Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 32 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: pát 30.09.2022 20:56 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4778
Bydliště: SK Bratislava
VTjr píše:
Prostě podle mne to celé postrádá logiku. :roll:
Jakákoli MVVS desítka z 90. nebo nultých let, s dobrým dvojjehlovým, nebo ještě lépe klapkovým karburátorem, poslouží daleko lépe než jakkoli upravený ten starý OS Max. A těch desítek je mezi lidmi pořád ještě dost, mnozí je mají takřka nepoužívané. :wink:


Tak si porovnaj vahy tych motorov a zistis ze v tom nejaku logiku najdes :- ))))))))))) ... alebo daj na tu MVVSku taku velku vrtulu s akou sa to Hcko bude citit stastne vo velkom modeli, povedzme 13-14" a zistis ze to neboli marne motory 8)

Ale k motoru - skusil by som len tak cvicne pozriet ci je ta dierka za tym srobom priechodzia :mrgreen: ... a vobec ci vsetko tesni/prepusta tak ako ma.

A co sa tyka kompresie, pokial je vysoka, motor sa moze s tymi 15% javit spravne naladeny aj pri otvorenej ihle, ked ho das do nizkych otacok, vychladne, a prechlastany zdochne. Pokial sa dobre pametam, tie motory mali dost hrubu podlozku, takze ak tam nie je, dostava pekne zabrat. A aj sviecka dostane po papuli pri tej kompresii, kukni ci je OK alebo skus vymenit (pokial mozno az po podlozeni, lebo ju mozes odpravit rovnako).


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: sob 01.10.2022 14:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Ty na to hľadíš samozrejme z pozície v strede kruhu. Teda váha, moment atď. :)
A v tom máš samozrejme uplnú pravdu. MVVSky su strašne ťažké, ale robustné a vykonné.
Niekedy je dôležité toto, inokedy ta malá hmotnosť a najčastejšie aj oboje. :o Sami však dobre vieme, že väčšinou je to niečo za niečo. :roll:
Napriklad taka ľahučká ruská sedmička Raduga-7, bez úprav nepoužiteľná, ale aj po úpravách malo robustná, malo odolná a s kratkou životnosťou, ale fakt vážiaca len necelych štvrť kila 8O , teda cca o 120 gramov menej než sedmička MVVS. Ale s tou som ja sám nabehal 120 hodín :P a stále je v perfektnej kondícii, predpokladam, že Raduga by sa "rozložila" po pár desiatkach hodín. :(
Minule ma však šokovala jedna vec. Získal som starší, ale dobrý, motor OS MAX 95AX, odvážil som túto šestnastku a potom desinu MVVS a zistil, že pri porovnani hmotnosti bez tlmiča je ten OS len o 5g ťažši než desina MVVS. 8O To ma doslova šokovalo. V suvislosti s tym som musel prehodnotiť motorizaciu jednoho modelu, ktorý kompletujem.
Aj s tymi poznámkami ohľadom kompresie a podložky pod hlavu plne suhlasim. 8)
On ten Tvoj pohľad zo stredu kruhu je užitočný, aj keď posledných minimalne 10 rokov už nevidíš už dym z výfuku. :lol:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: sob 01.10.2022 15:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10498
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
VTjr píše:
No, ono se to tak nabízelo, tak promiň. :oops:

Ty dokážeš okecat a zdůvodnit úplně všecko. :mrgreen:


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: sob 01.10.2022 18:08 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
igorb píše:
... alebo daj na tu MVVSku taku velku vrtulu s akou sa to Hcko bude citit stastne vo velkom modeli, povedzme 13-14" a zistis ze to neboli marne motory 8)

No, zabudol som reagovať na toto. :roll:
Ja som niekoľko rokov lietal s MVVS 10GFS RC ABC (1. typ zo začiatku 90. rokov s guľatym valcom, neskoršie verzie ho mali taký hranatejší), no a pre moje akrobaticke lietanie s Diablotinom sa najviac osvedčila vrtuľa Master 13x5" alebo 13x6". Ale zvádal v pohode aj vrtuľu APC 14x4". Motor ju síce v pohode zvládal, bolo to vyborné v stúpavých obratoch, ale vodorovný let s ňou sa mi javil ako priliš pomalý. Ani s týmito veľkymi vrtuľami motor nekarbonoval vyfuk ani po 50 hodinách prevádzky. A mal som tam predtým cca o 80g ľahšiu Radugu-10RU s veľmi priškrtenym karburatorom, ktorá sa mi najlepšie javila s drevenou vrtuľou Diablotin 14x4" (špicatá) alebo APC 13x6" typ s ostrymi listami. Vykon tej Radugy bol ale o dosť horší, takže tych ušetrených 80g za to nestálo. Keďže v tom modeli bola predtym sedemapolka MVVS, tak pri rozhodnutí tam vraziť desiatku som zvolil prave tú Radugu, lebo bola zo všetkých mojich desiatok najľahšia. Omnoho výkonnejšia MVVSka nemala problem ani s o 100g ťažšim modelom (20 g som musel dať do chvosta kvôli ťažisku).
Ale zistil som, že nizka váha motora nie je všetko. Samozrejme Tvoj pohľad je z toho stredu kruhu, samozrejme na uputancový spaľovák sú kladene trochu špecifické nároky. Ale nakoniec aj tie F2B-éčkové špeciály s kartermi frézovanymi z bloku predsa asi nie sú najľahšími, rozhodne ťažšimi než taká Raduga-7. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: ned 02.10.2022 23:07 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1166
VTjr píše:
No nevím, jestli to je vynález nějakého Prokopa, 8O spíš bych řekl, že je to to od výroby verze PDP. :wink: Firma HB s tím kdysi přišla, zdokonalila tak příčné vyplachování na H-PDP. A to byl asi poslední pokus udržet příčné vyplachováni při životě. :roll:

No, začal bych tím, že PDP je Perry directional porting (Perryho usměrněné vyplachování) - a to "Perry" je John Perry - a ten fakt není od HB (Helmut Bernhard Feinmechanik) ale pro změnu z USA. Létal účka těsné po válce a měl nejdřív firmu na příslušenství na účka PerryCraft, po r.50 se přestěhoval do kalifornie, firma se přejmenovala na Perry Automotive a začal děla věci pro automotive. O něco později pak začal kromě úček létat R/C a v roce 69 si po dlouhém vývoji patentoval první R/C modelářský karburátor s maskou - legendární Perry.
V té době se to pak ještě přejmenovalo na Perry Aeromotive - a začal jako první dělat velkoseriově R/C karburátory pro ostatní výrobce modelářských motorů - celkem se jich udělalo několik milionů kusů. V té době on taky létal s Veco a protože Veco přestalo být konkurenceschopné s prvními R/C motory s vratným vyplachováním, tak navrhl pro Veco přídavné kanály pro deflektorové Veca - a to je právě to patentované PDP.
No a zpátky k HB - Helmut Bernhard měl firmu na přesnou jemnou mechaniku a sám aktivně modelařil - takže ho napadlo (protože v té doby v evropě nebyly ke koupi žádný slušný seriový R/C motory) začít vyrábět licenčně Veco v evropě - nejdřív se to skládalo z dílů z USA, později se motory vyráběly celý - přímo v HB.
Proto se taky prvním HB říkalo "EuroVECO", pozdější HB už jsou mírně jiný.
No a na závěr - většina starších vrtulníků pro Graupnera se fyzicky vyráběla taky v HB, bohužel ale v r. 1977 Helmut zahynul při havarií v soukromém letadle, takže tím kontinuita modelařiny v HB skončila.
Firma dodnes existuje, vyrábí spoustu excelentních věcí.
A co se taky příliš neví - HB bylo jedním z klíčových dodavatelů přesných dílců pro program Apollo - let na měsíc.
https://www.hb-fein.de/hb-group/historie/


Naposledy upravil MPml dne ned 02.10.2022 23:34, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: ned 02.10.2022 23:33 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1166
btw - když už jsme u toho HB - poslední desítky (v době kdy Veco už nevyrábělo) se u HB dělaly pro americké námořnictvo - pro drony - cvičné cíle. Někdy cca okolo 1984
Motory se pak odprodávaly, takže se tu a tam na netu o nich objeví stopy. Třeba:


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: pon 03.10.2022 6:51 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
MPml píše:
No, začal bych tím, že PDP je Perry directional porting (Perryho usměrněné vyplachování) - a to "Perry" je John Perry - a ten fakt není od HB (Helmut Bernhard Feinmechanik) ale pro změnu z USA. ...

Díky za zajímavou vsuvku z historie. 8) Asi bych to měl znát z Kalinových knížek, no ale ty člověk čte selektivně a ne všechno si zapamatuje. Připomenout si některé věci nezaškodí. Zvláš když jsem se tolik věnoval optimalizaci palivové soustavy pro použití Perryho čerpadla. :mrgreen:
Jinak u Standu Jelena jsem viděl v jeho sbírce i firmou Graupner prodávaný vrtulníkový mechanický set včetně desítky HB, v podstatě vše nezbytné pro stavbu vrtulníku, tedy především všechny ty mechanický dily, které si běžný modelář není schopen vyrobit. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: pon 03.10.2022 6:55 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
MPml píše:
btw - když už jsme u toho HB ...
Motory se pak odprodávaly, takže se tu a tam na netu o nich objeví stopy.

Ten vypadá jako funglovka. :D

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: pon 03.10.2022 11:36 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 10.1.2009
Příspěvky: 231
Bydliště: Liberec
Obrázky: 1
tak jsem to vyzkoušel s tím dvoujehlovým karburátorem a je to daleko lepší, celkem bych řekl i lítatelný. přemýšlím kde vzít podložku, jak silná by měla být? napadá mě vyříznout z klingeritu, nejslabší mam doma 0.5mm


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: pon 03.10.2022 12:18 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Podložku pod co? :roll:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: pon 03.10.2022 12:20 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4778
Bydliště: SK Bratislava
Hlinikovy plech. Mam pocit ze tam bolo nieco okolo 0,4mm ale dobre by bolo najprv zmerat existujuci kompresny pomer a potom vypocitat potrebnu hrubku aby tam bolo nieco okolo 1:10 az 1:11 (cize do 1 ccm nad piestom v hornej uvrati). A potom dostelovat podla potreby (vykon, prechody, zhasinanie). A to vsetko v kombinacii s vhodnou svieckou ... proste cierna magia = konecne nejaka zabava :mrgreen:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: pon 03.10.2022 16:45 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1166
VTjr píše:
Ten vypadá jako funglovka. :D

Tady na vesnici tomu říkáme "uloženka" :lol: .
Prostě motorů nebylo málo, řada jich zjevně nebyla použita a nebyly sešrotovány.
Cca stejné jako na ty Pardubický cíle s hranatým laminátovým trupem - to byl taky dost dobrý zdroj motorů, Demol a paliva - by Karel mohl vyprávět - jak učil záklaďáky s tím lítat pylon racing :lol: na Hosíně - kýbl lepidla každý večer byl zanedbatelné :lol: množství.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: pon 03.10.2022 21:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10498
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Kdyby měl někdo potřebu měřit kompresní poměr u modelářskýho čouďáka, tak jsme to dělali u F3D skleněnou injekční stříkačkou s názvem "tuberkulínka". Měla objem 1 nebo 2 ml a dělení 0,02 nebo 0,05 ml. Motor se dal do horní úvrati, do stříkačky se natáhnul petrolej nebo Konkor a kapal se dírou po svíčce až zaplnil celej prostor i se závitem hlavy. Objem trubkovýho závitu svíčky jsme zanedbávali. U MVVS 6,5 GRRT s laděnou rourou, časování výfuku 180 st a palivem FAI se podložkama ladil objem v horní úvrati na 0,9-0,95 ml. Podložky se dělaly z hliníkovýho plechu 0,1 a 0,2 mm kružítlem s dvěma hroty a pak malejma nůžkama na nehty.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: úte 04.10.2022 12:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Tak som v rýchlosti nepochopil, že má na mysli podložku pod hlavu. :oops:
Tú vyrábať z klingeritu určite nie! :!: Jedine z mäkkého plechu Al alebo Cu. Najlepšie z Al fólie. Ale bežný Alobal je príliš tenký, dokonca aj ten hrubý, tzv grilovací, je stále dosť tenký. Dajú sa však použiť alobalové uzávery z jogurtov a iných potravinárskych kelímkov. I keď tie bývajú často také vrúbkované, tak ich treba vyhladiť na tvrdej podložke. Farebná potlač funkcii väčšinou nevadí. 8)
Čo sa týka merania objemu spaľovacej komory a stanovenia kompresného pomeru, tak na to sú dobré jednorázové striekačky čo sa napríklad používajú po operáciách proti zrážaniu krvi alebo aj z rôznych očkovacích sád. Ono sa to správne vyhadzuje ako infekčný materiál, ale vždy sa mi podarilo nejaké získať.
Ale pri stanovovaní kompresného pomeru som mal vždy pochybnosti ako sa to správne počíta. :? Buď by sa jednalo o efektívny kompresný pomer, ktorý by bol podielom celkového zdvihového objemu motora a objemu spaľovacej komory, teda keď je piest v hornej úvrati (HÚ). Vtedy býva obvykle ten pomer 1:10 až 1:11 tak ako napísal Igor. Potom ešte existuje aj druhá metodika, kde sa robí pomer veľkosti objemu valca nad výfukovými otvormi voči veľkosti spaľovacej komory pri pieste v HÚ a vtedy to býva len cca 1:8 (touto sa riadili niektorí výrobcovia, hlavne ruskí).
Ja som sa preto radšej väčšinou držal metódy porovnávania. Teda som si zmeral objem spaľovacej komory dobrého funkčného motora rovnakého zdvihového objemu a potom sa snažil aj na upravovanom motore sa priblížiť tej hodnote. :P
Aj tak to bolo treba vždy doladiť prevádzkovou skúškou, lebo motory sa vedia značne líšiť časovaním jednotlivých fáz a tak nie je desiatka ako desiatka a pri rovnakom objeme spaľovacej komory v HÚ sa jedna môže správať ako príliš voľná a iná ako utiahnutá. :wink:
Pri tej skúške je v podstate vždy lepšie začínať s menším kompresným pomerom, teda viacerými podložkami pod hlavou a pri testovacom chode sledovať správanie motora v okamihu odpojenia žhavenia sviečky. Ak pri tom odpájaní žhavenia motor zreteľne znižuje otáčky, čo dokonca zhasína, tak je treba kompresný pomer zvýšiť (alebo pridať % nitrometanu do paliva, alebo vymeniť sviečku za teplejšiu). Takže ak len optimalizujem kompresiu a nemením ani palivo ani sviečku, vyberiem jednu podložku a skúšam ďalej, kým dospejem do stavu, že motor tie otáčky po odpojení žhavenia už nemení a vo všetkých režimoch pracuje stabilne. Toto je bezpečnejší postup než začínať na vysokom kompresnom pomere a podložky pridávať, lebo pri vysokej kompresii môže ľahko dôjsť k prepáleniu vlákna sviečky, ktoré dokáže poškodiť výbrus a znehodnotiť tak celý motor. Okrem iného stav vysokej kompresie nie je tak jednoducho identifikovateľný ako stav kompresie nízkej. Pri privysokej kompresii sa po odpojení žhavenia nedeje nič výrazne zaznamenateľné.
Len si treba uvedomiť, že každé také presné doladenie kompresného pomeru je podmienené aj tým zložením paliva a teplotnou hodnotou sviečky. :!: Takže ak zmeníme napríklad % nitrometanu v palive alebo namiesto strednej sviečky použijeme teplú, či studenú, tak všetko naše nastavenie prestane platiť a bude sa to musieť urobiť znova. A na správanie a stanovenie kompresného pomeru má ešte nezanedbateľný vplyv aj výfuková sústava, kde napríklad ladené rezonančné výfuky fakticky zvyšujú efektívny kompresný pomer a to dokonca môže viesť až k prepaľovaniu sviečky inak dobre nastaveného motora (to je prípad, keď je treba siahnuť po studenšej sviečke) ale to asi nebude prípad zakladateľa vlákna.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: úte 04.10.2022 12:35 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Celeron píše:
...U MVVS 6,5 GRRT s laděnou rourou, časování výfuku 180 st a palivem FAI se podložkama ladil objem v horní úvrati na 0,9-0,95 ml. Podložky se dělaly z hliníkovýho plechu 0,1 a 0,2 mm kružítlem s dvěma hroty a pak malejma nůžkama na nehty.

Když to počítám z Tvých hodnot, tak to mi vychází na kompresní poměr jen kolem 1:7, 8O a to i při uvažování celého zdvihového objemu 6,5cm3. :o No, nevím zda jste krom laďáku nepoužívali spíš vysoce nitrované palivo, to by asi bylo víc reálné, ale bez roury na nenintrovaném palivu FAI by asi byl problém takový motor vůbec nastartovat, natož udržet v chodu. :roll: To by pak i dokumentovalo to, co jsem napsal v závěru předchozího příspěvku.
Ale možná se pletu. :oops:
Rozhodně já bych při tom měření komory objem závitu svíčky nezanedbával (ten může být i 0,2 cm3 a to by dost měnilo situaci výpočtu kompresního poměru v Tvěm případě nárůst až k 1:9!). Ja to při měření plním stříkačkou vždy jen po spodní okraj závitu. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 32 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 27 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz