Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 66 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 6,5 diesel
PříspěvekNapsal: úte 16.03.2021 22:30 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 14.10.2017
Příspěvky: 53
Bydliště: Frydek Mistek
VTjr píše:
A ještě pro úplnost, kdyby to někoho zajímalo, připojuji sken článečku z časopisu Modelář č.4/88, str.23, kde byl prezentován motor MIHO 6,5 FSR od nebohého Mira Horeckého.
Příloha:
MIHO-65_MO4-88-str23_hm.jpg
Jak je vidět na první pohled, konstrukce vycházela z MVVS 6,5 GRRT, byla však zachována dělená skříň, ale odlitek byl proti leteckému motoru značně zesílen a hlava upravena pro vodní chlazení. První prototypy měly předek podobný jako GRR, hřídel náhonu lodního šroubu se připojovala přímo na setrvačník. Ten motor měl pak výfukové okno ve směru setrvačníku a montoval se do lodě obráceně, tedy válcem dopředu. Vyplachování měl 3-kanálové Schnürle, časování shodné s GRRT (zpočátku Miro používal výbrusy od MVVS).
V článku je však fotka (bohužel dost nekvalitní) motoru už s integrovanou převodovkou pro větší šroub, kde je náhon hřídele šroubu vyveden z převodovky dozadu, výfuk taky tím směrem a tento motor se montoval v poloze setrvačníkem dopředu. To už si Miro zhotovoval výbrusy sám a tento typ měl už vyplachování vratné 5-kanálové.
A existovala pak i 3., značně pozměněná verze, kde už byl karter nedělený, s kulatou hlavou válce, ale od toho se nezachovalo nic, ani žádná fotka, jen vzpomínky v mé hlavě. Zde je ten článek ještě v PDF:
Příloha:
MIHO-65_MO4-88-str23_hm.pdf


Jinak fotku motoru jsem vyhladil (odrastroval), původní obrázek skenovaný z časopisu je zde:
Příloha:
MIHO-65_MO4-88-str23.jpg
a v PDF zde:
Příloha:
MIHO-65_MO4-88-str23_m.pdf



Diky ze jste si tu praci dal, fajn a poucne info.. :D

.. ja jsem k cementovani pozival tridu 14 xxx (ojnicka), povetsinou asi 223 to fakt taham z pameti, to je f prdeli, ta doba jak tece, mozna uz je vse jinak.. ale ta byla urcena k cementovani a test Rockwella byl 91-2 nevim uz, bylo v Tatre sakra dobry ne?

Milan snad upresni co dokaze Mn-Cr.

Mnoho let tomu co jsem jezdil motokros do 125ccm (na CZ 511, 516) to byla doba, kdy, aby se pist (vykovek Mahle a to meli fakt vyvoleni, a ve vrtani 55 na 52 nebyl k dostani ani za boha) neroztahoval se, jsem origo lestil vsemi dostupnymi prostredky do zrcadlova. Pomedeny valec atd, lesteny kanalky, klapka.. ale jeden krouzek byl malo, co zavod to pist..

Pruser byl jen ten jednoduchej olej MS 20, ten byl hodne slaby a proto slo vsechno "srat" strasne rychle pri 1:20 .
Sem tam se prosel okoli i ELF 1:30 ale malo..

Omlouvam se za off topic..

.. ale diky za info 5 kanalku na vyplach to uz je kvalitka :-)


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 6,5 diesel
PříspěvekNapsal: stř 17.03.2021 7:58 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 722
kondenzator72 píše:


Diky ze jste si tu praci dal, fajn a poucne info.. :D

.. ja jsem k cementovani pozival tridu 14 xxx (ojnicka), povetsinou asi 223 to fakt taham z pameti, to je f prdeli, ta doba jak tece, mozna uz je vse jinak.. ale ta byla urcena k cementovani a test Rockwella byl 91-2 nevim uz, bylo v Tatre sakra dobry ne?

Milan snad upresni co dokaze Mn-Cr.

Mnoho let tomu co jsem jezdil motokros do 125ccm (na CZ 511, 516) to byla doba, kdy, aby se pist (vykovek Mahle a to meli fakt vyvoleni, a ve vrtani 55 na 52 nebyl k dostani ani za boha) neroztahoval se, jsem origo lestil vsemi dostupnymi prostredky do zrcadlova. Pomedeny valec atd, lesteny kanalky, klapka.. ale jeden krouzek byl malo, co zavod to pist..

Pruser byl jen ten jednoduchej olej MS 20, ten byl hodne slaby a proto slo vsechno "srat" strasne rychle pri 1:20 .
Sem tam se prosel okoli i ELF 1:30 ale malo..

Omlouvam se za off topic..

.. ale diky za info 5 kanalku na vyplach to uz je kvalitka :-)

Kliky byly myslím z CE2, ono svým způsobem v socialismu kromě leteckého průmyslu nic moc jiného k dispozici nebylo. Ještě připadaly v úvahu "papírová" EN10 (to, že byla lepší u teplotně namáhaných dílců, bylo celkem k ničemu), a hlavně TERka (16420) - ta byla (je) podstatně lepší únavově a má v vyšší pevnost v jádře. Ovšem sehnatelnost tehdy byla jedna velká katastrofa, svým způsobem kromě L-TER (letecká) pro běžného smrtelníka nesehnatelná. tepelné zpracování u té terky , obecně taky jeden velký problém, obrobitelnost a brousitelnost, taky nic moc. Prostě na závodní motory jasná volba, pro běžnou serií, akorát generátor problémů.
Mj, kliky v první kluzné serií jedniček (tu co pak celou koupil Jirka Kalinů) s tvrdě chromovanou klikou mají kliky právě z L-TER. - no prostě taková mladická, dětinská :lol: nerozvážnost.
To Mahle pro středisko samozřejmě taky byl fatální problém - jako cokoli ze západu, to samý ložiska, takže seriové motory měly písty jaké měly, pro repre se ty roubíky od Mahle vždy nějak sehnaly. Prototypy pro volný motoráky - třeba pro Vencu Paťka, taky měly Mahle, ale svým způsobem to bylo proti Rossí, Conquestu a pozdějším motorům nekonkurenceschopné, nakonec do těch motorů dělali později myslím výbrusy ostravaci, :D ty byly o kategorií lepší.
Někde bych asi i našel protokoly z měření geometrie na Talycentě - protože Conquesta jsem měřil já sám (tehdy v práci), Rossí a další mi měřil buď Venca a nebo Pavel E, tehdy v Strakonicích na Talyrondu (tam ho měli, kvůli vřetenům).
Jinak úplně největší přínos těch šestapůlek pro středisko podle mě byl v tom, že se podařilo (na základě úspěšnosti těch motorů) konečně sehnat peníze na ten malý Sunnen a nástroje k němu a tu mašinu do střediska nakonec i koupit.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 6,5 diesel
PříspěvekNapsal: stř 17.03.2021 8:30 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 722
Jinak když už jsme u toho - tak jsem jenom nakoukl do jednoho z regálů za těch 40 let nasyslené :D dokomentace - a mám tu originál A4 papír z Modely (tehdy bylo středisko pod Modelou) kde je i R s bočním výfukem, a pro změnu starý GRRT ještě bez toho mezikusu pro rouru - obrázky jsou pérovky od Mirka Rohleny.
Na přední stránce je tabulka "způsob konstrukčního řešení motoru v souladu s mezinárodním značením" - "T" je "motor upravený pro laděný výfuk" - jako příklad je tam 6.5 GFST :lol: - (žhavík, přední sání, boční yýfuk, roura)
Papír je z Jihostroje, s hlubokého socialismu, řekl bych z doby, kdy se tam dělaly ty ploché dvouválce s tím reduktorem ozubenýma kolama v uzavřené skříni (motory byly celý z Jihostroje, výbrusy měly být z střediska, ty samozřejmě byly nesehnatelné, takže nakonec dodal Míša akorát část - písty (jenom část, zbytek jsem pak nakonec dělal já), vložky byly taky z MVVS, "L" kroužky jsem tehdy nějak spáchal já v dílně na Svazarmu).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 6,5 diesel
PříspěvekNapsal: stř 17.03.2021 11:49 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 14.10.2017
Příspěvky: 53
Bydliště: Frydek Mistek
MPml píše:
Kliky byly myslím z CE2, ono svým způsobem v socialismu kromě leteckého průmyslu nic moc jiného k dispozici nebylo. Ještě připadaly v úvahu "papírová" EN10 (to, že byla lepší u teplotně namáhaných dílců, bylo celkem k ničemu), a hlavně TERka (16420) - ta byla (je) podstatně lepší únavově a má v vyšší pevnost v jádře. Ovšem sehnatelnost tehdy byla jedna velká katastrofa, svým způsobem kromě L-TER (letecká) pro běžného smrtelníka nesehnatelná. tepelné zpracování u té terky , obecně taky jeden velký problém, obrobitelnost a brousitelnost, taky nic moc. Prostě na závodní motory jasná volba, pro běžnou serií, akorát generátor problémů.
Mj, kliky v první kluzné serií jedniček (tu co pak celou koupil Jirka Kalinů) s tvrdě chromovanou klikou mají kliky právě z L-TER. - no prostě taková mladická, dětinská :lol: nerozvážnost.
To Mahle pro středisko samozřejmě taky byl fatální problém - jako cokoli ze západu, to samý ložiska, takže seriové motory měly písty jaké měly, pro repre se ty roubíky od Mahle vždy nějak sehnaly. Prototypy pro volný motoráky - třeba pro Vencu Paťka, taky měly Mahle, ale svým způsobem to bylo proti Rossí, Conquestu a pozdějším motorům nekonkurenceschopné, nakonec do těch motorů dělali později myslím výbrusy ostravaci, :D ty byly o kategorií lepší.
Někde bych asi i našel protokoly z měření geometrie na Talycentě - protože Conquesta jsem měřil já sám (tehdy v práci), Rossí a další mi měřil buď Venca a nebo Pavel E, tehdy v Strakonicích na Talyrondu (tam ho měli, kvůli vřetenům).
Jinak úplně největší přínos těch šestapůlek pro středisko podle mě byl v tom, že se podařilo (na základě úspěšnosti těch motorů) konečně sehnat peníze na ten malý Sunnen a nástroje k němu a tu mašinu do střediska nakonec i koupit.


pekne cteni, dekuji moc..


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 6,5 diesel
PříspěvekNapsal: stř 17.03.2021 11:51 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 14.10.2017
Příspěvky: 53
Bydliště: Frydek Mistek
MPml píše:
Jinak když už jsme u toho - tak jsem jenom nakoukl do jednoho z regálů za těch 40 let nasyslené :D dokomentace - a mám tu originál A4 papír z Modely (tehdy bylo středisko pod Modelou) kde je i R s bočním výfukem, a pro změnu starý GRRT ještě bez toho mezikusu pro rouru - obrázky jsou pérovky od Mirka Rohleny.
Na přední stránce je tabulka "způsob konstrukčního řešení motoru v souladu s mezinárodním značením" - "T" je "motor upravený pro laděný výfuk" - jako příklad je tam 6.5 GFST :lol: - (žhavík, přední sání, boční yýfuk, roura)
Papír je z Jihostroje, s hlubokého socialismu, řekl bych z doby, kdy se tam dělaly ty ploché dvouválce s tím reduktorem ozubenýma kolama v uzavřené skříni (motory byly celý z Jihostroje, výbrusy měly být z střediska, ty samozřejmě byly nesehnatelné, takže nakonec dodal Míša akorát část - písty (jenom část, zbytek jsem pak nakonec dělal já), vložky byly taky z MVVS, "L" kroužky jsem tehdy nějak spáchal já v dílně na Svazarmu).



pokud by jste si prosim nekdy vysetril cas a poslal mi treba scan ty A4, tak budu blahem bez sebe :D :) :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 6,5 diesel
PříspěvekNapsal: stř 17.03.2021 12:34 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 14.10.2017
Příspěvky: 53
Bydliště: Frydek Mistek
MPml píše:
Kliky byly myslím z CE2, ono svým způsobem v socialismu kromě leteckého průmyslu nic moc jiného k dispozici nebylo. Ještě připadaly v úvahu "papírová" EN10 (to, že byla lepší u teplotně namáhaných dílců, bylo celkem k ničemu), a hlavně TERka (16420) - ta byla (je) podstatně lepší únavově a má v vyšší pevnost v jádře. Ovšem sehnatelnost tehdy byla jedna velká katastrofa, svým způsobem kromě L-TER (letecká) pro běžného smrtelníka nesehnatelná. tepelné zpracování u té terky , obecně taky jeden velký problém, obrobitelnost a brousitelnost, taky nic moc. Prostě na závodní motory jasná volba, pro běžnou serií, akorát generátor problémů.
Mj, kliky v první kluzné serií jedniček (tu co pak celou koupil Jirka Kalinů) s tvrdě chromovanou klikou mají kliky právě z L-TER. - no prostě taková mladická, dětinská :lol: nerozvážnost.
To Mahle pro středisko samozřejmě taky byl fatální problém - jako cokoli ze západu, to samý ložiska, takže seriové motory měly písty jaké měly, pro repre se ty roubíky od Mahle vždy nějak sehnaly. Prototypy pro volný motoráky - třeba pro Vencu Paťka, taky měly Mahle, ale svým způsobem to bylo proti Rossí, Conquestu a pozdějším motorům nekonkurenceschopné, nakonec do těch motorů dělali později myslím výbrusy ostravaci, :D ty byly o kategorií lepší.
Někde bych asi i našel protokoly z měření geometrie na Talycentě - protože Conquesta jsem měřil já sám (tehdy v práci), Rossí a další mi měřil buď Venca a nebo Pavel E, tehdy v Strakonicích na Talyrondu (tam ho měli, kvůli vřetenům).
Jinak úplně největší přínos těch šestapůlek pro středisko podle mě byl v tom, že se podařilo (na základě úspěšnosti těch motorů) konečně sehnat peníze na ten malý Sunnen a nástroje k němu a tu mašinu do střediska nakonec i koupit.




HRc 61-62 bylo spravne


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 66 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz