Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Je rozumné ísť do tak malých kubatúr ?
Anketa končí za čtv 16.07.2020 18:15
Áno. 23%  23%  [ 3 ]
Nie, je lepšie voliť väčšiu kubatúru. 8%  8%  [ 1 ]
Nie. 8%  8%  [ 1 ]
Elektro je cesta. 62%  62%  [ 8 ]
Celkem hlasů : 13
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Volna motorizácie SIG Rascal
PříspěvekNapsal: úte 16.06.2020 18:15 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 16.6.2020
Příspěvky: 4
Zdravím,
chystám sa osadiť svoj prvý motorizovaný model (13 rokov som lietal iba vetrone) a aj napriek prečítaniu niekoľkých článkov, diskusií a prelustrovaniu fóra som si nie istý či je daný výber motoru pre daný typ modelu vhodný.
Jedná sa o stavebnicu hornoplošníka SIG Rascal o rozpätí 1245mm a dĺžke 825mm – mal by to byť vcelku kľudný model. Celková hmotnosť je vrátane kabeláže, serv, prijímača, carbon krytu motora, carbon krytu baterky a carbon podvozok približne 600g. Letová hmotnosť po osadení motoru, nádrže a baterky teda ešte vzrastie. Výrobca pre daný model o výrobcom udávanej hmotnosti 510-567g odporúča motor 0.045 – 0.074 ( pravdepodobne sa jedná o cubic inch) čo je po konvertovaní 0,74-1,2 ccm.
Momentálne som na našom trhu nenašiel motor o daných parametroch ale nebránil by som sa ani zahraničnej značke avšak nenašiel som nič podobného v rozumnej cene. Ako som sa dočítal na fóre, tak motory o takýchto parametroch sú náročnejšie na nastavenie, údržbu a nie je dobré ich brať z druhej ruky resp. bazáru a preto by som najradšej uprednostnil kúpu nového motoru. Najbližší možný motor ktorý som našiel na našom trhu je OS MAX 15LA 2,49ccm avšak nie som si istý či bude pre daný model vhodný. Taktiež ak by niekto vedel odporučiť napr. článok o tom ako vybrať motor pre daný model o danom rozpätí a hmotnosti tak by som bol veľmi vďačný.
To že by pre daný model bola asi lepšia elektrika chápem ale jednoducho to neladí môjmu uchu a pre začiatok sa radšej potrápim s ladením spalováku a aspoň budem do budúcna čo to vedieť keby chcem náhodou prejsť na niečo s väčšou kubatúrou.
Za rady, typy a názory vopred ďakujem. Letu zdar. :D


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Volna motorizácie SIG Rascal
PříspěvekNapsal: úte 16.06.2020 19:10 
Helimaniacs Brno
Helimaniacs Brno
Uživatelský avatar

Registrován: 12.12.2010
Příspěvky: 4475
Bydliště: Brno
Obrázky: 10
Rascala jsem měl v elektroverzi s regulátorem 8A a Lipol 1000mAh/3s.
Tedy max příkon byl asi do 100W a výkon na vrtuli cca 70-80W.
Tomu zřejmě odpovídá i doporučená uvedená kubatura spalovacího motoru.
Vzletová hmotnost modelu byla tuším těch 600g včetně ovládaných křidélek.
Pro podvečerní pohodové létání byl výkon naprosto vyhovující.
Model létá opravdu moc hezky.
Konkrétní spalovací motor se jako "elektrikář" neodvážím doporučit... :oops:
Jinak skvělá volba modelu, o víkendu případně přidám foto.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Volna motorizácie SIG Rascal
PříspěvekNapsal: úte 16.06.2020 20:09 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 16.6.2020
Příspěvky: 4
Pôvodne som tiež rozmýšľal nad elektroverziou ale to bolo ešte v roku 2009. Vtedy som kúpil stavebnicu aj elektromotor ale do stavby som sa nepustil a stavebnica ostala nedotknutá. A teraz, tým že prišiel Covid a sním aj dlhší pobyt doma, som sa konečne pustil do stavby s tým, že to bude predpríprava pred stavbou vlastnej vlečny aby som už nebol závislý od niekoho iného. Taktiež musím súhlasiť že je to skvelí model, teda aspoň stavba bola z môjho pohľadu až na pár nie úplne najvhodnejších konštrukčných riešení bezproblémová a odporučil by som ju každému.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Volna motorizácie SIG Rascal
PříspěvekNapsal: úte 16.06.2020 21:59 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 17.9.2019
Příspěvky: 14
A tyto motory?
https://mpjet.com/shop/cs/902-motory-061


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Volna motorizácie SIG Rascal
PříspěvekNapsal: stř 17.06.2020 6:40 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 6038
Bydliště: Praha ČR
Zaprvé mi zrovna u modelu typu Rascal přijde v dnešní době použití spalováku až téměř absurdní, je to jen přehlídka nevýhod, klad to nemá vůbec žádný. Omezí to možnosti, kde se dá létat, zvuk těchto malých kubatur je navíc hnusný atd.

Navíc moc nevím, co do toho koupit, ono to opravdu je na něco v relaci 1-2ccm, ale dnes už se skoro nic nedělá. Je to spíš o bazarech a vybírat i podle hmotnosti. Šel by Cox TeeDee 0,8, MPJET 1ccm RC či třeba žhavicí verze MVVS 1,5, nové už to ale moc není.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Volna motorizácie SIG Rascal
PříspěvekNapsal: stř 17.06.2020 7:04 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2717
Bydliště: Ústí nad Labem
Mateusz píše:
To že by pre daný model bola asi lepšia elektrika chápem ale jednoducho to neladí môjmu uchu a pre začiatok sa radšej potrápim s ladením spalováku
Pro tuhle Tvoji touhu naprosto mám pochopení, přesto Tě ale budu varovat. Sám sice také zatvrzele provozuji výhradně spalováky, jenže doba jim nepřeje. Já to dělám proto, že model bez spalovacího motoru mě prostě vůbec neoslovuje, ale já jsem s nimi začal před mnoha lety, kdy to byl nejrozšířenější způsob pohonu a "na elektriku" ještě nikdo létat neuměl. Elektropohon se časem masivně rozšířil, jednak proto, že to technika umožnila a také proto, že je to skutečně jednodušší a pohodlnější (proto ale nemodelařím). Jenže díky tomu také přestaly spalovací motory jít na odbyt a mnoho jejich výrobců s nimi skončilo, zvlášť pak se žhavíky a začínají být špatně dostupné i prostředky k jejich provozu, třeba palivo. A to, že jejich zvuk mnoha lidem vadí, tu již někdo zmínil (skoro si už nedokážu představit, že v době, kdy jsem s nimi začínal, nebyly běžné ani tlumiče výfuku...).
Takže pokud by Tvoje touha po provozu toho éra na spalovák by i nadále byla veliká, pořiď nejdřív nějaký motor (volil bych tak 1,5 ccm) a potřebné pomůcky a nauč se s ním zacházet, nejlépe od někoho, kdo to už umí. Když to dopadne nadějně, teprve pak bych uvažoval o konkrétních úpravách toho modelu k vestavbě toho konkrétního motoru. Každopádně Ti přeji úspěch.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Volna motorizácie SIG Rascal
PříspěvekNapsal: stř 17.06.2020 7:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.6.2011
Příspěvky: 768
Bydliště: Odolena Voda
Obrázky: 4
Blog: Zobrazit blog (9)
Ahoj, kliknul jsem na elektriku, to éro je pro ni jak dělaný. Jinak spalovák MVVS 1,5D, s ním by sis užil hodně legrace, bohužel to palivo.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Volna motorizácie SIG Rascal
PříspěvekNapsal: stř 17.06.2020 8:51 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 6038
Bydliště: Praha ČR
JardaRůžička píše:
Sám sice také zatvrzele provozuji výhradně spalováky, jenže doba jim nepřeje. Já to dělám proto, že model bez spalovacího motoru mě prostě vůbec neoslovuje, ale já jsem s nimi začal před mnoha lety, kdy to byl nejrozšířenější způsob pohonu a "na elektriku" ještě nikdo létat neuměl.


Ono ale jde i dost o to, v jakém motoru se spalovák použije...
Já třeba docela chápu, že někdo bude mít klasický Middle Stick raději na "šestapůlku" než elektro, sice to vidím jinak, ale je to příklad situace, kdy jiný názor nemám problém pochopit a respektovat, svůj půvab to má.
Na druhé straně ale třeba větroň s pomocným motorem ve stylu klasické RCV2PM už mi dnes přijde jako docela zvěrstvo a až bych řekl bezohlednost, tady prostě spalovák představuje zhoršení absolutně ve všem a obtěžovat okolí hlukem bez jakékoli smysluplného důvodu mi přijde dost sobecké.
A popravdě zrovna poptávaný Rascal má blíže spíš k té druhé variantě, to je klasický příklad modelu pro klidné polétání někde na loučce u lesa, kdy si člověk letí, k tomu poslouchá cvrkot kolem atd., zabít to hlukem motoru je minimálně divné :-(


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Volna motorizácie SIG Rascal
PříspěvekNapsal: stř 17.06.2020 9:04 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2717
Bydliště: Ústí nad Labem
tomashr píše:
Ono ale jde i dost o to, v jakém motoru se spalovák použije...
Zřejmě jsi měl na mysli v jakém MODELU.
Já tyhle argumenty uznávám, všimni si, že jsem ho především VAROVAL. Sám tedy sice provozuji jen spalováky, ale nikomu to nevnucuji ani nedoporučuji. Létám jen na k tomu určeném letišti nebo variantně na Labi, kde je kolem tolik jiného hluku, že si mého éra nevšímají ani přítomné kachny a dokonce ani rybáři, kteří by mě někde na rybníku nejspíš ukamenovali.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Volna motorizácie SIG Rascal
PříspěvekNapsal: stř 17.06.2020 11:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9140
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Motory 2T mají ten "hluk" posazený trochu jinam, než 4T, o elektrice nehovoře. Čínské jedničky mám 3 a MP Jet jedničku jednu (zatím jsem se nedostal k vyzkoušení). Podle kolegů, kteří ho - MP Jet, provozovali, má být dost výkonný. Jinak u malých modelů, a to říkám jako pravověrný motorář, se skutečně hodí dost ty elektriky - startování, ladění ad. Ovšem na rovinu, pokud nemám vícero baterek, ktere střídám a měním, tak si s čuďákem zalétám víc, doplnit nádrž je podstatně kratší, než dobít baterku. Ty jedničky skutečně bzučí jak vosa, proto Wasp. Jakmile ale model odstartuje a kousek poodletí, není motor téměř slyšet. Musel jsem proto dělat nějaké vhodné obraty, abych se přesvědčil, že stále jede (jednalo se o motorový větroň).

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Volna motorizácie SIG Rascal
PříspěvekNapsal: stř 17.06.2020 14:31 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 15.10.2005
Příspěvky: 386
Bydliště: Praha 4
Já mám ty menší spalováky rád. Já to vidím takto.

Je snazší, čistější, méně hlučné a asi i levnější to udělat na elektro. Člověk létá, bzučí a jediná starost jsou nabité baterky.
Měl jsem pár elektroletů a je to jednodušší, nicméně mě to nenaplňovalo. Když jdu létat se spalovákem, tak je to špinavějsi, voňavější, chce to víc času a přípravy, ale pro mne to je naprosto jiné létání. Najednou je to aviatika která mne baví. Jasný nejde to pouštět hned vedle baráku jako elektro, trvá to všechno déle, musím éro otřít, dávat pozor abych něco neumazal od oleje... ale je to letadlo se vším všudy. Občas se stane, že chcípne za letu, ale to přeci vůbec nevadí.. jeto cvičné éro a ještě se mi za ty desítky let nepodařilo rozbít cvičné éro kvůli nouzáku. (nepočítám nějaké oděrky).

Takže za mne bych se toho nebál. Např ten OS max 15 =2,5ccm je neuvěřitelně tichý motor a uživatelsky velmi příjemný. Já ho mám v QB 15, což je velmi podobné éro a létá na půl plynu krásně potichu, na volnoběh není slyšet vůbec.... Dávám do toho standardní palivo 80/20 a je to naprostá pohoda. A když člověk chce létat spalováky, tak se dá i to palivo pořídit za rozumné peníze... ale ten os max má spotřebu naprosto minimální... jeden litr vydrží na hooooodně létání!

Takže pokud vám nevadí, že je to méně pohodlné a jste nadšenec, tak bych neváhal. Ty malé jedničky jsou také zajímavé motory, ale točí vysoké otáčky, takže je to hlučné a na seřízení mnohem háklivější.

Ještě bych zmínil parádní motor MP jet 0,6 classic, ale ten by se do tohoto éra nehodil.... to je fantastický motor, který točí nízké otáčky s velkou vrtulí a je velmi uživatelsky jednoduchý.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Volna motorizácie SIG Rascal
PříspěvekNapsal: stř 17.06.2020 16:42 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 16.6.2020
Příspěvky: 4
Ďakujem všetkým za názory.
Určite ešte zvážim či teda osadím spalovák alebo elektromotor. Ak by som volil spalovák tak by to nakoniec bol OS MAX 15LA 2,49 s tým, že určite nebudem lietať na plný plyn ale skorej na nízkych otáčkach. Taktiež musím uznať že tie jedničky extrémne bzučia a 15LA mi príde ako celkom pokojný motor. Dokonca by som povedal že mi príde ten zvuk oveľa počúvateľnejší a zneisteľnejší ako zvuk viacerých elektromotorov.

Čo sa týka problému s dostupnosťou paliva tak v tom až taký problém nevidím a prípadne by som si palivo miešal sám. Po 4 rokoch študia chémie by som s tým nemal mať problém.

Taktiež je dobrá poznámka to, že pre elektro človek potrebuje viacej batérii ale v mojom prípade by bol problém skorej s ich udržiavaním. Tým že lietam hlavne vetrone (väčšiu časť roka závodne) a takýto model by som vytiahol raz za čas tak by to pre tie baterky nebolo úplne najvhodnejšie. Minimálne by ich bolo treba raz za čas nabiť aby nedošlo ku poklesu kapacity. Pri spalováku, pokiaľ by sa jednalo o dlhšiu pauzu, by teda asi bola nutná asi aj konzervácia motora.

S hlukom u nás problém nemáme, pretože máme celkovo tri modelárske letiská v okolí, ktoré sú situované cca. 1km od najbližšej obce. Tým pádom nemáme problém s tým, že by sa niekto sťažoval na hluk.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Volna motorizácie SIG Rascal
PříspěvekNapsal: stř 17.06.2020 18:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9140
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
tomashr píše:
Ono ale jde i dost o to, v jakém motoru se spalovák použije...
Na druhé straně ale třeba větroň s pomocným motorem ve stylu klasické RCV2PM už mi dnes přijde jako docela zvěrstvo a až bych řekl bezohlednost, tady prostě spalovák představuje zhoršení absolutně ve všem a obtěžovat okolí hlukem bez jakékoli smysluplného důvodu mi přijde dost sobecké...


Vidíš a přesně tohle se chystám udělat při stavbě nikoliv RCV2M, ale v podstatě dnes historického větroně, který hodlám omotorovat na pylonu dnes již také historickým motorem MARZ 2,5 (D). A jako zvěrstvo mi to tedy v žádném případě nepřipadá (úhel pohledu). Nebude to na soutěže, jen pro zábavu. Pokud bych s tím někam chodil závodit, tak ano, a modelem nebude starý Saturn, ale nějaký třeba kompozit a pohon bude obstarávat nějaký Axík, nebo něco tomu podobného, který bude v čumci.
Ve chvíli, kdy se model vzdálí a dosáhne určité výšky, slyšíš opravdu jen takové bzučení, které s výškou (a vzdáleností) slábne. Něco jiného jsou větší kubatury čistokrevných motorácích, které honíš kolem sebe a předstíráš, že s nimi děláš akrobacii. O modelech s benzinovými motory, i když mají tlumiče, ani nehovořím. Benzíny nemám, jen žhavíky a pár detoňáků (ty druhé už dnes spíše jako uloženky). Na našem letišti se dá naštěstí létat se všemi druhy (běžného) pohonu, dokonce tam má i někdo jeta.

Mateuszi, ty jedničky zas tak moc uřvané nejsou. Ale je otázkou, co kdo považuje za uřvanost. Jinak myslím, že ta dva a půlka, byť na půl plynu, bude dost sila. Kdyby to byla aspoň dvojka, nebo lépe jeden a půlka (vím, že ani jeden nejspíš nemáš). Ale to je můj názor.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Volna motorizácie SIG Rascal
PříspěvekNapsal: čtv 18.06.2020 11:54 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 6038
Bydliště: Praha ČR
Mateusz píše:
Taktiež je dobrá poznámka to, že pre elektro človek potrebuje viacej batérii ale v mojom prípade by bol problém skorej s ich udržiavaním. Tým že lietam hlavne vetrone (väčšiu časť roka závodne) a takýto model by som vytiahol raz za čas tak by to pre tie baterky nebolo úplne najvhodnejšie. Minimálne by ich bolo treba raz za čas nabiť aby nedošlo ku poklesu kapacity. Pri spalováku, pokiaľ by sa jednalo o dlhšiu pauzu, by teda asi bola nutná asi aj konzervácia motora.


Pro rekreační model jako Rascal se dají optimálně použít LiION články (Konion), které jsou totálně "blbuvzdorné" a potřeba údržby je blízká nule.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Volna motorizácie SIG Rascal
PříspěvekNapsal: čtv 18.06.2020 14:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9140
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
A ty své větroně dostáváš nahoru jak? Gumicukem? Navijákem? Pokud motorem, tak zřejmě elektrikou, takže zkušenosti bys mohl mít. Když tam dáš nějaký přiměřený motor, např velikosti 2826/1400 (ten bude mít rozumně velikou vrtuli), k němu regl 20A a baterku 3S/1300 mAh, bude to živé a vyblbneš se s tím do sytosti. V podobné velikosti mám
upgradované Pluto s tímto osazením, hmotnost 740g.
Jinak čuďáky bys take měl nějak udržovat, ale přiznávám, že občas to také neudělám a motory stále chodí. Pravda je, že nepoužívám paliva s velkým obsahem nitra.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz