Autor |
Zpráva |
igorb
|
Napsal: úte 22.06.2021 18:29 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
Ja si myslim ze ked to chlapci od motorov co ich vyrabali po dekady s uspechom robili tak ako robili, ze asi to vyskusali ... navyse ked to vidis rovnako napriec roznymi krajinami povodu a cenovymi relaciami rovnako (myslim tych uspesnych)
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
igorb
|
Napsal: úte 22.06.2021 18:31 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
VTjr píše: Ale ja sa nehádam a už ľutujem, že som sem fotky tej ojnice vôbec dával. no sak ani ja ... keby si nedal, ani by sme neprisli na to ze je o com tocit :- ))))))))))))))))))))
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 22.06.2021 18:37 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Však už 7. stranu, moja MVVSka stále leží rozobratá v krabici a keby nie názov vlákna, tak mnohí by už zabudli o čom to vlastne bolo. Podstatou ukážky ojnice z OTM-08 Kolibri mal byť ten I-čkový profil stopky, ale asi aj to mi tu spoločne skritizujete. Ty si sa však chytil hneď dierok a tie sme tu riešili celú jednu stranu vlákna. Ale nie je to zbytočné, niektoré veci som si uvedomil a rozmýšľal o nich inak, čo je užitočné. Inak, niektoré nové dobré veci vznikajú aj tak, že dotyčný nevie, že takto sa to nemá, urobí to a ono to funguje a nikto poriadne nevie prečo. Netvrdím, že je to práve môj prípad. Bardi asi naozaj vedeli čo a ako. Zrejme budeš mať pravdu, že ta diera je asi odstrekovacia. Asi aj na tom motore, čo sem dal fotky MS-COMPOSIT. Teraz rozmýšľam, z ktorej strany bol ten mazací čelný kríž. Pravdepodobne smerom dopredu ku kľukovke aby to zo všetkých strán naberalo olej a tou hornou dierkou to vystrekovalo dohora na piest. To by som mohol spraviť aj na tom Kolibríku, ale s prerezaným okom by to už asi dobre nefungovalo.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: úte 22.06.2021 19:03 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
Ta odstrekovacia dierka funguje na 4 taktoch s tlakovym mazanim cez kanal v klukovke :- )))))
|
|
Nahoru |
|
|
MS COMPOSIT
|
Napsal: úte 22.06.2021 20:31 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 18.5.2011 Příspěvky: 321 Obrázky: 0
|
VTjr píše: Však už 7. stranu, moja MVVSka stále leží rozobratá v krabici a keby nie názov vlákna, tak mnohí by už zabudli o čom to vlastne bolo. Podstatou ukážky ojnice z OTM-08 Kolibri mal byť ten I-čkový profil stopky, ale asi aj to mi tu spoločne skritizujete. Ty si sa však chytil hneď dierok a tie sme tu riešili celú jednu stranu vlákna. Ale nie je to zbytočné, niektoré veci som si uvedomil a rozmýšľal o nich inak, čo je užitočné. Inak, niektoré nové dobré veci vznikajú aj tak, že dotyčný nevie, že takto sa to nemá, urobí to a ono to funguje a nikto poriadne nevie prečo. Netvrdím, že je to práve môj prípad. Bardi asi naozaj vedeli čo a ako. Zrejme budeš mať pravdu, že ta diera je asi odstrekovacia. Asi aj na tom motore, čo sem dal fotky MS-COMPOSIT. Teraz rozmýšľam, z ktorej strany bol ten mazací čelný kríž. Pravdepodobne smerom dopredu ku kľukovke aby to zo všetkých strán naberalo olej a tou hornou dierkou to vystrekovalo dohora na piest. To by som mohol spraviť aj na tom Kolibríku, ale s prerezaným okom by to už asi dobre nefungovalo. Ty drážky do kříže jsou směrem k zadnímu víku,na jehož čelo se nýtovala ocelová planžeta,aby ojnice mněla menší odpor a nepřidírala se na víku - dural na dural. A ten mazací otvor v dříku ojnice ( vyústěný směrem k talíři setrvačníku klikovky ) byl proto,že MVVS vrtalo tvrdošíjně ty dva mazací otvory zespodu do ojnice,které se tím zeslabil průřez a trhala se v místě těch mazacích otvorů. Potom co se z Brna povedlo sehnat ojnice nevyvrtané,jsme jim vyvrtali v dříku otvor dia. 1 a oni se najednou trhat přestaly. Do doby než se povedlo motor načasovat aby mněl srovnatelný výkon jako Picco či OPS pro RC car z té doby.Pak zase smůla. Vyřešily to vlastní ojnice z nějakého D16T či superduralu z Motorletu. Bohužel v Brně v té době nebylo "plebsu" nasloucháno a nezajímalo je to.Pro nás to byl poměrně drahý pokus- omyl v té době bez podpory fabriky.A to není jenom o ojnici . Ještě zbývá klika,výbrus a ložiska a karter - ale ten byl amatérsky neřešitelný. Vše platí pro kategorii RC 1/8 on road. Jinak pylonáři co lítali RCP ( 3,5 ccm) v té době by asi taky řekli svý.
_________________ Jan Hess-MODELSPORT,RC,vrtulníky SAB Goblin-RAW,e- shop,jhess@mscomposit.com,www.modelsport.info
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: úte 22.06.2021 22:02 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
MS COMPOSIT píše: Do doby než se povedlo motor načasovat aby mněl srovnatelný výkon jako Picco či OPS pro RC car z té doby. To se opravdu někdy podařilo výkonově dostat MVVS 3,5 na úroveň Picca? Vzpomínám, jak nám všem s MVVS-kou dával Honza Kuneš s 3,5 Piccem na zadek. Jedinnej kdo mu trochu dejchal na záda byli Maliňáci, kteří paradoxně lítali s MVVS 2,5 GRR.
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: stř 23.06.2021 4:59 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1166
|
VTjr píše: Prečo , však mazacie otvory z tejto strany bývajú bežne. Napríklad námatkou tu som len tak hrábol na Internete a našiel 3 fotky s podobne umiestnenými otvormi od firmy OS (pravda s bronzom vypuzdrenými okami, ale to snáď na veci veľa nemení): Příloha: OS-21.jpg Příloha: os_connecting-rod-21-r2103-r2104.jpg Příloha: osm23755020.jpg Okrem toho, ja som tie oká ešte odspodu prerezal tenkou pilkou (to som ale akosi už nestihol nafotiť). Nepatrný problém ovšem je v tom, že ty ojnice na těch fotkách nejsou z samozápalných motorů, ale z žhavíků a že ty žhavíky neběhaly v režímu jako ta Webra Picollo a nebo OTM Kolibri. Nemluvě o tom, že ta vypilovaná ojnice (o pár příspěvků dřív) má dimenzování (viz poměry mezi dříkem a dolním okem), co každého strojaře, který něco tuší o vzpěru, tahu a tlaku překvapí - aniž by cokoli musel počítat. Prostě udělat krystalku na bázi KD503, lze, ale není to úplně obvyklé.
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: stř 23.06.2021 5:29 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1166
|
MS COMPOSIT píše: Vyřešily to vlastní ojnice z nějakého D16T či superduralu z Motorletu. Bohužel v Brně v té době nebylo "plebsu" nasloucháno a nezajímalo je to.Pro nás to byl poměrně drahý pokus- omyl v té době bez podpory fabriky.A to není jenom o ojnici . Ještě zbývá klika,výbrus a ložiska a karter - ale ten byl amatérsky neřešitelný. Vše platí pro kategorii RC 1/8 on road. Jinak pylonáři co lítali RCP ( 3,5 ccm) v té době by asi taky řekli svý. V té době to byl v podstatě neřešitelný problém. V prvé řadě vedení nepotřebovalo nic měnit - akorát by mu přibyly starosti.V druhé řadě - materiál na ojnice byl daný tím, co se nějak horko těžko dalo sehnat z Děčína, mimo letecký průmysl bylo svým způsoběm socialisticky vymalováno - když někdo sehnal automatovku 54 , tak uspořádal oslavu, když 01.61, tak se mohl rovnou jít ožrat - protože to byl životní úspěch. V malém prúměru (pod pr. 10) i několikrát (o to větší vítězství ducha nad socialismem). Plechy byly akorát v leteckém průmyslu a z ruska (ty byly dobré, ale mimo těch cca 5 fabrik absolutně nesehnatelné). Navíc, kdyby ty ojnice měl míša v serií dělat z plechu (a ne z tyče), tak při tom strojním vybavení, co mu soudruzi z Svazarmu povolili, by se z toho rovnou mohl obtáhnout. Centrum (pořádný, malý) neměl žádný, v východním bloku se žádný nikdy nedělalo - takže jedině by musela být mašina z západu - takže opět za devizy. Takže v podstatě neřešitelný problém - nebo lépe řešitelný tím, že se nic neměnilo a dělalo se to tak, jak to tak nějak šlo, cestou nejmenšího odporu. Kliky to samý - materiál v socialismu problém, pořádná bruska problém, pořádný kotouče akorát za devizy - takže problém, pořádný měřidla problém, tepelné zpracování mimo letecký průmysl problém, cokoli problém. Bruska na díry - tam to bylo mírně lepší, protože se mu o ní staral (v rámci strakonickýho servisu) Venca Patěk, který sám létal volné motoráky a byl top level servisákem na děrovky v celým východním bloku. Ložiska si si mohl koupit akorát z Kujbyševa (nikdo jiný pořádný na malý ložiska pro letecký průmysl na východě nebyl) ty byly striktně akorát pro zbrojní výrobu a klíčové věci a ty nějaký motůrky pro modeláře to fakt nebyly. Mj. sám si pamatuju, jak nám někdy v roce 88 do leteckého vývoje dorazily ložiska co byly objednaný tehdy před pěti (!) roky. Takže jediný řešení byly ložiska od vrahů z volstrýtu a na ty musely být devizy a ty někdo musel schválit - a dokud nevyhráli malinové, tak nikdo nic schvalovat neměl důvod. Takže tak to fungovalo v socialismu - v zřízení, kam se opět naprosto bezpečně vracíme . To jenom malé připomenutí, že kdo nezná historií, je předem odsouzený k tomu, aby si to brzo prožil znova.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 23.06.2021 7:48 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
MPml píše: Nepatrný problém ovšem je v tom, že ty ojnice na těch fotkách nejsou z samozápalných motorů, ale z žhavíků a že ty žhavíky neběhaly v režímu jako ta Webra Picollo a nebo OTM Kolibri. Nemluvě o tom, že ta vypilovaná ojnice (o pár příspěvků dřív) má dimenzování (viz poměry mezi dříkem a dolním okem), co každého strojaře, který něco tuší o vzpěru, tahu a tlaku překvapí - aniž by cokoli musel počítat. Prostě udělat krystalku na bázi KD503, lze, ale není to úplně obvyklé. Opět jsi nezklamal, čekal jsem, že podobná reakce od MPml přijde. Zas hodně sarkasmu a kritiky, ale užitečné informace, ze kterých by se dalo poučit, takřka žádné. Myslím si, že návštěvníky fóra a mne taky, ani tolik nezajímá jak se to nemá, ale spíš by chtěli vědět jak se to tedy má dělat. Ale to Ty asi do smrti nepochopíš. Fórum využíváš jen pro budování svého ega.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
MS COMPOSIT
|
Napsal: stř 23.06.2021 12:06 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 18.5.2011 Příspěvky: 321 Obrázky: 0
|
Celeron píše: To se opravdu někdy podařilo výkonově dostat MVVS 3,5 na úroveň Picca? Vzpomínám, jak nám všem s MVVS-kou dával Honza Kuneš s 3,5 Piccem na zadek. Jedinnej kdo mu trochu dejchal na záda byli Maliňáci, kteří paradoxně lítali s MVVS 2,5 GRR. U autíček 1/8 ano,u pyloňáků nevím,asi jedině snad Danešovi nějak chodila.
_________________ Jan Hess-MODELSPORT,RC,vrtulníky SAB Goblin-RAW,e- shop,jhess@mscomposit.com,www.modelsport.info
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: stř 23.06.2021 14:12 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
MS COMPOSIT píše: U autíček 1/8 ano,u pyloňáků nevím,asi jedině snad Danešovi nějak chodila. Á Daneš, Trqvas ze Zelenče. Už jsem ho neviděl asi 30 let. Kolem brněnských třiapůlek ještě dost laboroval Ivan Paris. Je tu na fóru, třeba se k tomu ozve. Club 20 měla být taková "rozjížděcí" kategorie pro dospělý F3D ale někak to Československu chcíplo právě na odliv lidí do vyšších kategorií.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 23.06.2021 15:04 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Celeron píše: To se opravdu někdy podařilo výkonově dostat MVVS 3,5 na úroveň Picca? Vzpomínám, jak nám všem s MVVS-kou dával Honza Kuneš s 3,5 Piccem na zadek. Jedinnej kdo mu trochu dejchal na záda byli Maliňáci, kteří paradoxně lítali s MVVS 2,5 GRR. Já se s Maliňáky setkal osobně jen jednou. to byla soutěž pyloňáků tady v Žilině někdy začátkem 80. let, kde jsem však byl pouze jako divák. No a oni soutěžili s malým modelem s MVVS 2,5GR (nebo GRR, to už nevím, ony se zastavěné v modelu dost těžko rozeznávají) bez laďáku (tedy úplně bez tlumiče) a přehledem vyhráli soutěž jak v kategorii RC-P tak i v otevřené F3D, kde výrazně porazili i všechny šestapůlky. Pravda nikoho s jiným motorem než od MVVS jsem tam neviděl. Oni měli tu svoji dvaapůlku seřízenou opravdu dokonale. Samozřejmě že nešlo jen o motor ale byla to i souhra perfektního modelu a bezchybné pilotáže. Prostě už tehdy byli od ostatních o třídu i dvě lepší. Přitom tam byla celá, převážně česká, elita, včetně továrních letců jako pan Bílý, který tehdy tam testoval tehdy novou 6,5GRR s Magic Muflerem. Já jsem tehdy právě čerstvě skoncoval s jednokanály, MARSKu-II prodal a učil se létat s mojí čerstvě zprovozněnou amatérskou proporcionální 4-kanálovou soupravou (ztím jen s 2 servy S+V). To, jak lítali Maliňáci, mi tehdy připadalo jako z jiného světa. A tehdy jsem si usmyslel postavit model PONY, co sice pyloňák není, ale má k němu blíž než nějaký pomalý akrobat. No a s tím lítám dodnes.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: stř 23.06.2021 22:26 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
VTjr píše: Oni měli tu svoji dvaapůlku seřízenou opravdu dokonale. No motory uměl Zdeněk špičkově, však byl už v mladým věku mistr republiky (nebo dokonce Evropy?) v F1C. Tam je to hlavně o motoru jak vysoko ten volňas vytáhne. To musely být nějaký divný závody RC-P dohromady s F3D. U F3D bylo spousta definicí do který by se RC-P nikdy nevešlo, třeba minimální hmotnost 2,2kg, tloušťka křídla u trupu a na konci, výška, šířka a průřez trupu a taky průměr a šířka koleček, který RC-P vůbec nemá.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: čtv 24.06.2021 7:42 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Možná máš pravdu, a já se pletu (je to už >40 let), že nemohli soutěžit spolu. Já jsem tehdy s RC proporcionálním vícekanálovým létáním pouze začínal a neznal všechny nuansy pravidel závodů kolem pylonů. Nicméně bylo to v dobách, kdy se u nás s pylony začínalo (na Slovensku to byl určitě jeden z prvních závodů vůbec), takže mnohé závody byly do značné míry propagační a náborové. Tak nevím jestli se tehdy nesoutěžilo v jakési otevřené kategorii kam mohly různé modely i nesplňující striktně mezinárodní pravidla. Nakonec první ročník Velké ceny Modely byl tuším taky takový, mohlo se tam s jakýmkoli modelem, až později se z toho stala regulérní soutěž (nebo se mýlím). Rozhodně ten závod, o kterém mluvím byl v tom samém období.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: čtv 24.06.2021 8:42 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Na Aukru jsem vydražil (skoro omylem) za pár stovek takovýhle ruský lodní motor MDS-3,5 v zuboženém stavu. Je to výkonný speciál asi pro FSR, s ABC výbrusem a 4 kanálovým vratným vyplachováním a vysokým časováním pro rezonanční výfuk. Z popisu prodávajících na Aukru člověk netuší zda má motor kompresi a jaké má různé další chyby (někdy ani fotky nejsou dostatečně vypovídající). Když jsem to rozbalil a necítil kompresi řekl jsem si, motor je do šrotu a vzhledem k vzhledu se ani do sbírky moc nehodí, prostě omyl, ještě že naštěstí moc nestál. Příloha:
MDS-35_04.jpg [ 154.87 KiB | Zobrazeno 2989 krát ]
Příloha:
MDS-35_02.jpg [ 133.43 KiB | Zobrazeno 2989 krát ]
Příloha:
MDS-35_01.jpg [ 131.09 KiB | Zobrazeno 2989 krát ]
Ale nakonec jsem zjistil, že výbrus ABC je úplně v pořádku, je jako nový, snad ještě ani moc neběhal. Příloha:
MDS-35_09_vlozka_m.jpg [ 78.84 KiB | Zobrazeno 2989 krát ]
A fučelo to proto, že hlava nebyla vůbec dotažena a nebyly tam ani těsnění. Příčinou bylo to, že 6 šroubů, co dotahuje ten hrnec vodního chlazení ani nešlo dotáhnout, protože 5 z nich zůstalo zalomených v bloku. Patrně to zkorodovalo a seklo se v Al bloku tak, že to dotyčný při pokusu rozebrat urval. Takže nakonec je možnost ho přestavět na letecký, vrchní část odlitku válce/karteru stočit níž o 5mm (vložka má límec utopený právě těch 5mm, však taky byl problém ji vyndat, musel jsem blok nahřát z vložku vytlačit zespodu bukovým špalíkem, ten vrchní límec je tam jen kvůli vodnímu chlazení), a tak to čelo zarovnat, jak je to běžné u leteckých motorů, a vyrobit novou žebrovanou přítlačnou hlavu žhavící vložky, tedy spíš spalovacího prostoru s normální svíčkou. Pro přitažení hlavy vyvrtat do bloku nových 6 otvorů mezi ty původní. Příloha:
MDS-35_07_kart-zboku_m.jpg [ 70.41 KiB | Zobrazeno 2989 krát ]
Příloha:
MDS-35_08_kart-uzavrety_m.jpg [ 78.94 KiB | Zobrazeno 2989 krát ]
No a taky místo setrváku vytočím normální unašeč vrtule na zvěrný kužel a implantuji tam ASP karburátor (protože RC karburátory MDS jsou stejné šmejdy jako byly karburátory Radug, však je to od stejného výrobce, navíc poškozený nadměrným přitažením klínku). Příloha:
MDS-35_05_Karbec_m.jpg [ 82.56 KiB | Zobrazeno 2989 krát ]
Ale proč o tom píši. Včera jsem se podíval jak je vyřešeno v něm mazání ok ojnice. A kupodivu přesně tak, jak se podle většiny z Vás nejzkušenějších to dělat nemá, čili 1 dírka dohora k stopce. Odstřikovací asi není, protože v čepu kliky není žádný tlakový mazací otvor. Ojnice je z duralu (nejspíš toho leteckého ruského D16T) bez pouzdra a neneze zádné známky zadírání oka, jakož i ojniční čep kliky je naprosto čistý. Tak jestli Rusové náhodou nedospěli ke stejnému zjištění jak psal MS COMPOSIT o pár příspěvků výše, že nakonec sehnali z Brna ojnice neprovrtané a vyvrtali otvor dohora. Ovšem oni tam udělali i ten kříž z čela - to na MDS není. A ta jejich mazací dírka je ze strany kliky, ne víka. Bohužel, fotku ojnice sem přiložit nemohu, protože jsem ji nestihl nafotit (tak později, ale snad mi věříte, že nelžu). Tak co Vy na to "bardi"! Myslíte si, že výrobci MDS taky "vařili z vody"? To už nejsou tа potratová MK-áčka a Ritmy, od starých SuperTigre opajcnuté Komety a Meteory a Radugy, ale poměrně moderní motory. Pravda nevím nakolik s nimi byli ruští závodníci úspěšní, FSR jsem nesledoval. Ale vím, že můj nebohý kamarád Miro horecký kupoval třiapůlky od Rusů a pochvaloval si je. Vyrábět sám se on pokoušel jen vlastní šestapůlku. Ale na dotažení vývoje nemĕl ani čas ani prostředky. Chodilo mu to o nĕco lépe než lodni MVVSky, ale vyhravaly stejnĕ ti, co mĕli Pico.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Seznam.cz [Bot] a 18 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|