyplněné balsou, jinak v tom místě hrozilo promáčknutí potahu


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 13.02.2008 19:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2007
Příspěvky: 1103
Bydliště: mezi Litoměřicemi a Roudnicí n. L.
ZIPP: S tou stojinou jsem to myslel zhruba tak jak to napsal Honza - že mu pásnice skočila do křídla. Samozřejmě, léta podél, to je nejhorší prasárna co se dá udělat u stojiny (snad kromě nápadu neudělat ji vůbec), ale v souvislosti s tímto problémem se právě bojím těch let šikmo - sice to vydrží víc ve smyku, ale v tlaku nic moc. Proto bych také nosník ještě přemotal sklem, kdyby horní si pásnice usmyslela že půjde na druhou stranu, tedy z křídla ven (vždyť také téměř vždy neodejde stojina ale její lepené spoje). Co se týče přetržené pásnice, tomu bych se právě chtěl aspoň přiblížit - vždyť proč pak počítat (a stavět) pásnice na víc než snese stojina...
Rozložení zatížení jsem si zjistil, nebo aspoň vztlakové síly panelů křídla a ohybové momenty v jednotlivých lomeních a u kořene. To byla hned první věc po rozvržení půdorysu křídla. Mám skoro elipsu (Schuemannův půdorys bez šípu?), jen jsem musel prostřední panel zkroutit o jeden stupeň aby mi vycházela hezká plocha - těsně pod 40dm2.
Moc díky za tip ohledně torzky a stojiny, to by mě nenapadlo.
Na webovky bez znalosti čehokoliv zkus www.estranky.cz nebo http://blog.cz/ :wink:

Robertek: S tou torzkou se na to asi vykašlu a vrazím tam jedenapůlku balzu klasicky s léty podél, tohle podle mě nemá smysl řešit u dvoumetrovky. Flutter se mi snad nepovede, rozhodně s tím nebudu létat jako s hotlinerem ( stejně to nemá křidélka) a při startu budu mít Cl kolem 0,8-1, takže to snad tak rychle nepoletí, navíc působiště výslednice vztlakových sil bude tím pádem dost vepředu - sice asi nedostanu těžiště před elastickou osu (kvůli prevenci flutteru), ale ono se to nepos... tak jako tak.
Cihla to snad nebude, navíc by to sneslo snad i 800g - to by dalo zatížení 20g/dm2. Klidně by to mohlo být štíhlejší, ale těch 10 by snad mělo být v pohodě.

helbo: Uhlík dávat nebudu, nemám ho totiž doma ani kousek. Možná bych ale do lomení dal nějaké sklo, hádal bych že to bude Achillova pata celého křídla. I když možná dojde i na uhlíkový roving nebo pásku (jestli seženu), to lomení jsem nijak moc nepromýšlel.

Honza: Tohle mě právě děsí od začátku, ale balza je prý nastojato odolná až až. Ono se stačí podívat sem. Jen by mě právě zajímalo, kolik toho budu muset nacpat do téhle šílenosti. Zatím to vypadá na těch 10, což se mi zdá docela dost. Ale když to jenom slepím epoxy a nebudu to ničím přemotávat, bude to asi akorát.

MirekZ: Jasně, ten scan také někde mám. Bohužel jen 2. a 3. díl. To "ádvojkovské" zesílení horní pásnice by mi tady asi moc nepomohlo, tady má horní pásnice 5*15 a dolní 3*15mm. Ale je zajímavé, že jsem se s tímto řešením nesetkal nebo si ho nevybavuji, přitom jsem si rád nějakou tu dřevěnou A2 postavil ještě než jsem si koupil rádio a zlenivěl jsem :wink:

Kdyby se někomu nezdálo jako dobrý nápad dimenzovat to na naviják když ho nemám, klidně křičte, určitě to uvítám (hlavně důvody proč to nedělat) - kolik tak může táhnout gumicuk na průměrnou rekreační třímetrovku?

_________________
Jiří V. _________________35MHz, kanál 62
Being drunk is feeling sophisticated without being able to say it.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: pomocný nosník
PříspěvekNapsal: stř 13.02.2008 19:25 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.1.2007
Příspěvky: 1126
Bydliště: ŽATEC
Obrázky: 0
MirekZ jj ten pomocný nosník, který se pod úhlem 45 st napojoval na žebro se hodně používal...já to tak dělám dodnes. Další výborná věc, která se už moc taky nevidí a je velice důležitá je napojení balsového tuhého potahu centroplánu , nebo spíše kořenových žeber ( když centroplán je ve skutečnosti část křídla nedělitelně spojená s trupem) s torzní skříní ( pokud je dělaná odtoková hrana z horní a spodní části tak i s odtokovkou) pod určitým rádiusem, nebo alespoň šikmo. Prostě, aby tam ve spoji navznikl ostrý úhel, protože by v něm mohlo při určitém kritickém zatížení dojít k prasklinám a díky rádiusu, nebo sešikmení dojde k přenosu sil na větší plochu.Nevím jestli jste mě dobře pochopili a rozuměli jak jsem se tu snažil tuto záležitost popsat :D Když se mrknete na staré plánky kluzáků co vydala edice Modelář tak to tak má skonstruované 95% modelů RC V2 , speciálů jak do termiky tak i svahových....omlouvám se, ale dodnes jsem se nenaučil dělení do soutěžních kategorii... znám jenom A1, A2, A3, P30, CO2, RC V1, RC V2 a to nevím, jestli se toto označení dodnes používá :oops: :oops:

_________________
Nemusíš vše vědět, ale musíš vědět, kde na vše najdeš odpověď.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 13.02.2008 19:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 7120
Bydliště: Vsetín
já mám na 3m větroni nosník 8x4mm se stojinama z 3mm balzy váží kolem 2,3kg a drží na svaháku mám 8x3mm se stojinama taky z 3mm balzy ten váží 1,2kg a nemám problém,vydrželo to prozatím vše


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 13.02.2008 20:41 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 5.2.2005
Příspěvky: 1756
Bydliště: SVK, Nitra
uhlíkový rovíng kúpiš u havel composit.... vreco uhlíku za smieštny peniaz a vystačís si s tým riadne dlho... odporúčam...

_________________
... urobíme tak, aby bolo dobré ...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: čtv 14.02.2008 18:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Ještě jednou si přisadím. Pokud bys vzal nosník 5x3, k němu přilepil 3x3 do 2/3 a zakončil přechod úkosem a k tomu ještě přidal další 3x3 na 1/3 délky, opět s úkosem, dostaneš něco, co by šlo nazvat nosníkem stálého napětí o stejné výšce. Stojina z 3 balsy, nebo slepit 2x1,5 bsu pootočenou o 90st. a z toho nařezal stojinu tak, aby vlákna byla orientovaná 45 st. (do poloviny rozpětí, pak už by mohla stačit i 2), tak si myslím, že by to křídlo mělo být dostatečně dimenzované a při tom hmotnostné rozumné.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: nosník
PříspěvekNapsal: čtv 14.02.2008 19:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.1.2007
Příspěvky: 1126
Bydliště: ŽATEC
Obrázky: 0
To DAF to zní dobře s tím nosníkem.....musím si to zapamatovat a nevíš, kde bych našel nějaké bližší info ohledně této záležitosti????

_________________
Nemusíš vše vědět, ale musíš vědět, kde na vše najdeš odpověď.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: čtv 14.02.2008 20:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
to ZIPP: Tohle jsme brali na vejšce (ČVUT) v předmětu pevnost a pružnost. Jde o to, že u kořene je největší ohybový moment a nosník musí být v daném místě nejsilnější. Ke konci křídla klesá určitým způsobem ohybový moment a proto může být nosník slabší. Jsou tři možnosti, nosník o stálé výšce, jeho šířka jsem od maximálního rozměru (kořen) až prakticky do "nuly", při pohledu shora je to trojúhelník, v praxi samozřejmě na konci nějaká šířka je.
Druhá možnost, nosník stálé šířky, pak se mění výška od maxima u kořene do "nuly" na konci a průběh je parabolický, opět v praxi na konci nějaká výška. Řeší se to tak, že se parabola "obalí".
Třetí možnost, mění se jak šířka, tak výška nosníku.
Varianta první je pro nás asi nejschůdnější. Hlavně u lichoběžníkového křídla. Tam navíc vlastně vychází nosník s proměnnou výškou i šířkou (žebra na konci jsou nižší než u kořene). Vychází to dobře i hmotnostně. Obávám se, že skripta už skončila někde v propadlišti dějin. Dnes si už jen pamatuju základní vzorec Mo=Wo*Sigma (neumím zde napsat řeckou abecedu), Mo - ohybový moment, Wo -průřezový modul v ohybu, a to řecký písmenko je napětí. Ohybový moment je známý - působicí síla * délka ramene (na křídle musíš najít působiště * rameno od kořene), napětí - víš kolik maximálně vydrží daný materiál (Pa, MPa), musíš do toho započítat nějakou bezpečnost, a Wo je v mm3. Wo (pro I profil) = (B*H3-b*h3)/6H, kde B= šířka pásnice, H= výška I profilu, b=šířka pásnice-šířka stojiny, h= výška stojiny, to H3 znamená H na třetí. Víc už fackt nedám dohromady, navíc je možné, že se ty věci dnes značí trochu jinak, studoval jsem na konci 80-tých let. Tohle jsem vytáhl ze strojnických tabulek (z té doby). Pro přesnější výpočet to chce skutečně už VŠ vzorečky, ale tam už myslím byly i integrály. Chtělo by to chytnout nějakýho študáka z techniky a vytáhnout z něj rozumy. :lol: Uff.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: NOSNÍL
PříspěvekNapsal: pát 15.02.2008 7:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.1.2007
Příspěvky: 1126
Bydliště: ŽATEC
Obrázky: 0
To DAF....dík za vysvětlení je to logicky jednoduché, hlavně za ty vzorečky o ty mi hlavně šlo. Taky jsem studoval na ČVUT fakultě strojní, ale vrhnul jsem se na to 20 let po matuře tak si dovedeš představit jak jsem dopadl...jsem to vzdal, matika mi podrzila nohy. Ale aspoň jsem to zkusil :D Na střední letecké kterou jsem studoval v Prešově si už nepamatuji či jsme probírali tuto problematiku, budu muset projet sešity. Spíše jsme se orientavali co si pamatuji (už je to 21 let co jsem ji úspěšně ukončil) na konkrétní typ letadla, jeho konstrukci atd, ale namáhání letecké konstrukce jsme až tak do hloubky nebrali. To jsem se učil sám z vlastní iniciativy, protože mě mechanika a aerodynamika baví a chtěl jsem o tom vědět stále více. Nezajímá mě, že to či to éro letí dobře či špatně, ale zajímá mě proč tak letí a jak je skonstruované a proč zrovna tak a né jinak... :wink:

_________________
Nemusíš vše vědět, ale musíš vědět, kde na vše najdeš odpověď.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pát 15.02.2008 16:29 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
to ZIPP: Já jí sice dokončil, ale v r. 89, takže už toho také dost z kebule vyprchalo, navíc se už živím něčím jiným než strojařinou. Tenkrát to ještě bylo proloženou takovými skvělými předměty jako programovaní v jazyku Mar-Len (marxák) apod.
Ten vzoreček je spíše středoškolský. Při výpočtu budeš muset vycházet z průběhu ohybového momentu na křídle, pokud se nemýlím, bude mít nějaký trojúhelníkový (obdelník) či parabolický (elipsa, lichoběžník) průběh. Pokud si to spočítáš u kořene, tak dál směrem ke konci křídla už je ohybový moment jen a jen menší. Můžeš si pak vypočátat několik konstrolních bodů po rozpětí a pokud to bude v rozumných mezích, musí křídlo vydržet. Otázkou je, že uzavření torzní skříně také má vliv na pevnost křídla a domnívám se, že větší než samotný nosník. Torzní skřín přenáší jednak krut křídla, ale také ohybový moment. Vzhledem k nepravidelnosti tvaru (průřez), nedokážu ani omylem říci jak vypočítat průřezový modul v ohybu. Pokud by se započítalo i toto, mohl by samotný nosník vyjít podstatně menší - proto si Fara mohl dovolit dát do křídla Blaníka nosník 2x 5x3 a 2x 3x3 + stojiny, protože zbytek (větší část) nese balsový potah. Ta fotka bude dle mého asi špatně zvolený materiál na spojku.
Jak už tu někdo psal v RC Revue ted vychází seriál o konstrukci a jsou tam i nějaké výpočty.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 41 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 30 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz