Těžiště se určuje vzhledem k SAT (Střední Aerodynamicka Tětiva) - to je místo na křídle, ve kterém kdyby se nahradilo obdélnikovým křídlem, tak by to mělo stejné vlastnosti. Čili u křídel která nejsou obdélníkového (lichoběžníková, eliptická, šípovitá a pod) půdorysu se SAT neshoduje s kořenovým profilem. A už vůbec ne u šípovitých křídel. Tedy ne lomených jak jsi napsal - to je pojem který se používá pro charakteristiku jejich geometrie při pohledu zepředu z hlediska zalomení vzepětí - čili lomená do V, do U nebo do W případně do elipsy nebo dvojího V vzepětí. Z hlediska tvaru půdorysu křídel se používá pojem šípovitost, který se vyjadřuje úhlem ale ne jejich náběžky nebo odtokovky, ale osy křídla (většinou je to spojnice 25% hloubky středového a koncového profilu křídla).
Jinak u dvojplošníku typu Ultimate a pod z hlediska aerodynamiky nemá šípovitost význam (její pozitivní účinky na čelní odpor se projevují teprve při rychlostech blízkých rychlosti zvuku), takže se používá především kvůli posunutí SAT víc dozadu, tedy kvůli těžišti, když mají moc krátký čumák a v samokřídlech kvůli podélné stabilitě. Ale z hlediska konstrukčního (pevnost, pružnost, a hlavně dynamické účinky namáháni křídel) je šípovitost vždy jenom značná komplikace, která většinu parametrů zhoršuje a nutí k zesilování konstrukce a tím i nárůstu hmotnosti letadla. Často je to spíš estetický prvek. Nicméně Ultimate je takový, tak to nemá cenu komentovat, ale pro mne je to jeden z důvodů proč Ultimate asi nebudu stavět.
O tom jak se určuje poloha SAT bych doporučil tenhle
http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/ ... tetiva.php nebo
http://www.airspace.cz/akademie_letectv ... -a-modelu/ a podobné články na webu Akademie letectví. Třeba i tenhle o stabilitě letounů
http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/ ... bilita.php.