Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 41 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 11.02.2008 16:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
woro:
DAF: Na tvrdé starty bude dobrý každý newton navíc, ono jde přece jen hlavně o starty, ne o přetížení v obratech. Ten Blaňas podle mě není stavěný na start z gumicuku, jen na aerovlek. To že by to uneslo pořádného motoráka je pravda, ale podívej se na tohle :wink:

Sorry, I don´t speak english. Zatím se jen učím. S Blaníkem je to pravda, není na gumicuk. Stejně si myslím, že tvé pásnice jsou předimenzované, stačily by (podle mě) i poloviční. Pokud bys to ještě vyztužil laminátem, nebo uhlíkem, tak by mohly být ještě slabší. Být tebou, asi bych se podíval na konstrukce, které by odpovídaly představě tvého modelu a srovnal to spolu. Nakoukl jsem např. do plánků řady Modelář na RC Revue - Symfonik, Terej 2 a VSO 10, všechno tahané na gumicuku a jsou tam nosníky do 3x5 do 3x8, přičemž všechny model mají rozpětí přes 2,5m.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 11.02.2008 18:38 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 7.5.2005
Příspěvky: 728
Obrázky: 1
DAF píše:
woro:
DAF: Ten Blaňas podle mě není stavěný na start z gumicuku, jen na aerovlek.

S Blaníkem je to pravda, není na gumicuk.


Jen tak ohledně dimenzování Blaníka :-) viz Lomcovák

Obrázek


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 11.02.2008 18:44 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 5.2.2005
Příspěvky: 1756
Bydliště: SVK, Nitra
Robertek píše:
No já se s letadlama taky dost "vysírám" a řešim to tak abych měl super váhu když to potřebuju,, no ale na druhou stranu nezlob se na mě, ale myslim že ohyby, pevnosti a podobný věci ti tady asi nikdo neřekne, zajdi studovat na strojárnu a tam na to budeš mít příslušný nástroje. Jinak já dělám letadla dost podle citu, a už první věc co mě zarazila je použitej nosník, co s tim chceš proboha dělat??

Podivej se na tohle http://robertek.no-ip.org/cz/kalup.html
rozpětí 2m, váha cca 1.5kg

Tohle letadlo vozilo 12x2000mAh NIMH (cca 500g), AXIka (160g). Píšu to v minulym čase protože sem nedával pozor a při plnym průletu si nevšim rušení a narval to v plný rychlosti do šutru, škody byly asi takovýhle: křídlo jedno bez škrábnutí, druhý na konci asi 10cm prolomená torzka od šutru a potrhanej potah (strhat a opravit torzku), trup bohužel byl v horšim stavu a špička se mu asi tak o 3cm zkrátila, takže se mi to už moc nechtělo opravovat a čeká až se jednou uráčim udělat novej trup, (ted to křídlo používám na svaháku).

Jinak dělal sem s nim dost krutý věci, jako třeba prúlet a sakra ostrou zatáčku na pár metrech, a křídla se ani nehly (což konstatovali i kamarádi co mají kompozitový F3B).

A ted ke konstrukci:
Křídlo je z dvou nosníků 3x10 u kořene a mám pocit že na konci 8x3 (10x2.5). Potah lehčí 2mm balza, náběžka složená z asi 3x6 smrku a pak nějaká 4mm balza zakulacená. Jinak vše další balza 2, konce z 10mm poslepovaný balzy.
Lože spojky je netenkostěná uhlíková trubka 10x8 a spojka 8mm skelná tyč (kamarádi tomu řikaj tyčka na rajčata). V každym křídle je jeden šroub hlavní u nosníku a jeden malej vzadu. Vzepětí tam je takový jaký bylo možný udělat s rovnou spojkou (sice nic moc velký ale bohatě stačí).
Jo a stojny tam jsou z 5ky myslim.

Tohle křídlo by vydrželo jakejkoli gumicuk co seženeš a asi bych se ho nebál dát i na naviják (jen bych byl asi kapánek opatrnej a nevystřeloval bych to tak jako ti blázni)

Hele kolik N to snese ti fakt neřeknu a myslim že mi je to celkem fuk, vim že to snese plně naložený éro a drsný zacházení.

Jinak jak si řikal že to bude 3dílný tak bych si dal bacha na ty lože spojky a pořádně je zalaminoval, mě část síly vezme trup pomocí těch dvou šroubů, takže pokud to bude jen tak nasunovací a tim to končí tak tam to musí bejt víc pevný.

Druhá věc je váha, opravdu to chceš udělat co nejlehčí? Bude to lítat jako ďas nebo to máš na kroužení do termiky. Já mám elektru rozp 1400 (http://robertek.no-ip.org/cz/diagonalek.html) která váží cca 330g a s tou si kroužim termiku ale nemám jí na blbiny (né že by nevydržela jakoukoli akrobacii co de s motýlkem udělat). Ale dvoumetrovka při 600g stejně asi bude chtít abys do ní naskládal dalších 300g aby to bylo akční lítání:)


Nenašiel by sa na to plán ... dákosi sa mi to zapáčilo :)

_________________
... urobíme tak, aby bolo dobré ...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 11.02.2008 18:55 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 11.8.2007
Příspěvky: 99
Bydliště: Praha 6
Nenašiel by sa na to plán ... dákosi sa mi to zapáčilo :)[/quote]

No plán na to asi někde budu mít, teda jestli se tomu dá řikat plán. Tohle je totiž jedno z těch letadel který sem stavěl dost "baj oko". Takže určitě mám plánek na ocasky a křídlo, co ale určitě nemám je profil (protože je dělanej bruskou až po slepení a ohnutí do vzepětí, takže takovej homemade). Jinak trup taky asi bude spíš takovej náčrt než plán (jsou to jen dvě bočnice a 4 trojůhelníkovitý lišty spojený dohromady zbytkama trojůhelníkovitejch lišt a potažený nahoře a dole balzou).
No kouknu po tom, ale nevim jestli ti to pomůže, protože tohle letadlo neni ani tak problém si sám nakreslit jako pak reálně udělat (hlavně to křídlo)

Jinak teda neni problém cokoli nafotit, protože to letadlo stále věrně slouží, ač už má asi tak 5 let.

_________________
http://robertek.brevnov.net


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 11.02.2008 18:59 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 5.2.2005
Příspěvky: 1756
Bydliště: SVK, Nitra
tak keď nemáš na to plán v elektrickej forme tak nechaj tak, ale je to fakt pekné a musí to dobre lietať... lietam F3J, vetrone a dále deproňáky, toto ma fakt nadchlo...

_________________
... urobíme tak, aby bolo dobré ...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 11.02.2008 20:29 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
To MakoBear: Je otázkou zda je to dimenzování, či rukama stavitele, resp. letovým manévrem. Ale z obrázku bych usuzoval, že křídlo vydrželo, ale nikoliv jeho spojka. Esli von jí nevošulil uličník jeden. Díval jsem se na Lomcovák, ale kromě obrázků jsem tam nice nenašel (?) Buď jsem špatně hledal, nebo k tomu nic není. Není proto zřejmé, jestli jde o Farovu konstrukci, či jinou. Obrázek jsem si (dle možností pičítače) zvětšil a zjevne to je spojka, nikoliv křídlo.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 12.02.2008 9:17 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 14.4.2007
Příspěvky: 278
Robertek: jak jsi to brousil?
Děkuju
Mirek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 12.02.2008 9:27 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 11.2.2008
Příspěvky: 195
Bydliště: Spišská Nová Ves, SK
V RC revue teraz vychádza seriál pod názvom Konstrukce letadel. je to tam dobre vysvetlené. Komplet výpočty aj spôsob čo a ako sa robí. Je to už asi 10diel. Treba len požičať od kolegu ktorý to má, alebo kúpiť staršie čísla :) .


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 12.02.2008 12:45 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 5.2.2005
Příspěvky: 1756
Bydliště: SVK, Nitra
robertek, ešte sa mi zapáčila výroba trupov... z tých fotiek som nepochopil ako to robíš... je to jednoduché a rýchle... nemohol by si to popísať poprípade dáke ilustračné foto ?

_________________
... urobíme tak, aby bolo dobré ...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: DIAGONÁLEK
PříspěvekNapsal: úte 12.02.2008 17:08 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.1.2007
Příspěvky: 1126
Bydliště: ŽATEC
Obrázky: 0
robertek člověče ta geodetická konstrukce ( také se nazývá příhrado - komorová vícenosníková konstrukce)je opravdu nádherná. Musel jsi si s tím vyhrát. Tento typ konstrukce byl použit například na jednom z nejznámějších anglických bombardovacívh letadel na kterém létali i naši piloti v RAF u 311 bombardovací perutě VICKERS WELLINGTON a dále na VICKERS WARWICK. Křídlo této konstrukce dobře odolává kroutícímu momentu :wink:
Opravdu nádherný pohled na tuto konstrukci, která je už pomalu v zapomění. :cry:

_________________
Nemusíš vše vědět, ale musíš vědět, kde na vše najdeš odpověď.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 12.02.2008 21:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2007
Příspěvky: 1103
Bydliště: mezi Litoměřicemi a Roudnicí n. L.
Robertek: No ta stojina je právě to hlavní co jsem chtěl vědět, ještě jsem takový létající tank nestavěl. Říkáš 10? Ke kořenu bych tu trojku asi opravdu nedal, vždyť k čemu bych se jinak počítal s pásnicemi když by mi stojina odešla při třetinovém namáhání... Když s nosníky 10*3 doporučuješ aspoň 5mm, dám tam tedy tu desítku a podle průběhu namáhání se stojina bude zužovat až k 3mm v druhém lomení, pak uvidím - na konec by mohla stačit ta jedenapůle třeba i lepená zezadu. Lepit tu stojinu budu pochopitelně epoxy.
ZIPP: Teda ty ses rozepsal... Torzka samozřejmě bude, nejsem takový blázen abych dělal stonewtonové křídlo bez torzky. Co myslíš, když dám léta klasicky podél rozpětí a zevnitř na ty pláty dám sklo 35g/dm2, bude to akorát?
Ohledně těch let šikmo - uvidím, zkusím někde vysondovat proč se všude na modelech dávají léta kolmo a pak se rozhodnu, díky za vysvětlení. Tedy v tlaku není stojina namáhaná ani když je křídlo prohnuté?
Jinak parádní článek, to aby sis zařídil webovky kam bys to dával :wink:

_________________
Jiří V. _________________35MHz, kanál 62
Being drunk is feeling sophisticated without being able to say it.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 13.02.2008 1:46 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 11.8.2007
Příspěvky: 99
Bydliště: Praha 6
WORO: no s tkaninou na vnitřní straně torzky už jsem taky experimentoval, ale tak nějak jsem neměl valný výsledky: velká váha, pevnost sice taky větší ale zas ne o tolik jak vzrostla váha. To už bych radši zvolil jednu trochu obtížnější metodu ale možná by mohla být ok pokud to chceš mít opravdu ocelový a to je udělat torzku nejdřív z 1mm balzy s létama na 45˚ a pak přes ní další vrstvu s létama opačně a lepit to něčim jako patex express (bohatě stačí, epoxyd je na takovýhle věci zbytečnej). Ale to je už trochu i na mě moc.
Jinak tu stojnu bych dal na centroplán třeba z 7 a na uších 4, dávat to postupně užší je dost puntičkářský :) Vzhledem k tomu jakej stavíš tank tě pár gramů na stojnách nezabije.

Tak sem si vzpoměl že jsem asi ve 14 letech dostal stavebnici letadla Saphire (už si vůbec nepomatuju název firmy, kdoví jestli ještě existuje), byl to větroň, 2m, neskutečně pevnej (torzka z 2ky, vše masivní), jeho jediná blbá vlastnost byla ta že nikdy pořádně nelítal jak byl těžkej :) No tak sem ho pak po nějaký době vrazil do skříně a z ní sem ho asi před půl rokem vyndal a odnes do našeho klubu že z něj udělám vysací dekoraci,, Tim tě nechci odradit :D

ZIPP: Bohužel to křídlo neni zas tak pěkný jak bych si přál, teda spíš profil (díky němu to má daleko horší kluz při srovnání s F3K co mám), no ale i tak jsem s tim slaboučkym motrůkem obšas jakš takš schopnej udělat let 1min nahoru 5min dolu, no silnější motor by to asi řešil ale já v tomhle letadle asi nic moc měnit nebudu. Asi to bude znít dost divně ale tohle letadlo jsem udělal abych měl využití na motor kterej sem si postavil, fakt. To že to letadlo je konstrukčně úžasný až po nějaký době. Ono to totiž neni muj první počin s diagonálníma žebrama. Asi 2 roky před tímto letadlem jsem udělal něco podobnýho o rozpětí 1800 s obdelníkovým křidlem a eliptickym vzepětim (i když tam sem se hodně sek při dělání vzepětí, je to jak půlkoule :) ) Takže u toho novějšího modrýho už sem se trochu poučil z některých chyb.
Až bude čas tak zase něco takovýho udělám, příští bude třeba F3K. Mám totiž stejný názor, ta konstrukce je úchvatná.

HELBO: Myslíš ten na elektře nebo F3K? jestli na elektře tak to je opravdu jednoduchý, prostě si nakreslíš bočnici, vyfikneš z tlustší balzy (letadel cca 1.5m 3ka balza), na bočnice nalepíš dost velký trojůhelníkovitý lišty, pak si uděláš přepážky (většinou stačej dvě pod křídlem), nebo to vyřešíš jako já a použiješ zbytek trojúhelníkovitejch lišt tim že z nich uděláš rozpěrky v trupu (vyfotim a dám k těm fotkám na webu). no pak spojíš bočnice, slepíš vzadu, vepředu pěkně kruhovou přepážku na motor, potáhnež zezdola, zezhora zase 3kou. No apak už jen dlouho hobluješ a brousíš (proto je dobrý volit velký trojůhelníky třeba 20x20). Toť celá věda. Trupy mi vycházej celkem lehký (lehčí než s uhlíkovou trubkou) a pevný (a pěkný) .... :)

_________________
http://robertek.brevnov.net


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 13.02.2008 11:34 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 5.2.2005
Příspěvky: 1756
Bydliště: SVK, Nitra
tak som to pochopil správne podla fotiek... kludne tam dohoď ešte dáke fotky, čím viac fotiek, tým lepšie...

_________________
... urobíme tak, aby bolo dobré ...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: nosník
PříspěvekNapsal: stř 13.02.2008 12:40 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.1.2007
Příspěvky: 1126
Bydliště: ŽATEC
Obrázky: 0
to woro s těmi webovkama jsi mě pobavil :D :D ...jednou jsem měl záchvěv nějaké vytvořit, ale popravdě vůbec netuším jak se vytvářejí... :oops:
Ohledně stojiny....myslím, že je zbytečné ji laminovat...bude to těžší a výsledek o nic moc lepší. Já dávám na 2 m křídlo stojinu z 3 mm s léty šikmo a dělám do nich i odlehčovací otvor....né nějak velký, ale přesně ve středu stojiny ho udělám...a i když potahuji křídlo fólií tak stojinu prolakuji :wink: . Námáhání stojiny je opravdu při ohybovém momentu křídla na smyk...při vybírání klesavého letu se křídlo prohýbá směrem nahoru a tím pádem vrchní pásnice má tendenci se posouvat ve své podélné ose směrem k trupu a spodní pásnice opačně - od trupu. Jinak největší ohybový moment křídla a posouvajicí síly jsou v místě upevnění ...to znamená u trupu a u vzpěrových hornoplošníků s funkčnímy vzpěrami v místě spojení vzpěry s nosníkem křídla. :wink:
Ještě ohledně stojiny....při konstrukci torzní skříně je lepší stojinu, kterou zárověň torzní skříň uzavíráme nevlepovat mezi pásnice - doprostřed, ale na vnější stranu (z boku pásnic) torzní skříně.....zajímavé, co??? :wink:
Je ještě dobré si zjistit rozložení zatížení podél rozpětí křídla - každý půdorys křídla má jiné rozložení zatížení...nejlépe vychází obdélníkové, protože nemá tak velký skokový rozdíl zatížení mezi okrajem a kořenem křídla.....nejhůř ja na tom trojúhelníkové křídlo... :wink:

_________________
Nemusíš vše vědět, ale musíš vědět, kde na vše najdeš odpověď.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 13.02.2008 13:20 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 5.2.2005
Příspěvky: 1756
Bydliště: SVK, Nitra
ešte ma napadlo, ak to chceš mať na ťah a tlak o niečo lepšie a aby si sa nebál lietat na plné gule, tak potiahni tie 10mm paličky z jednej strany uhlíkovým rovingom :) a medzi to pekne stojinu, to ti už zaručene na ťah a tlak nepovolí...

_________________
... urobíme tak, aby bolo dobré ...


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 41 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 37 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz