Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 114 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jak se zlomila ojnice na MVVS-2,5GRR RC
PříspěvekNapsal: pát 11.06.2021 15:42 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6270
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Včera jsem byl krátce na letišti a lítal s modelem PONY.
Ten model jsem kdysi postavil ještě počas studii na VŠ a to bylo začátkem 80. let. Tenkrát jsem měl v něm motor MVVS-2,5RL RC, který mi zapújčili z klubu v Domě pionýrů, kam jsem tehdy patřil. Pak ale, když jsem šel na vojnu, tak jsem RL musel vrátit. Těsně předtím jsem s PONYm dost havaroval, takže to vrácení ani tolik nebolelo. Po vojně jsem měl 25-letou modelářskou pauzu, ale trosky jsem pořád opatroval. Až teprve v roce 2010 jsem ho nakonec opravil, ale motor jem sehnal MVVS-2,5GRR, který jsem doplnil RC karburátorem a zkráceným MVVS laděným výfukem.
Příloha:
Model_Pony-uprava_vyfuku_01ymm.jpg
Model_Pony-uprava_vyfuku_01ymm.jpg
[ 83.52 KiB | Zobrazeno 2442 krát ]


No a s tím lítám občas, když potřebuji trochu víc adrenalinu než s pomalým desítkovým akrobatem.
Motor GRR točí na zemi 16 500, ve vzduchu tipuji i 18 000. Po těch opravách se vzletová váha modelu vyšplhala na 1800g, navzdory tomu, když ta GRR-ka běží v rezonanci na plný kotel, tak se to dá bez problémů hodit na rovině a to i po mírném větru. Každopádně je to pěkná stíhačka, letový projev jak u pomalejšího pyloňáku z dob, kdy se s nimi teprve začínalo. S akrobatem s desítkou motorem je létání mnohem pohodovější, ale když zatoužím po adrenalinu, tak beru PONYho. Taky když je větrno, protože jemu vítr vůbec nevadí.
Předevčírem jsem dal 3 lety s Diablem, bohužel při tom třetím jsem kvůli bočnímu větru sedl na kraj travnaté dráhy a pravým křídlem zavadil o vyšší travnatý porost mimo ní. Model to stočilo (bylo to těsně po dosednutí, takže ještě ve vyšší rychlosti) a důsledkem bylo to, že se trup v půli nalomil. Oprava ale bude snadná. Takže jsem hned balil, večer na opravu nebyl čas a tak ráno jsem do auta naložil PONYho.
Pro desítku používám trochu jiné palivo (je tam jen 12% maziva, směs 4% ricínu a 8% syntetiky), zatím co pro dvaapůlku mám palivo s 10% syntetiky a 10% ricínu. Ráno jsem tedy přihodil flašku toho mastnějšího, ale bylo tam asi čtvrtina, ale co, řekl jsem si, to bude určitě stačit na 2-3 lety.
První asi 10-minutový let proběhl OK. Při tankování druhého letu už palivo nevystačilo, tak jsem dočepoval asi půlku nádrže toho méně mastného desítkového.
Asi po 4 minutách 2. letu motor naráz z ničeho nic zhasl, bylo to v nízkém přeletu nad dráhou, vrátit se na ni nezbyla energie, tak jsem to posadil do pole mimo ní. Přijdu k modelu, no vrtule tam sice byla, ale duralový kužel byl fuč a motor nešel protočit. Tak si říkám, sakra asi zlomená ojnice a vnitřek nejspíš na šrot. :cry: Nejspíš důsledek horšího mazání tím desítkovým palivem a zadření spodního oka, motor bude plný kousků duralu a výbrus bude taky v háji. :(
Ale když jsem večer motor rozebral, tak jsem uviděl tohle:
Příloha:
P6107409_m.JPG
P6107409_m.JPG
[ 48.5 KiB | Zobrazeno 2442 krát ]

Příloha:
P6107411_m.JPG
P6107411_m.JPG
[ 78.25 KiB | Zobrazeno 2442 krát ]



Ojnice se čistým křehkým lomem zlomila těsně nad okem, a to pak narazilo do její stopky (je tam taková mírná prohlubeň).
Ojničný čep to naštěstí vydržel a taky to torzo oka svými ostrými rohy sice udělalo 2 důlky v stěně skříně, ale neprorazilo ji ven. Tady jsem ta místa vyznačil:
Příloha:
P6107411_m_tx.jpg
P6107411_m_tx.jpg
[ 93.59 KiB | Zobrazeno 2442 krát ]



Takže motor není na šrot, je pořád opravitelný, jen to chce sehnat nebo vyrobit novou ojnici. :wink:
Jinak zajímavostí je, že GRRka mívají průměr ojničního čepu jak 5mm tak i 4,5mm (nevím co bylo dřív a proč to měnili). Právě tento ten motor má už jednu menší generálku za sebou, když jsem měnil kliku a právě kvůli jinému průměru s ní i ojnici. Náhradní díly jsem tehdy získal z jiného motoru, který byl kompletní šrot s poškrábaným pístem.

Jinak, já jsem nikdy takové zlomení ojnice neviděl. Většinou se zadřelo spodní oko v důsledku špatného mazání a rozpadlo se pak na marné kousky. Tohle ale určitě nebylo špatným mazáním, jak jsem se zpočátku domníval, ale je to křehký únavový lom. Možná tam byl nějaký vrub a od toho se to zlomilo - ono totiž ty nejtvrdší duraly mají malou vrubovou houževnatost.

Tak jen tolik pro zajímavost. Ojnici si vyrobit dovedu, ale kdyby se náhodou nějaká taková u někoho válela bez užitku tak to by mi ušetřilo hodně práce. :wink: Navíc originál je originál. :roll: I když? :? Vzhledem k tomu, jak se zlomila, možná nebyl ten originál právě nejlepší.

Jaké máte zkušenosti Vy s podobnými motory. :?: Je to normální konec, nebo spíš výjimka? :roll:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne pát 11.06.2021 17:10, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: pát 11.06.2021 17:09 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6270
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Příloha:
P6117412_m.jpg
P6117412_m.jpg
[ 100.54 KiB | Zobrazeno 2385 krát ]

Rozoborka potvrdila to, že vložka válce není poškozena:
Příloha:
P6117413_m.jpg
P6117413_m.jpg
[ 45.84 KiB | Zobrazeno 2385 krát ]

Zrovna tak ani zadní víko se šoupátkem a i klikovka se protáčí naprosto lehce a nejeví známky zakřivení, nebo prasknutí. Taktéž v motoru nejsou žádné smetí z toho lomu, možná nějaká mikroskopická smítka, ale viditelného nic. Nicméně je ještě trochu poškozena i "sukně" pístu, to jak do ní zevnitř narazila stopka ojnice:
Příloha:
P6117414-15_m_tx.jpg
P6117414-15_m_tx.jpg
[ 77.97 KiB | Zobrazeno 2385 krát ]

To se musí samozřejmě obrousit a přelapovat. :P Nebo asi nejlépe celou vyhnutou část sukně odbrousit pryč, protože pokud je nalomena (a to se u křehké jemnozrné litiny dá očekávat, že tam budou mikroskopické praskliny), tak časem může celý ten kus sukně za chodu odpadnout a nadělat pak hodně škody. :roll: Sukně je potřebná zejména na straně výfukového okna, aby v horní úvrati nedocházelo k dekompresi klikového prostoru. Často se při úpravách motorů odstraňuje její značná část kvůli vylehčení pístu.

Z možných příčin toho lomu ojnice mě napadá - zda za to nemůže přítomnost jemné vůle pístního čepu v pístu. :? Pokud není na obou stranách stejná, tak by mohla způsobovat ohybové vibrace stopky ojnice. Každopádně pístní čep by samozřejmě měl být v pístu těsný, v přechodném uložení, nebo nejlépe i s malým přesahem. Možná by stálo za to vyrobit ho nový, silnější o pár stovek a tomu přizpůsobit i otvor v horním oku ojnice. :roll: Jenže z čeho ho vyrobit? :o Nabízí se ložiskové jehly, ale jak vyrobit v něm vylehčovací dutinu? Čep je totiž zezadu zaslepená trubka.
Jinak to, co nevadí u motorů točících 10-12 tisíc ot/min (velké objemy asi všechny), to při otáčkách blížících se 20 tisícům už určitě sakra vadit může.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 11.06.2021 23:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 9322
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Takhle mi v pylonech Club 20 prdly ojnice dokonce dvě. Bylo to v dobách, cca 1982-3, kdy ještě nebyla brněnská třiapůlka. Stejnej motor a brněnskej muffler, model Rival 20 od Jardy Bílýho vrtule 180/100. Točilo to 22-23 tisíc na zemi.
Protože se ty hliníkový ojnice na klikovým čepu často rafly, vrtala se do ojnice mazací dírka ještě šikmo zezhora uprostřed. Co si pamatuju tak klikovky s menším čepem byly pro ojnice s bronzí vypouzdřeným spodním okem. Ty se nerafaly ale občas se pouzdro protočilo v hlinílu a zakryly se mazací díry a pak to skončilo zlomenou ojnicí. Dvaapůlka ojnice nedokázala karter prorazit ale šestapůlka v F3D naprosto spolehlivě. Pamatuju ještě, že se ojnice zaoblovaly hrany od zhora dolů s rádiusem asi 1,5 mm až do místa, kde přechází do rádiusu spodního oka. Jestli to bylo na eliminaci vzniku počátku trhliny netuším.
Pístní čepy jsme si dělali o 5-6 stovek větší aby byly v Mahle pístech (ABC pajšl) na jedný straně nafest. Jakmile se čep v originálním pístu začal točit, křemík v pístu ho začal slušně "obrábět" a točil se čím dál víc až se začal vytloukat. Dělali jsme čepy ze stříbrnice s přídavkem na upnutí a přídavkem na broušení včetně vrtání odlehčení. Pak se to tepelně upravilo a znova v soustruhu letmo brousilo fortunou v suportovým držáku. Pak se čep odbrousil od přídavku kotoučkem. Lepší vybavení jsme neměli.
Mám se kouknout co mi tam zbylo? Těch dvaapůlek mám asi 5 ks a nepoužitý ojnice tam určitě nějaký budou. Pochybuju, že nějakou dvaapůlku ještě v něčem někdy nahodí.
Jo k tomu čepu v pístu nafest. Pokud ho uděláš nafest na obou stranách, tak po zahřátí čep nepustí píst aby se kruhově vytvaroval ale udělá se z něj šišojda. No a že se čep musí osazovat do pístu kterej je nasunutej v pouzdře, to asi víš a důvod tušíš.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.06.2021 19:32 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 19.5.2011
Příspěvky: 281
Obrázky: 0
tuším ocel 19421 Poldi DS special - 115CrV3 dle DIN

_________________
Jan Hess-MODELSPORT-EPP letadla,vrtulníky Goblin,606 630 759,jhess@mscomposit.com,www.mscomposit.com


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.06.2021 20:41 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.6.2004
Příspěvky: 482
Bydliště: Olomouc
nedostatečně mazáno,p.Obrovský mi kdysi dávno na dotaz zda se na motory MVVS muže použít palivo se synth.olejem pravil že ne,mám a dělal jsem to, provozovat na palivo FAI 80/20 .


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.06.2021 22:06 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6270
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Jenže nedostatečným mazánim oka ojnice/ojničního čepu to nebylo.
Zadřeni oka na čepu se pozná, ale tady není ani stopa po zadření. To torzo ojnice, tedy dolné oko, má v otvoru naprosto nepoškozený, hladký povrch, minimální vůli na čepu a protáčí se naprosto lehce. Čep je taky hladký bez nejmenších stop opotřebení. Já už vidĕl jak vypadají zadřené čepy a tenhle zadřen určitĕ nebyl.
Tak to je pro mne záhada proč se tedy zlomila?

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.06.2021 22:14 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4640
Bydliště: SK Bratislava
skorej by som ti tipol na unavove roztrhnutie, ten piest nevyzera ze by sa mu v tej vlozke darilo, je na nom vrstva karbonu, kludne sa to mohlo "prizakusovat" v kazdej uvrati a tu ojnicu to mohlo po case roztrhnut ... to ovsem neznamena ze Bida nema pravdu, s viac olejom to malo viac sanci na uspech, hlavne u tak maleho motoru


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.06.2021 22:35 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6270
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
To je možné vysvetlenie. :idea: Karbon na ňom skutočne je.
Lenže motor sa za studena pretáča celkom ľahko a za tepla ešte ľahšie. Pritom má už slabšiu kompresiu, preto som tu tenučkú vrstvu karbonu nepokladal za nutné odstraňovat. Bál som sa, že potom by bol už taký netesný, že by som ho už ani nenaštartoval. :roll: inak, s MagicMuflerom som mal ešte váčšie problemy s karbonom u 7,5ky :( , to sme tu už riešili. Toto zakarbonovanie je proti tomu nič :P , tam sa motor už ťažšie pretáčal a vo voľnobehu zhasínal. Tieto motory s čiernym výbrusom sa predsa pri pracovnej teplote uvoľňujú, tak prečo by to malo sekať? :o
Faktom je, ze ak dáš pol nadrže paliva s 20% maziva a pol s 12,5% ta výsledne budeš mať v nej palivo s cca 16÷17% maziva, pričom ricinu tam nebude ani polovica. A to mohol byť dôvod. Oku ojnice to nevadilo, ale piestu možno áno. Pritom ja som ho upravil tou mazacou drážkou aj jemným kuželovým skosenim čelnej hrany.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 13.06.2021 11:53 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 719
bida píše:
nedostatečně mazáno,p.Obrovský mi kdysi dávno na dotaz zda se na motory MVVS muže použít palivo se synth.olejem pravil že ne,mám a dělal jsem to, provozovat na palivo FAI 80/20 .

Asi tak. A když vidím ojnici pečlivě :mrgreen: označenou vyrytým "Z" 8O (viz foto) vzadu na dříku nad dolním ojničním okem, tak je i zcela zbytečné cokoli vysvětlovat.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 13.06.2021 11:57 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 719
VTjr píše:
Včera jsem byl krátce na letišti a lítal s modelem PONY.
Ten model jsem kdysi postavil ještě počas studii na VŠ a to bylo začátkem 80. let. Tenkrát jsem měl v něm motor MVVS-2,5RL RC, který mi zapújčili z klubu v Domě pionýrů, kam jsem tehdy patřil. Pak ale, když jsem šel na vojnu, tak jsem RL musel vrátit. Těsně předtím jsem s PONYm dost havaroval, takže to vrácení ani tolik nebolelo. Po vojně jsem měl 25-letou modelářskou pauzu, ale trosky jsem pořád opatroval. Až teprve v roce 2010 jsem ho nakonec opravil, ale motor jem sehnal MVVS-2,5GRR, který jsem doplnil RC karburátorem a zkráceným MVVS laděným výfukem.
Příloha:
Model_Pony-uprava_vyfuku_01ymm.jpg

No a s tím lítám občas, když potřebuji trochu víc adrenalinu než s pomalým desítkovým akrobatem.
Motor GRR točí na zemi 16 500, ve vzduchu tipuji i 18 000. Po těch opravách se vzletová váha modelu vyšplhala na 1800g, navzdory tomu, když ta GRR-ka běží v rezonanci na plný kotel, tak se to dá bez problémů hodit na rovině a to i po mírném větru. Každopádně je to pěkná stíhačka, letový projev jak u pomalejšího pyloňáku z dob, kdy se s nimi teprve začínalo. S akrobatem s desítkou motorem je létání mnohem pohodovější, ale když zatoužím po adrenalinu, tak beru PONYho. Taky když je větrno, protože jemu vítr vůbec nevadí.
Předevčírem jsem dal 3 lety s Diablem, bohužel při tom třetím jsem kvůli bočnímu větru sedl na kraj travnaté dráhy a pravým křídlem zavadil o vyšší travnatý porost mimo ní. Model to stočilo (bylo to těsně po dosednutí, takže ještě ve vyšší rychlosti) a důsledkem bylo to, že se trup v půli nalomil. Oprava ale bude snadná. Takže jsem hned balil, večer na opravu nebyl čas a tak ráno jsem do auta naložil PONYho.
Pro desítku používám trochu jiné palivo (je tam jen 12% maziva, směs 4% ricínu a 8% syntetiky), zatím co pro dvaapůlku mám palivo s 10% syntetiky a 10% ricínu. Ráno jsem tedy přihodil flašku toho mastnějšího, ale bylo tam asi čtvrtina, ale co, řekl jsem si, to bude určitě stačit na 2-3 lety.
První asi 10-minutový let proběhl OK. Při tankování druhého letu už palivo nevystačilo, tak jsem dočepoval asi půlku nádrže toho méně mastného desítkového.
Asi po 4 minutách 2. letu motor naráz z ničeho nic zhasl, bylo to v nízkém přeletu nad dráhou, vrátit se na ni nezbyla energie, tak jsem to posadil do pole mimo ní. Přijdu k modelu, no vrtule tam sice byla, ale duralový kužel byl fuč a motor nešel protočit. Tak si říkám, sakra asi zlomená ojnice a vnitřek nejspíš na šrot. :cry: Nejspíš důsledek horšího mazání tím desítkovým palivem a zadření spodního oka, motor bude plný kousků duralu a výbrus bude taky v háji. :(
Ale když jsem večer motor rozebral, tak jsem uviděl tohle:
Příloha:
P6107409_m.JPG
Příloha:
P6107411_m.JPG


Ojnice se čistým křehkým lomem zlomila těsně nad okem, a to pak narazilo do její stopky (je tam taková mírná prohlubeň).
Ojničný čep to naštěstí vydržel a taky to torzo oka svými ostrými rohy sice udělalo 2 důlky v stěně skříně, ale neprorazilo ji ven. Tady jsem ta místa vyznačil:
Příloha:
P6107411_m_tx.jpg


Takže motor není na šrot, je pořád opravitelný, jen to chce sehnat nebo vyrobit novou ojnici. :wink:
Jinak zajímavostí je, že GRRka mívají průměr ojničního čepu jak 5mm tak i 4,5mm (nevím co bylo dřív a proč to měnili). Právě tento ten motor má už jednu menší generálku za sebou, když jsem měnil kliku a právě kvůli jinému průměru s ní i ojnici. Náhradní díly jsem tehdy získal z jiného motoru, který byl kompletní šrot s poškrábaným pístem.

Jinak, já jsem nikdy takové zlomení ojnice neviděl. Většinou se zadřelo spodní oko v důsledku špatného mazání a rozpadlo se pak na marné kousky. Tohle ale určitě nebylo špatným mazáním, jak jsem se zpočátku domníval, ale je to křehký únavový lom. Možná tam byl nějaký vrub a od toho se to zlomilo - ono totiž ty nejtvrdší duraly mají malou vrubovou houževnatost.

Tak jen tolik pro zajímavost. Ojnici si vyrobit dovedu, ale kdyby se náhodou nějaká taková u někoho válela bez užitku tak to by mi ušetřilo hodně práce. :wink: Navíc originál je originál. :roll: I když? :? Vzhledem k tomu, jak se zlomila, možná nebyl ten originál právě nejlepší.

Jaké máte zkušenosti Vy s podobnými motory. :?: Je to normální konec, nebo spíš výjimka? :roll:

První motory měly průměr 4.5, později bylo 5mm.
Zkušenost (obecná a platná VŽDY) je v tom, že žádný motor, nedokáže přežít uživatele, co se snaží motor za každou cenu zničit.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 13.06.2021 15:38 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6270
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
MPml píše:
Asi tak. A když vidím ojnici pečlivě :mrgreen: označenou vyrytým "Z" 8O (viz foto) vzadu na dříku nad dolním ojničním okem, tak je i zcela zbytečné cokoli vysvětlovat.

Tohle bych chtĕl podrobnĕ rozvést. :wink: Nechápu jaký vliv mĕlo podle Tebe to vyryté Z na roztržení ojnice? :?
Tedy mělo by, kdyby to prasklo v místě toho vrypu, ale prasklo to kus pod tím Z, kde žádný vryp nebyl. :roll:

A nemám pocit, že bych chtĕl své motory zničit. :P
Motory vĕtšnou nepřežijí žádného uživatele, který je pravidelnĕ používá. :wink: Zvlášť pokud přitom bĕží pravidelnĕ v rozsahu otáček >17000, co je vždy na hranici jejich přežití/nepřežití i při tom nejmenším opomenutí pravidel provozu.

Motory tak spolehlivĕ přežijí jedinĕ sbĕratele, a to já nejsem. :mrgreen: Tedy nĕco, s čim už asi nikdy létat nebudu, z nostalgie mám, ale ne prvoplánovĕ. :mrgreen:

A když už, jako obvykle, zcela zbytečnĕ cituješ celý začatek vlákna, tak bych v reakci očekával přimĕřenĕ k tomu aspoň pár % nových informací a ne jen sarkastickou poznámku. :P tu's mohl napsat i bez té citace. :wink: Nebo jsem to jen špatně pochopil? :?

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.06.2021 20:38 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6270
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Igor, kedysi si mi radil, že karbon sa dobre odstraňuje varením v nemrznúcej zmesi do áut s hliníkovou hlavou v starej fritéze. Zmes mám, ale fritézu nie. Mysliš, že by sa to dalo aj v starej rychlovarnej kanvici? Samozrejme vonku. :roll:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.06.2021 20:48 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4640
Bydliště: SK Bratislava
kanvica asi nema vhodny termostat, alebo mozno vobec ziadny

tak ale sak skus, pocitaj s tym ze to kondenzuje abude to stekat po vsetkom v okoli :mrgreen:

ak by som to skusal, tak nahriat to za pritomnosti a ked sa to uz zda neunosne smradiace, tak vypnut a nechat vychladnut ... bude to chciet par takych cyklov, ale ak je tam nejaky termostat co vypina len malo nad 100 asi to nebude stacit

pocitaj s tym ze to rozpusta len "gumu" takze karbon tam zostane ale zbaveny gumy, takze tvrdy a krehky, ide oskrabat, okefkovat atd, ak nieco nezide, tak to asi este drzi po kope guma, tak znovu do hrnca

... hlavne sa neotravit :mrgreen:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 15.06.2021 8:00 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6270
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Uvažujem, že ja budem tym termostatom :wink: , budem to zapinať/vypinať vypinačom na predlžovačke. :roll:

Ale je istota, že ta nemrznúca zmes nepoškodzuje žiadne kovy, čo sú v motore? :?:

A teraz mi napadlo čo na to povie plastová nádoba kanvice? Tá teplota pri vare toho svinstva bude zrejme vyššia než 100°C. Čo to je? Glykol? :?

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 15.06.2021 8:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.7.2020
Příspěvky: 644
Bydliště: Žilina, let.Hôrky-Brezovec , SK
Obrázky: 6
VTjr píše:
...
Ale je istota, že ta nemrznúca zmes nepoškodzuje žiadne kovy, čo sú v motore? :?:
...


Na to pozor - starsie typy nemrznucich kvapalin poskodzuju hlihik a hlinikove zliatiny !
G10 ci G11 je velmi nevhodny , G12 ci G12+ by mali byt v poriadku , su na to urcene.

https://www.pdmauto.sk/nemrznuca-zmes-pre-vase-auto-na-toto-si-dajte-pozor

Ale ci to odstani karbon (ci "gumu") to fakt netusim :)

_________________
Radiomaster TX16s / FrSky Horus X12s / Spektrum Dx8 G2 + pár lietadielok....


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 114 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Mosquito a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz